Jump to content

Prosjekt: # 1 for "Få det gjort'er" Aggregat i båten

Bitteliten

Recommended Posts

Når det gjelder pris på ekstrautstyr om bord som blir ettermontert,

tror jeg at man som hovedregel kan regne med at denne er omlag den dobbelte av det utstyret koster fra vanlig butikk.

Eksempelvis koster det gjerne vel ca kr 35 k å montere luftbåren varme som i innkjøp fra Seatronic koster ca kr 15 k (Eberspächer D5LC) + deler.

Dersom man med vennetjenster får til å montere utstyr som varmer, ankervinsj, radar, trimflaps, aggregat o.a. er det dermed mye penger å spare.

Min erfaring er også at dyktige "venner" kan utføre bedre arbeid enn såkalte professjonelle båtmontører.

Så langt jeg kjenner til er det i Norge ingen utdanning av "båtmontører" med fagbrev, slik det eksempelvis er innen bilbransjen.

Dette synes å ha ført til at de som har interesser for å jobbe med båtutstyr kan montere dette uten spesielle sertifikater/fagbrev.

Et unntak er vel det som gjelder 220 volt anlegget ombord - men også her har jeg erfart at elektrikerne ikke er sikre på hva som gjelder til sjøss i fritidsbåter.

Bortsett fra omfattende motor-overhaling, foretrekker jeg å gjøre det meste selv.

Foruten at dette er endel av kjærkommen hobby, er det også penger å spare på egenaktivitet.

Men, jeg forstår de som setter bort alt og foretrekker å bruke arbeidstid til å tjene penger for å kunne betale regningen.

Ulempen ved å sette bort alt arbeid omb ord, er at det kan gi ubehagelig ventetid i ferien når mindre problemer oppstår.

Problemet mitt er at jeg må bytte båt for å få plass til et 1500rpm agreagt. Også koster det jo fort 150.000 for et slikt ett. Rett og slett ikke verdt pengene synes jeg. Får heller øke antall batterier om det trengs - eller starte Vera en halvtimes tid

Det var enormt dyr innstallasjonpris :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...