Jump to content

Landstrømsuttak, blir de brukt?

peso

Recommended Posts

Jeg holder på å bygge båt, og har kommet til landstrømsmonteringen.

I følge tegning skal det være 1 uttak på bad, salong. ved pantry, aktercabin samt til lader og vvb.

Jeg har hatt landstrøm i de fleste båtene jeg har hatt men har aldri brukt et eneste uttak annet enn lader og vvb.

Er de strengt tatt nødvendig? Bruker noen av dere dem?

Jeg vurderer å kutte dem ut, men ved tanke på videresalg senere, er det lurt?

Jeg bare hater ting som ikke blir brukt. (annet enn nød og redningsutstyr selvfølgelig.)

Timex

Loddebolt ? Stikksag ? Elektrisk vannkoker ? Vaffeljern ? Mobillader ? Laptop ? Dvd / tv kombinasjon ? Vifteovn ?

Kaffetrakter ? Kremvisper ? Støvsuger ?

Suzuki

Ja?

Har du med deg noe av dette på tur? Føler at vi har nok å dra på om ikke vi skal ha med oss masse 230v produkter i tillegg.

Jeg forstår at de kan bli brukt til dette, men blir de brukt, generelt sett? Jeg har tv, dvd, mobilader, laptop og støvsuger med meg, (ikke kremvisper :smiley: ) men alt går på 12 volt.

Jeg pakker båten for å være i skjærgården, og har et opphold i gjestehavnene i ny og ne.

Min anbefaling er at siden du først bygger båten selv er kostnadene og tidsbruken atskillig kortere i monteringsfasen, sammenlignet med om du senere skal ettermontere stikkontakter.

Båten får vel ikke større kroneverdi om du monterer stikkontakter, men endel båtbrukere setter pris på stikkontakter til lading, PCer, kaffetrakter, vannavfukter, små ovner o.a.

Fint om du legge ut bilder fra bygeprosessen - alltid spennende å se.

Bodde litt i båten og da er det utrolig hva du "trenger" 220v til: bærbar pc, ekstern harddisk til nevnte pc, vannkoker, elektrisk varmeovn osv osv

Har kun et uttak ved kartbord og har derfor basert meg på skjøteledning med mange uttak. Ikke helt gunstig. Tror jeg hadde lagt opp etter hva jeg har behov for selv, tviler på dette blir avgjørende ved videresalg.

Jeg holder på å bygge båt, og har kommet til landstrømsmonteringen.

I følge tegning skal det være 1 uttak på bad, salong. ved pantry, aktercabin samt til lader og vvb.

Jeg har hatt landstrøm i de fleste båtene jeg har hatt men har aldri brukt et eneste uttak annet enn lader og vvb.

Er de strengt tatt nødvendig? Bruker noen av dere dem?

Jeg vurderer å kutte dem ut, men ved tanke på videresalg senere, er det lurt?

Jeg bare hater ting som ikke blir brukt. (annet enn nød og redningsutstyr selvfølgelig.)

Timex

Jeg ville kuttet det ut hvis du ikke ser noe behov for det.

Selv har jeg en dobbelkontakt i salong + uttak til fastmontert lader.

Har aldri savnet flere uttak.

Når jeg skal bytte varmtvannstank (den gamle tar antagelig kvelden om et par år) blir det et uttak til.

Jeg deler jolos erfaring: det er flott å ha 220 volt i motorrommet, både til godt arbeidslys, til lett oppvarming, til lading av batteriet på arbeidsredskap, og til støvsuger/slamsuger.

For de som bruker båten mye til ferie og fritid tror jeg at det skjelden er snakk om for mange 220 v stikkkontakter ombord, i alle fall ikke om man har med ektefelle og flere barn.

Særlig for fritidsbåter som ferdes i områder med tilgang på 220 v er det greit med 220 v stikkontakter ombord.

Selvfølgelig kommer man langt med flere 12 v uttak.

Behov og behov, ja jeg har da brukt alle, og slipper å dra skjøteledninger for den minste ting.

Det var enkelt og billig å legge opp da jeg først var igang.

Tror nok jeg hadde irritert meg i ettertid hvis jeg ikke hadde gjordt det.

Det samme var det når jeg bygde huset. Trodde jeg tok godt i med ekstra kontakter.

Men det viste seg senere at det var på langt nær nok. :headbang:

220V-uttak er en av få ting jeg er misfornøyd med i båten min.

Jeg har kun en dobbelkontakt, det er alt for lite..

Jeg regner med at jeg på et tidspunkt kommer til å legge opp til flere kontakter, og da blir det en dobbel ved kartbordet, en dobbel ved pantry, dobbel i forpigg, en dobbel i akterkabin, en 4-dobbel i forbindelse med salongen, og en enkel på badet..

Og jada, jeg har tenkt til å bruke bare en 16A-kurs til alt sammen, og høyst sannsynlig aldri ha mer enn 6-7 forbrukere tilkoblet om gangen.

Det er sinnsykt upraktisk med skjøteledninger, nå har jeg varmeovnene stående rett ved kartbordet (som er foran masten), mens salongen er langt bak, og der er min eneste kontakt.. I tillegg er denne kontakten helt bakerst i salongen..

Dobbel er dessuten for lite, jeg har til enhver tid tilkoblet følgende utstyr:

-Batterilader Mastervolt (til forbruksbank og startbank)

-Lader laptop

-Lader mobil

-Lader sambandsradio

-Vifteovn

-Panelovn

Tilsammen trekker dette utstyret maksimalt 2200W.

Skal jeg kjøpe ny båt er jeg bestemt på at dette skal være i orden, er det ikke det finner jeg meg en annen båt, markedet er oversvømt av båter til salgs uansett!

Har akkurat gjennomført en runde med nytt 230 v oplegg. Har nå en dobbel til VV og lader. En dobbel i salongen (ruffen) og en enkel i akterlugaren. Lurer på om jeg skal legge opp en dobbel ved pentry og en dobbel i forpiggen. Eller dvs, jeg har lurt, men etter å ha lest denne tråden har jeg bestemt meg: Det blir to til, de tar liten plass og når først inredningen er demontert er det like greit å trekke kablene nå..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Har to strømuttak på landstrømmen, synes dette blir lite og har derfor planer om nye

nå til våren. :smash:

Håper å slippe å dra sjøteledninger.

Mitt råd må derfor være å montere et fornuftig antall, fornuftig plassert, dvs etter ditt behov. :wink:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Bruker noen av dere dem?

Batteriladeren er koblet til landstrømopplegget uten noen kontakt, men ellers har jeg en kontakt i salong og en til varmtvannsbereder. Jeg har 12V stavmikser i byssa :wink: og ikke stort behov for andre kjøkkenmaskiner, men byssa blir ofte brukt til arbeidsbenk og dermed er det fristende å montere en kontakt der til drill og lignende (bortsett fra loddebolten som er gassdrevet).

Jeg kommer derimot helt sikkert til å montere kontakter på et par steder hvor det er litt utsatte vannrør og pumper som jeg ikke har lyst til at skal fryse om vinteren. Jeg er også fristet til å montere en kontakt slik at jeg kan få litt varme under køya i forpiggen, men det er et rent luksusprosjekt.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Selvfølgelig klarer du deg godt uten 220V uttak. Tross alt må du jo ligge i innhavn med mulighet for strømtilkobling for å kunne dra nytte av det. Har du strøm på brygga, klarer du deg lenge med en skjøteledning, de få gangene du trenger det. Er det et kostnadsspørsmål ville jeg kuttet det ut. Dersom du har behov, så tar du kostnaden ved det også.

Det, som så mye annet er jo kjekt å ha!

Redigert av nimbuster (see edit history)
Selvfølgelig klarer du deg godt uten 220V uttak. Tross alt må du jo ligge i innhavn med mulighet for strømtilkobling for å kunne dra nytte av det. Har du strøm på brygga, klarer du deg lenge med en skjøteledning, de få gangene du trenger det.

Har lurt på dette - har lest mange tråder som jeg ikke har skjønt helt.

Om jeg med min daycruiser legger en skjøteledning inn i båten med et par uttak til kjøleboks, lading av mob. og en portabel dvd spiller gjør jeg da noe jeg ikke burde gjøre.

Tenker på om det er farlig, om det er veldig uheldig i forhold til galvanisk tæring eller andre ting??

Håper det er ok for trådstarter at jeg slenger inn et spørsmål om dette og er det ikke et enkelt svar så bare si fra. Da kan jeg heller stille spørsmålet i en annen tråd. Ikke meningen å kuppe tråden din.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...