Jump to content

Dokumentasjon på langtur?


Jakso1

Recommended Posts

OK då förstod jag dig rett fra början............

 

har lagt till kanalintyg för färd på Europas kanaler

 

 

.....................................Norge,Skandinavien,Europa,Världen

 

Obligatoriskt/Må

 

Identitetsbevis/

registrering båt...................0.............0..............X..........X

 

pass....................................0.............0.............(X)........X

 

radiosertifikat......................X.............X..............X.........X

 

Radiokonsesjon...................X.............X..............X.........X

 

Nautisk Kompetanse............0............0...............X.........X

 

Kanalintyg (Europa).............0............0...............X.........0

 

Kopi forsikringsdokumentet..0.............0..............X..........X

(ansvarsforsikkring)

 

skipsdagbok eller loggbok....0.............0.............(X).........(X)

 

Bör

 

skipsdagbok eller loggbok....0.............0.............(X).........(X)

 

.

.

.

 

0= ikke krav, (X)= visse länder, X=krav

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

De er altså for stutte til å bli tatt opp i NOR eller bekvemmelighetsregisteret NIS. ( hvilken hensikt det nå skulle ha).

Men de de alle har, ifølge de jeg har plaget med spørsmål, er identitetsbevis fra Sjøfartsdirektoratet. Jeg har aldri hørt om noen, eller snakket med noen, som ikke har fått det akseptert noe sted. Dokumentet viser jo utvilsomt hvilket fartøy det er, hvilken nasjonalitet det har og hvem som eier det.

Med hensyn til NIS er dette ganske enkelt uaktuelt for fritidsbåter (og for den saks skyld fiskefasrtøy). Det er mulig noen blander sammen norske regler med lignende regler andre land.

 

For ordens skyld er begrunnelsen "Fartøyet skal seile utenfor landets grenser" et av standardalternativene som kan krysses av som begrunnelse for å be om at Sjøfartsdirektoratet utsteder identitetsbevis. Det du ikke får uten å være registrert i skipsregisteret er nasjonalitetsbevis, men fritidsbåter registrert i NOR får heller ikke dette uten at de ber spesielt om det. Jeg overlater til juristene å forklare forskjellen på de to, men det virker altså som også norske myndigheter mener at det holder lenge med identitetsbevis.

 

Det som er uomtvistelig er at med båt registrert i NOR må utenlandske myndigheter pent akseptere norsk sertifikat (eller mangel på sertifikat dersom båten er mindre enn 15 meter). Dermed kan to ellers identiske båter få forskjellig krav om at fører skal ha sertifikat, alt etter hvilken nasjonalitet båten har.

Link to post
Share on other sites

har lagt til crewlist där det krävs inklarering

 

 

 

Dokumentasjon ombord

 

.....................................Norge,Skandinavien,Europa,Världen

 

Obligatoriskt

 

Identitetsbevis/

registreringsbevis båt...........0.............0..............X..........X

 

pass....................................0.............0.............(X)........X

 

radiosertifikat......................X.............X..............X.........X

 

Radiokonsesjon...................X.............X..............X.........X

 

Nautisk Kompetanse............0............0...............X.........X

 

Kanalintyg (Europa).............0............0...............X.........0

 

Kopi forsikringsdokumentet..0.............0..............X..........X

(ansvarsforsikkring)

 

skipsdagbok eller loggbok....0.............0.............(X).........(X)

 

Crew List.............................0............0..............(X).........X

 

Bör

 

skipsdagbok eller loggbok....0.............0.............(X).........(X)

 

.

.

.

 

0= ikke krav, (X)= visse länder, X=krav

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har noen kommentarer til listen din Gunga.

 

Identitetsbevis/

registreringsbevis båt: Selv seilte jeg rundt med "kredittkortet" fra Småbåtregisteret. Det ser jo langt fra offisielt ut, og det ble nærmest ledd av når jeg viste det fram. Men det ble godkjent både i Europa, og i forskjellige små og store stater i Karibien. Selv USA, som var det vanskeligste landet å sjekke inn i godkjente det (nesten) uten spørsmål. Jeg er allikevel i ferd med å skaffe meg et skikkelig identitetsbevis fra Sjøfartsdirektoratet. Jeg vet jo ikke om jeg bare hadde flaks som fikk godkjent båtkortet.

 

Kopi forsikringsdokumentet (ansvarsforsikkring): Dette ville jeg hatt med også i Europa. Mange havner krever at du viser fram dette når du sjekker inn.

 

skipsdagbok eller loggbok: Når jeg tok D5L lærte vi at dette kunne være et viktig bevis i forbindelse med eventuelle ulykker. Selv om den ser ut, og blir oppfattet som, veldig uoffisiell og privat er den faktisk ikke bare det. Jeg ville absolutt ført den opp som obligatorisk i Europa. Og det hjolder selvfølgelig ikke å bare ha den med, den må føres jevnlig :wink:

 

Crew List: Det kan være kjekt å ha, men de fleste land krever at du noterer det på et deres eget skjema, vedlegg tillates ikke. Passene til crewet må du uansett ha med til imigrasjonskontoret, og alle relevante data står jo der. Flyttes til kanskje-bunken.

 

Edit: Enkelte momenter stokket seg litt, ryddet opp litt.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

OK har endret..........

 

 

 

Dokumentasjon ombord

 

.....................................Norge,Skandinavien,Europa,Världen

 

Obligatoriskt

 

Identitetsbevis/

registreringsbevis båt...........0.............0..............X..........X

 

pass....................................0.............0.............(X)........X

 

radiosertifikat......................X.............X..............X.........X

 

Radiokonsesjon...................X.............X..............X.........X

 

Nautisk Kompetanse............0............0...............X.........X

 

Kanalintyg (Europa).............0............0...............X.........0

 

Kopi forsikringsdokumentet..0.............0..............X..........X

(ansvarsforsikkring)

 

skipsdagbok eller loggbok....0.............0.............(X).........(X)

 

 

Bör

 

Crew List.............................0............0..............(X).........X

 

 

.

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

.....................................Norge,Skandinavien,Europa,Världen

 

Nautisk Kompetanse............0............0...............X.........X

Jeg er ikke helt sikker på denne. dersom båten er sertifikatpliktig (15 meter eller større) skal du vel uansett ha med deg sertifikatet. Dersom den ikke er sertifikatpliktig blir det litt verre, men er den registrert i skipsregisteret NOR er det formelt de norske reglene som gjelder. Å ta med et D5L utenfor Skandinavia kan også virke litt pussig ettersom du dermed også er utenfor sertifikatets fartsområde, men det dokumenterer forsåvidt nautisk kompetanse. (D5LA bør derimot være et nyttig dokument.)

Link to post
Share on other sites

........................Norge,Skandinavien,Europa,Världen

Obligatoriskt/Må

 

pass....................0.............0..............(X)........X

 

Dette er altså feil, som nordmann er man som tidligere poengtert forpliktet til å ha med seg pass selv i Skandinavia!

Dette da ingen annen legitimasjon utstedt i Norge er å anse som godkjent i resten av EØS/Schengen.

Altså er pass påkrevet så lenge man er i et annet land enn Norge, om det så er 3 meter over svenskegrensa!

Link to post
Share on other sites

kranglefanter ikke fan har ni pass ner ni kommer til Sverige !!! :smiley:

 

men OK ! jag skriver inom parantes da!

 

 

 

Dokumentasjon ombord

 

.....................................Norge,Skandinavien,Europa,Världen

 

Obligatoriskt

 

Identitetsbevis/

registreringsbevis båt...........0.............0..............X..........X

 

pass..................................0.............(X).............(X)........X

 

 

radiosertifikat......................X.............X..............X.........X

 

Radiokonsesjon...................X.............X..............X.........X

 

Nautisk Kompetanse <15m...0............0...............X.........X

 

Nautisk Kompetanse >15m...X............X...............X.........X

 

Kanalintyg (Europa).............0............0...............X.........0

 

Kopi forsikringsdokumentet..0.............0..............X..........X

(ansvarsforsikkring)

 

skipsdagbok eller loggbok....0.............0.............(X).........(X)

 

 

Bör

 

Crew List.............................0............0..............(X).........X

 

 

.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Men har vi ikke det reiser vi faktisk ulovlig.. Selv om det er passfrihet mellom Norge og Sverige..

 

Det er vel ikke krav til å ha pass med seg i scandinavia, men krav til at man kan dokumentere hvem man er.

Eller er jeg heilt på viddå ? :confused:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg leste forespørselen din først nå Gunga Din, beklager.

 

Du har imildertid vist så velvillige og gode evner at dette nå er i de beste hender.

 

Jeg skal forsøke å komme med konstruktive innspill.

 

Kanskje representanter med kontakt med Sjøfartsdirektoratet, store båtorganisasjoner, forsikringsselskap o.a. også kan komme med innspill til "må ha med" listen.

Link to post
Share on other sites

Det kom fram igår at det er viktig å ha med resept for eventuelle medikamenter i førstehjelpskisten. Hvis du har noe mer enn et par tabletter gjelder vel det bare du beveger deg utenfor døra hjemme. Men i praksis kan vi vel si Skandinavia og utenfor.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

hej roaldbj !

 

kan ikke du ta över stafettpinnen....så att det blir riktig norsk!

 

 

ang pass eller ikke

tror man bare behöver kunna visa en godkänd ID-handling av noe slag,

tror ju sikkert att ett norskt kjörkort ville vare tillräckligt..........iallfall her i Svedala!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett.

Og som nordmann i utlandet er passet det eneste godkjente dokumentet for å dokumentere hvem man er.

du har sikkert rett Anonym rent formellt......

 

men skulle du bli stoppad av polisen her, så skulle du då, både behöva visa ditt körkort og pass....

för att dokumentera att det er du på körkortet ! så krångliga er vi ikke! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Fant tilfeldigvis en link til en tilsynelatende bra Skipsapotek

hej på er !

 

jätte bra sida om Skipsapotek från Krisida Magni, har efterlyst noe sådant tidigare her.......

 

men jag förelår att vi gör klart Dokumentasjon först o tar Apoteket sen på ett liknande sett dvs i hjemmefarvann o vid längre turer!

 

alt starter en ny paralelltråd o driver båda 'prosjekten' parallellt ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Siden spørsmålet i utgangspunktet bare dreide seg om hvilke papirer man ha med i utlandet, kan jeg svare av egen erfaring:

 

1. Forsikringspapirer(noen steder)

2. dokumentasjon på at du eier båten. Jeg kjenner flere som seilte til Karibia med det stusselige lille plastkortet fra småbåtregisteret, selv brukte jeg en kopi av en faks fra sjøfartsdirektoratet(identifikasjonsbevis for fartøy), og hadde ingen problemer med det, men dersom det er mulig er sikkert originalen bedre(vi kjøpte båten i Karibia).

3. Pass.

 

Jeg hadde aldri noe bruk for vhf-sertifikatet, selv om jeg kjøpte en ekstra vhf i tillegg til den som var montert i båten fra før, ei heller noe annet.

 

Kart er en selvfølge, men så lenge du ikke seiler på kanaler eller noe slikt, tror jeg ikke det er noe krav, i alle fall har ikke jeg opplevd det i de ca 20 landene jeg har vært innom med båten.

 

En kopiert mannskapsliste med passnummer kan være lurt, særlig i karibia hvor man gjerne er innom et nytt land hver uke, og ellers må fylle ut lange skjemaer hver gang - men det gikk greit det også...

Link to post
Share on other sites

For oss som bruker diesel kjøpt i Norge og som har avgiftsfri diesel på tanken når vi kommer inn til grensen for andre land (bortsett fra Nederland og England), må vi visstnok ta kontakt med første tollstasjon og betale avgift på den mengde diesel vi har ombord. Dokumentene må medbringes.

Det er ikke helt riktig, men stoff for diskusjoner overalt.

 

Ja, man må tar kontakt i alle land med første (delvis også spesifisert) tollstasjonen.

Men nei, det er vanligvis ikke å betale avgifter.

Så lenge drivstoffet befinner seg i originaltanken kan den brukes opp etter ankommst.

Det samme gjelder reservetanker/kanner: også den drivstoff er avgiftsfritt so lenge mengden er tilsvarende

etter realistisk behov for båten.

Les gjerne dette her ang. en tidligere diskusjon om å ha med drivstoff til Tyskland.

Pga. enhetsbehandling i EU kan dette brukes for alle land.

Men pga. at man slett ikke kommer forbi påfylling av drivstoff, på veien sørover, er det ang. andre land for de fleste likevel uaktuellt.

 

Jeg hadde aldri noe bruk for vhf-sertifikatet, selv om jeg kjøpte en ekstra vhf i tillegg til den som var montert i båten fra før, ei heller noe annet.

Heller ikke jeg, men det er både plikt uansett og kan bli riktig dyrt (inkl. beslaglaging av VHFen/annet radioutstyr.)

Det finnes nesten ikke noen land som ikke krever det i hvert fall mht. lovgiving,

men flere land som også krever at man spørr om tilattelse for å ha utstyret med FØR man reiser inn i landet.

 

Jeg ønsker ikke å gjøre noen nervøs, men lov er lov og man skulle ha kunnskap om det.

 

Uansett forbereder man seg jo til en slik langtur.

Hva taler i mot en epost til ambassadene for å få tak i alle viktige infomasjoner?

Dette får man vanligvis kostnådsfritt, untatt bare noen land som fremdeles er på vei inn i sivilisasjonen.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Den siste revisjonen i innlegg # 35 fra Gunga Din fungerer bra for meg.

 

I forbindelse med nasjonalitetsbevis mottatt fra Skipsregistrene NIS/NOR fulgte det et oversendelsesbrev hvor det står:

 

"Eieren må sørge for at de øvrige papirer ombord er i samsvar med vedlagt nasjonalitetsbevis."

 

Jeg vil tro at oversikten i Gunga Dins innlegg tilfredsstiller formuleringen fra Skipsregistrene?

Link to post
Share on other sites

Dokumentasjon ombord

 

.....................................Norge,Skandinavien,Europa,Världen

 

Obligatoriskt

 

Identitetsbevis/

registreringsbevis båt...........0.............0..............X..........X

 

pass..................................0.............(X).............(X)........X

radiosertifikat......................X.............X..............X.........X

 

Radiokonsesjon...................X.............X..............X.........X

 

Nautisk Kompetanse <15m...0............0...............X.........X

 

Nautisk Kompetanse >15m...X............X...............X.........X

 

Kanalintyg (Europa).............0............0...............X.........0

 

Kopi forsikringsdokumentet..0.............0..............X..........X

(ansvarsforsikkring)

 

skipsdagbok eller loggbok....0.............0.............(X).........(X)

Bör

 

Crew List.............................0............0..............(X).........X

.

 

Jeg holder nå på å forberede sommerens langtur og ser litt på de papirene jeg har for båten:

 

Vi må vel på oversikten fra Gunga Din legge til:

 

- Skipsskjøte (utstedt av selger) med bekreftelse av to myndige personer

 

- Båtbyggers setifikat (Builder's certificate) med evt apostille

 

- Nasjonalitetsbevis (eneste internasjonalt godkjente bevis på eierforhold til båten, men ikke obligatorisk i Norge)

 

 

Jeg ser at det begynner å bli noen papirer man bør ha ombord.

 

Jeg har nå laminert disse dokumentene og lagt dem et lett tilgjengelig sted ombord.

 

Jeg er litt usikker på om forsikringsdokumenter er påbudt å være ombord.

 

 

 

 

 

-

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...