Jump to content

Prosjekt: # 1 for "Få det gjort'er" Aggregat i båten


Bitteliten

Recommended Posts

Måtte med alvorlige folder i ansiktet beklage ovenfor naboen at jeg IKKE hadde slepetau i bilen, før jeg bekymringsløst cruiset videre oppover i 10 cm på, på underlag av stålis.

 

Ubetalelig. :yesnod: Men de som ikke kjører Subbaruba, skjønner det ikke. Like greit :smiley:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Enig det i att fastmontert utstyr er best. Når du mont aggregat, hvor kan event en AC monteres da.

Vi støper bare på en liten karnapp på ene siden av motorrommet. Eller så slenger vi ut Petra.

 

Vet faktisk ikke hvor det kan monteres - men regner med at Windy vet ettersom det står i utstyrslista deres

Link to post
Share on other sites

Vi støper bare på en liten karnapp på ene siden av motorrommet. Eller så slenger vi ut Petra.

 

Vet faktisk ikke hvor det kan monteres - men regner med at Windy vet ettersom det står i utstyrslista deres

 

 

Men blir Windyen (veldig) varm innvendig. Jeg tenker på att kjølingen fra vannet vil holde tempen nede?

SOm tidligere skrevet, USA lagde båter, da er det en del med AC.

 

 

Ellers:

Duppeditter er morsomt, hadde egentlig tenkt på en tur til Dusseldorf denne helg. Men sammen med et vennepar

tar vi hele helgen i Gøteborg. Fruene på spa, mens kameraten og jeg tar messen.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

det er litt dårlig ventilasjon til midtkabinen. Blir varmt der om natta. har fundert på å sette inn en ekstra ventil - vet ikke om det vil hjelpe.

 

AC er vel en sånn greie som man synes er utrolig deilig når man har det - men som egentlig er helt unødvendig. Med andre ord omtrent som agregat :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Vel i aggregat er det en viss sikkerhet. Øde øy, tom for batteri, vel ser det litt anderledes. Behov er så mangt,

noe er kjekt å ha, andre ting MÅ en bare ha.

 

Men synes det høre litt kult ut. Og siden du drikker Pepsi, så kan jeg ta dine utgåtte pilsner en dag på

Tanumstrand. Da kan vi prøve ut AC. Bare inrømm det, den kommer. :lol:

 

Det værste som kan skje, det er at du blir rammet av janteloven :yesnod:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Bli? hva mener du?

 

Vel som du sikkert har lest, er det enkelte individer som lurer på hva man skal med nye båter, kostbare båter,

når man kan få en kjøpt en 30 gml. båt til en gunstig pris.

 

Når man i tilegg bruker penger på utstyr, huff og huff.

 

Det blir som når jeg kjøpte Bavaria med oppgraderte seil, baugprop ++. Det er faktisk det samme som å svømme

med slalomstøvler.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Bare å fortsette å forbrenne forsilt brennstoff - så er det snart ingen is igjen på polene - vannet er et par meter høyere og vi har det varmt og godt hele året.

 

 

Det er greit det, det er en del grunner på Tisler som blir lettere å komme til. Stikker 2 m.

Anmoder til modresjon av strøm, da jeg har et stort hus som trenger mye strøm :crazy::cool:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Etter mange og lange tenkestunder har jeg tatt konklusjonen at det blir for dyrt å sette agregat i båten i forhold til nytten vi får. Eneste nytten er å lade batteriene, og det kan vi like gjerne gjøre med en motor om nøden skulle være stor. Dessuten blir det trangt for omfangsrike meg i motorrommet med et agregat å skreve over - så fordelene ble vurdert som mindreverdige i forhold til prisen denne gang.

 

Men om det en gang skal bestilles en ny båt - da kommer nok et agregat på plass i kjellern - men da blir det også 220V opplegg rundt om i hele båten også med vaskemaskin og komfyr.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, aggregat trenger du nok bare hvis du skal ligge lenge på hvert sted. Da kan det være kjekt. Uansett må du jo ut å tømme septiktanken av og til og da kan du jo kjøre en ekstra laderunde.

Ellers så kan du jo også kjøpe deg et Honda portabelt aggregat og en kabeltrommel. Så kan du springe langt opp i bushen og starte aggregatet slik at ingen blir forstyrret :wink:

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt roaldbj. Du sitter ikke på et 99% mannsforum og inrømmer at du bruker krølltang. Ombord i båten altså.. :lol:

 

Suzuki

 

:lol::lol::lol:

 

 

Jeg forsøkte meg på dette når jeg skulle bytte motor. Ga opp hele greia og gjorde jobben sjøl..

 

Suzuki

 

Det gjelder å spørre de som kan det og det gjorde du ikke. :nono: Nemlig ! Så du kan takke deg selv for at du "måtte" gjøre jobben selv og ikke hørte på en lang skjeggebuse.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har en Kohler 4kw på 1500 rpm.

Denne bråker ikke mere enn Ebersprechern.

Motorrom1a.jpgExosAggregat1.jpg

Vi har mye glede av denne "kameraten". Den gir oss stor frihet i uthavn, og så slipper jeg og koble meg til

"spaggetien" i gjestehavner.

Aggregaten er levert av Sleipner, eksosanlegg er levert av Progress (Hallyard).

Monteringen gjorde jeg selv med litt hjelp av elektriker.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Kohler 4kw på 1500 rpm.

Denne bråker ikke mere enn Ebersprechern.

Problemet mitt er at jeg må bytte båt for å få plass til et 1500rpm agreagt. Også koster det jo fort 150.000 for et slikt ett. Rett og slett ikke verdt pengene synes jeg. Får heller øke antall batterier om det trengs - eller starte Vera en halvtimes tid

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...