Jump to content

Radar på båter på rundt 20 fot


Rastløs

Recommended Posts

Hadde feil på den gamle Apelco-radaren (årsaken til at jeg ville bytte). Feilen artet seg slik at headingen forandret seg for hver gang jeg startet instrumentet.

Det sitter en magnetisk pulsgiver i radar-doomen, som skal gi sync-puls for hver omdreining. Denne pulsen kom ikke frem...

Etter mye leiting fant vi (+ to radioamatørvenner) at selve giveren hadde dårlig forbindelse i en leder INNE I giveren. Og den var støpt inn i "dirildatt". Med litt graving i materien med varm loddebolt, fikk vi skiftet en leder, og dermed ble radaren (hvis mulig) så god som ny.

Den får holde denne sessongen, men til neste år håper jeg på en Furuno 17XX "på broa". :cool::lol: :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Sålenge du ikke legger hodet rett foran antenna i lange perioder så er det ikke mye å bekymre seg for. Mye radarstråling kan dog gå ut over dine reproduktive evner men igjen, du henger vel ikke bjellene foran scanneren i timesvis heller ?

 

Trenger vel ikke være så lenge foran heller? Den ene radaren på Poseidon II er merket med 100W/m^2 på 1 meters avstand, da vil jeg tro man kjenner seg rimelig grillet umiddelbart om man stiller seg i veien for antennen.

Link to post
Share on other sites

Sålenge du ikke legger hodet rett foran antenna i lange perioder så er det ikke mye å bekymre seg for.

 

 

Enig med deg i det. Saken er at jeg har sett flere med montert radarantenne hvor hodet til fører nettopp blir stående rett foran / like i nærheten av antennen. Og da tror jeg nok at det kan være grunn til bekymring. Kun ment som en liten tankevekker fra min side :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...