Jump to content

Prosjekt Bavaria


baatsman

Recommended Posts

Hiver meg på prosjektene i o m Bitteliten er igang.

 

1)

I Bavarian har vi ett stort salongbord. Dette ønsker jeg å dele på "sofasiden". Dette skyldes det blir litt trangt å

gå inn/ut. Har derfor tenkt å få bordet delt å få satt opp en klaff isteden. Dette har vi tenkt å sette bort til en

møbelsnekker.

 

2)

Videre har jeg tenkt å få lagt overmadrasser i forpigg. Kjøpte og skjærte til noen madrasser fra Jysk i sommer.

Kun delvis vellykket. Er det Jensen madrasser som har spesialisert seg på båtmarkedet? I tilegg har du

bedflex fra tomrica.

 

Noen som har synspunkter på dette.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vedr. nr 2:

Faktisk et av de få ankepunkter jeg har til Bavaria - madrassene er for dårlige/tynne. Har også selv planer om å gjøre noe her. Tenkte imidlertid at jeg skulle gjøre dette enkelt ved å kjøpe passe tykke skumgummimadrasser og formskjære disse. Legger skumgummimadrassene enten over eller under eksisterende, legger over strech laken og strammer passe til.

 

Eventuelt har jeg også tenkt på om jeg skal bruke borrelåser for å koble madrassen sammen. Dette tror jeg kan skape mindre "ball" når madrassene skal løftes for å komme til stuerommene under.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt bedflex til min båt (skipperlugaren), men ikke montert det ennå... Vet vel ikke om fruen har hentet pakken på posten heller, men det er annen sak. Nå er jeg ikke sikker på at madrassene er så veldig "dårlige" i Bavaria, men snarere at underlaget de ligger på(køyebunnen) er for stiv. En springfjærmadrass hadde sikkert passet tilen slik sengebunn.

 

Derfor har jeg god tro på bedflex sine sengebunner... men vet ikke før etter påsken... Skal også ha overmadrasser, der blir det nok Ikea sine 5-7cm som kuttes til. Dette blir lagt i alle lugarer

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En sak som er bra med båten vår er at vi har springfjærmadrasser. Kona synes at madrassen er litt hard - så jeg har bestilt overmadrass gjennom Windy. Det finnes to leverandører i Sverige som leverer fjærmadrasser og overmadrasser etter mål. Den ene er denne og den andre som Windy bruker husker jeg ikke navnet på i farten

Link to post
Share on other sites

Vi har i tillegg til standard "bedflex" tilpasset Tempur overmadrasser.

 

Dette har gitt oss fantastisk sovekomfort ombord.

 

Sammen med båtens rolige vugging og madrassene sover jeg bedre ombord enn hjemme i soverommet.

 

Ektefellen har spurt meg om jeg vet hvor jeg bor.

 

Dette høres svært så interessant ut. Mulig jeg må revurdere min planer.......

Link to post
Share on other sites

Ser jo problemet med bordet når du sier det, og det vil sikkert fungere. Selv om ikke jeg har vurdert dette med klaffer... Vi benytter heller sittegruppen til å gå i om det blir for trangt... Om bordet hadde vært litt mindre så hadde det jo også hjulpet, men da på bekostning av spiseplassen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

http://www.tomrica.no/meny/artikkel_detalj...amp;side_mor=22

 

Dette er Bedflex

 

http://www.tomrica.no/meny/artikkel_detalj...amp;side_mor=22

 

og

 

http://www.tomrica.no/meny/artikkel_detalj...amp;side_mor=22

 

De 2 siste linkene er produker jeg har i cockpit. Veldig bekvemt.

 

Tror jeg få ta en telefon til uken.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det må jo bli pent også :yesnod:

Dette er meget viktig etter min mening. Derfor har jeg holdt tommeltottene langt unna treverket så langt i allefall

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det lager denne krabaten også...

650BV0082.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har en flink møbelsnekke på bryggen. Han lagde tralleverk i en ny Benetau 50 ved siden av meg. Prisen fra

Behns er ca kr 6500 pr bad.

 

Nå er det på 2006 mod, minitralleverk i dusjen. Men uansett i dårlig vær med dårlig tid, da løper jeg inn i båten med støvlene på. Prøv å rengjøre dørken på badet. Jeg har skrubbet og atter skrubbet. Men helt "rent" blir det

ikke.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har også lurt på å gjøre et eller anneet med sovekomforten i forpiggen. Lurte på Ikea sine billige "bed flex" men da jeg av og til må ned i stuerommene under madrassene blir det mye ræl med 2 madrasser og bed flex på høykant. I stedenfor å kjøpe meget dyre spesialformede springfjærmadrasser har jeg tenkt på å kjøpe noen billige "pocket fjær" madrasser. Her er jo hver spiralfjær inni egen pose så de fjærer individuelt. Ved å sprette opp siden på madrassen og enkelt ta ut de fjærene som det ikke er plass til og deretter klippe bort overflødig madrassstoff og sy igjen burde man få en tilpasset madrass. Dette burde ikke være spesielt vaskelig- er det noen som allerede har prøvd noe liknende?

Link to post
Share on other sites

Jeg har lagt IKEA spiler i bunnen på alle tre kløyer og overmadrass fra IKEA i forpiggen. Det er noe træl og komme under - så det ene tar det andre med seg. Jeg lager også en åpning i akterenden av sengen for å komme til stuerommet i under køya i forpiggen. Men sovekomforten er bra nå - faktisk i alle køyene etter jeg monterte spilebunner. :smiley:

 

Spennende prosjekt med modifikasjon av salongbordet. I den nye Beneteau Oceanis 40 er det en mekanisme som kan flytte midtbenken i to posisjoner. Jeg kunne tenke meg en slik mekanisme for å få bedre plass rundt bordet - kanskje jeg til og med flytter bordet noen centimeter mot babord eller lager tilsvarende for å gi det to posisjoner.

 

Håkon

Redigert av UnnaMed (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har også sett på en løsning for å kunne senke bordet. Slik at en for en dobbelseng i salong. Bavaria kunne tilby

en løsning som betydde elektrisk heving/senking av bord. Dette var ikke jeg komfortabel med. Har derfor snakket

med Sjur på Lunde, som mener det er plass mellom bunnstokkene til en "hydrailisk" heving i steden. Vanlig standard for de som sover i salongen. Det som gjør meg litt nølende til modifiseringen, er hvor pent det blir.

 

Men som skrevet tidligere, tar kontakt med en møbelsnekker. Det skal bli pent.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

f**n da baatsmann, hva slags gjester er det du har ombord da ? Jeg er ingen lettvekter selv, men bordplaten trenger da ikke heves / senkes hydaulisk for at det skal gå an å ligge på den ?

 

Suzuki

 

 

Skrev det i anførselstegn. Hva heter det? Vanlig heving/senking av bord. Samme som på kontorstoler.

 

Suzuki, det er ikke Noahs ark :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
1)

I Bavarian har vi ett stort salongbord. Dette ønsker jeg å dele på "sofasiden". Dette skyldes det blir litt trangt å

gå inn/ut. Har derfor tenkt å få bordet delt å få satt opp en klaff isteden. Dette har vi tenkt å sette bort til en

møbelsnekker.

 

 

2)

Videre har jeg tenkt å få lagt overmadrasser i forpigg. Kjøpte og skjærte til noen madrasser fra Jysk i sommer.

Kun delvis vellykket. Er det Jensen madrasser som har spesialisert seg på båtmarkedet? I tilegg har du

bedflex fra tomrica.

 

 

Det lager denne krabaten også...

650BV0082.jpg

 

 

Har tenkt å fortsette på denne:

 

Punkt 1 har jeg ikke fått gjordt noe med. Men har tenkt å få tatt ut bordet. La en møbelsnekker dele bordet slik at blir

klaffer. Klaffene blir ikke hengende nedover, men lagt opp. Utfordringen er at det er en forhøyet listkant rundt bordet.

Dette er jeg litt usikker på hvordan få pent. Her er jeg åpen for løsninger. Grunnen står i punkt 1

 

Punkt 2 er gjennomført Bedflex fra Tomrica er montert og fungerer utmerket. Både for komfort og ventilasjon. Mulig

det blir formsydde Jensen overmadrasser til neste år i akterlugarene.

 

Punkt 3 er bilde til Sydvesten. Dette er tralleverk fra Kurt Behn, jeg var på Lunde i helgen hvor de hadde dette utstilt.

Koster ca 6-7000 pr bad. For vår del tenker jeg kun på badet ned trappen. Dette har med lite mannskap i hardt vær, støvler

på vanskelig å holde rent pga sklisikringen.

Noen snekkere som vet ca pris på få laget dette i Norge.

 

Ellers blir det montering av noe duppeditter som er annskaffet, men ikke montert. Bl a flatskjerm som ligger i akterlugaren

når den ikke er i bruk. Finner ikke helt stedet hvor den skal monteres. Er usikker på montering av svingarm. Låsemuligheter og holdbarhet.

 

Gassalarm monters nede ved kartbord(tenker jeg)

 

TRådløs autopilot, monteres i løpet av vinteren.(ligger pent i esken sin).

 

Radar, usikker men hadde hatt veldig bruk for den et par ganger i år(tenke tenke)

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hiver meg på prosjektene i o m Bitteliten er igang.

 

2)

Videre har jeg tenkt å få lagt overmadrasser i forpigg. Kjøpte og skjærte til noen madrasser fra Jysk i sommer.

Kun delvis vellykket.

 

Vi er igang med Bedflex og hjemmelaget overmadrass fra Ikea. Baatsman, hvorfor ble den hjemmelagde versjonen bare "delvis" vellykket, er det noe spes vi bør huske på når vi kapper/syr slik at vi får det "helt" vellykket?

 

Annet prosjekt i vinter:

- ytterligere lydisolasjon av motorrom.

- radar

- baugpropell

- genakker

- nødpeilesender

og litt annet utstyr.....

Redigert av runes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...