Jump to content

Skagen havn, hørt at det er trangt om plassen...


"Mathilde"

Recommended Posts

Vi er en guttegjeng som planlegger en seiltur over til Skagen i begynnelsen av juni. Har aldri vært i Skagen med egen båt tidligere, men jeg har gjort litt research. Bl.a. har jeg vært innom havnens hjemmeside på nettet.

 

Har jo hørt at det er trangt om plassen i Skagen. Men da jeg zoomet meg inn vha Google Earth, ble jeg noe betenkt. Bare se her:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4868/Satelittfoto.jpg

 

Er det virkelig mulig å komme helskinnet fra noe slikt? Hvordan legger man til her og hvordan kommer man seg ut igjen. Hva med fortøyning? Noen som har erfaring og kan bidra med noen beroligende ord?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ligget som båt nr13, med 8 båter utenpå meg...... i liten storm og med alle kapteiner på dekk med skarp kniv parat.....

Ingen gøy opplevelse når rekkene begynner å svaie.... Da gjelder det å ha fendring i orden.

 

Skagen er som VM i forhaling når den innerste båten skal ut....

 

PS! Husk å gå rundt Skagen Rev. ( 2 bøyer laaaangt fra land )

Link to post
Share on other sites

jeg og et gjeng var der et år i juni. Vi ankom veldig tidlig fredags morgen i 6-7 tiden, da var det veldig god plass. Utpå formiddagen så det mer som på bildet ditt. ...Bare ikke kom for sent i havn!

 

ps kanskje en fordel å ligge ytterst på en av pirene når dere skal ut

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ligget i Skagen og synes havneforholdene grenser til det uforsvarlige. Der vi lå måtte vi hive dregg bak, men problemet er bare det at det var så trangt at det ikke var plass til noen dregg :cryin:

 

Vi heiv dreggen likevel, og den ble som forventet liggende nesten under båten. Heldigvis blåste det stort sett riktig vei, ellers hadde vi ligget dårlig an. Da vi skulle ut, satt selvfølgelig dreggen dønn fast. Antagelig i en moring e.l, og det blåste helt j..

 

Gretten svenske i nabobåt kunne ikke tenkte seg å gå på dekk for å holde litt i vantet. Vår eneste mulighet for å komme ut var å kappe dreggtauet med kniv samtidig som vi gikk ut. Det var absolutt ingen mulighet til å forsøke å få opp dreggen etter at vi hadde kasta loss fordi det var så trangt.

 

Skagen er ellers et hyggelig sted, og det finnes flere muligheter enn hovedhavna.

Link to post
Share on other sites

Har ligget i Skagen og synes havneforholdene grenser til det uforsvarlige. Der vi lå måtte vi hive dregg bak, men problemet er bare det at det var så trangt at det ikke var plass til noen dregg :cryin:

 

Vi heiv dreggen likevel, og den ble som forventet liggende nesten under båten. Heldigvis blåste det stort sett riktig vei, ellers hadde vi ligget dårlig an. Da vi skulle ut, satt selvfølgelig dreggen dønn fast. Antagelig i en moring e.l, og det blåste helt j..

Omtrent som du hadde lest min loggbok, Lasse.

Eneste forskjellen er at jeg klarte etter mye banning og pes, å få opp dreggen. Ankervinsjen har hverken før, eller siden måtte jobbe så tungt.

Det blir nok ikke flere turer til Skagen for vår del :nonod::nonod:

Link to post
Share on other sites

Nabobåten i fjor sommer ( Arcona ) fikk opp en hel tømmerstokk .... stor jæv.. på ca 10 meter da dreggen kom opp !!!

 

Råd: Kast ikke ankeret ut. Selv om du får det greit opp, så vil du dø av stanken fra ALT det andre som følger med opp !!

 

Ellers så kan jeg anbefale Aalbæk, hvis du vil ha stillhet og tog muligheter opp til Skagen:

http://www.sejlerens.dk/?go=Mapnavi&MapID=1003

Link to post
Share on other sites

Hei Mathilde

 

Var der uken etter Hovdan/SKagen ifjor. Da var det ledige plasser, været var ikke det beste. Men tidlig i juni er det ikke så fult. Ville dratt slik

du ankom Skagen Fredag formiddag. Senere kommer også Gungas gjeng fra Sverige.

 

Vi kom sent fredags kveld, men fikk longsideplass. Artig sted

 

SOm Roaldbj skriver, du drar ikke til Skagen for å sove. Men det er vel heller ikke meningen.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Skagen er vel blitt som Smøgen var på 80 tallet. Full rulle og party hele døgnet.

Har vært der en gang med familie, adri mer.

Men har også vært i Skagen på "voksen tur", det er forsåvidt greit. Men man må vite hva man går til.

Søvn blir det dårligt med.

 

PS. syns ikke Svenskene er så mye roligere enn Nordmenn der nede.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Skagen er bare problem hvis du har kjøpt/leid deg for stor båt... Siden du skal dra i begynnelsen av juni ville jeg anbefale deg å dra helgen Færder'n er, tror det er 8. juni?, da er det få båter i havna.

En ting man må huske når man er i Skagen og må bruke dregg er at man må ligger med baugen ut siden det ser bedre ut.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle gode råd og tips.

 

Aalbæk er notert og fremstår ikke som noe dårlig alternativ. Ser ut til å være en stille og rolig havn. Da får en eventuelt satse på buss eller tog til Skagen. Takk for den lano2.

 

Forøvrig er ikke Skagen helt ute av bilde ennå. Kanskje en bør satse på å ta fri et par dager slik at man ankommer havnen midt i uken. Sikkert ikke fullt så mye liv, men det kan da umulig se ut som på bilde en vanlig ukedag.......eller???

Link to post
Share on other sites

Skagen er vel blitt som Smøgen var på 80 tallet. Full rulle og party hele døgnet.

Nå var det primært derfor jeg var der da, og det var under Hovdan Skagen Race

PS. syns ikke Svenskene er så mye roligere enn Nordmenn der nede.

Svenskene var 10 ganger værre enn nordmennene (i havna) men fordi svensker er gjerrige så holdt de seg stort sett unna utestedene.

De nøyde seg med å feste ombord i båtene. :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært på guttetur til Skagen i pinsa nå de 3 siste åra. I år flytter vi turen til himmelfarten. Satser på å seile nedover onsdag 16mai og blir da i skagen maks 2 dagen. Seiler opp på Svenskekysten og finner en noen fine havner der, så blir det god mat og god drikke. Nå i år blir det litt ekstra fri.

Men tilbake til Skagen havn, vi har bare møtt velvilje. Hjelpsomme naboer som har fendret godt. Har vært der også med kona på sommerstid. Pinsa de 2 siste åra var det svært få båter der, kunne ligge longside.

Link to post
Share on other sites

Lå i den lille havnen i Skagen for et par år siden,inn til babord rett etter innseilingen,var på vei fra Læsø til Kragerø og skulle sove noen timer,Hadde innbrudd mens vi sov ombord.Tyven førsøkte først å skjære ut et av hovedvinduene i kahytten uten hell,deretter brøt de opp en luke og kom seg inn. De stjal kamera,mobil lommebok,bærbar VHF bl.a .

Da jeg oppdaget tyveriet tidlig om morgenen var politistasjonen stengt,nærmeste var i Fredrikshavn.

Meget betenkelig at en så stor turistby som Skagen ikke har politifolk på vakt midt i høysesongen?

Fikk igjen førerkort og kredittkort etter et halvt år,var visstnok funnet i en razzia hos noen lokale gangstere.

Siste gangen til Skagen for min del. :nono:

Link to post
Share on other sites

Noen bilder fra Skagen? Finner du på min hjemmeside: http://ebbe.no/

Ligger noen blant annet bilder tatt fra mastetopp i 2000 i august. Og ang. revet. Hvert år er det 2-3 båter som tar innersvingen og treffer Danmark ganske brutalt. Mye strøm og ekstremt med STOR båttrafikk. På det meste har jeg talt 26 laste/container/tank/ferge/fiskebåter samtidig. Og vi skal som alle andre som kommer fra Norge krysser de 90 grader på. De gjør 15-20 knop, vi 7. Det er spennende om natta!

Redigert av The Gannet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...