Jump to content

hvor mye bremser en lang stammet motor på gummibåt?


Superkul

Recommended Posts

tror du at større kavitasjonsplate vil kurere det mulige problemet du nevner?

Det kan kanskje hjelpe litt. Jeg hadde tidligere montert noen ekstra "vinger" på kavitasjonsplata, primært for at jeg skulle komme fortere opp i plan. Når planingsterskelen viste seg nesten uforandret, i tillegg til at det ble plundrete å ha motoren lagret på rekka, skrudde jeg dem av. Den kaviterer muligens litt lettere nå, men det er ikke stor forskjell.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg har erfart at gummibåten er ganske var for tilten på motoren -særlig når jeg setter meg langt frem i båten :rolleyes: blir på en måte litt lett i hekken :smiley:

på den lille hjulhvispen vi har nå (Yamaha 2,5 hk) er det hele løst så elegant at man må bruke verktøy for å stille tilten - derfor er den satt i en posisjon der den ikke passer for noen av brukerne - men den er grei nok (one size fits no one). Uansett for liten motor for å få jolla i plan. Men motoren er lett å ta av og på - og det var hele hensikten - så liten motor som mulig for fars rygg :smiley: Vannski får vi ta når det blir lov med vannscooter :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt riktig Tuff og faktisk et godt poeng. Det kan være lurt med festing av tau til begge sidekantene slik at vannskitauet kommer sentrert over motoren.

 

Husker foresten en gang jeg stod på vannski. Hoppet ut ifra brygga, problemet var bare at shortsen satt fast i en spiker og borte var den :lol::lol::lol:

 

Alle blondinene kooooste seg :lol::lol::lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hadde på 80 tallet en Zodiac 320 med 20HK som trakk vannski OK ... men var lett skremmende med en mann ombord ... med 28 HK ble den rett og slett farlig.

 

Har nå en Zociac 260 med 4HK som planer med meg (90 Kg) hvis vi har medvind og hjemlengsel, men er som regel brukt til skyss trafikk når vi ligger på svai.

 

Vannski og Tube (dobbel) blir dratt med RIB, som er en Avon 345 SSport med 30 HK bak..... eller moderfartøyet :eek: ..... men foreløpig har ingen forsøkt å gå ut av bølgene hvis vi trekker med henne.... :cool:

 

Sternwave.JPG

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Aquaquick MS300 med 5hk langstamme drar 17knop! Den klarer ikke dra tube. Har også en 11fot lang c-marine Rib med 10hk har ikke målt fart eller testet med wakeboard, ski eller tube, men det brurde vel gå greit?

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

:lol:

Du er velkommen til å leke hvis vi kommer over pytten.... forutsetningen er .. minst 2 kabel lengder fra land, ingen havn/flytebrygge eller fartsgrenser i nærheten .... eller andre båter for nært ... og hvis du vil stå på vannski.... :wink::wink:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Du er velkommen til å leke hvis vi kommer over pytten.... forutsetningen er .. minst 2 kabel lengder fra land, ingen havn/flytebrygge eller fartsgrenser i nærheten .... eller andre båter for nært ... og hvis du vil stå på vannski.... :wink::wink:

 

Tenker nok du holder tuben :wink:

 

Du nevnte ikke hvor langt fra pinnebåtene du ønsket å være, men det er kanskje uten interesse :lol::lol::lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

...hvor langt fra pinnebåtene du ønsket å være, men det er kanskje uten interesse :lol::lol::lol:

Ikke helt .... :smiley: , men man bør vel gjerne ta med alle båter .... under 30 fot kanskje... med 1,55M V dyptstikkende ved stilleligge, så trekker vi "litt" sjø ved 20 knop ... eller var det mindre ved 20 knop, og tror du jeg også ville få bot ved Tromøya i sundet der ?? :nono:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Tydelig det er størrelsesforvirring her......først sier han at han har en ny 360 gummibåt, for deretter å fortelle at det er en liten 260. Noen er fremdeles i den tro at det er en 360 du har, og turer videre på det.

 

En 260 gummibåt er ikke normalt godkjent for 9,9 hk, og av den grunn får du ikke stor nok motor til å dra noen på vannski med den jolla. Basta!

Link to post
Share on other sites

.......... Det kan være lurt med festing av tau til begge sidekantene slik at vannskitauet kommer sentrert over motoren.......

 

Samt en trinse i V slik at draget blik likt på begge sidene uansett vinkel. Da vil man ikke trekke fra yttersidene hele veien....

 

skal også inrømme at jeg ikke la merke til forskjellen i størrelsene som ble sitert ovenfor ..... 260 blir nok for lite for ne skikkelig HP til vannsport med mindre det er en RIB ... 360 derimot.. :smiley:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Samt en trinse i V slik at draget blik likt på begge sidene uansett vinkel. Da vil man ikke trekke fra yttersidene hele veien....

 

skal også inrømme at jeg ikke la merke til forskjellen i størrelsene som ble sitert ovenfor ..... 260 blir nok for lite for ne skikkelig HP til vannsport med mindre det er en RIB ... 360 derimot.. :smiley:

 

Det var egentlig det jeg mente men usedvanlig klossete formulert av meg :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...