Jump to content

Dokumentasjon på langtur?


Jakso1

Recommended Posts

Når det gjelder de dokumentene jeg har, er eksempelvis:

 

- Tillatelse til å opprette og drive radiostasjon om bord i fartøy/skip/plattform

 

- Båtbyggers sertifikat

 

- Identitetsbevis for fartøy

 

- Nasjonalitetsbevis

 

dobbeltformulert med engelsk tekst.

 

Nasjonalitetsbeviset forteller bl.a. hvilke rettigheter jeg har som båteier og at jeg er beskyttet av det norske skipsregisteret. Det er ingen andre registre i Norge som gir denne beskyttelse.

 

 

 

Jeg har forstått at bl.a. noen tyske havner kan være noe pågående når det gjelder nasjonalitetsbevis - og da hjelper det visstnok ikke mye med norsk småbåtregister-bevis.

Link to post
Share on other sites

Men vil ikke mye av det dere nevner at papirer være skrevet på norsk?

-Passet er vanligvis skrevet på Norsk med engelsk undertekst

-Identitetsbevis på båten skrevet på Norsk med engelsk undertekst

-VHF sertifikat skrevet på Norsk med engelsk undertekst

-VHF konsesjon er skrevet på Norsk med engelsk undertekst

-Båtførerbevis er skrevet på Norsk med engelsk undertekst

-D5L vet jeg ikke, men formoder det er skrevet på Norsk med engelsk undertekst

-Forskringspapirene mine er på Norsk

-Båtens produsksjonsdokumenter inkl. samsavrserklæringen er på Norsk, engelsk og tysk

-NOR registreingen mener jeg også er skrevet på Norsk med engelsk undertekst, men husker ikke helt

-Målebrevet mener jeg også skrevet på Norsk med engelsk undertekst

 

Loggboken fører jeg på Norsk, men kan selvsagt føre den på engelsk om det blir påkrevd eventuelt oversette den. Det som jeg magler på engelsk er forsikringsdokumenter, skal sjekke dette med Sparbaknk 1 forsikring når jeg husker på det.

 

Jeg kan ikke se noen store problemer med tanke på å bruke disse dokumentene i utlandet, er dokumentasjonen i orden så tror jeg problemen kan bli mindre.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

- Båtbyggers sertifikat

 

hej roaldbj

 

behöver man verkligen ha med sig dette ? det har jag inte hört förrut.....

 

om man byggt båten själv da....en handskriven A4 :wink:

 

Lloyd sertifikat har jag på min, men det er mer ett kvalitetssert på byggeprocessen......o noe helt annet :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din,

 

dersom du har bygget båten selv er det vel særlig viktig at du får et nasjonalitetsbevis.

 

Nasjonalitetsbeviset er så langt jeg har fotstått gjennom informasjon fra de norske skipsregistrere eneste gyldig dokumentasjon på dine rettigheter og beskyttelse.

 

Slik jeg har opplevd tyske tollere tror jeg nok at det er en mulighet for at de vil se noe spesielt på deg om du opplyser at du har bygd båtenb selv og er uten dokumenter.

 

Men det er min fortolking etter fysisk nærkontakt med dem.

Link to post
Share on other sites

Det er nok rett det Gunga, det følger med de flest nye båter i dag. Mitt er utstedt av verftet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tror ikke man behøver dette heller, men når de dukker opp spør om skipspapirer så er det greit å legge alt på bodet og samtidig forklare hva det er...Når dokument nummer x kommer på bordet er de sikker gått lei og sier det er bra..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg ser i allefall en grunn til å drasse med meg slike papirer... Greit nok at NOR kan bekrefte at det finner, men blir du stoppet av en mynighetsperson i en "banan" republikk i langtveikksistan så er det du som skipper som har plikt tilø å fremskaffe disse papirene. Da er det ikke sikkert det er like lett å få disse oversendt til rette person i dette landet. De krever gjerne orginaler "with stamp"..

 

Med referanse til en annen tråd, om en ikke ønsker å tilbirnge dyrebar ferietid hos mynifheter i utlandet så er det ingen ulemepe å ha med seg noek papirer. Jeg har alle papairere som finnes til båten ombord, og jeg kan holde på i laaang tid med å forklare hva de forskjellige er... Og jeg planlegger ikke lengere tur enn til Sverige og Danmark, kanskje en tur innom Tyskland..

 

Av en eller annen grunn ser jeg for meg at dess bedre jeg kan dokumentere ting, dess mindre problemer volder dette meg...

 

Det ser man jo enkelt på innlegg her på baatplassen, kan man ikke dokumentere sine påstander så hakkes de i filler av de andre...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...