Jump to content

Prosjekt: # 1 for "Få det gjort'er" Aggregat i båten

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg kjenner ikke til det på 2400 rpm.

Jeg kan imidlertid opplyse at jeg ofte kjører vårt på 1500 rpm om morgenen for å ha varmtvann til dusjen.

Hittill har verken barna eller ektefellen regisrert at det går, de har bare hørt en svak "summing" ett eller annet sted i båten.

Det er slik i vår båt at lyden fra generatoren er mindre enn lyden fra webastoen - derfor varmer jeg gjerne båten med elektisk kraft fremfor vannbåren varme.

Jeg har også bistått andre båtkolleaer med lading av batterier og tilførsel av 220 v ombord

- dette er alltid like hyggelig og har økt kollegialitetet blant oss båtvenner

Ut i fra bilde til Poseidon, tror jeg Bitteliten er opptatt av vekkerklokke mer enn krølltang :lol: .

Uansett Bitteliten, velg en forhandler som du føler deg vel med når det gjelder montering. Viktigste er att det blir

orden i det aller helligste, samt den dekker det strømbehovet du trenger.

Vi sees!

Ut i fra bilde til Poseidon, tror jeg Bitteliten er opptatt av vekkerklokke mer enn krølltang :lol: .

Krølltang biter ikke på meg. Jeg kan trygt si at jeg var rimelig våken under den eksamen. Selvom Poseidon fanget meg i et klart øyeblikk

roaldbj - du sier kjører agregatet på 1500Omin. Er det ikke et 1500rpm agragat du har da? Kan jeg med et 3000 rpm agregat velge å kjøre på ulike turtall og dermed regulere støyen`?

Har svært stor forståelse for kommentaren fra SW (dette har vel etter hvert blitt en forståelig forkortelse for nicken Skipper_Worse) i innlegg # 25.

Min kommentar er at installering av en generator ombord i alminnelighet krever ganske mange tilretteleggelser.

Dersom man tenker på et fremtidig salg vil jeg anta at veldimensjonerte anlegg selges lettere enn de som er lavt dimensjomnerte.

Dersom man ser på større båter, av den type som Bitteliten hygger seg med, er disse innen et prisnivå hvor fremtidige kjøpere trolig forventer å få adgang til godt dimensjonerte 220 v anlegg.

Selvfølgelig kan man skru av det meste strømkrevende når et aggregat går,

men det er ikke sikkert at en fremtidig potensiell kjøper er av samme oppfatning.

Det tar ikke mange 10-minuttene å observere hva som er vanlig gerenator-størrelse i sør-Europa.

Min anbefaling er at når man først tar kostnadene med å montere generator, er det klokt å montere et med brukbar dimensjon.

Min anbefaling er at når man først tar kostnadene med å montere generator, er det klokt å montere et med brukbar dimensjon.

Helt enig Roaldbj. Det er derfor jeg nevner Onan. Onan-aggregatene brukes av veldig mange anerkjente

båtprodusenter. Forstår plassbehov/tyngde kan spille inn vedr valg. men sjekk det nærmere Bitteliten.

Vi sees!

Beklager at jeg ikke klarer å lese så fort i denne tråden - det tar tid å onsentrere seh om innleggene:

Aggregatets RPM er konstant ( for å få konstant 50 Hz- enten dette er ved 1500 rpm, som er korrekt for mitt aggregat, 1800 rpm eller 3000 rpm.).

For de fleste aggregatene kan du justere RPM slik at du får eksakt 50 Hz,

Du vil derfor ikke få noen endring i RPM når du trekker mye effekt ut fra aggregatet, du vil bare høre en noe kraftigere lyd ettersom kraftmomentet i motoren tiltar. Motormennene blant oss kan forklare dette.

Jeg har forsøkt å høre forskjeller i lyden fra aggregatet når jeg tar ut 1 kW og 6 kW ,

men jeg er ikke i stand til å høre klare lydforskjeller - men dette sier kanskje mest om mitt øre...

Mase har Yanmar motor - eneste som kommer ombord hos meg noen gang - om det blir Mase :wink:

Det er da på tide du får inn en skikkelig motor i den balja di. :lol:

Fra spøk til alvor.

Jeg er enig med Roaldbj, det er enorm forskjell i støy og vibrasjon fra et 1 sylindret 3000 rpm aggregat, og et 3 sylindret 1500 rpm aggregat.

Men jeg skulle ønske Roalbj kunne svare på hvorfor en ikke skal trekke mer enn 50 % av effekten på et aggregat.

Var det bare tull eller ? :confused:

Jeg skal lese litt mer i manualen om aggregater ombord i båt.

I USA (de varme områdene) brukes generatorene først og fremst til luftkjølingsanleggene ombord,

- disse krever like mye strøm som det vi i Norge bruker for å varme opp boligene/båten om vinteren..

For å starte et kjøleanlegg, medgår svært store strømstyrker (startfasen).

Jeg prøver nå å finne dokumentasjonen som viser at aggregatene (brukt over tid - dvs mange timer) ikke bør belastes mer enn 50 %.

Jeg hadde tidligere samtaler med representanter fra Onan som anbefalte meg å ligge på 50 % forbruk for å ha glede av aggregatet i mange år (dvs. mer enn 10.000 timer).

Kan det f.eks. bli aktuelt å bytte til 230V "komfyr" ombord?

Nei, vi har gass i båten, og vi bytter nok heller til gass hjemme enn 230V i båten.

Dette med aircondition er jo også litt interessant. Kjølig natteluft er jo forlokkende. Noen med erfaring?

Det tok ikke lang tid før den første spydige kommentaren kom nei. Akkurat som forventet - om man ser tråden om Båtplassen er i ferd med å bli ødelagt

Aircondition i båter er slett ikke uvanlig i større båter enn det vi har. For 5 år siden var det luksus i mange biler - i dag er det standard i de fleste.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Snart trenger vi kjøling om vinteren også

:yesnod: Og vi gleder oss. Her har de jo pinadø regnet i hva som virker som hundrevis av dager for ikke å si uker eller år :eek: og om dette bedrer seg til neste vinter er det neppe noen som vil protestere. Selv om regn/ferdigmåket snø selvsagt alltid er bedre enn alternativet. :smash: Så her skal det bli avsetning på generatorer, ja!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Onan har et på 2400rpm.

Det høres litt snodig ut, hvis man da ikke har et gear eller en removerføring som endrer generatorens omdreiningstall.

Som roaldbj er inne på må nemlig en vekselstrømsgenerator gå med visse, bestemte turtall for å gi riktig frekvens (Hz).

En såkalt "4-polt" generator drives med 1500 rpm for å gi 50 Hz. Hvis man ønsker et lettere aggregat går man gjerne opp til 3000 rpm og da brukes en "2-polt" generator for å få 50 Hz. På denne måten blir både drivmotor og generator lettere med samme effekt, men prisen man betaler vil ofte være mer støy.

Til skipsbruk er det ofte 60 Hz som brukes, og da vil de tilsvarende rpm-tall være 1800 og 3600.

Ombord i Poseidon har jeg en vel 50 år gammel, luftkjølt hjelpemotor som jeg har satt en ny vekselstrømsgenerator på. Effekten er ca 6 kVA, men den brukes svært, svært sjelden siden batteribanken er så stor....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Selv om regn/ferdigmåket snø selvsagt alltid er bedre enn alternativet.

Nja, skeptisk.

Ettersom husstanden nå disponerer intet mindre enn 2 SUBARU Legacy, er det litt morro når de laver ned som verst også da. Måtte stoppe ved siden av naboen neddi brattbakken heromdagen, som lå på kne og monterte kjettinger. ( Perlen har vært her, og kan underskrive på at den bakken er lei på vinterstid.) Måtte med alvorlige folder i ansiktet beklage ovenfor naboen at jeg IKKE hadde slepetau i bilen, før jeg bekymringsløst cruiset videre oppover i 10 cm på, på underlag av stålis.

Utrykket i naboens fjes; ubetalelig... :smiley:

Suzuki

No boat needed..

....... Snart trenger vi kjøling om vinteren også'''

Kan trøste deg me dat det er adskillig billigere å investere i ei skikkelig kjøling enn et skikkelig varmeaparat. Problemet er og blir kraft. Lett å finne gode løsninger. Men de koster. Når det gjelder kjøling/varme....vinner kjøling. Lett å finne ei grei løsning. Søk,så skal du se. Det sier seg selv. .....det puttes mer kroner i utvikling av en god air condition til båt enn et skarve varmeapparat.

Men da har du jo noe annet å lese enn D5L-boken i helga? :wink:

Takk. Både for linkene og at du minnet meg på den dårlige samvittigheten min. Ligger 100 sider bak nå. MEN nå skal jeg være hjemme i 14 dager - så da er alt bare fryd igjen. Bortsett fra at sjøeveisreglene av en eller annen grunn er litt tørt stoff da.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...