Jump to content

Radar på båter på rundt 20 fot


Rastløs

Recommended Posts

Nå har det seg slik at vi sannsynlig kjøper en liten "fiskebåt" til hytta.

( Antares 620. Se annet emne)

 

Den skal jo brukes litt til fiske uttaskjærs o.l. Jeg har sett at stadig dukker opp radar antenner på slike type båter. Da blir det vel noen nattetimer og sene kvelder på sjøen tenker jeg.

 

Til dere som har slike "småbåter" med radar. Blir utstyret stående til pynt, ( for det ser jo tøft ut) eller benyttes det flittig ?

 

( BAkgrunnen for spørsmålet er ikke å kritisere noen for "overkill" av utstyr på småbåter, men heller å sondere rundt hvorvidt man skal kjøpe utstyret selv)

Link to post
Share on other sites

Størrelsen på båten spiller jo ingen rolle, du ser ikke bedre i tåka i en liten båt enn du gjør i en 50 foter med promenadedekk. Det er behovet som avgjør, ikke båtstørrelsen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ofte sett RIBer på 15-20 fot med radar. Ikke noe galt i det. Som SveinHa skriver, ser du ikke noe bedre i tåka med en liten båt. Problemet med radar i liten båt er kanskje at den ikke kan monteres høyt nok opp. Da er faren for grilling av hodet større.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Størrelsen på båten spiller jo ingen rolle, du ser ikke bedre i tåka i en liten båt enn du gjør i en 50 foter med promenadedekk. Det er behovet som avgjør, ikke båtstørrelsen.

 

 

Er det bølger så vil man på en lav båt, tune bort et større område fremover og ikke like lett oppdage større punkt lenger fremme som på en høyere båt.

I tillegg er det normalt verre å tyde et radarbilde som vipper i takt med enhver krusning pga. båtens bevegelser som generelt er betydelig større enn på større båter.

I lite sjø nattestid og i tåke (hvor det normalt og er lite sjø) så vil du sikkert alikevel få god nytte av radar.

Bruker en del strøm.

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Vi snakker om til dels kraftig stråling her. Kanskje verd å tenke litt på :smash:

 

:wink:

 

jo, men de gangene jeg skal kjøre i mørket eller i tåke fra Hvaler og inn Oslo fjorden ( eller svenskekysten), så er det vel neppe noen som skal danse forran radaren .

Vi gjorde noen i turer i fjor i mørke og tåke. Det er litt hyggeligere å vite om lasteskipet, eller fiskebåten som er på kollisjonskurs litt før passeringsmarginen nesten er oppbrukt.

- Hadde en eller to slike episoder i fjor. ( riktignok med seilbåt)

 

Båten ( sannsynligvis en Antares 620) har et lite styrhus, og antennen plasseres på taket. Jeg antar at strålingen ikke går ned men rundt antennen ? .

 

Mitt anliggende er i grunn å få bragt på det rene om de som har radar på småbåter faktisk bruker den, også etter at nyhetens begeistring har lagt seg. ( Jeg er nemlig litt slik selv)

Link to post
Share on other sites

Tja .. til deg som sier hvor mange ganger blir det brukt?

Hvor mange ganger har du brukt airbagen i bilen din? Bør man la være å ha brannvarsler fordi man aldri har hatt bruk for den? eller kanskje se det an et par år om man har behov?

Om radar gjør at du blir tryggere på sjøen og i tillegg føler deg tryggere så kan det være en svært god investering.

At verdien av å ha noe spennende og interessant om bord i begynnelsen kommer i tillegg får du ta som en bonus er min oppfatning.

Selv har jeg gått uten radar både i mørke og tåke. Men ville det vært mindre risiko med radar? Utvilsomt ja.

Vil man minske risikoen på sjøen? Ja.

I tillegg nevner jeg noe som overasker mange. Selv i klart vær og flatt hav ser radaren i mange tilfeller bedre enn øyet og kan være til nyttig hjelp. (selv fant jeg en kantret båt på radaren som jeg ikke klarte å se med det blotte øyet på forholdsvis kort avstand) Kanskje litt pga. at jeg satt for lavt ift. radaren men og pga. vanskelig å nyansere detaljer i vannspeilet på et par kabellengders avstand.

Om ikke nødvendig å ha i alle båter så ihvertfall veldig kjekt å ha i tillegg til god utkikk og sunn fornuft.

Link to post
Share on other sites

strålingen går noen få grader ned så det er ikke risiko for bestråling om du sitter inne rett under radaren. om du glemmer å slå av når noen er utendørs kan man bli bestrålt. (hvor stor strålingsfaren på diverse avstander kan sikkert andre si noe mer kvalifisert om enn meg/det står muligens noe i JRC manualen)

Link to post
Share on other sites

Radar i småbåt ja. Vel fra mitt tidligere liv - som styrmann- hadde vi også noe som hette seaclutter og rainclutter. Bla oss proffesjonell, ble denne ansett som "Kollisjonsknappen!"

 

Det fordi at demper man sjø og regnekko , med clutter, så demper man også alle andre ekko.

Effekten av sjøekko er forøverig betydelige når man er så nære vannflaten, som man er i småbåter.

 

Prismessig ut fra behovet, mener jeg den slags gøy blir, blir svindyrt. :smash:

Link to post
Share on other sites

Radar i småbåt ja. Vel fra mitt tidligere liv - som styrmann- hadde vi også noe som hette seaclutter og rainclutter. Bla oss proffesjonell, ble denne ansett som "Kollisjonsknappen!"

 

Det fordi at demper man sjø og regnekko , med clutter, så demper man også alle andre ekko.

Effekten av sjøekko er forøverig betydelige når man er så nære vannflaten, som man er i småbåter.

 

Prismessig ut fra behovet, mener jeg den slags gøy blir, blir svindyrt. :smash:

 

Det er vel der jeg lander til slutt tenker jeg. At det er mer morro enn nyttig, så lenge radarantennen så vidt lgger over bølgetoppen. Jeg får vel nøye meg med plotter, vhf og signalhorn ( og nødbluss)

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder bruk av radar, er det vel like mange synspunkter på dette som det er synspunkter på hvordan man skal føre båt.

 

Jeg har gjennom årene til sjøss i fritidsbåt forandret oppfatning fra at radar har vært unødvendig, til at jeg i dag mener at radar er det viktigste tekniske navigasjonshjelpemidlet ombord.

 

Dagens småbåtradarer har fått en formidabel teknisk utvikling som muliggjør identifisering av ganske små detaljer i farvannet selv om båten ruller og stamper endel. Det er også fantastisk hvordan man med "regn-funksjon" og FTC kan oppdage andre båter under kraftige regnbøyer.

 

Jeg ser ikke på radar som noe som har med "moro", derimot ser jeg på radar som et hjelpemidel som alltid må brukes for å utvikle ferdigheter til å dra nytte av radaren under vanskelige forhold.

 

Når det gjelder valg av type, vil jeg tro at de fleste moderne småbåtradarer er av brukbar kvalitet.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Løfter denne igjen.

Leita litt i arkivet på RADAR og tok ut noe tidligere strenger om emnet: Her, Her og Her

Det blir snart sjøsetting og da hadde det vært kjekt å montere ny radar... (Det begynner å krible i utstyrskontoen!!)

MARPA virker jo "kjekt å ha"... Ser at prisene på nettet på slike vidundermaskiner begynner å dale endel.

Men hva er "best buy" i dag?? 1100 til 1300 $ for er brukbar småbåtradar, mens MARPA ligger vel på det dobbelte. :rolleyes:

Eller er en såkalt "blackbox-radar" med separat display noe å tenke på??

Noen som har peiling??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Av de spørsmålene du stiller vil jeg bare knytte noen få brukererfaringer til MARPA.

 

MARPA er en forkortelse for Mini Automatic Radar Plotting Aid og innebærer at radarekko kan merkes ( i mitt system kan jeg merke 10 forskjellige radarekko) og radaren vil følge bevegelsene til disse i forhold til eget fartøy.

 

Min erfaring er at dette kan brukes på store havstrekninger, men i områder som eksempelvis Oslofjorden, tar det så mye oppmerksomhet å merke radarekkoene og følge bevegelsene på radaren, at man nesten er nødt til å være to som jobber sammen for å utnytte dette systemet. En som styrer båten og som holder visuell utkikk (det viktigste), og en annen som betjener radaren.

 

Etter at jeg fikk AIS ombord har det blitt ennå mer å betjene. Jeg tror det er viktig å ha fokus på det "rene" radarbildet.

 

Når havet er flatt går det greit å ha oppmerksomhetsressurser til å betjene seilas mens man fører fartøyet. Men straks det begynner å bli endel vind og bølger har jeg mer enn nok med å følge med på radaren og å få denne til å fungere tilfredsstillende med innstilling av rain og FTC - da er det nesten ikke mulig å ha overskudd til å bruke MARPA.

 

Når jeg seiler på store havstrekninger, f.eks. til Anholt, Samsø o.a. har jeg derimot glede av MARPA. Men man må nok ha interesse av radar og navigasjonssystemer for å bruke den.

 

Jeg tror at flere av radarene til småbåter med MARPA funksjon også kan vise NAVTEX beskjeder forutsatt mottager.

Link to post
Share on other sites

Takker roaldbj. :smiley:

Mntjaaa, nå er jeg vel tilhenger av separate instrumenter (ryker et så ryker alt...). Det eneste jeg vil kombinere er navigatoren og AIS.

HAR sett endel på ARPA (underveis på større skip...) og ser nytten; Skjønner at (M)ARPA i trange og sterkt beferdede områder kan ha liten nytteverdi, men som du sier "Når jeg seiler på store havstrekninger..." OG "... ha interesse av radar og navigasjonssystemer for å bruke den" og jeg legger til ´Trondheimsfjorden og dalstroka utafor´, gjør at MARPA kan være "kjekt å ha" for en utstyrsfrik!

Har TANKER om at en BlackBox- MARPA kan være rimeligere i og med at den ikke har skjerm... :rolleyes:

Kommentar?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil påstå at ARPA er et fantastisk hjelpemiddel for vurdering av kollisjonsfare - uansett fartøytype og farvann. Plotting med et tasttrykk, og ikke minst viktig, alle plott er løpende oppdatert!

 

For å unngå Sea Clutter er det en fordel med lavt plassert antenne, jo høyere antennen er plassert, dess større blir området hvor clutter blir problematisk, logisk nok, refleksjon fra vannoverflaten i bølger oppstår der radarstrålene treffer vannflaten i rett vinkel.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 29-foter med Raymarine 2kw radar og dette hjelpemiddelet blir flittig brukt. Spesielt fordi jeg har en sportscruiser og utsikten gjennom plastikkvinduene i kalesjen er begredelig, selv på dager med godt lys.

 

Jeg kjører konsekvent radar overlay på kartplotteren. Med overlay ser jeg klart og tydelig hva som er faste objekter (helt ned til den minste stake) i henhold til sjøkartet og kan konsentrere meg om andre markeringer.

 

Installasjon av radar tilknyttet kartplotter kan jeg anbefale på det sterkeste. Å kjøre på radar som et enkeltstående hjelpemiddel er mye mer komplisert, krever mer konsentrasjon og tar fokus vekk fra kjøringen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå om dagene hvor det er endel regnbyger, i alle fall i Kattegat området og sørøstover, er det rikelig anledning til å teste ut radaren. På seilas fra Anholt til Ballen 30. juni var det interessant å se hvordan lokale regnbyger kunne gjøre nesten hele radarskjermen hvit av regn-ekko. Den eneste måten å fjerne regnekkoet var etter min erfaring å stille inn "RAIN" og "FTC" manuelt. Jeg kom etter hvert frem til at ved å stille disse manuelt til 50 % for hver på min radar (4 kW Raymarine dome og Raymarine 120 E skjerm) fikk jeg brukbare ekko av andre fritidsbåter. Regnet var til tider så kompakt at visuelt utkikk ikke var særlig langt. Spennende å høre andres erfaring med bruk av radar når det regner og/eller hagler. Automatikken på radaren håndterte bare området ca 1 - 2 kabellengder omkring båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk over sletta forrige uke og sikten var ikke så veldig god, men jeg forsatte uten bekymring får radaren viste meg fint hvor jeg var og hvor den motgående båten var på vei, kunne se båten i 20 minutter før vi passerte og det var greit å vite. Litt utpå sletta ble været bedre og bedre men uten radaren ville jeg nok ventet noen timer til i Haugesund før turen startet.

Link to post
Share on other sites

Vi snakker om til dels kraftig stråling her. Kanskje verd å tenke litt på .

 

 

Sålenge du ikke legger hodet rett foran antenna i lange perioder så er det ikke mye å bekymre seg for. Mye radarstråling kan dog gå ut over dine reproduktive evner men igjen, du henger vel ikke bjellene foran scanneren i timesvis heller ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...