Jump to content

Oppdatering av bluecart kartbrikker


bliss X

Recommended Posts

Navionics Platinum går ned 40% i pris.

XL3 dekning blir XL9 dekning. Hva XL9 dekning går ut på vet jeg ikke.

Kanskje det blir en ny 3 dobbling ?

Tydelig at C-map og Bluechart får en ny "rett høyre" å tygge på nok en gang. :lol:

Egentlig flott for alle dette at Navionics rocker ved markedet. Det blir jo billigere for oss alle etterhvert :yesnod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Gir garmin ut en eller to oppdateringer pr år?

Jeg finner ikke noen informasjon som sier at de oppdaterer så ofte, men spørsmålet om det er verd å oppdatere besvares vel enklest ved å sjekke listen over hvilke kartversjoner de har brukt til en gitt brikke, sammenligne med EfS, og se om det er noen vesentlige endringer i kartene for det seilingsområdet du vanligvis bruker.

 

For min del er nok vinteroppdateringen den mest aktuelle, for jeg har ikke lyst til å sende fra meg noen brikke midt i sommerferien. :sad:

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse,

 

Jeg har samme plotter og skal også ha meg en ny brikke. Det vil si jeg kunne levere inn den gamle og batale ca 900 kr i mellom for oppgradering. Se her.. Jeg ble fortalt at det kom en ny brikke med revisjon feb 07 som var tilgjengelig i butikkene i mars. Denne går jeg nå å venter på.

 

Etter hva jeg forstod blir den oppdatert 2 ganger i året.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg ble fortalt at det kom en ny brikke med revisjon feb 07 som var tilgjengelig i butikkene i mars. Denne går jeg nå å venter på.

Tja, om du bruker brikken EU051R (Sognefjorden-Lista) er siste utgave fra januar 07 og jeg tviler litt på at det produseres en ny utgave i februar. Klikker du på lenken ser du en liste over kartgrunnlaget for brikken med siste oppdaterte versjon for hvert eneste kart som er brukt. Da kan du sammenligne hvilke kart som er nye i forhold til brikken du allerede har. For norske farvann kan du sjekke Efs for å finne ut hvilke endringer som er med på brikken (og hvilke som mangler også på den nyeste utgaven). :wink:

Link to post
Share on other sites

Den jeg skal ha er: Oslo-Skagerak-Haugesund, JAN 07 (EU041R)

Jeg bruker EU41R jeg også, og det er nokså stor sannsynlighet for at jeg bytter ut min brikke fra januar 06 nå i vinter. Å bytte brikke i juli er en annen sak, da blir det fort til at det gjøres etter ferien. Da er spørsmålet hvor mye båten skal brukes og hvilke kart som er blitt oppgradert.

 

En viktig detalj alle bør merke seg er at produsentene av elektroniske kart bruker en del tid på å produsere brikkene. Den siste endringen i kartene for brikken som er datostemplet januar 07 er fra august 06. Den siste endringen i kartene for brikken som er datostemplet juli 06 er fra mars 06. For min del betyr det at papirkartene mine er bedre oppdatert enn et nytt elektronisk kart når vi kommer ut i juli. Når sesongen for de lengre turene starter, la oss si rundt påsketider, er det elektroniske kartet mer enn et halvt år gammelt og jeg foretrekker å sjekke rettede papirkart. (Det skal noe til før jeg retter det elektroniske kartet ved å legge inn grunner eller nye sjømerker.)

Link to post
Share on other sites

Garmin har brukt å oppdatere sine kart 2 ganger pr.år, Jan og Juli. Det er slett ikke sikkert at man behøver å oppdatere kartet, hvis man f.eks kun bruker båten i et mindre område, så kan man se på oppdateringslisten om det har skjedd noen forandring i det område før man oppdaterer Jan 07 for 041

 

Hvis det ikke er noen forandring i det område, er det bare å kaste bort pengene.

 

Det man må gjøre er å se på hvilkene kart man har på sin plotter, hvilken dato osv. For så å samenlikne i tabellen til Bluechart om det er noen nyere kart eller revisjoner i det område man bruker plotteren.

Redigert av kristian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det man må gjøre er å se på hvilkene kart man har på sin plotter, hvilken dato osv. For så å samenlikne i tabellen til Bluechart om det er noen nyere kart eller revisjoner i det område man bruker plotteren.

Enkelt i teorien, men vær oppmerksom på at det er mange kart og de er sortert i en helt annen rekkefølge når du lister dem ut på plotteren enn om du sjekker listen på nettet. Det blir en del pirkearbeid, og stalltipset er å ta en utskrift når du kjøper brikken slik at det er enklere å sammenligne kart for kart senere.

 

Det er nok også greit å sjekke Efs for å finne ut hva slags endringer det er snakk om. Det er mange rettinger i sjøkartene som ikke har nevneverdig betydning for mindre lystbåter. Hvor gammel brikke du er komfortabel med å bruke avhenger også av i hvor stor grad du bruker papirkart i tillegg til plotter.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har fundert på om dette kan være smart...

I dag har jeg Garmin kart på brikke, kartplotter er Garmin 182c.

Garmin har et kart program som heter MapSource som man får gratis med kartene, dette er ypperlig å installere på PC'en for å planlegge kommende sesongs båtturer.

Her kan man legge inn Waypoints og ruter osv. uten å behøve å knotte seg ihjel, for siden å laste dem ned i kartplotteren via kabel.

 

Problemet mitt er at MapSource benytter CD-kart og jeg har BRIKKE.

Kan jeg kjøpe CD-kart for så å kunne overføre det jeg trenger til brikken. Plotteren kan ikke gjøre det, så man må vel ha spesielt utstyr til dette. (Vet at det finnes brenneutstyr for brikker, men vet ikke om dette er mulig).

 

;) Sverre

Link to post
Share on other sites

Hvis du har kabel som passer mellom kartplotter og PC, så kan du legge inn waypoint på MapSource og overføre dette til kartplotter, tror du kan legge inn kjørerute også(har ikke prøvd dette). Men legger du inn waypoint, så er du jo langt på vei. Man må jo vike for båter og hindringer uansett underveis.

 

Så til de andre som skal oppgradere, CD versjonen kommer i JAN07, mens brikkeoppgradering kommer i FEB07, samme innhold. Slik har det vært før. Men prisen jeg betalte i 2005 var kr.532,5.

Men den kan jo ha steget :sad:

Link to post
Share on other sites

Så til de andre som skal oppgradere, CD versjonen kommer i JAN07, mens brikkeoppgradering kommer i FEB07, samme innhold. Slik har det vært før.

Nå vel, den informasjonen jeg har (fra Garmin) er at brikkeversjonen heter JAN07, og bytter ikke navn selv om det kan ta tid før brikkene er på plass i butikkene.

Link to post
Share on other sites

Nå vel, den informasjonen jeg har (fra Garmin) er at brikkeversjonen heter JAN07, og bytter ikke navn selv om det kan ta tid før brikkene er på plass i butikkene.

Kanskje litt dårlig formulert, den heter JAN07, men CD versjonen kommer først, før fikk man oppdatert brikken i februar.

Link to post
Share on other sites

Det synes nå som vi har en utvikling hvor brikkene kommer til å dekke stadig større områder og bli mer oppdatert med havneinformasjon o.a.

 

Så langt jeg har forstått har alle kartlbrikke-leverandørene fått tilgang til den norske kartdatabasen S57,

 

for de som er interesserte i denne kartdatabasen kan det leses litt her:

 

http://www.statkart.no/IPS/filestore/cd200...ek/prodspek.htm

 

Derimot er visstnok ikke andre lands sjøkartverk interessert i å selge tilsvarnede databaser til kartbrikkeprodusentene.

 

Dette innebærerer at brikkene er mer omfattende for norske forhold enn for andre land (i nord-europa). - Så langt jkeg har forstått.

 

I USA er kartene fra hav- og sjøområdene visstnok frigitt uten kostnad.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...