rago63 Svart 16.Januar.2007 Del på Facebook Svart 16.Januar.2007 Er det ikke like greit å si f.eks "Dette er ikke helt hva jeg har forventet meg" eller "jeg syns ikke denne passer for meg" fremfor å trekke inn kona når du selv syns det høres litt "hult" ut når du sier det? Har selv sagt det ved etpar anledninger, og selger har vært like blid for det. Ofte er dette greiest og fjerner enhver tvil (Og håp), og selger slipper å lure på hva slags prutetriks du er i ferd med å koke i hop nå.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
La Digue Svart 16.Januar.2007 Del på Facebook Svart 16.Januar.2007 Var og så på en båt i høst. Den var i mye dårligere stand enn selger ga uttrykk for over telefon, og prisforlangende var urealistisk høyt. Jeg noterte ned alle mangler jeg reagerte på og sa fra til selgeren - som bagatelliserte slark i roret, ødelagt fenderlist, dårlige seil, skader i gelcoaten, utslitt trekk på putene inne osv. Så dro jeg hjem og tenkte over saken. Var manglene av en slik art at jeg ville ha båten - men til lavere pris? Eller ville jeg ikke ha den i det hele tatt? Det endte med at jeg ringte og sa at jeg ikke ville ha den fordi jeg hadde funnet en bedre båt til lavere pris. Det hadde kanskje vært enklere å bare si "Jeg skal tenke på det", men jeg syntes selgeren fortjente klar tilbakemelding - noe som førte til at han reduserte prisforlangende på finn.no. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Herman Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Mottatte håndpenger kan til og med sette deg i straffanbsvar for dobbeltsalg. Hel eller delvis betaling er nemlig et vilkår for straff dersom man først har soglt til en og så selger til en annen. Det vil vel da være en ide å sette opp en "håndpengekontrakt" hvor det står at resterende beløp forfaller til betaling den... Og at innbetalte håndpenger da ikke vil bli tilbakebetalt. Så spørs det jo hvor mange som er villige til å gå inn på en slik avtale da, men da slipper du iallefall de som bare skal kikke. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Frivakten Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Det vil vel da være en ide å sette opp en "håndpengekontrakt" hvor det står at resterende beløp forfaller til betaling den... Og at innbetalte håndpenger da ikke vil bli tilbakebetalt. Jeg ser ingen fordel med en slik kontrakt i forhold til en ordinær kjøpekontrakt. Denne gir faktisk kjøper en ekstra hevingsrett og inneholder mange skjulte juridiske nøtter. Er håndpengene et forskudd eller et depositum, samt størrelsen på beløpet. Skipper Worse kan sikkert fortelle om alle hengemyrene man kan komme opp i da. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Skipper Worse Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 ... og i hvilken utstrekning kan selger utøve tilbakeholdsrett i beløpet; har han motregningsrett med sine erstatningskrav og hva er i tilfelle størrelsen på disse; og er det grunnlag for/avtalt en konvensjonalbot ved forsinkelse/unnlatt avhentign som erlike sto som håndpengebeløpet ... bare fantasien setter grenser. Her som ellerser skriftlig kontrakt alltid best. Men jeg ser ikke helt hvordan kjøperen skal få bedre hevningsgrunnlag på en håndpengekontrakt med mindre man anser ham for å ha slik rett mot å forspille retten til refusjon av håndpengene. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Ben Sin Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Har akkurat solgt en OT:bil i lav prisklasse. Mitt utgangspunkt heretter hvis jeg skal selge noe er at kjøper skal stå å ringe på døra mi før jeg gidder å bry meg mye. Var nok litt naiv, og trodde faktisk at folk som sa de skulle komme gjorde det. Du verden så mye tid jeg har tullet bort ved å stå å vente på folk som ikke kom. I går dukket det derimot opp en koselig kar med lapper i lanken. Det blir det god handel av!! Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Men jeg ser ikke helt hvordan kjøperen skal få bedre hevningsgrunnlag på en håndpengekontrakt med mindre man anser ham for å ha slik rett mot å forspille retten til refusjon av håndpengene. Nei, ikke jeg heller Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
eysteind Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Har akkurat solgt en OT:bil i lav prisklasse. Mitt utgangspunkt heretter hvis jeg skal selge noe er at kjøper skal stå å ringe på døra mi før jeg gidder å bry meg mye. Var nok litt naiv, og trodde faktisk at folk som sa de skulle komme gjorde det. Du verden så mye tid jeg har tullet bort ved å stå å vente på folk som ikke kom. I går dukket det derimot opp en koselig kar med lapper i lanken. Det blir det god handel av!! Det samme skjedde meg. Bare minutter etter at eg la ut annonsen, kom første mail. Eg ringte fyren fra Oslo, og han ville ha bilen uansett. Han var mekaniker og viste at dette var en bra bil sa han. Eg måtte bare slette annonsen, sa han. Han skulle signere kontrakten og overføre halve beløpet umiddelbart. Dagen etter var pengene ikke komt på konto. Sende mail, og han hadde da slettet mailen, og spurte om eg kunne fakse den. Eg signerte kontrakten (som eg ikke skulle gjort!) og faksen den. Dagene gikk og ingen penger eller kontrakt kom. Eg ringte fyren som sa at det tok litt tid med overføringen. Eg sa at bilen ble solgt til andre dersom ikke pengene var på konto kl.12 dagen etter. Dette var greit sa han. Da ingen penger var komt, ble bilen bilen solgt til en annen som møtte opp til avtalt tid, hadde med seg mekaniker og betalte bilen kontant. Veldig greit! Dagen etter ringte fyren fra Oslo, og hadde skaffet transport av bilen og penger var overført, sa han. Ble nokså sint og høyrøstet og kom med mange stygge ord da eg sa bilen var solgt til en annen. Han hevda eg hadde vore idiot og hadde brote kontrakten! Eg måtte skrive ned kontonr. hans og overføre pengene igjen med en gang da han skulle kjøpe en annen bil. Han var såpass frekk i kjeften at eg bare la på. Rett etter kom sms med navn og kontonr. Men pengene kom aldri inn på min konto, og eg har ikke hørt mer fra fyren. Tipper han berre skulle prøve å sjå om eg ringte banken og overførte pengene uten å sjekke noe mer... Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Sitat: (Skipper_Worse @ 15.01.07 22:21) Mottatte håndpenger kan til og med sette deg i straffanbsvar for dobbeltsalg. Hel eller delvis betaling er nemlig et vilkår for straff dersom man først har soglt til en og så selger til en annen. Det er sikkert useriøse både kjøpere og selgere. For å unngå alle ulykkelige tildragelser slik som beskrevet ovenfor, kan man benytte følgende enkle metode: Si at gjenstanden ikke er solgt før du har pengene på konto. Inntil så skjer, jobber du videre med salget. Så enkelt er det. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Jeg synes derimot at en E-mail henvendelse er en ypperlig måte å få avklart enkle ting som ikke er opplyst i annonse. Jeg pleier ofte å sende en E-mail før jeg ringer, og jeg velger heller å se det slik at de som ikke svarer på min mail er useriøse selgere. Har mistet interessen for endel objekter allerede her (spesielt bruktbil) Men ja jeg oppgir mitt telefonnummer i mailen slik at selger kan velge om en vil ringe eller svare pr mail. Det er lettere å sette seg ned å sende en mail da dette er noe en kan gjøre uavhengig av klokkeslett. Jeg ser heller ingen behov for å ha personlig kontakt med selger på et så tidlig stadium av en eventuell handel Jeg synes også det greit i starten av en kjøpeprosess, folk som ikke svarer på e-post vurderer jeg ikke som seriøst interessert. Jeg bruker også å skrive telefon-nummeret mitt, samt sms svar er ok også. Så da får de velge da mail tilbake, ringe, eller sms. Samme synes jeg er greit når jeg selger, svarer på mail først om kjøper ikke ønsker annet. Derpå etter andregangs hendvendelse så ringer jeg. Og jeg også bruker først til mølla prinsippet. Forje båten jeg solgt, der gikk en som bodde 25min unna glipp av båten pga den grunn. Men ingen sure miner fra han om det da jeg hadde sagt klart i fra. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
atletico1 Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Har selv gjort flere dumme salg. En snørik vinter hadde jeg satt altfor lav pris på en Toyota 4WD og ikke lagt til (event. høydsbydende). Jeg ble vekket før kl. 07 om morgen av en sam hadde lest Aftenposten på nattskift. Han sa på telefon at han tok og kl. 09 var bilen solgt. Det ringte kjøpere fra halve landet og faktisk i en hel uke etter annonsen var innrykket. Da skjønte jeg jo at min pris var for lav. En annen gang prøvde en kjøper etter prøvekjøring å prute ned en båt i 250.000 kr klassen ned 30.000. Vedkommende sa at jeg måtte ringe ham hvis det var andre interesserte kjøpere. Hadde vel andre kjøpere samme dag som var fornøyd med å prute ned 5.000 kr (noe jeg jo hadde regnet med- man må legge inn litt prutningsmonn i prisen så kjøper blir fornøyd). Men jeg mottok 5000 i håndpenger og var fornøyd. Jeg sendt vedkommende som prutet 30.000 ned en SMS om at båten var solgt. Da ringt han meg og ble lett forbannet fordi jeg ikke hadde ringt ham fordi han nå sa han ville kunne ha gitt mer. Men, Sorry Mac -too late. Jeg ble vel litt indignert over at vedkommende prøvde å prute ned Skibsplasten (655) med 30.000 kr da jeg visste at denne var lettsolgt med en god del ekstra utstyr ombord som ikke var vanlig standard på den tiden: kjøleskap, U sofa bak, kartplotter/ekolodd som på den tiden kostet 30.000. I ettertid ser jeg at jeg ikke skulle blitt så indignert over at noen prøver å prute så mye på en så fin båt (kjøper visste vel kanskje ikke hva markedsverdien var). Og det er lov å prøve seg med et lavt bud, men skam bud irriterer bare selger. Er det et vanskelig salgsobjekt må man selvsagt prøve å by så lavt som mulig. Man kan jo senere selv bli sittende med et usalgbart objekt. Jeg har som flere andre alltid benyttet håndpenger, men vil nå trolig gå over til å si at gjenstanden ikke er solgt før hele kjøpesummen er på konto. Prisantydning/høystbydende er vel det beste hvis man tror man har et salgsobjekt det kan bli rift om. Setter man en fast pris er det første mann til mølla. Jeg husker jeg en gang skulle se på en båt jeg mente måtte være et skikkelig røverkjøp. Selger opplyste at også en annen kom for å se på båten. På veien tenkte jeg at jeg skulle være lur-stakk innom banken og tok ut en neve med båtlapper-slik at jeg kunne tilby cash på labben. Men jeg kom 2 minutter for sent pga. dette og båten var da allerede solgt. Det er jo nesten rart at når selger er informert om at flere interesserte kjøpere er på vei samtidig- at han da tydeligvis føler seg forpliktet til å selge til første og beste som sier "jeg kjøper'n" men ikke engang hadde med seg noe cash. Vel selger angret kanskje litt da jeg dukket opp med penga i handa (dette var lenge siden og beløpet var ikke mer en rundt 15000). Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 29.September.2007 Del på Facebook Svart 29.September.2007 Jeg har en enklere filosofi. Jeg selger ikke til privatpersoner om jeg kan unngå det. Innbytte er tingen. Kanskje jeg får en lavere pris, kanskje ikke. Men jeg slipper ihvertfall alt tøyset med å selge båten eller bilen. Alternativet som jeg har brukt noen ganger er salg i kommisjon. Men da må man kunne stole på selger. Det er de mest utrolige historier. Jeg skulle selge en nesten helt ny Jeep Grand Cherokee og satte den i kommisjon i Oslo. En type som "min" selger stoppet fra å prøvekjøre min bil, var en kar som drev med sprangridning. Han lånte biler hos ulike forhandlere for å kjøre sin hestevogn til ulike ridestevner i helgene. Toppen av frekkhet! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.