Jump to content

hvor mye bremser en lang stammet motor på gummibåt?


Superkul

Recommended Posts

Har en ny 360 gummibåt og har bare prøvet den med en langstammet 3,5 hk, det går jo fremover men det blir ikke noe futt i det.....

 

Skal uansett bytte den ut med en kort stammet og lurte derfor på om hvor stor jeg egentlig trenger, gjør det stor forskjell og bremser den lange stammen veldig?? hadde jo vært gøy hvis man kunne hengt en bak på vannski :smiley: Har snekke så det hadde jo vært gøy å lufte seg innemellom :eek::lol:

Link to post
Share on other sites

Tror du skal glemme å få opp en på vannski med 3.5 hk. I ditt tilfellet tror jeg ikke det blir store diferansen i fart. Større motor hadde nok gitt noen kn ekstra. Må nok opp i en 10-15 hk, da kan det muligens utgjøre en 3-5 kn diff.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg har en sånn ca 3 meter tubebåt. Hadde en 4 hk 4 takter på denne, og da planet den om jeg satt midt i båten (den hadde vel ikke noe valg ;.))

Men å stå på vannski etter 3,5hk - da må du nok smøre med glider og løpe det hele i gang på land - for så å synke brutalt til bunns.

 

Mulig at en 10-15 hk vil kunne dra deg opp

Link to post
Share on other sites

hihi ja det var vel litt dårlig formulert av meg....... jeg SKAL ha større også (motor) :eek: men hvor mye trenger jeg??? 9,9 eller 15 hk blir vel litt ulovelig den er vel egentlig beregnet på maks 6 tror jeg??? jeg leter etter motor nå på finn osv men hadde vært greit å høre litt erfaringer, vil helst ha en med tank på toppen også pga plassen i den lille 260 båten

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en ny 360 gummibåt og har bare prøvet den med en langstammet 3,5 hk,

Vil tro en 360 klarer 9,9 Hk.

Hvilken båt er det snakk om ?

 

Har selv en 310 Zodiac Rib med/godkjent for 15 Hk, den klarer å dra unger på vannski, men ikke middelaldrende feite kapteiner. :wink:

Da må en nok opp i 25 Hk.

 

 

Link to post
Share on other sites

hihi ja det var vel litt dårlig formulert av meg....... jeg SKAL ha større også (motor) :eek: men hvor mye trenger jeg??? 9,9 eller 15 hk blir vel litt ulovelig den er vel egentlig beregnet på maks 6 tror jeg???

Jeg har 2x260 hk tilgjengelig. Du må gjerne få henge på ski bak meg. Det kan bli interessant om vi tester ut båtens svingeegenskaper i saftige S svinger i 38 knop :-) Kan hende armene dine blir noen cm lenger :lol:

Link to post
Share on other sites

Erfaring.

Yamaha 9,9 ombygd til 15HK. 280 Plastmar RIB.

 

Trekker opp 85 kg på vannski til nød, men det krever spesiell teknikk. Tar yttesving med båten i startfasen til båten planer, deretter rettes båten opp for å få opp han på 85kg. Det krever litt trening.

 

Er det en på 65 til 70 kg går det greit. Med 85 kg er farten O.K. når vedkommende har kommet opp,men ikke mer en det.

 

Båten går + 24 knop med en voksen i ( målt med GPS) Med en på slep har vi ikke målt. Tube går så det suser med alle.

 

Konklusjonen er det kan gå med 15 HK om båten går lett i vannet.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Hadde en 10 ft with jeg også og den planet med meg med 5 hk. Da var nok vekten 20-30 kg også tror jeg. Hadde ikke gått idag :lol:

 

På Withen så er 25 hk passe.

 

Prøvde for morro skyld 40 hk Yamaha også på den Withen en gang. Det gikk faaaaaarlig fort, men gøy :flag:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Bekrefter at Zodiac 310 + yamaha 9.9/15 går så det suser med ungene bak.

Vi har kjørt vannski med denne ekvipasjen i mange år.

Eldstemann begynner nå å ta igjen fatter`n på vertikalplanet,

men med innøvd startteknikk fra akterplattformen er det ikke noe problem å komme i gang.

Link to post
Share on other sites

Jab,

hva slags type gummibåt er det? (bunnkonstruksjon etc), 360 er jo en relativt stor gummijolle, men den kan nok bli noe uregjerlig med 15hk på hekken og en tube eller vannskiløper på slep bak.

 

ang. lang stamme, dette bremser noe, og på enkelte båter vil det sprute mye vann opp fra stammen og ombord i båten. Ville absolutt hatt riktig stammelengde til den bruken du har tenkt til.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har en sånn ca 3 meter tubebåt. Hadde en 4 hk 4 takter på denne, og da planet den om jeg satt midt i båten (den hadde vel ikke noe valg ;.))

Men å stå på vannski etter 3,5hk - da må du nok smøre med glider og løpe det hele i gang på land - for så å synke brutalt til bunns.

 

Mulig at en 10-15 hk vil kunne dra deg opp

HA HA HA.Takk for denne.Du reddet en dårlig dag med dette morsomme innlegget :lol:

Link to post
Share on other sites

Men å stå på vannski etter 3,5hk - da må du nok smøre med glider og løpe det hele i gang på land - for så å synke brutalt til bunns.

 

Minner meg om første gang jeg var borti vannski. Vi var tre stykker, som aldri hadde prøvd dette før. Leide båt og vannski, og satte i gang. Første mann tok på seg ski og stilte seg på stranda med vann til livet eller så. Vi to andre i båten, strammet opp tauet og ga litt på. Og der forsvant han! Vi to i båten ble enige om å gi full gass, så ville han nok dukke opp igjen. Men tauet fikk en brattere og brattere vinkel, inntil det stod rett ned! Da fant vi omsider ut at det nok var på tide å stoppe, og etter en stund dukket faktisk fyren opp igjen, lett rødsprengt :blush: ... Ikke rart det, han hadde tross alt vært nede på en ganske bra dybde! Etter dette lærte vi at det nok var en fordel å starte med skituppene vinklet oppover......

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...