Jump to content

Radar, anbefalinger og tips vedr. kjøp

m/s draugen

Recommended Posts

Har tenkt å investere i en radar,men hva skal jeg ha.Den vil bli flittig brukt da min båtsesong går over hele året,dvs.mye i mørket.Har ikke tenkt å ruinere meg,men har heller ikke tenkt å gå på akkord med fornuft og sikkerhet.

Det finnes garantert Dere her som har formeninger og anbefalinger som vil være meg til stor hjelp.

på forhånd takk......

La meg starte med å si at det er særdeles viktig at radaren er montert korrekt (riktig retning, riktig høyde, hensyn til "skygger" [mast, skrog], riktig ledningstilkobling [spenning med god strømtilførsel], riktig jording, god kabeltrekning uten påvirkning fra andre kraftige kabler o.a.)

Dernest: tren, tren, tren på bruk av radaren.

Det er for sent å stole på radaren når tåka legger seg.

Radarens bilde er ytterst komplisert sammenlignet med bilde på kartplotter og papirkart.

Etter mitt skjønn krever det time etter time forran radaren for å kunne lære seg innstillingsmulighetene og tolkingsmulighetene.

Start med radaren i flott vær (vindstille, ingen bølger, god visuell sikt),

deretter vindstille om natta, time etter time.

Senere kan effekten av bølger utforskes.

Jeg har hundrevis av timer forran radaren, og har bare lært noen små detaljer - tror jeg.

De forskjellige radarer vil også gi forskjellig avtegning av øyer. strender og andre radarekko.

Lykke til.

Kjøp deg en litt lite fancy radar med skruknotter som gjør det enkelt å bruke alle funksjoner. Antenne med 3-4 grader horistontal strålebredde anbefales så du får bra oppløsning. Noe særlig over 4kw er vel neppe nødvendig

Unngå slike "alt i ett" løsninger som jeg har - Simrad CX 44. Det tar litt mye trykking å justere radaren, hvilket gjør at den gjerne blir stående i auto. Og når man virkelig trenger radaren og det er litt sjø så er det vanskelig å treffe rett.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Har ikke vært på sjøen i så mange år,men er det noe jeg har lært meg så er det å sette seg inn i saker å ting,så man er litt forberedt hvis det trengs.Bare for å nevne det så er jeg i spedbarnsstadiet når det gjelder det maritime,men DETTE er noe jeg ikke tar lett på da jeg i 80% av turene har med meg en 3 åring og en 6 åring-heller ikke for mitt vedkommende............ :nono:

Hva med denna da http://www.furuno.no/files/documents/m-1623(4).pdf ? Furuno M-1623 m / 6" LCD skjerm og 38 cm radome på 2.2 kw . Denne fikk mye skryt i båtblader ifjor , og den har vært på tilbud hos Myre elektronikkservice i hele vinter til 10.900- ( vill ledende pris 14.000)

Har radar på toppen av ønskelista , den dyre lista . Har en liste til med "vanlige" ting på . Dere som har erfaring og sikkert peil på detta , mere enn meg skal ikke mye til . Hva mener / trur dere om denne saken da ?

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Det er jo mye opp til antenna på en radar. Og denne har 6,2 graders horisontal strålebredde. I praksis vil det si at den ikke er særlig god på å skille nærliggende ekko fra hverandre. Eksempelvis kan to staker som ligger nære hverandre feks på Hortenskrakken vises som bare ett ekko på radaren.

Landkonturene kan også bli strekt med denne radaren - dvs at det du ikke får samme konturer på radaren som på kartet.

Sikkert en grei antikollisjonsradar - men regn ikke med å se måker på vannet

• 2 måneder senere...

Hvor stor forskjell er det på 6,2 grader å de normale kakeboksene på 5,2 grader. ?

Det har vel også litt å si om hvor høyt over vannflaten den blir montert ?

"Måker på sjøen" , er ikke de jeg trenger å se :lol:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Unngå slike "alt i ett" løsninger som jeg har - Simrad CX 44. Det tar litt mye trykking å justere radaren, hvilket gjør at den gjerne blir stående i auto. Og når man virkelig trenger radaren og det er litt sjø så er det vanskelig å treffe rett.

Hadde radar med skruknotter i min forrige båt. Gudene skal vite at det ikke var lett å operere disse i mye sjø heller - skruingen fikk ofte et ekstra dytt i en bølgedal....

Men, OK. Jeg har akkurat investert i ny radarantenne, - og det måtte nødvendigvis bli en kombi-løsning siden jeg, som Bitteliten, har CX 44 Navstation. Antennen er en ganske ny modell, DX 45 (4kw). Selgeren skrøt (selvfølgelig) av at den var en god del bedre enn forrige modell. Ikke vet jeg. Jeg konstaterer iallfall at det er som natt og dag i forhold til den gamle radaren jeg hadde.

Jeg var på sjøen i grov sjø, tett regn og tåkedis sist søndag. Da erfarte jeg virkelig hvor nyttig det var å kunne kjøre splitscreen - radar og plotter på samme skjerm. Stakene som var avmerket på plotteren så jeg rett og slett ikke gjennom frontruta. Men jeg så dem klart og tydelig på radaren - og akkurat der plotteren fortalte at de skulle være.

Det var en god radaropplevelse! :yesnod:

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Hvor stor forskjell er det på 6,2 grader å de normale kakeboksene på 5,2 grader. ?

Det har vel også litt å si om hvor høyt over vannflaten den blir montert ?

"Måker på sjøen" , er ikke de jeg trenger å se :lol:

OK da har jeg fått svaret fra en impotør av radar.

Han sier at høyden over havet spiller en stor rolle. og høyde opp til 4 meter ikke vil vise noen forskjell.

men går du høyere opp, så vil 5,2 grader vise et bedre bilde. :yesnod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Jeg vet ikke hvilken radar-sender careka har tenkt å kjøpe.

Men jeg deler gjerne noen erfaringer med egen bruk av radar.

Jeg har hatt 3 radardomer.

Den første var en 2 kW Raymarine montert på en Scand Atlantic. Mener å huske at radaren var en SL 70.

Det var en "ny" verden for meg å seile med radar - jeg vet ikke hvor mangte timer jeg brukte i Oslofjorden nær Son på å bruke de forskjellige innstillingene.

Jeg skjønte ikke at det var mulig å legge så mye informasjon inn på en liten småbåtradar.

Den neste radaran fikk jeg siste år.

Dette var et "totalt" Raymarine E-serie opplegg med 2 skjermer (E80 og E120) med autopilot, dybdemåler og 2 kW dome. Jeg hopper over omtale av dette.

I år har jeg montert den nye generasjon dome fra Raymarine med 4 kW. (Raymarine har satset svært mye ressureser på denne utviklingen - det er visstnok historier om dette i forhold til kostnad og effekt)

Den nye domen var en helt nye erfaring for meg.

Sist søndag seilte jeg i Oslofjorden og plottet 10 objekter på MARPAen.

Jeg ble fullstendig overveldet over hvordan radaren kunne følge de 10 objektene så nøye i forhold til egen hastighet som jeg varierte mellom 4 knop og 26 knop.

Radarbildet var så skarpt (jeg hadde ingen rulling eller stamping) at jeg nesten kunne telle antall båter svært nær land.

Snakket i dag litt med representant fra Belamarin. Han uttalte at den nye Raymarine 4 kW domen er utviklet slik at den tilsvarer 140 cm roterende åpne antenne.

Dersom dette lar seg bekrefte gjennom tester - som jeg håper kommer- innebærer dette at radardomene gir fantastiske muligheter for oss småbåteiere.

I dag seilte jeg ganske langt unna noen kajakkpadlere.

Det var ikke stor avstand de hadde seg imellom (observert med kikkert) før radaren gjenga dem som to separate punkter og MARPAen kunne følge dem enkeltvis.

Ganske utrolig - ut fra min tidliere erfaring med rada i småbåter.

Jeg er ikke i tvil om at radar er det viktigste navigasjonsinstrumentet ombord - bortsett fra kompasset.

quote.gif
Jeg vet ikke hvilken radar-sender careka har tenkt å kjøpe.

Men jeg deler gjerne noen erfaringer med egen bruk av radar.

Jeg har hatt 3 radardomer.

Den første var en 2 kW Raymarine montert på en Scand Atlantic. Mener å huske at radaren var en SL 70.

Det var en "ny" verden for meg å seile med radar - jeg vet ikke hvor mangte timer jeg brukte i Oslofjorden nær Son på å bruke de forskjellige innstillingene.

Jeg skjønte ikke at det var mulig å legge så mye informasjon inn på en liten småbåtradar.

Den neste radaran fikk jeg siste år.

Dette var et "totalt" Raymarine E-serie opplegg med 2 skjermer (E80 og E120) med autopilot, dybdemåler og 2 kW dome. Jeg hopper over omtale av dette.

I år har jeg montert den nye generasjon dome fra Raymarine med 4 kW. (Raymarine har satset svært mye ressureser på denne utviklingen - det er visstnok historier om dette i forhold til kostnad og effekt)

Den nye domen var en helt nye erfaring for meg.

Sist søndag seilte jeg i Oslofjorden og plottet 10 objekter på MARPAen.

Jeg ble fullstendig overveldet over hvordan radaren kunne følge de 10 objektene så nøye i forhold til egen hastighet som jeg varierte mellom 4 knop og 26 knop.
Radarbildet var så skarpt (jeg hadde ingen rulling eller stamping) at jeg nesten kunne telle antall båter svært nær land.

Snakket i dag litt med representant fra Belamarin. Han uttalte at den nye Raymarine 4 kW domen er utviklet slik at den tilsvarer 140 cm roterende åpne antenne.

Dersom dette lar seg bekrefte gjennom tester - som jeg håper kommer- innebærer dette at radardomene gir fantastiske muligheter for oss småbåteiere.
I dag seilte jeg ganske langt unna noen kajakkpadlere.

Det var ikke stor avstand de hadde seg imellom (observert med kikkert) før radaren gjenga dem som to separate punkter og MARPAen kunne følge dem enkeltvis.

Ganske utrolig - ut fra min tidliere erfaring med rada i småbåter.

Jeg er ikke i tvil om at radar er det viktigste navigasjonsinstrumentet ombord - bortsett fra kompasset.

Takker for det roaldbj

Jeg hadde bare tenkt på en billig sak som skal se andre skip.
Din radar koster nok mer en det jeg har tenkt å bruke på denne båten.
Og den har sikkert strålebredde på 3,9 grader.

Bruken av radar i en motorbåt, kontra en seilbåt vil nok også være anderledes. siden vi bruker mye tid på å se på seil, posisjon, kartplotter, trimme seil osv. og holde utkikk, mens dere slipper det med seil og trimming av disse.
der går det vel mer på turtall, brenstoff-forbruk, oljetrykk , ("hekkbølgevakt" osv. :lol: )
hos dere.
-------
Men når jeg finner min siste båt, så skal den ha alt det som da er det beste .
Men jeg har ikke funnet den ennå.

----------
Takker igjen for dine erfaringer, de blir nyttige for meg når den dagen kommer.

ha en flott og fin ferie tid i sommer,
vil selv være i område Samsø/Tunø i July/august, hvis vinden vil det slik.
Skal holde utkikk etter "svanen"

:cheers:
Careka

Kjøp deg en litt lite fancy radar med skruknotter som gjør det enkelt å bruke alle funksjoner.

Jeg vet ikke om det er et relevant råd, men jeg vil heller kjøpe en flaske med skrukork å ta meg en dram ved brygga når det er tåke. Som flere har påpekt er det svært krevende å få reel glede av en radar, noe jeg selv har vurdert ,men lagt på is. Det er i første rekke tåke som aktualiserer bruk av radar, i mørke får en håpe at andre fartøy fører landterner og en ser da de faste omgivelser fint på kartplottern. Men lykke til.

Radar er nyttig å ha, ikke bare i tåke. Brukes radaren mest mulig uansett vær så blir man familiær med den og vil da kunne lese radarbildet godt.

Når man da er på tur i dårlig sikt vil raderen være svært nyttig i tåke, i regnvær og i mørke på steder med lite referansepunkter.

Jeg er imildlertid enig at man kan bli ligggende ved kai når det er mye tåke hvis man ikke må ut. Når det jo ikke alltid tåken kommer når man ligger ved kai da :rolleyes:

Radar er nyttig å ha, ikke bare i tåke. Brukes radaren mest mulig uansett vær så blir man familiær med den og vil da kunne lese radarbildet godt.

Når man da er på tur i dårlig sikt vil raderen være svært nyttig i tåke, i regnvær og i mørke på steder med lite referansepunkter.

Jeg er imildlertid enig at man kan bli ligggende ved kai når det er mye tåke hvis man ikke må ut. Når det jo ikke alltid tåken kommer når man ligger ved kai da :rolleyes:

Det er vel noe i, men i løpet av noen og tretti år i fritidsbåt har jeg kun to ganger blitt overasket av tåke, og egentlig ble jeg ikke så overrasket. Det betyr ikke at jeg er motstander radar og andre duppeditter,men jeg har også konstantert at de få jeg kjenner som har radar stolt har fortalt at nå har de sett meg på radaren. Jeg tror derfor det er lett å undervurdere den læringen som kompetent radarbruk krever, og hva som kreves i tillegg. Jeg vet ikke helt hva du mener med referansepunkter, men en ser faktisk omgivelsne og sin egen posisjon godt i mørket med en kartplotter. Det er også en stor fare for forsømmelse av visuell utkikk når en står med hode nede i ulike duppeditter. Så det er ingen overaskelse i at noen faktisk klarer på gå på grunn eller på land med båten full av hjelpemidler.

Feilmargin ??? :confused: Hva slags plotter bruker du ?? :confused:

Hvilken type plotter man har tror jeg egentlig er ganske lite relevant. Jeg har hatt Garmin 2010. Har nå en Simrad CX 44. Man bør regne med en feilmargin på iallfall 5 meter med dagens GPS-systemet - og jeg har opplevd det dobbelte av dette. Med en mulig feilmargin på 10 meter i flere retninger blir det fort utrygt blant holmer og skjær i mørke natta om man ikke har en form for visuell kontakt.

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Det er helt klart forskjellige syn på nødvendigheten av og bruken av radar i fritidsbåter.

Seilte i dag i Oslofjorden utenfor Son.

Jeg anslår sikten til å ha vært omlag 2 kabellengder midt på dagen. Jeg hadde ikke kjørt langt fra Son før tåka fjernet nærmest samtlige konturer på land.

Etter mitt skjønn ville det ha vært noe uforsvarlig å ha seilt uten radar. Color Fantasy passerte meg i 21 knop - det var ikke en tåkelur å høre med mine ører.

( se innlegg # 126 i tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=28374&st=100 , som dokumenterer hastigheten til skipet).

Selv om jeg kjenner farvannet noenlunde brukbart, var det svært vanskelig å se staker med en fart så pass lav som 6 - 7 knop.

Jeg brukte MARPA på både staker og andre båter - og dette ga meg tilfredshet av å vite hvor jeg seilte og hvor "farer" var i forhold til egen båt.

Jeg har nå begynt merke faste punkter som staker og fyr som MARPA objekter for å sikre egen posisjon. Jeg vet ikke om andre har erfaring med dette?

Jeg skjønner både de som vil seile uten radar og de som mener at ARPA (MARPA) er noe tøys - men vi må vel forsone oss med at vi oppfatter og praktiserer navigasjon på noe forskjellig vis.

Fjorden var så flat i dag at jeg kjørte med svært lav gain på radaren ("havne-innstilling").

Jeg observerte ikke andre fritidsbåter i nærheten.

Radarbildet er nå¨så godt at det er mest vanlig for meg å kjøre med radar fremfor kartplotteren. Veipunktene vises like bra på radarskjermen som på kartplotteren.

Innlegg fra en som "tror" på radaren.

Redigert av roaldbj (see edit history)

Jeg har slett ikke motforestillinger mot radar eller andre hjelpemidler, men jeg tror ikke det fremmer sikkerhet ved å ha utstyr ombord som en er usikker på å bruke. Det kan snarer være en fare fordi en kanskje tar sjangsen på å seile i under forhold en ikke ville gjort uten. Men har en radar ombord og kan bruke den så er det bra, forutsatt at det også blir holdt visuell utkikk.

Blir en overasket av tåke kan en også legge seg i ro i en trygg posisjon til tåka letter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...