Jump to content

Hva gjør man selv og hva setter man bort til fagfolk

baatsman

Recommended Posts

Jeg må si jeg er imponert over kunnskapen til mange her på "plassen". Man bygger båter, eller kjøper gamle "vrak", og setter de i perfekt stand

igjen. Ellers er det motorbytter, overhaling av sådane, skifter alt av innredning, osv osv.

Jeg innrømmer gjerne att jeg ikke er av den typen. Ikke fordi jeg har 10 tommeltotter, men jeg er for utålmodig. Tidligere kunne jeg holde på

styre og stelle, nå vil jeg ferdes på sjøen. Siste båt ble kjøpt "ferdig". Alt ble montert fra fabrikk. Dette fordi ungene trener håndball/fotball,

jeg er fotball-trener, reiser en del i forbindelse med jobb. Kanskje er dette fordi båten brukes kun i helgene. Men uansett

Jeg stum av beundring for enkeltes prosjekter, synes det er imponerende innsats av mange.

Jeg liker best å holde båten godt vedlike, vaske polere/rubbe. I tilegg gjøre enkle ting. Men jeg blitt mester i forgasser-rensing, både jr og jrine har vær sin jolle, slik att det blir litt skruing.

Men hvordan er det med dere andre, er dere praktikere,teoretikere eller begge deler?

PS Vinterkonserveringen tok jeg selv :yesnod:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

For å gå litt markert ut: Dersom man er typisk teoretiker er det tidsspørsmål før man opplever "uhåndterlige" utfordringer til sjøss.

Alt fra navigering, taubehandlig, seilbehandling, motorbehandlig, daglig vedlikehold, ankring, fortøying, avgang, o.a. krever betydelig praktisk sans.

Hvorvidt man skal kunne montere, etterse, demontere og remontere ankervinsj, varmer, kjøleskap, pumper selv o.a. blir en noe annen problemstilling.

Når man har båt må man nok være forberedt på å holde den vedlike.

Men alt kan kjøpes for penger.

Det krever imidlertid betydelig ettersyn å sikre seg at alt fungerer tilfredsstillende når man er ombord - om det i det hele tatt er mulig.

I hovedsak er svaret mitt at man bør være noe praktisk orientert for å ha glede av båtlivet -

men det er sikkert mange erfaringer som viser at det motsatte er mulig.

Alt fra navigering, taubehandlig, seilbehandling, motorbehandlig, daglig vedlikehold, ankring, fortøying, avgang, o.a. krever betydelig praktisk sans.

Når man har båt må man nok være forberedt på å holde den vedlike. -

men det er sikkert mange erfaringer som viser at det motsatte er mulig.

Overnemte, navigering, taubehandling osv osv. dette tar jeg som selvfølge :yesnod:

Jeg tenker (store) tidkrevende prosjekter som tar tid.

Har ingen problemer med å skru, har skiftet varmer, rep av motor, montert div elektronisk utstyr tidligere, men med hus ,biler osv. F eks oppussing av hus, hage osv. Dette tar jo også mye tid

Men det er kanskje ikke så mange som har 10 mil til båten.

PS Teoretiker er jeg ikke :wink:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Min filosofi er at man bør klare seg selv så langt det er mulig. Det handler dypest sett om å ha kontroll over eget liv. Og å spare vanvittig mye penger. Jeg gjør selv det meste - så langt egen kompetanse rekker. Og så er det om å gjøre å utvide denne kompetansen. Man lærer hele tiden noe nytt, enten ved å prøve og feile, lese, gå på kurs osv. Og her på båtplassen kan man få veldig gode og detaljerte råd.

Filosofien i dette kan man lese mer om i boka "Zen - og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel" av Robert Pirsig. Det er bare å bytte ut ordet "motorsykkel" med "båt".

Jeg har ingen betenkligheter med å skifte skrog-gjennomføringer og og annet "dramatisk" på båten. Jeg gjør alt i forbindelse med vinterkonservering mm av motoren, men har ikke begynt å skru fra hverandre dieselmotoren - ennå.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Jeg prøver å gjøre alt selv, enten det gjelder båt, bil, hus eller hva der nu måtte være. Problemet er at mange ting blir utsat til smertegrensen, rett og slett pga. tidsmangel. Med 4 hjemmeboende unger, fotballtrener på lillejentelag, en jobb der ofte krever litt mer enn 7,5 time pr. dag +++ er det ikke alltid at ting blir fikset, når det skal fikses, ofte til fruens stor fustrasjon.

Men en utrolig stor hjelp til å få ting unna, er en deal jeg har med 2 kamerater: Vi skal ikke gjøre noe alene, men hjelpe hverandre alle 3, og det setter ofte fart i tingene. Plus at det blir litt mer sosialt :cheers:

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

roaldbj's svar passer rimelig greit med min egen holdning og kanskje spesielt dette:

I hovedsak er svaret mitt at man bør være noe praktisk orientert for å ha glede av båtlivet -
Jeg har forundret meg over enkelte som har en svært så teoretisk tilnærming til alskens problemstillinger men ser likevel ut til å klare seg greit på sjøen og det er jo bra.

For egen del så prøver jeg så godt som mulig å være selvhjulpen på alle mulige områder og det ser jeg på som en meget viktig egenskap.

Det viktigste med å gjøre slike ting som å skifte skroggjennomføringer og denslags er å bli kjent med hvordan ting henger sammen og etterhvert opparbeider en seg nyttig kunnskap for feilsøking den dagen du ligger i uthavn uten mobildekning og har et eller annet problem... Om en ikke nødvendigvis gjør alt mulig selv så er det viktig å være med den som hjelper og suge mest mulig kunnskap underveis. Etter en tid blir kanskje du den som hjelper kompisen din med å skifte gjennomføringer :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

For meg går det en grense mellom det som er gøy/nyttig/viktig å kunne gjøre selv, og det som blir stress/merarbeid/tidkrevende å gjøre selv.

Til førstnevnte hører all vår- og høstklargjøring, mindre reprerasjoner og vedlikehold. Båtpussen om våren er en kos jeg ikke kunne tenke meg å sette bort. Det handler om jo om å komme i stemning! Likedan synes jeg faktisk det skulle være obligatorisk for alle båteiere å kunne ting som impellerskifte, skifte slangeklemmer, osv - om en skulle komme i en situasjon der det er nødvendig å kjenne til de viktigste funksjoner.

Til sistnenvnte hører alt det jeg ikke har god nok peiling på, og som jeg står i fare for å kunne skade mer en å reparerer. Da er det bedre å få folk som kan, og heller bruke tida på andre ting jeg kan og tjene penger til innleid hjelp :smiley:

Jeg er av den oppfatning at en MÅ kunne grunnleggende motorlære, samt kunne feilsøke noe på det elektriske anlegget. Som de fleste vet, er det ikke bare å dra i håndbrekket å ringe Viking, om noe skulle gå galt. :nonod:

Navigasjon er jo en selvfølge :smash:

Har en jobb med mye trykking på data og mye møter / reising. Synes derfor det er gøy å gjøre noe praktisk. Enten det er båt eller hjem. Bilen er samboern's greie. Det er hun som bruker den, bulker den, og roter i den :lol:, da får hun stelle den også.. Jeg gjør vel det aller meste på båten.

Dieseldyret har jeg ikke tatt de store reprasjonene på, men ellers gjør jeg det aller meste.

I forhold til dette med å gjøre ting selv er det flere ting som taler for aktiv egeninsats. En ting er å spare penger, noe annet er å få det slik man selv vil, en tredje ting er at den dagen noe går i stykker så stiller man utrolig mye sterkere om man selv har skrudd sammen systemene. Og med båtplassen i ryggen løser man de aller fleste oppgaver...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg prøver å gjøre alt selv, enten det gjelder båt, bil, hus eller hva der nu måtte være. Problemet er at mange ting blir utsat til smertegrensen, rett og slett pga. tidsmangel. Med 4 hjemmeboende unger, fotballtrener på lillejentelag, en jobb der ofte krever litt mer enn 7,5 time pr. dag +++ er det ikke alltid at ting blir fikset, når det skal fikses, ofte til fruens stor fustrasjon.

Her er vi inne på vesentlig, pga av andre gjøremål, er dette vanskelig tidsmessig. Jeg synes å holde på med båten

er gøy, men innser att når båten ligger 10 mil unna, er det andre ting jeg ønsker å gjøre når jeg er på båten. Å seile.

Er vel derfor jeg vurderer vinterhavn i 3 km unna bosted neste år. Da er det mulig å bruke ukedagene.

Men uansett er det noen som rekker alt. :yesnod:

Vi sees!

Jeg har lyst til å kaste inn en liten "brannfakkel" - som ikke er særlig gjennomtenkt:

Vi som setter bilen vår inn på verksted opplever fra tid til annen at alle reperasjoner ikke er utført like forskriftsmessig.

Dersom problemer oppstår under kjøringen er det imidlertid greit å stoppe under veis uten at det har spesielt store konsekvenser for liv og helse.

Innenfor "båtverdenen" er det ikke etablert tilsvarende standard for reperasjoner og vedlikehold verken hva gjelder hvordan vedlikehold skal utføres eller hva som er kompetansekravene til de som utfører vedlikeholdet.

Innen "bilverdenen" er det mange vedlikeholdskurs - tilsvarende er atskillig mindre utviklet innen "båtverdenen".

Dette innebærer - slik jeg har erfart - at et "båtverksted" kan påstå/hevde at båt (motor o.a.) er konservert/overhalt/reparet/utbedretl mens oppstart om våren kan vise at det både er frostskader på varmtvannsbereder, flate batterier, gammel olje på peilepinne o.a.

Konsekvenser av havari i båt kan være atskillig mer alvorlig enn havari med bil.

Gjennom flere år har jeg derfor lært meg at det er min egen innsats ombord som til syvende og sist er avgjørende for båtens sikkerhet.

Dette lyder sikkert arrogant - men det hjelper lite å klage på andre når båten går lekk midt ute i Skagerak.

Lærdom: dersom man ønsker å ferdes trygt ombord i fritidsbåt man (gradvis) bli mer og mer praktisk orientert.

Konsekvenser av havari i båt kan være atskillig mer alvorlig enn havari med bil.

Gjennom flere år har jeg derfor lært meg at det er min egen innsats ombord som til syvende og sist er avgjørende for båtens sikkerhet.

Lærdom: dersom man ønsker å ferdes trygt ombord i fritidsbåt man (gradvis) bli mer og mer praktisk orientert.

Her er jeg helt enig med deg roaldbj, det er din egen sikkerhet på sjøen vi snakke om. Det er skipperen som får problemet om mann setter arbeidet ut til andre i et "presset" marked. Her ville jeg ikke gamblet på andres "menneskelig svikt" når det gjelder sikkerheten ombord. Motor er hjertet i båten, greit å kunne litt førstehjelp da ja :wink::cheers:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)

Gjør stort sett alt selv. Setter kun på verksted hvis det er behov for spesialverktøy eller at en må ha spesielt måleutstyr. Men det hender jo at en ikke har tid selv, å må bruke et verksted. Holder nå på med å legge siste hånd på et motorbytte i båten. Etterpå er det montasje av vindinstrumenter ++ i båten. Montere laderegulator fra Sterling. Skal bytte alle drikkevannslanger i båten. Bytte slanger på lensepumper. Skal sveise om septiktanken. Skal lage et baugspyd.

Sydde letrekk i fjor, ble svært så fine med vindu i øvre halvdel.

Nei så det gjelder å være allsidig. Hvis en må sette bort alt er det ikke mye en får råd til. Det er jo relativ dyrt å ha folk til å utføre tingene for seg.

Her gjøres alt selv. Som dere kan se av tråden om Vivvi føler jeg at jeg har fått det til, og er nå klar til å begynne på mitt andre prosjekt som er vesentlig større.

Alt som er gjort er selvlært, men jeg får en rekreasjons følelse da jeg kommer ut i båten enten det er sommer eller vinter. Det å ha båt (særlig trebåt) må være like morro enten det er sommer eller vinter...

Har båt som hobby og gjør alt selv, om d er noe jeg ikke kan søker jeg meg til kompetanse blant internett og venner. På sagaen sydde jeg nye puter, lagde nye benker med ny svamp og nytt trekk, la opp nytt elanlegg og reparerte manifoilen til motoren, byggde flapps og retningsstabilisator, forlengte roret og lakkerte skroget. På tresfjorden byttet jeg gjennomføringer, slanger, monterte defroster, kartmaskin, byttet pakninger i vindu, monterte ny batteribank med lading over rele, byggdeut toalettet og la ny teakdørk av staver med nat på dette, byggde om køyene til fast dobbeltseng, byggde om daschbordet, byttet propell og ny motor med bygging av nye fundament, konstruerte og byggde flapps, ny fullstendig lydisolering og reparasjons-søm på kallesje samt bytte av vindu i kallesje. Videre prosjekter på tresfjorden er: Montering av hydr. sturing og autopilot, ankervinsjer foranog akter, lage baugspyd og badeplattform, legge ny teakdørk og nytt bord ute, ny pantry og nytt trykkvann, ny wallas og nye stoler, omplassering av eberspecher og ny elektrisk opning av motorluke. Dette i tilegg til at jeg holder på å restaurere ett hus fra 50 tallet betyr at vinteren blir for kort, men skal gjøre det selv sammens med kona. Håper å bli ferdig om to til tre år.

Jeg er ikke særlig flink eller glad i mekking. Men erfaringen med div. fagfolk, merkeverksteder inkludert er såpass frynsete at en bør forsøke å gjøre mest mulig selv. En ting er at det er dyrt å ha mekanikere til å lete etter feil de ikke finner, en annen ting er at sikkerheten er betydelig forbedret når en blir mer kjent med eget fartøy. Tilfredsheten med å klare ting på egen hånd, er heller ikke til å kimse av.

Det er mest fristende å ha båten på verksted, for at man ikke har tid til å gjøre noe selv. Erfaringen viser at, bruker en den tiden som medgår til å kjøre båten frem og tilbake til verksted, samt den tiden en bruker på å banne og ergre seg over verkstedet, får en faktisk gjort en del selv.

Jeg er ikke særlig flink eller glad i mekking. Men erfaringen med div. fagfolk, merkeverksteder inkludert er såpass frynsete at en bør forsøke å gjøre mest mulig selv. En ting er at det er dyrt å ha mekanikere til å lete etter feil de ikke finner, en annen ting er at sikkerheten er betydelig forbedret når en blir mer kjent med eget fartøy. Tilfredsheten med å klare ting på egen hånd, er heller ikke til å kimse av.

Det er uklare krav til kompetanse i båtbransen, dette er kjedelig fordi det gir et dårlig rykte (evig eies kun et dårlig rykte), som ofte er fortjent, men ikke alltid. Som flere er inne på så bør en være i stand til å gjøre det meste selv ombord, også ut fra et sikkerhetsaspekt.

Men erfaringen med div. fagfolk, merkeverksteder inkludert er såpass frynsete at en bør forsøke å gjøre mest mulig selv. En ting er at det er dyrt å ha mekanikere til å lete etter feil de ikke finner, en annen ting er at sikkerheten er betydelig forbedret når en blir mer kjent med eget fartøy. Tilfredsheten med å klare ting på egen hånd, er heller ikke til å kimse av.

Det er mest fristende å ha båten på verksted, for at man ikke har tid til å gjøre noe selv. Erfaringen viser at, bruker en den tiden som medgår til å kjøre båten frem og tilbake til verksted, samt den tiden en bruker på å banne og ergre seg over verkstedet, får en faktisk gjort en del selv.

Kunne ikke har skrevet det bedre selv.

Gjøre det meste selv ut i fra et sikkerhetsaspekt???

Om motoren min stopper kan jeg pumpe på belgen for å prøve å få mer bensin, jeg kan skifte sikring på motoren, jeg kan dra den i gang med snor om batteriet er flatt, jeg kan skifte propell og så kan jeg fylle olje og bensin, ja så kan jeg konservere motoren... Hva mer jeg skal kunne gjøre på en ny og moderne utenbordsmotor?

Egentlig utrolig lite en kan gjøre der en ligger og dupper ute på sjøen om motoren ikke vil gå. Da er det like greit å montere en ekstra brakett og ha en liten reservemotor for slike tilfeller.

Det kan da ikke være slik at alle må være motoringeniører for å ferdes på sjøen??

Bortsett fra det elektriske er det vel ikke noe annet akkutt som kan skjære seg og være et sikkerhetsproblem for en enkel daycruiser som min.

Motoren holder vi oss langt vekke fra, mannen liker ikke og har aldri hatt interessen av å "mekke."

Så den får sakskyndige folk ta seg av, men andre praktiske ting gjør vi. Og har vi mangel på kunnskap om noe så kjenner vi alltids noen og masse vennetjenester blandt elektrikere, rørleggere osv...Eller anskaffer oss kunnskap på det området det gjelder.

Til gjengjeld så murer eller hjelper mannen til med noe i heimen deres og jeg hjelper til med barnepass ect. En grei ordning synes jeg.

Gode venner er gode å ha!! :smiley:

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Forsøker å gjøre det meste selv. Treverk, repskader,skifte ventiler, konservering, filter,impeller,remskifter etc.

Har i en tidligere båt hatt besøk av elektrikker for å sjekke de elektriske oppkoplingene jeg hadde gjort.

Han fant ingen feil, så da er det vel ikke så gæærn't. Selv om jeg har funnet ut at mine kunskap om EL ombord er lik Nada. Når jeg forsøker å følge med på diskusjonene her på plassen.

Ellers så leser jeg mye før jeg skal begynne med noe jeg ikke har vært borti før.

Siste sånn sett var demontering av varmeveksler og mesteparten av ferskvannsiden på Volvo'n. Knota meg igjennom det også. En proff hadde sikkert gjort det på 10% av tiden. Men jeg syns det er morro å ordne ting selv. + som andre skriver. Da vet du at det er gjort og neste gang går det mye lettere, samt at du utpå en forblåst holme kanskje kan hjelpe andre.

En liten historie. Når vi skulle selge forrige båten hadde jeg ett par med på visningstur. Skjønte fort at her var det ikke mye peiling på båt.

Ett av spørsmålene var om jeg hadde hatt noen problemer med motoren.

Jeg svarte som sant var at nei det hadde jeg ikke. Eneste måtte være den gangen viftereima røyk når vi var på tur.

Da spurte fyren: Hva gjorde du da?

Hvor jeg så svarte at: Jo jeg skiftet den.

Da lurte han på om en ikke kunne ringe til redningsselskapet for å få gjort sånt.

Noen tror tydligvis at det er som på veien. Sving inn til veikanten og ring Viking.

De kjøpte heldigvis ikke båten.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...