Jump to content

Skagen havn, hørt at det er trangt om plassen...


"Mathilde"

Recommended Posts

Ikke noe å grue seg for. Normalt er Skagen en helt grei plass :

skagen.jpg

Vi har vært der fast et par ganger i året i over 10 år.

Dvs: Tror jeg var 26 år første gang vi seilte over alene.... Det var skummelt....masse vann

på alle kanter.... Fjorden ( Skage-rakkeren ) var større en jeg trodde....

Link to post
Share on other sites

Nå er det sånn at jeg er mye i Skagen.

Både med og uten båt.

Aldri en sommer uten Skagenfestivalen. Og minst fem runder på Hvide Klit.

 

Det er bare i disse weekendene rundt Himmelspretten og Hovdan at det er støy i Skagen. Kommer man i ferien er det skjelden det er leven om natta. Men det er mye båt. Det brukte å være så godt som kun seilbåter der, men siste år var motorbåtene i flertall.

I gjestehavna er det fortøyningsinstrukser. Det skal fortøyes med anker ute akter og baug mot brygga. Det står skilt flere steder.

Men i den del av fiskerihavnen som blir brukt til gjestehavn om sommeren ser det ut til å herske kaos.

 

I forbindelse med at havnen går over fra å være statshavn til å bli kommunal (Frederikshavn) havn er det lansert digre planer. Det utvides i første omgang med utfylling og industriområder mot sør, og fortsetter med 450 m. ny molo og havn for cruiseskip og ny fergehavn. Det er også behov for utvidelse fordi den nye dokka til Carstensen har tatt mye plass.

 

Skagen er så absolutt verdt et besøk. Ørkenfortet til Utzon bør man få med seg. Skagenbanen har fått nytt materiell og hyppigere avganger og man flytter seg fort mellom stedene mellom Frederikshavn og Skagen. Vil man spille golf, tar man toget til Bunken og så er det 500 m. å gå.

Spise? Fiskerestauranten, Brøndums, Bodilles, Mosten, Venezia, .......... Velg selv.

Link to post
Share on other sites

Skagen er så absolutt verdt et besøk. Ørkenfortet til Utzon bør man få med seg. Skagenbanen har fått nytt materiell og hyppigere avganger og man flytter seg fort mellom stedene mellom Frederikshavn og Skagen. Vil man spille golf, tar man toget til Bunken og så er det 500 m. å gå.

Spise? Fiskerestauranten, Brøndums, Bodilles, Mosten, Venezia, .......... Velg selv.

 

helt enig

 

o i tillegg oxo Museet med skagenmålarna o "Grenen" (nordspetsen av Danmark)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Litt på siden: vi som har vært endel i Danmark unngår Skagen, både av hensyn til "tranghet" men fremforalt pga all nattestøyen - særlig fra nordmenn.

 

samme her, jeg bruker Strandby, stille og rligt 5 min med tog til fredrikshavn og vel rundt 20 min til Skagen.

Men for en gutte-tur så er nok Skagen heilt top.

bare ikke gå på sjøen når man skal ombord igjen.

og helst ikke gå alene ombord, vær 2 så har du bedre sjangs for å komme opp igjen.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Morsomt "gjensyn" med to artister som skapte en nesten magisk stemning i et totalt fullpakket lokale!

Eneste sted jeg har hørt om, hvor det visstnok gikk an å sende en hundrelapp gjennom folkemengden til øldisken

- og få sendt tilbake en øl - pluss vekslepengene! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Har vært i skagen 1 gang. i mine øyne var der stappfullt når jeg og en annen båtkompis kom. Men han som er mere havnevant fant da en plass helt inne med toalettbygget. Hadde med en jentunge og synes skagen var helt outstanding for en helg. leide oss sykler og syklet rundt for å få oversikten , eneste minus var den forferdelige fiskelukten visse steder..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Morsomt "gjensyn" med to artister som skapte en nesten magisk stemning i et totalt fullpakket lokale!

Eneste sted jeg har hørt om, hvor det visstnok gikk an å sende en hundrelapp gjennom folkemengden til øldisken

- og få sendt tilbake en øl - pluss vekslepengene!

 

Visstnok??? Det har jeg gjort flere ganger. Barna min hang fullstendig oppslukt på gelenderet helt inntil Sussi & Leo i flere år på rad. Like fasinert som faren. Den siste gangen jeg var der, var det dog kommet inn en del berme.

 

Han som drev stedet på begynnelsen av 90-tallet var en eldre fyr med langt hår i nakken, det var mange sesonger siden han hadde hatt sin egen pannelugg. Jeg var vitne til at han kastet ut to overstadig berusede personer. Den ene av dem stakk hånden i bukselommen og viftet med noen sedler. Den en av de berusede fikk et smekk i bakhodet med beskjed om å pelle seg vekk. Han som hadde mer penger igjen, ble med samme brutalitet kastet inn i lokalet igjen.

 

Der sølte man ikke med ressursene, og hadde sans for direkte kontakt med kundene. Ryktene ville ha det til at den bula var Tuborgs største enkeltkunde i Danmark. Om det er sant, vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

fra http://www.sejlerens.com/?havn=3297

 

Havnepenge:0-11,9 meter, DKK 160,-

12-14,9 meter, DKK 240,-

15-19,9 meter, DKK 320,-

20- meter, DKK 320,- + pr. påbegyndt 5 meter DKK 160,-

Katamaraner og trimaraner 0-9,9 m. DKK 240,-

Katamaraner og trimaraner 10-20 m. DKK 320,-

Skonnerter, skoleskibe og lignende. DKK 560,-

 

 

Havnefoged 98 44 33 41

Mobil 23 20 09 41

Fax 98 44 33 98

E-Mail lystbaadehavn@frederikshavn.dk

Link to post
Share on other sites

Fra http://skagenlystbaadehavn.frederikshavn.d...ådehavn/priser/

 

Afgift pr. døgn (12.00 til 12.00) i perioden 1. april til 30. september:

 

Lystbåde på 12 m og derunder:180,00 Dkk/døgn

Lystbåde mellem 12 - 15 meter:270,00 Dkk/døgn

 

Katamaraner og trimaraner til og med 10 meter:270,00 Dkk/døgn

Katamaraner og trimaraner over 10 meter:360,00 Dkk/døgn

Skonnerter, skoleskibe og lignende:630,00 Dkk/døgn

Lystbåde på 15 til 20 meter: 360,00 Dkk/døgn

+ pr. påbegyndt 5 meter:180,00 Dkk/døgn

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Det var da dyrt. 200 kroner for en 30 fots og nærmere 300 norske kroner for en 40 fots båt... :eek:

 

Her på Vestlandet er vi vant til priser mellom 50 og 100 kroner.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...