Jump to content

Kan man ikke stole på folk lenger?

Avmønstret2

Recommended Posts

Jeg blir forbanna! Hadde en 16 fots båt ute til salg på sensommeren i fjor og solgte den til en fyr jeg snakket med på telefonen. Han kom langveisfra og avtalen var at han skulle komme helgen etter. Jeg hørte ikke noe i løpet av helgen så jeg ringer han og da hadde det blitt noe problemer med bilen han skulle bruke til å trekke båten med.

Ok, tenkter jeg, og venter et par uker uten å ha høre noe. Så ringer jeg han og han sier at det "det er ingen fare". Han kom å hentet båten så snart han hadde anledning. Han skulle ringe meg. Jeg hører ingenting og da jeg prøver å ringe han etter en stund svarer han ikke på telefonen, selv om jeg ringer 30 ganger og legger igjen beskjed på svareren.

Ok. Forbannet aktiverer jeg annonsen på Finn.no igjen. Så får jeg endelig (begynner å bli høst...) en ny kjøper som jeg kun har mailkontakt med. Vi er enige om pris og jeg får denne mailen:

"hei igjen,,jeg tror ikke jeg får hentet den før til helga,jeg driver for meg selv,og må få tak i henger.

MVH

Glenn"

Jeg svarer at han kan komme til helgen og at han bare skal ringe meg når han kan komme. Da får jeg et bekreftende svar fra denne Glenn:

"ok, det skal jeg gjøre

MVH

Glenn"

Men tror du sullemikken ringer eller dukker opp? NEI!

Jeg har solgt båten 2 ganger! Uten at noen kommer å henter den! Hva i hel.... er det med folk? Kan de ikke i det minste si at man angrer seg og at man ikke vil ha den allikevel? Ikke la meg gå rundt å lure og irritere meg. Hadde han første sagt ifra med en gang hadde jeg hatt større sjanse til å få de solgt siden det nærmet seg høst. Nå har jeg måttet ta den opp i vinterlagring og har båtpuss på 2 båter til våren :-(

Håper i det minste at jeg kan legge på 5000 spenn på prisen ved å selge den til våren siden det da er bedre marked....

IDIOTER!!

frustrert hilsen fra Plenen

Det finnest dessverre enkelte som skal kjøpe alt mulig men dukker aldri opp,tror dette er en sjukdom eller en genfeil,har opplevd det samme som du.

Når jeg selger en ting og der er flere aktuelle kjøpere så bruker jeg først til mølla prinsippet(med cash).

Dette er litt verre viss der er kun en aktuell kjøper da kan det ende opp som du har opplevd.

La for alldel annonsen ligge til varen er solgt,ringer der flere så kan du opplyse om at du har en kjøper men du tar kontakt viss denne skulle trekke seg.

Ta håndpenger for å holde av båten. disse håndpengene tilfaller deg vedkommende ikke kommer å henter båten

Det er i og for seg greit, men forutsetter en avtale. Muntlig, ja, det går vel ,det, men å bevise hva avtalen gikk ut på ... Mottatte håndpenger kan til og med sette deg i straffanbsvar for dobbeltsalg. Hel eller delvis betaling er nemlig et vilkår for straff dersom man først har soglt til en og så selger til en annen. Muligens et mikro-poeng og muligens ikke det mest praktiske, men dog ... går det ikke bare an å få fullt nav n og adresse, og så bekrefte avtaloen skriftlig? Eventuelt pr.mail? I så fall har man jo NOE.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

En annen ting som er rart når folk ringer på en båt man skal selge er den standard frasen: "Må bare høre med kjerringa først". Har hørt den en del ganger for å si det sånn. Mange som ringer uten at de virker veldig intresert i båten akuratt.

Hilsen Jørn

Nja...det er vel fare for at man får folk som ikke er reelle kjøpere på tråden, men dette er folk som er på "titter'n" og gjør seg kjent med markedet. Selv kasta jeg ut kjærringa og kjøpte båt slik jeg ville :wink: (nå juger jeg litt, men....)

P

Det er i og for seg greit, men forutsetter en avtale. Muntlig, ja, det går vel ,det, men å bevise hva avtalen gikk ut på ... Mottatte håndpenger kan til og med sette deg i straffanbsvar for dobbeltsalg. Hel eller delvis betaling er nemlig et vilkår for straff dersom man først har soglt til en og så selger til en annen. Muligens et mikro-poeng og muligens ikke det mest praktiske, men dog ... går det ikke bare an å få fullt nav n og adresse, og så bekrefte avtaloen skriftlig? Eventuelt pr.mail? I så fall har man jo NOE.

Jeg er kanskje naiv, men jeg stoler på folk til det motsatte er bevist...og det er det nå... Neste gang det kommer en som skal kjøpe skal jeg i det minste ta navn og adresse fra de og få en bekreftelse på mail. Gidder ikke ha trua på folk lenger.

Plenen

........og dermed forplikte seg til en kjøper som aldri dukker opp. Da er det bedre å si at båten selges til den første som dukker opp med pengene.

Først penga, så pølsa. :smash:

Og til den som sier at de skal snakke med sjefen først: Fint, da venter til jeg sjefen din ringer! :smiley:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Min erfaring er at E-mail henvendelser sjelden er serlig seriøse. Når jeg får en henvendelse pr e-mail ber jeg om telefonummer og ringer. Når du får snakket med folk på telefonen får du bedre intrykk av hva det er slags folk du snakker med og hvor seriøse de er.

Jo, det kan du si, men når man er kommet til enighet og han skriver at det er en deal og at han kommer til helgen, så valgte jeg å stole på det..... Mail som bare er forespørsler er ikke så mye å satse på, men dette var jo en inngått avtale pr mail....

Tror jeg velger først til mølla neste gang :-)

P

Opplevde lignende når jeg hadde maskinen i båten min for salg nå på ettersommeren. Hadde en som sa han skulle ha maskinen og alt virket veldig lovende. Han spanderte til og med en fagmann som var i båten min og kikket på maskinen. Fikk selvfølgelig beskjed om at han ville ha maskinen etter at fagmannen hadde vært på besøk. Noen dager senere ringte jeg og lurte på når han ville gjøre opp og komme å hente maskinen. Kjøperen sier da at han har kjøpt en annen maskin og ikke ville ha min lengre. Joda, jeg ble forbanna, men gadd ikke bry meg stort med det. Jeg hadde sikkert ikke kommet noen vei likevel.

Salget gikk til slutt over all forventning og jeg fikk meget godt betalt for maskinen. Hele dette salget foregikk over mail og vi snakket ikke sammen i tlf før det var snakk om å avtale henting og befraktning. Vi fakset kjøpekontrakt til hverandre og signerte, i kontrakten stod det at 10% av kjøpesummen skulle innbetales ved kontraktinngåelse. Resterende av kjøpesummen skulle innbetales før avtalt hentedag og selger(meg) ville ikke utlevere maskineriet før alle pengene var betalt. Det ordner seg for snille gutter, ikke bare søte jenter... :smiley:

Opplevd dette alt for mange ganger. Kjøpere har jevnt over null respekt og de siste årene har jeg operert etter førstemann på døra med penger i handa får den med seg. Har solgt flere biler der folk har kommet langveis for å kjøpe. Til disse sier jeg at jeg holder av bilen fra de setter seg i bilen å begynner å kjøre til de er her og har tatt en avgjørelse. Nesten uansett hvor i norge du befinner deg i norge dreier dette seg om få timer.

Komme til helga sier du? Da bør du ringe å høre om jeg har solgt før du kjører. Førstemann på døra med et anstendig beløp får den. Alltid.

Min erfaring er at E-mail henvendelser sjelden er serlig seriøse. Når jeg får en henvendelse pr e-mail ber jeg om telefonummer og ringer.

Jeg synes derimot at en E-mail henvendelse er en ypperlig måte å få avklart enkle ting som ikke er opplyst i annonse. Jeg pleier ofte å sende en E-mail før jeg ringer, og jeg velger heller å se det slik at de som ikke svarer på min mail er useriøse selgere. Har mistet interessen for endel objekter allerede her (spesielt bruktbil) Men ja jeg oppgir mitt telefonnummer i mailen slik at selger kan velge om en vil ringe eller svare pr mail.

Det er lettere å sette seg ned å sende en mail da dette er noe en kan gjøre uavhengig av klokkeslett. Jeg ser heller ingen behov for å ha personlig kontakt med selger på et så tidlig stadium av en eventuell handel :flag:

Synes det blir litt for ensidig å si at det er så mange useriøse kjøpere. Det er da antagelig like mange useriøse selgere, for vi kjøper jo og selger hele tiden, bytter bare rolle hver gang vi skifter båt, det er ikke som man kan få inntrykk av i denne tråden at noen nordmenn er av "rasen" kjøpere, andre tilhører den noe bedre "rasen" selgere ... :wink:

Enig med Bergen ang. e-post. Jeg synes også det er det beste i starten av en kjøpeprosess, folk som ikke svarer på e-post vurderer jeg ikke som seriøst interessert. Å snakke i telefon blir straks mer personlig og direkte, det er ikke alltid så ønskelig på et tidlig stadium av handelen.

Jeg har både solgt og kjøpt båt mange ganger de siste årene, og det har vært helt greie opplegg. Men jeg har faktisk opplevd to ganger at selger blir sur og snurt fordi jeg ikke har kjøpt båten etter et par henvendelser, fordi selgeren "trodde" jeg ville slå til. Man må jo kunne forhøre seg om en båt ganske grundig før man går videre i prosessen. Men selvsagt må man si klart fra når man ikke lenger er interessert, det er kanskje der det svikter hos enkelte.

En gang brukte jeg (kastet bort) 5000 kroner i fly og ferger for å reise og se på en båt som selger hevdet var "strøken". Annonsebildene viste en pen båt, men bildene var nok av eldre dato. For da jeg kom fram, var båten nærmest for et vrak å regne, - knust og forvridd vindskjerm, høl i kalesjen, båten full av snø, motoren startet ikke, styrewirene hang og slang, osv., osv. - selger hadde ikke sagt et ord om dette, bare nevnte behov for litt "småpussel" ... Jeg var så forb. at jeg kunne sprekke, og burde vel egentlig krevd erstattet de 5000 kronene som turen kostet meg. Men god oppdragelse gjorde at jeg lot det være. Så der finnes selgere også som ikke er noe å rope hurra for. Men nå har heldigvis baatplassen sin vennetjeneste for besiktigelse når båten ligger langt vekke, og den benytter jeg meg av nå, før neste handel! Begrepet "strøken" båt er i alle fall høyst subjektivt! :smash:

Tror det er likelig fordelt med useriøse både selgere og kjøpere. Siden det antagelig er samme personer det er snakk om, av og til møter du vedkommende som kjøper, neste gang som selger ...

Redigert av Skvulpen (see edit history)

Hatt et par tre som har ringt på snekka , så iverige å ringer å spør flere ganger og skal komme å se .Men ingen dukker opp , før den siste som ringte langt oppe i hedemark .Tenkte at jeg gidder ikke gjøre noe spess, kommer'n så kommer'n . Men han kom og var kjempe fornøyd , det bør han være også det er jo snakk om min gammle båt :wink: , Han betalte handpenger , som seg hør å bør . Og kommer til helgen med reten av penga , så nå er båten så godt som solgt . Men den er ikke betalt enda , så først når penga er i handa og kontrakten er signert så er mye gjort . Men litt morro når det endelig kommer noen som sier det og på toppen er kjempe fornøyd med skuta , så da er det bare og vente til helgen å se om alt går som det skal . Han har foresten med seg en kamerat som skal se på en båt i havna mi , hadde jo passa bra med transport av begge kansje ? Nei ikkeno er solgt før penga er i lomma og kontrakt signert , er mye rart der ute . Jeg skjønner ikke hvorfor folk ringer og maser og spør , når dem aldrig dukker opp .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

En annen ting som er rart når folk ringer på en båt man skal selge er den standard frasen: "Må bare høre med kjerringa først".

Synes den fungerer bra jeg hehe...

Av og til så blir man så utrolig skuffet når man titter. Man bestemmer seg for at dette er OVERHODER ikke noe man skal ha når man ser "objektet". Selgeren merker at du graver og spør om ting som han synes er uvesentlig. Eneste han vil er å selge deg dette flotte eksemplaret og fortelle deg om alle de fine turene og alle mulighetene du har. Hvilke muligheter har du for å komme deg videre?

1: Si at båten er helt for j.... og ikke er interessert. Resultate er at han skal prøve å "plastre" på dette og bagatelisere det du ikke liker. Ender med at det går 10-15 min ekstra før selger forstår at det ikke er noe vist å jobbe videre med saken.

2: Nikk og si..."hmm..interessant". Skal bare høre med kjerringa først, så kommer jeg tilbake til deg. Dette tar 2 min.

Og er typen "ufyselig" nok, så frister nr. 2 litt :yesnod:

Jo, det kan du si, men når man er kommet til enighet og han skriver at det er en deal og at han kommer til helgen, så valgte jeg å stole på det..... Mail som bare er forespørsler er ikke så mye å satse på, men dette var jo en inngått avtale pr mail....

Er enig i at det er greit å få en avtale ned skriftlig på e-mail men jeg foretrekker å ha snakket med vedkommende også og ikke bare kommunisert pr e-mail. Utrulig mye som ikke kommer frem i en e-mail men som du kan tolke/gjennomskue i en telefonsamtale.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...