Jump to content

Landstrømsuttak, blir de brukt?


peso

Recommended Posts

Jeg synes det er mange pro et contra argumenter til mange 220 volt uttak ombord i fritidsbåten til timex.

 

Siden timex har kompetanse i å legge opp sterkstrøm og det i dag finnes meget vakre skjulte uttak med lokk i forskjellig farger,

er jeg personlig ikke i tvil om at et stort antall uttak som nevnt av flere i denne tråden, gjør båten mer lettselgelig til båtvante kjøpere.

 

Hovedargumentet for flere uttak må imildertid være at mange 220 volt uttak øker fleksibiliteten ombord og hindrer bruk av mer og mindre gode skjøteledninger.

 

De fleste jeg kjenner - det blir endel av dem etterhvert - ønsker flere uttak ombord for nettopp å unngå skjøteledninger "på kryss og tvers".

 

Selv har jeg eksempelvis flere uttak i motorrommet, og dette er svært effektivt til ekstra belysning, ladning av batterier, og drift av sugepumpe/ støvsuger ved konservering av motor og renhold.

 

Jeg kan ikke se de tungtveiende argumentene mot flere 220 volt uttak ombord, verken ut fra sikkerhetsmessige, estetiske eller funksjonelle forhold.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er mange pro et contra argumenter til mange 220 volt uttak ombord i fritidsbåten til timex.

 

Siden timex har kompetanse i å legge opp sterkstrøm og det i dag finnes meget vakre skjulte uttak med lokk i forskjellig farger,

er jeg personlig ikke i tvil om at et stort antall uttak som nevnt av flere i denne tråden, gjør båten mer lettselgelig til båtvante kjøpere.

 

 

Jeg kan ikke se de tungtveiende argumentene mot flere 220 volt uttak ombord, verken ut fra sikkerhetsmessige, estetiske eller funksjonelle forhold.

 

Det er vel bare det at jeg er drittlei av å se stikkontakter etter 18 år som elektriker, og ønsker ikke å bli minnet om arbeid mens jeg er på båttur :smiley:

(selv om multimeteret aldri er langt unna) :wink:

Link to post
Share on other sites

Det forandrer saken fullstendig.

 

Ferie, fritid og hobbier skal/ bør innebære at man ikke minnes om ubehagelige opplevelser, enten de er knyttet til jobben eller annet.

 

Hyggelige opplevelser og minner er sentrale for oss som ferdes til sjøss.

 

Dersom stikkontaktene innebærer mindre hyggelige minner, er det klart at stikkontaktene skal utelukkes.

 

Du kan kanskje legge opp skjult anlegg slik at neste eier ved enkle tiltak kan montere stikkontakter om bord?

 

Lykke til med båtprosjektet.

 

Håper at dette fjerner tankene fra jobben.

Link to post
Share on other sites

Kan love deg at det ligger så mye ekstrakabel i den båten at en er forberedt på det meste. har tilogmed lagt opp cat 6 i tilfelle jeg skal ha en eller annen form for nettverk.

Så ettermontering blir ingen problem.

Å montere stikkontakter som ikke kommer til å bli brukt ser jeg ingen poeng i.

Har heller ikke lyst til å bore et eneste hull til i den flotte nylakkerte innredningen.

Dette blir den første helt nye båten for meg, gleder meg som en unge til å få den på vannet.

Link to post
Share on other sites

Da er i alle fall mitt uforbeholdne råd at båten bør komme på vannet slik at du kan nyte all byggeaktivitet på land.

 

Det er flott å kunne kose seg også når båten er på sjøen - vi får håpe at sommeren blir i nærheten av sommeren 2006, med mange varme dager.

 

Hvor går ferden til sommeren?

Link to post
Share on other sites

Jeg har kun to enkle uttak ombord (ett ved kartbord og ett ved pantry), dette skal i allefall gjøres om til dobble kontakter, samt at jeg kunne tenke meg ett uttak i salongen. Så det blir vel til at gjør noe med dette, om jeg skulle få litt arbeidslyst i løpet av vinteren

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har to stikk i salongen, ett i byssa og ett ved kartbordet. I tillegg er det ett stikk i landstrømsentralen.

Og de blir brukt. Faktisk mest mens båten ligger i opplag og jeg romsterer med ting ombord.

Skal ha ett til på dass.

En av de tingene som står på blokka mi er automatisk omkobling fra landstrøm til inverter som debattert i en annen tråd.

Link to post
Share on other sites

.........Det er bare det å få en helt ny teakinnredning, tilpasse den i båten, være livredd for å få hakker og skrap i den, og deretter bore svære huller i den for å montere noe så stygt som stikkontakter, som sannsynligvis aldri vil bli brukt...........

Det finnes jo mye elegantere materiell enn det som brukes i bolighus. Selv har jeg valgt Ladac sitt system (Ladix), ikke minst pga. det estetiske. Spesielt Ladac sin landstrømtilkobling er meget liten og elegant. Materiellet koster litt ekstra, men det tar vi igjen på monteringen. Vi som ikke er elektrikere har lov å montere Ladix selv (kanskje liten trøst til timex).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Da er i alle fall mitt uforbeholdne råd at båten bør komme på vannet slik at du kan nyte all byggeaktivitet på land.

 

Det er flott å kunne kose seg også når båten er på sjøen - vi får håpe at sommeren blir i nærheten av sommeren 2006, med mange varme dager.

 

Hvor går ferden til sommeren?

 

I sommer kommer vi stort sett til å feriere i nærområdet. Vi skal bruke en uke tur retur Søgne, og deretter en uke tur retur jomfruland. De 2 siste ukene har vi ikke planlagt ennå. Blir vel late dager i lyngør tenker jeg.

:drink::cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...