Jump to content

Prosjekt: # 1 for "Få det gjort'er" Aggregat i båten


Bitteliten

Recommended Posts

Viser til tråden om "Baatplassen blir ødelagt av kranglefanter". Ettersom det hevdes der at det er OK også for slike som meg som ikke gjør masse med båten selv (ikke brist på interesse - bare tid) så legger jeg ut prosjekt nr 1.

 

Er lei av å sloss om alt for få landstrømtilkoblinger og ustabil strøm i havner. Har også planer om å ligge mer i uthavner. Batteribanken vår består av ett startbatteri og 3 forbruksbatterier. Tror at hvert batteri er på rundt 100-120 MAh. Har ikke opplevd å gå tomme for strøm, men ligger vi et par dager uten landstrøm så drar jo ungenes leselys halva natta, lading av mobil, kikking på kartplotter, elhydraulisk motorromsluke og et par kjøleskap nok strøm til at det fort kan stå 12,2V på statuspanelet. Jeg har derfor tenkt på å sette inn et litet atomengeriverk i bunnen av båten.

 

Kravene jeg har er:

1. Innstallasjonen skal være tilnærmet som om agregatet er levert fra fabrikk, dvs plassert der det skal være (vektfordelingen er viktig på båten).

2. Agregatet skal kobles på 220V anlegget slik det er lagt opp til fra Windy. På hovedpanelet er det en bryter der man velger ingen 220V inn, landstrøm eller agregat.

3. Agrageatet skal ikke ta for stor plass i motorrommet. Jeg vil ha nok plass rundt Vera og Petra til at selv jeg kan "slange meg" rundt og kose med herlighetene der

4. Så lite støy som mulig for naboer - tror det innebærer bla separasjon (!) av eksos.

 

Tilbud fra Vollen Båtservice er på 90.000 kroner for alt komplett montert Mase is 3,5. Har ikke fått tilbud fra andre - men har hørt om andre som har betalt 80.000 + for 1-2 år siden. Eneste jeg må gjøre er å levere og hente båten på avtalt tid.

 

Noen som har erfaring med dette? Det jeg lurer på er jo om det er verdt pengene, og prisen er OK og om det finnes andre og bedre alternativer. Vet at et større agregat gir mindre støy - men etter min mening blir det for stort i motorrommet på båten vår. Også koster det fort 50.000 mer også.

 

Et alternativ er jo å starte Petra en halvtimes tid - hun ryker ikke så mye - men bråker litt og sjenerer kanskje mer?

 

(Vera og Petra er de grønne tvillingene i kjellern - 2xD4 260)

Link to post
Share on other sites

har du sjekke noen svenske leverandører ?Skuta di blåser vel ned til vestkysten et sted på en time eller to ?

 

Når det gjelder innenbordsmotorer var iallefall servicenivået og prisnivået betydelig bedre enn i Gnore. Profesjonaliteten virket bedre også...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke ha noen formening om generatoren du planlegger å montere.

 

Vær klar over at generatoren ikke bør levere kontinuerlig mer enn 50 % av kapasiteten.

 

Min kommentar går bare på at du bør forsikre deg om at montørene også monterer jordingsplate forskriftsmessig - noe som innebærer at båten må heves over vannflaten..

 

Jeg bruker Dynaplate, men du kan sikkert benytte andre systemer.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke ha noen formening om generatoren du planlegger å montere.

Hvorfor ikke? Finnes det noen bedre? er dette et for lite agregat?

 

Her er hva prisen omfatter

Mase is 3,5.

Div gjennomføringer.

Diesel slanger.

Eksos slanger.

Diesel filter.

Diesel gjennomføring tank.

Strøm kabler.

Eksos vann utskiller.

Eksos potte.

Jordings plate.

Eget batteri til generator.

Egen hovedstrømbryter.

Skruer – klammer –strips.

Kranløft opp – ut.

 

Sverige er antakelig ikke aktuelt for oss - blir for mye logistikk og mangel på tid desverre

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har 4 forbruksbatterier a 129 Mah. Har ligget 4 dager uten problemer. Har tenkt det samme med aggregat, men

har slått det fra meg pga hadde bra kapasitet etter døgn. Men sjekket opp att Honda har stillegående portable

aggregater.

 

Så derfor hvis Mase blir for stort, sjekk Honda portable. Starter på 10000+. Men som sagt for du for liten plass,

tar du Petra og setter inn ett Onan agg. på 10 Kw. Fast montert er altid penest, mest kostbart også.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Så derfor hvis Mase blir for stort

Må flytte vv tanken for å få plass - men ellers helt OK så lenge ikke agregatet er over 1 meter høyt

Men som sagt for du for liten plass,

tar du Petra og setter inn ett Onan agg. på 10 Kw. Fast montert er altid penest, mest kostbart også.

har prøvd å kjøre for bare en motor - ser omtrent ut som en Bavaria med litt for stor motor. Hekken suger seg godt ned og båten gjør nesten 10 knop. En viss fare for tsunamivarsel med de hekkbølgene

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Här kan du söka efter ett generatoraggregat som passar just dig

 

Detaljerad info - art.nr: MDKBH

 

Effekt kVA: 4.00 Fabrikat: ONAN

Effekt kW: 4.00 Modell: MDKBH

Prime kVA: 0.00 Faser: 1

Standby kVA: 0.00 Spänning V: 230

Typ: marina Ström A: 17,4

Bränsle: diesel Längd mm: 662

Motor: Onan Bredd mm: 511

Varvtal v/min: 2400 Höjd mm: 524

Cylindrar (st): 2 Vikt kg: 159

Bränsleförbrukning L/h: 1,9 @ 100% load Generator: Onan

Kylning: Värmeväxlare Ljudnivå: 68 @ 1m 100% load

Tank liter: Optioner: Torra avgaser m.m.

Övrigt: Status:

 

 

 

Ville forespurt på Onan også. Det er meget bra aggregat.

 

PS Har ikke hørt om en Bavaria som graver :cool: OK det må være når fruen vil fort frem.

 

 

 

 

© 2005 Elektrolindningar AB | E-post

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vær klar over at generatoren ikke bør levere kontinuerlig mer enn 50 % av kapasiteten.

Det hørtes litt rart ut.

IS 3,5 er oppgitt til 3000W, 2700W kontinuerlig.

Da kan man vel trekke 2700W kontinuerlig ?

 

PS. Hva betyr forresten den nye kapasitet benevnelsen Bitteliten og baatsman har innført ?

129 Mah ? Er det Mega Amperetimer eller ? Høres heftig ut.

Dere trenger vel ikke aggregat da vel, med Mega Amperetimer :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tar sjansen på å skrive litt om familiens erfaringer da vi fikk båt med aggregat.

 

Det første vi opplevde var at båten ble mer sentralt tilholdssted i forhold til hvordan vi tidligere hadde levd ombord.

 

Daglig varmer vi opp vannet slik at vi alle kan dusje ombord uten å tenke på vannvarme (vannvarmeren er på 1400 W og varmer derfor vannet opp ganske hurtig).

 

Støvsugeren på 1600 W går ganske ofte og vi har fått bedre komfort ombord når det gjelder renslighet.

 

Alle har egne PCer ombord og over tid trekker de endel strøm - det er nå greit å kunne slippe å minne om strømbesparelse.

 

Varmtvann kokes stadig opp svært hurtig med 220 v, både til kaffe, te og sjokolade.

 

Stort kjøleskap med fryseenhet kan gå kontinuerlig uten at vi trenger å be barna om å lukke døra så fort som mulig.

 

Krølltenger og hørføner brukes nå ombord -mens det før var kamp om å finne sted på land.

 

Når vi skal ha hurtig oppvarming ombord kveldstid eller en regnfylt sommermorgen brukes elektriske ovner. (I vår båt tar det ca 25 minutter før det vannbårne varmesystemet med ca 10 liter værske og 7 varmevekslere fra 1500 - 10.000 W begynner å virke brukbart - har Webasto Thermo 90 S).

 

Ut fra dette var min analyse at vi i vår båt trengte større kapasitet enn 3.5 kW.

 

Jeg endte opp med Onan på 7.5 kW. Dette har 1500 rpm. Båtnaboene sier at de knapt kan høre når det går.

 

Aggregatet er den beste investeringen jeg har gjort ombord når det gjelder bokomfort ombord.

 

Det forhold at jeg hadde 80 overnattinger fra 20 mai til opptak i oktober i 2006 er et tegn på at trivselen nå er høy ombord.

 

Jeg har montert aggregat med alle deler selv - dermed vet jeg hvordan alt fungerer.

 

Spesifikasjonen din i innlegg # 4 ser brukbar ut.

 

Det tar noe tid å se over om alt er inkludert, jeg tenker da på brytere, sikringer og annet elektrisk opplegg.

 

Jeg vet heller ikke hvordan fjernstyringen av aggregatet ditt virker. Jeg har fjernkontroll på alt.

 

Jeg vil tro at du også har spesifisert vannfilter til kjøling av generatoren. Mange bruker også en snorkelventil for å hindre vanninntregning av kjølevann til generatoren.

 

Jeg har ekspansjonstank til ferskvannssiden, men dette vet jeg ikke hvordan Mase håndterer.

 

Selve fremføringen av diesel til generatoren er også et kapittel for seg selv - her er det nok mulig at Windy allerede har et ferdig opplegg.

 

Under alle omstendigheter ønsker jeg deg lykke til kjære båt-kollega.

 

Vi snakkes senes i mars i år ved eksamen D5L - og kanskje til D5LA?

Link to post
Share on other sites

Håper dere legger merke til da hvor lite strøm Bavaria bruker. :wink:

Blir enklere å regne på strømkobling og omvendt strømkobling da eller?

 

Om det er Mille Mega eller Multi timer er vel skitt samme så lenge batteriene varer :wink:

 

Strømforbruket til roaldbj er nok en anelse større enn det vi trenger. Men vi har 12V/220MEGAVOLT switch på kjølelskapet og det er jo kjekt.

 

Behovet for agregatet er først og fremst for å få ladet MULTIMEGAMILLIbatteriene våre. Resten får komme som en bonus.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten;

når du skal kjøpe en så dyr jobb, sjekker du da referansene til installatøren ? Altså alle kan jo sette opp en liste med deler han planlegger bruke, men går du til en du stoler på ( leverandør ) eller forespør du fler ? Sjekker du referanser på tilsvarende installasjoner ?

 

Jeg forsøkte meg på dette når jeg skulle bytte motor. Ga opp hele greia og gjorde jobben sjøl..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vollen Båtservice kan vel i Oslofjorden karakteriseres som de som kan mest om Windy. Noen påstår at de kan mer enn Windy. Så der føler jeg meg ganske trygg. Et alternativ er Framnæs Maritime der båten ligger nå - har bedt om priser 3 ganger - bare fått "de kommer snart" - så da har de vel nok å gjøre der da.

 

Nesten like interessant som prisen er valg av agregat. Hva finnes og hva er bra?

 

Og bråker et 3000rpm agregat mye?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da regner du nok feil gitt.

 

Ikke gitt, men Baatsman :lol:

 

Som skrevet tidligere, har vel også utfordringer med tidsklemma. Selvforskyldt ok ,men økonomi der har jeg tid.

Ville bedt Windy skissere muligheter, alternativer. Uansett, du setter bort jobben, da spiller det ikke rolle hvilket

aggregat det blir. Men det viktigste er att DU blir fornøyd.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Bitteliten er på rett kurs ut fra behovet. Med de vanvittige prisene det er på de dieselfyrte kraftverkene, er det absolutt et poeng å ta en grundig vurdering av hva man trenger. Kan hende er forbruket også et viktig poeng. Sålangt det er mer som en back-up/til lading eller for frihetens del, og ikke til å drive ovn, vannvarmer osv., er 3 kW plenty. Man trenger jo ikke å kjøre alle forbrukere samtidig, heller. Jeg har en IS 2,5 som gir fattige 1,7 kW og det er faktisk nok i de aller fleste situasjoner. Jeg kan ikke ha alle ovnene på og samtidig trekke kaffe, men jeg har ingen problemer med å slå av en ovn en liten stund. Støyen er ikke så hakkande gale, hører det godt inne men ute er det lite lyd.

 

Men samtidig er det nok mange gode poenger i roaldbj sin kommentar (krølltang eller ikke :wink:). Det er på en måte å "ta den helt ut" men komfortnivået blir jo også deretter!

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...