peso Startet 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Startet 21.Januar.2007 Jeg holder på å bygge båt, og har kommet til landstrømsmonteringen. I følge tegning skal det være 1 uttak på bad, salong. ved pantry, aktercabin samt til lader og vvb. Jeg har hatt landstrøm i de fleste båtene jeg har hatt men har aldri brukt et eneste uttak annet enn lader og vvb. Er de strengt tatt nødvendig? Bruker noen av dere dem? Jeg vurderer å kutte dem ut, men ved tanke på videresalg senere, er det lurt? Jeg bare hater ting som ikke blir brukt. (annet enn nød og redningsutstyr selvfølgelig.) Timex Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 (redigert) det er det bare du som vet om du trenger dem....hvis ikke kutter du det ut kansje du trenger uttak til kremvisper i pantryen Redigert 21.Januar.2007 av Hilmar2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Ubåtfender Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 (redigert) Har ståene en ovn og luftavfukter. Greiere med stikkontakter enn å dra med seg en skjøteledning til enhver tid. Redigert 21.Januar.2007 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Suzuki Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 Loddebolt ? Stikksag ? Elektrisk vannkoker ? Vaffeljern ? Mobillader ? Laptop ? Dvd / tv kombinasjon ? Vifteovn ? Kaffetrakter ? Kremvisper ? Støvsuger ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hilmar 2 Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 det er jo bedre og ha flere uttak en og styre med en haug med omformere overalt! :nono: for og ikke tenke på ladingen da.... Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sigurd Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 .....Loddebolt.......... Støvsuger ......Suzuki Du glemte hårføner, krølltang, slipemaskiner og sveiseapparat. Generelt: Dess flere uttak dess bedre er det spør du meg! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 (redigert) Hos oss er ikke 220V uttakene mye i bruk. De brukes stort sett bare til opplading av batteri innretninger som mobiltelefon, game boy, cd spillere,kamera o.l. Men det hender at hårføneren går på badet, og det blir nok mer og mer av det etterhvert som tenåringene inntar båten Redigert 21.Januar.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 21.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 Loddebolt ? Stikksag ? Elektrisk vannkoker ? Vaffeljern ? Mobillader ? Laptop ? Dvd / tv kombinasjon ? Vifteovn ?Kaffetrakter ? Kremvisper ? Støvsuger ? Suzuki Ja? Har du med deg noe av dette på tur? Føler at vi har nok å dra på om ikke vi skal ha med oss masse 230v produkter i tillegg. Jeg forstår at de kan bli brukt til dette, men blir de brukt, generelt sett? Jeg har tv, dvd, mobilader, laptop og støvsuger med meg, (ikke kremvisper ) men alt går på 12 volt. Jeg pakker båten for å være i skjærgården, og har et opphold i gjestehavnene i ny og ne. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 Min anbefaling er at siden du først bygger båten selv er kostnadene og tidsbruken atskillig kortere i monteringsfasen, sammenlignet med om du senere skal ettermontere stikkontakter. Båten får vel ikke større kroneverdi om du monterer stikkontakter, men endel båtbrukere setter pris på stikkontakter til lading, PCer, kaffetrakter, vannavfukter, små ovner o.a. Fint om du legge ut bilder fra bygeprosessen - alltid spennende å se. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 hvis du ikke trenger uttak så kutt det ut 12v utstyr passer best i båt kremvisper på 12v må du ha. i tillfelle du får motorhavari Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sigurd Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 ... kan ikke svare for Suzuki, men det enerste vi mangler ombord på lista er vaffeljern.... men det står langt opp på handlelista. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 Bodde litt i båten og da er det utrolig hva du "trenger" 220v til: bærbar pc, ekstern harddisk til nevnte pc, vannkoker, elektrisk varmeovn osv osv Har kun et uttak ved kartbord og har derfor basert meg på skjøteledning med mange uttak. Ikke helt gunstig. Tror jeg hadde lagt opp etter hva jeg har behov for selv, tviler på dette blir avgjørende ved videresalg. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 Jeg holder på å bygge båt, og har kommet til landstrømsmonteringen.I følge tegning skal det være 1 uttak på bad, salong. ved pantry, aktercabin samt til lader og vvb. Jeg har hatt landstrøm i de fleste båtene jeg har hatt men har aldri brukt et eneste uttak annet enn lader og vvb. Er de strengt tatt nødvendig? Bruker noen av dere dem? Jeg vurderer å kutte dem ut, men ved tanke på videresalg senere, er det lurt? Jeg bare hater ting som ikke blir brukt. (annet enn nød og redningsutstyr selvfølgelig.) Timex Jeg ville kuttet det ut hvis du ikke ser noe behov for det. Selv har jeg en dobbelkontakt i salong + uttak til fastmontert lader. Har aldri savnet flere uttak. Når jeg skal bytte varmtvannstank (den gamle tar antagelig kvelden om et par år) blir det et uttak til. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 (redigert) Jeg har uttak i motorrom, Lader, vv-tank, akterdekk, salong, pentry, førerplass, baklugar, midtlugar, frontlugar og bad. Og noe tilsvarende med 12 V uttak. Redigert 21.Januar.2007 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 Men har du behov for alle uttakene jolo? Det var det spørsmålet timex ønsket å belyse Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 Jeg deler jolos erfaring: det er flott å ha 220 volt i motorrommet, både til godt arbeidslys, til lett oppvarming, til lading av batteriet på arbeidsredskap, og til støvsuger/slamsuger. For de som bruker båten mye til ferie og fritid tror jeg at det skjelden er snakk om for mange 220 v stikkkontakter ombord, i alle fall ikke om man har med ektefelle og flere barn. Særlig for fritidsbåter som ferdes i områder med tilgang på 220 v er det greit med 220 v stikkontakter ombord. Selvfølgelig kommer man langt med flere 12 v uttak. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 Behov og behov, ja jeg har da brukt alle, og slipper å dra skjøteledninger for den minste ting. Det var enkelt og billig å legge opp da jeg først var igang. Tror nok jeg hadde irritert meg i ettertid hvis jeg ikke hadde gjordt det. Det samme var det når jeg bygde huset. Trodde jeg tok godt i med ekstra kontakter. Men det viste seg senere at det var på langt nær nok. Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 I vår båt er det et uttak! Det er litt lite Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Anonym Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 220V-uttak er en av få ting jeg er misfornøyd med i båten min. Jeg har kun en dobbelkontakt, det er alt for lite.. Jeg regner med at jeg på et tidspunkt kommer til å legge opp til flere kontakter, og da blir det en dobbel ved kartbordet, en dobbel ved pantry, dobbel i forpigg, en dobbel i akterkabin, en 4-dobbel i forbindelse med salongen, og en enkel på badet.. Og jada, jeg har tenkt til å bruke bare en 16A-kurs til alt sammen, og høyst sannsynlig aldri ha mer enn 6-7 forbrukere tilkoblet om gangen. Det er sinnsykt upraktisk med skjøteledninger, nå har jeg varmeovnene stående rett ved kartbordet (som er foran masten), mens salongen er langt bak, og der er min eneste kontakt.. I tillegg er denne kontakten helt bakerst i salongen.. Dobbel er dessuten for lite, jeg har til enhver tid tilkoblet følgende utstyr: -Batterilader Mastervolt (til forbruksbank og startbank) -Lader laptop -Lader mobil -Lader sambandsradio -Vifteovn -Panelovn Tilsammen trekker dette utstyret maksimalt 2200W. Skal jeg kjøpe ny båt er jeg bestemt på at dette skal være i orden, er det ikke det finner jeg meg en annen båt, markedet er oversvømt av båter til salgs uansett! Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 Har akkurat gjennomført en runde med nytt 230 v oplegg. Har nå en dobbel til VV og lader. En dobbel i salongen (ruffen) og en enkel i akterlugaren. Lurer på om jeg skal legge opp en dobbel ved pentry og en dobbel i forpiggen. Eller dvs, jeg har lurt, men etter å ha lest denne tråden har jeg bestemt meg: Det blir to til, de tar liten plass og når først inredningen er demontert er det like greit å trekke kablene nå.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
GOE Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 Har to strømuttak på landstrømmen, synes dette blir lite og har derfor planer om nye nå til våren. Håper å slippe å dra sjøteledninger. Mitt råd må derfor være å montere et fornuftig antall, fornuftig plassert, dvs etter ditt behov. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
C-marine Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 Er det vanskelig å ettermontere strømuttak i en serieprodusert båt? Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Sjøtummel Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 (redigert) Bruker noen av dere dem? Batteriladeren er koblet til landstrømopplegget uten noen kontakt, men ellers har jeg en kontakt i salong og en til varmtvannsbereder. Jeg har 12V stavmikser i byssa og ikke stort behov for andre kjøkkenmaskiner, men byssa blir ofte brukt til arbeidsbenk og dermed er det fristende å montere en kontakt der til drill og lignende (bortsett fra loddebolten som er gassdrevet). Jeg kommer derimot helt sikkert til å montere kontakter på et par steder hvor det er litt utsatte vannrør og pumper som jeg ikke har lyst til at skal fryse om vinteren. Jeg er også fristet til å montere en kontakt slik at jeg kan få litt varme under køya i forpiggen, men det er et rent luksusprosjekt. Redigert 21.Januar.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 (redigert) Selvfølgelig klarer du deg godt uten 220V uttak. Tross alt må du jo ligge i innhavn med mulighet for strømtilkobling for å kunne dra nytte av det. Har du strøm på brygga, klarer du deg lenge med en skjøteledning, de få gangene du trenger det. Er det et kostnadsspørsmål ville jeg kuttet det ut. Dersom du har behov, så tar du kostnaden ved det også. Det, som så mye annet er jo kjekt å ha! Redigert 21.Januar.2007 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 Selvfølgelig klarer du deg godt uten 220V uttak. Tross alt må du jo ligge i innhavn med mulighet for strømtilkobling for å kunne dra nytte av det. Har du strøm på brygga, klarer du deg lenge med en skjøteledning, de få gangene du trenger det. Har lurt på dette - har lest mange tråder som jeg ikke har skjønt helt. Om jeg med min daycruiser legger en skjøteledning inn i båten med et par uttak til kjøleboks, lading av mob. og en portabel dvd spiller gjør jeg da noe jeg ikke burde gjøre. Tenker på om det er farlig, om det er veldig uheldig i forhold til galvanisk tæring eller andre ting?? Håper det er ok for trådstarter at jeg slenger inn et spørsmål om dette og er det ikke et enkelt svar så bare si fra. Da kan jeg heller stille spørsmålet i en annen tråd. Ikke meningen å kuppe tråden din. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.