Jump to content

Landstrømsuttak, blir de brukt?


peso

Recommended Posts

Selvfølgelig klarer du deg godt uten 220V uttak. Tross alt må du jo ligge i innhavn med mulighet for strømtilkobling for å kunne dra nytte av det. :nonod::nonod: Du har klar nytte av dette også i hjmmehavnen

Har du strøm på brygga, klarer du deg lenge med en skjøteledning, de få gangene du trenger det. :nonod::nonod: Skjøteledning er meget upraktisk og reprensenterer en økt risiko for uhell :wink:

Er det et kostnadsspørsmål ville jeg kuttet det ut. Dersom du har behov, så tar du kostnaden ved det også. Kostnaden for å montere inn permanent opplegg, er max 100 Kr, pr kontakt ( forutsatt at du gjør jobben selv )

 

Selv har jeg 4 doble i forcabin, 1 enkel til lader og 1 dobbel i akterlugar. Mener selv at dette ikke er tilfredstillende. Skal montere inn 2 stk i midtcabin, samt en ekstra i aktercabinen. Dette for at ledninger ikke skal ligge på tvers av gulv, bord o.l.

 

NB. Jeg har lagt inn kommentarer i nimbuster sitt innlegg. Med andre ord, sitatet er ikke et , ja sitat..

Redigert av Scand Atlantic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser det, Scand Atlantic, men her er det snakk om et selvbyggerprosjekt. En av hovedgrunnene til at man nettopp setter igang med slike prosjekter, er å kunne få den båten man ønsker til lavest mulig pris...normalt. Da må man ta opp til vurdering hvorvidt det og det vireklig er nødvendig....en tusenlapp her og en der....det blir penger av det.

 

Men, personlig ville jeg ikke tvilt...jo flere kontaktpunkter jo bedre. Bruken, nytten og behovet avgjør...

Link to post
Share on other sites

Om jeg med min daycruiser legger en skjøteledning inn i båten med et par uttak til kjøleboks, lading av mob. og en portabel dvd spiller gjør jeg da noe jeg ikke burde gjøre.

Tenker på om det er farlig, om det er veldig uheldig i forhold til galvanisk tæring eller andre ting??

 

Farlig?.. Om du ikke har det søkkbløtt i båten og at apparatene du bruker ikke har jordfeil er det vel elektrisk trygt. Farlig i den forstand at ting som ligger løst er noe herk man kan snuble i? Ja da kan man nok si at det er farlig. Galvanisk tæring? Niks! Har du bare en skøteledning ombord er rimelig sikker på å unngå galvanisk tæring. Det finnes sikkert en mulighet, via batterilader, dersom du har det, men i praksis er nok dette "safe" i forhold til galvansik tæring.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

................Tross alt må du jo ligge i innhavn med mulighet for strømtilkobling for å kunne dra nytte av det.......

Er ikke helt enig i det utsagnet der! Jeg for min del forer de flaste uttaka fra batteri via inverter og direkte fra 22oV land om tilgjengelig. Finnes ogs mange av oss med generator og tilnærmet ubegrensa 220V også i uthavn.

Link to post
Share on other sites

Jo, det er nok riktig det Sigurd, men da trekker vi det litt langt syns jeg, utgangspunktet her tatt i betraktning.

 

Jeg har selv hatt strømaggregat ombord, men har aldri hatt behov for det. Tar heller andre forholdsregler som ekstra batterikapasitet, god ladekapasitet, solcelleanlegg etc.

 

Men da trekker jeg det egentlig enda lenger....for her snakker vi om en Ramin Touring, og et strømaggregat er ikke en del av hans prosjekt, hvis jeg tyder ham rett.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke helt enig i det utsagnet der! Jeg for min del forer de flaste uttaka fra batteri via inverter og direkte fra 22oV land om tilgjengelig. Finnes ogs mange av oss med generator og tilnærmet ubegrensa 220V også i uthavn.

hvor stor batteribank har du da? Og hva slags inverter har du? Jeg har lurt på det samme, men er redd forbruksbanken blir veldig stor eller fort tom da.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at en god del av fritidsbåtførerne som oppholder seg mye ombord i båten og som ofte går innom havner med 220 volt5 strømanlegg, ganske hurtig kobler seg opp til landstrømmen.

 

Dette er ikke bare for å få ladning til hovedbatteriene ombord, fordi disse gjerne er godt ladet etter noen timers tur, men man ønsker vedlikehold av vannvarmen, opprettholdelse av kjøleskap, drift av mindre lamper ombord, vedlikehold av batteriladning, ladning av PC, ladning av mobilltelefon, drift av DVD o.a.

 

Jeg har vansker med å forstå argumentene fra de som anbefaler timex om å se bort fra å montere de opptregnede landstrømsenhetene.

 

Jeg tror det er klokt at motstanderne kvalifiserer sine synspunkter bedre enn det de har gjort hittil i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Takk for alle svar, skjønner at mange av dere ligger mye i gjestehavner.

Bare for å oppklare en misforståelse. Det er ikke pga kostnaden jeg vurderer å kutte ned på 230v uttakene.

Jeg er elektriker og har masse matriell liggende, landstrømmen vil ikke koste meg rare greiene.

Det er bare det å få en helt ny teakinnredning, tilpasse den i båten, være livredd for å få hakker og skrap i den, og deretter bore svære huller i den for å montere noe så stygt som stikkontakter, som sannsynligvis aldri vil bli brukt..

Har bestemt meg for at det blir uttak til lader, vvb samt en i brønnen til baugpropellen, der vil den ikke bli synlig, og kan lett nås for evt frostsikring av båten.

Timex

Link to post
Share on other sites

Hei.

Takk for alle svar, skjønner at mange av dere ligger mye i gjestehavner.

Bare for å oppklare en misforståelse. Det er ikke pga kostnaden jeg vurderer å kutte ned på 230v uttakene.

Jeg er elektriker og har masse matriell liggende, landstrømmen vil ikke koste meg rare greiene.

Det er bare det å få en helt ny teakinnredning, tilpasse den i båten, være livredd for å få hakker og skrap i den, og deretter bore svære huller i den for å montere noe så stygt som stikkontakter, som sannsynligvis aldri vil bli brukt..

Har bestemt meg for at det blir uttak til lader, vvb samt en i brønnen til baugpropellen, der vil den ikke bli synlig, og kan lett nås for evt frostsikring av båten.

 

Uheldig den dagen du skal selge, men det forstår du vel kanskje.

Selv er jeg i havn mer enn halve året, og setter da stor pris på 220V-anlegget, men irriterer meg grønn av alle de hersens skjøteledningene.

Har ikke Elko eksperimentert litt med ymse design på stikkontaktene? Blant annet lagde de vel en periode noen der plasten var byttet ut med treverk, ihvertfall brytere..

Link to post
Share on other sites

Hei.

Takk for alle svar, skjønner at mange av dere ligger mye i gjestehavner.

Bare for å oppklare en misforståelse. Det er ikke pga kostnaden jeg vurderer å kutte ned på 230v uttakene.

Jeg er elektriker og har masse matriell liggende, landstrømmen vil ikke koste meg rare greiene.

Det er bare det å få en helt ny teakinnredning, tilpasse den i båten, være livredd for å få hakker og skrap i den, og deretter bore svære huller i den for å montere noe så stygt som stikkontakter, som sannsynligvis aldri vil bli brukt..

Har bestemt meg for at det blir uttak til lader, vvb samt en i brønnen til baugpropellen, der vil den ikke bli synlig, og kan lett nås for evt frostsikring av båten.

Timex

:lol::lol::lol:

Her går style åpenbart foran det praktiske.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært kjekt å ha, noen formening om hvor en slik kan skaffes?

Du finner den nok i forretninger som har hvitevarer. Det er en Bosch Mixxo som er oppladbar, og kommer med en adapter som gir 12V 0,5A. Siden båtstrømmen ikke akkurat er 12V hele tiden legger jeg opp noen 12V uttak med stabilisert spenning.

 

Det er bare det å få en helt ny teakinnredning, tilpasse den i båten, være livredd for å få hakker og skrap i den, og deretter bore svære huller i den for å montere noe så stygt som stikkontakter, som sannsynligvis aldri vil bli brukt.

Forståelig. Mitt stalltips er å strekke kablene, de veier ikke mye og holder noen år. Oppdager du at du trenger en kontakt likevel går det raskere å montere en kontakt.

Link to post
Share on other sites

. . Jeg har 12V stavmikser i byssa :wink: og ikke stort behov for andre kjøkkenmaskiner, . .
Hei.

 

Men det finnes andre metoder for å piske krem til kremkaken?

 

piske_krem.jpg

 

hjulvisp.jpg

 

Lars H. smoky_anima1.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du finner den nok i forretninger som har hvitevarer. Det er en Bosch Mixxo som er oppladbar, og kommer med en adapter som gir 12V 0,5A. Siden båtstrømmen ikke akkurat er 12V hele tiden legger jeg opp noen 12V uttak med stabilisert spenning.

 

Da blir det et oppfølgingsspørsmål: Lager du deg et eget filter, bruker du 12VDC til 12VDC kjøpt overgang, eller fikser du det på annet v?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Til ditt bruk, timex, så kan jeg ikke forstå at du trenger en hel masse med kontakter på forskjellige steder. De fleste som uttaler seg varmt om ti-tolv kontaktpunkter her, har enten ganske store båter, tildels med eget strømaggregat, har båten ute hele året og trenger oppvarming, eller bor i båten hele året og trenger enda mere oppvarming (pluss alt annet en trenger i hjemmet).

Du som skal bruke båten i skjærgården, og ikke ha strømaggregat, har jo heller ikke noe særlig strøm å ta av allikevel. De få gangene du trenger et el.apparat (230 V) i båten er det vel som regel noe rep. på gang, og da kan du vel trekke en skjøteledning fra et uttak strategisk plassert ombord.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg la opp tilsammen 9 punkter i båten og flere trekkerør som er plugget for senere montasje og ett grovt trekkerør fra forpiggen og tilbake til kontrollpanelet samt opp til flyen. for det kommer flere og flere dubbeditter som er kjekt å ha som bruker strøm. Og jeg ser ikke annet enn at strømuttakene blir brukt flittig.

All 220 volten min går via El sentralen og jordfeil selv generatoren. :flag:

Link to post
Share on other sites

For oss som bruker båten hele året, og er 5 stk i familien, er det uten tvil en fordel å ha flere uttak! :yesnod:

 

På badet bruker hu mor føner rett som det er, og det er mulighet for barbermaskin.

Framme i "owners cabin" hender det at unger/ungdommer okkuperer den store senga og ligger på magen og ser TV / spiller playstation i dårlig vær. For det hender vi har dårlig vær også, på tur. De liker også å se en god film om kveldene, så denne muligheten er noe som gjør at vi kanskje får ungene med oss på båttur litt oftere enn vi ellers ville ha gjort. Det å reise på båttur er nemlig ikke det samme som det var da vi selv var små. Og ungene på 13, 15 og 18 lar seg ikke avspise med en bøtte og spade i strandkanten lenger...

 

Vi har en kjekk liten 220v støvsuger ombord, og den bruker vi til rengjøring når vi har landstrøm. En ivrig liten sak fra Clas Ohlson til 199,- som suger som bare det! :lol: Vaffeljern har matrusa og resten av mannskapet lyst til å ha ombord, så det spørs om vi ikke skal investere i det før årets sesong. Ellers bruker vi flatskjerm- TV'n også oppe i salongen, så vi har valgt å ha 2 uttak oppe. Ett ved pantry, ett i salong. Både 220v og antenne.

 

Så kan det vel være - selv i ny båt - at kapteinen har behov for litt verktøy ombord som krever strøm.

 

Så jeg ser ikke så mange ulemper med å tenke litt langsiktig og hive på et ekstra uttak eller to.

Det blir litt mer arbeid å få dette til senere, og det kan vel ikke være så mye å irritere seg over en ekstra stikkontakt? De vi har er så nette og fine, atte - dekket av et lite flatt lokk og nesten usynlige!

 

Lykke til med bygging av ny båt, forresten!

Link to post
Share on other sites

Da blir det et oppfølgingsspørsmål: Lager du deg et eget filter, bruker du 12VDC til 12VDC kjøpt overgang, eller fikser du det på annet v?

Det er ikke støy som er problemet, det er spenningsnivået. Da snakker vi om en DC til DC konverter. I praksis er den ikke 12V til 12V, men må i allefall klare 12V-15V inn og helst litt under 12V også. For hjemmesnekring leverer ELFA en del omformere som tar 9V-18V inn og gir 5V eller 12V ut.

Link to post
Share on other sites

Til ditt bruk, timex, så kan jeg ikke forstå at du trenger en hel masse med kontakter på forskjellige steder. De fleste som uttaler seg varmt om ti-tolv kontaktpunkter her, har enten ganske store båter, tildels med eget strømaggregat, har båten ute hele året og trenger oppvarming, eller bor i båten hele året og trenger enda mere oppvarming (pluss alt annet en trenger i hjemmet).

Du som skal bruke båten i skjærgården, og ikke ha strømaggregat, har jo heller ikke noe særlig strøm å ta av allikevel. De få gangene du trenger et el.apparat (230 V) i båten er det vel som regel noe rep. på gang, og da kan du vel trekke en skjøteledning fra et uttak strategisk plassert ombord.

 

mvh tuffff

 

Nemlig! Derfor blir det et uttak i brønnen til baugpropellen. Båten blir lagt i krybba i oktober hvert år, og tatt ut igjen i april.

Hjemme har jeg tilgang på 230v, derfor har jeg en dobbel stikk for hver 180 cm i hele huset, og selv det kan bli litt lite. I båten har jeg stort sett kun tilgang på 12v, og har derfor satset på en kraftig dynamo, samt en god lader. Jeg trives ikke i gjestehavner, liker meg best med baugen mot en holme. Men det virker som jeg er i mindretall her.

Link to post
Share on other sites

Jeg trives ikke i gjestehavner, liker meg best med baugen mot en holme. Men det virker som jeg er i mindretall her.

Det tror jeg ikke du er. Gjestehavner blir først og fremst besøkt for bunkring av vann/diesel, litt lading, mat etc. og ly for drittvær i perioder.

Men siden sesongen går fra 1/1-31/12 blir det av naturlige grunner mer landstrøm i vinterhalvåret, fortrinnsvis sen høst, tidlig vår.

Noe aggregat bruk blir det også i løpet av året, men ikke mye.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...