Jump to content

Ekkolodd og turtallteljar til open båt


Sinten

Recommended Posts

- Legg inn et bud på den første du Sinten. Billigere enn Faria blir det nok, selv med frakt. Nr 2 så litt gammeldags ut.... Og hugs at ein motoropphavslaga veivstongsrundeteljar er best :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Prøvte å lage meg ein konto på qxl, men først etterpå såg eg at ein måtte vere myndig, sjølv for å stille spørsmål til seljaren. :headbang: . Så får vel ein e-post frå qxl om 1 1/2 år der det står "din konto er opprettet". Vel, det vert i så fall 1 1/2 år for seint :headbang:

 

Synst forresten NR 2 var tøfast. Den andre var litt for 80-talls for meg :nonod:

 

Lagt til: Veivstongsrundeteljar må du nesten jobbe for å få inn i den nynorske ordboka :lol:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Huff, det er forferdelig irriterende å bli stoppet av noe så banalt som alder på prosjektene... :boxing::nonod:

 

Edit; den du syns var tøffest, tror jeg er "sluttogsøttis" :wink: -se bare på den korte oransje viseren...

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Eg har no fått tak i både ekolodd, trykklogg og givar til begge to, og tenkte at eg skulle byrje på montering av desse snart, men kor skal eg montere dei? Ideelt sett skulle vel begge to vere montert midt på akterspeglet, men sidan det er to går jo ikkje det ann. Givaren til ekkoloddet er vel noko følsom og plassering av denne er viktig etter som eg har forstått det. Korleis er det med givar til trykkloggen? Er det same kor på akterspeglet den står så lenge den er langt nok ned i vatnet? Gjer det noko om den er rett framfor propellen? I følgjer denne skal inntaket på givaren 1-1/2” eller lenger nedanfor bunnen på skroget, men så var det dette med 1-1/2”, er det tommer?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet til å montere ekkoloddgiveren innvendig i båten , så ville jeg gjort det. Kjekt å ha den beskyttet. trykklogggiveren er det bare å montere et eller annet sted på akterspeilet, ut mot sida. Ville ikke satt den rett foran motoren

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

da går det nok dårlig... den må limes fast til ytterskroget slik at lydsignalene får gå gjennom "hel ved" , kommer det luft mellom blir det stopp

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Eagle sine lodd er vantette og nitrogenfylte.............. gå for eagle Cuda 242 i stedet.

 

Anbefaler deg å hekkmontere svingeren for å få bra ytelse. Eagle sine svingere slår opp hvis du tar nedi når båten dras på land, det er bare å vippe den tilbake til riktig posisjon.

 

Var nettopp med en kar ut og fisket. Han hadde ett Eagle Cuda 300 portabel ekkolodd. Svingeren plassert ved siden av utenbordsmotoren, på en brakett.

Hver gang motoren/propellen startet, så var det "ett hav av fisk" på ekkoloddet, men med en gang motoren/propellen stoppet så var det helt stille. Var det luftbobler og vannstrøm som gjorde utslaget på ekkoloddet ( nei det var ikke fisk som gjorde utslag :rolleyes: ). Finnes det ett mer fornuftig sted å plassere svingeren enn ved siden av motoren? Dybde og vanntemperatur såg ut til å fungere som det skulle.

 

Forresten hvor kan jeg finne ett brukermanuale til dette ekkoloddet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...