Jump to content

Radar, anbefalinger og tips vedr. kjøp


m/s draugen

Recommended Posts

Har i flere år vurdert å kjøpe radar men har så langt ikke funnet noen løsning jeg har lyst på. Skal jeg ha en radar, vil jeg gjerne ha en medium/god radar som gjør at jeg føle meg rimelig trygg i tåka, og jeg har en følelse av at de billigste radarene som f.eks Furuno 1623 ikke er gode nok.

 

Mitt intrykk er at den teknologiske utviklingen som skjer på dette området først og fremst skjer på dyrt "hi end" utstyr -desverre. Det kommer lite nytt for oss som gjerne vil ha enkle praktiske løsninger uten en masse "stasj"

 

Ønsker heller ikke å ha flere skjermer montert, så en løsning enten med laptop som kan stues bort når jeg ikke trenger radar, eller en kombinert plotter/radarskjerm er nok mest aktuell. Jeg ønsker i såfall å ha en liten skjerm der jeg kan veksle mellom radarbilde og plotterbilde. Disse svære dyre "mulitemdia" greiene med DVD/video/ 3D visning osv vil jeg ikke ha.

 

Når det gjelder antenne, ønsker jeg av estetiske grunner at den skal være så liten som mulig, noe som går på bekostning av strålebredde, så her blir det et kompromiss. Antenna vil jeg helst ha å montert i masta.

 

Kort oppsummert:

 

- Tar liten plass

- Godt radarbilde

- Enkel (dvs uten en masse ekstra fjas)

 

Noen som har forslag til en god løsning (inkl. ca pris) ?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke de "billige" radarene er så dårlige. Rundt 20.000 + montering vil jeg tro for en god en. Det du må tenke på er strømforbruket - antenna drar ganske mye strøm tror jeg.

 

Tips: ring Tom på Bilradioservice i Drøbak og spør han. Han er en fin kar som kan mye

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som kjenner til prisnivået på Nobeltek - systemet.

 

Et annet forhold man kanskje bør vurdere er at de store produsentene av fritidsbåt radarer trolig har ervervet en kompetanse som er ganske betydelig når det gjelder signalbehandling.

 

Jeg har nå testkjørt mangte timer i Oslofjorden utenfor Son og har vansker med å forstå at en radar kan bli så pålitelig. Har en 4 kW dome.

 

Men jeg tviler på om det i fremtiden blir mulig å se trestokker som flyter tungt i vannet - blir spennende å se..

 

 

Ser meget intr. ut.... I første omgang.

Men dette er ikke aktuellt for meg, fordi radar OG software koster fra ca. 25 laken og oppover (2kW). :nonod:

Desuten har den ikke ARPA (MARPA)-funksjon. Til den prisen! :cryin:

Derimot sier firmaet at det er med "et meget avansert kartprogram" slik at kart- og radarbildet kan legges over hverandre, side-by-side eller på flere skjermer.

Åsså må du ha PC og skjermer i tillegg! :eek:

 

Tror JEG satser på 17xx-radaren fra Furuno (16xx-serien fikk jeg dårlig ref. på i Vancouver i fjor sommer).

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hva med JRC raderen, har noen noe å fortelle om denne ?

 

http://www.pronav.no/index.php?page=vis_pr...;fra=&Type=

 

Se under Radar i Fritids menyen.

(takker Poseidon )

 

Skal ha meg en tur til pronav og se på de forskjelølige typene som de har i vogna si.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hei Careka,

linkene du viser til er ikke helt gode, de viser bare inn til de generelle oversiktssidene for radar. Jeg har imidlertid en eldre utgave som har mye til felles med Denne. Den har etterhvert blitt 10 år gammel, JRC het den gangen Raytheon, men den har som sagt nye til felles og innmaten er nok langt på vei den samme . . . .

Erfaringen er gode; den er følsom nok til å fange opp det som trenges, skjermen er såvidt stor nok til praktisk bruk og strålen er smal nok til at den klarer å gi et troverdig bilde også av det som ligger en mil borte :wink:

Men som både roaldbj og mange andre har påpekt, så er utviklingen på radar (og all annen elektronikk) ganske formidabel.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men som både roaldbj og mange andre har påpekt, så er utviklingen på radar (og all annen elektronikk) ganske formidabel.

Det skjer en utvikling, men intrykket mitt er at det kun skjer på de største og dyreste radarene.

De små modellene til furuno og JRC ser ut til å være de samme idag som de var for flere år siden.

 

Man kan forøvrig få kjøpt JRC 1500 MKII for ca $1.000 på amerikanske nettbutikker. Er JRC bedre enn Furuno?

 

 

Et par spørmål om montering:

 

Hvordan gjør man det med kabeltrekking? Er kablene laget slik at det er påsatt plugg i begge ender?

Hvordan gjør man det med gjennomføring og skjøting ved mastefot?

Link to post
Share on other sites

Et par spørmål om montering:

 

Hvordan gjør man det med kabeltrekking? Er kablene laget slik at det er påsatt plugg i begge ender?

Hvordan gjør man det med gjennomføring og skjøting ved mastefot?

-------

Da borer man hull i masta,

ta ned masta og monter alt på plass, det er det enkleste.

Det blir fort litt mer vanskelig å gjøre moteringsarbeide oppe i masta.

---------

Men hvorfor ikke ha den på stang bak på hekken ?

Hva trenger du raderen til mest: til å se langt, eller nærme.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det skjer en utvikling, men intrykket mitt er at det kun skjer på de største og dyreste radarene.

De små modellene til furuno og JRC ser ut til å være de samme idag som de var for flere år siden.

Jeg bet meg merke i denne, det er nok riktig at den minste serien til Furuno står på stedet hvil men Furuno har en serie som heter Navnet.

Navnet er forgjengeren til de proffe radarene, jeg har selv en navnet blackbox radar i min båt som kom på markedet for rundt 4 år siden, men det er først det siste året at proffradarene kommer i samme "versjon", det kan virke for meg som at de benytter yatch serien for å eksprimentere med (flere modeller) før de kommer med ny release på imo radarene.

Link to post
Share on other sites

Jeg bet meg merke i denne, det er nok riktig at den minste serien til Furuno står på stedet hvil men Furuno har en serie som heter Navnet.

Dette gjelder selvfølgelig ikke bare Furuno. Men det du påpeker bidrar til å understreke det som jeg alltid sier når noen spør meg til råds angående radar: "Hold deg klar de minste og billigste modellene; de som kun er laget for å konkurrere på pris og ikke noe annet...."

Disse har en forkrøblet antenne og de er så fullstendig "avskrapt" mht innstillingsmuligheter at det blir bare "en anelse bedre enn å spå i hånden...." :wink:

Hvis budsjettet virkelig er så stramt og absolutt, da er man stort sett bedre tjent med å kjøpe seg en radar som er kanskje 5 år gammel, men som ligger en divisjon høyere for samme prisen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvilken Navnet radar har du?

Furuno 1833CBB/NT heter den

 

Hvis budsjettet virkelig er så stramt og absolutt, da er man stort sett bedre tjent med å kjøpe seg en radar som er kanskje 5 år gammel, men som ligger en divisjon høyere for samme prisen.

Generellt er jeg enig i det, heller en modell høyere med ett par år bak seg enn den minste nye. Men det blir veldig generellt å svare slikt. Skruknotter er desverre de fleste gått bort i fra på lystbåtradarer med tanke på kostnader.

 

At en nybegynner ikke har nytte av en radar er bare tull, alle har nytte av den når sikten er redusert. Erfarne har mer nytte av den. Som noen har sagt før kan det lønne seg å få med en styrmann de første turene slik at en ikke tror noe om bildet som ikke stemmer. Har du ett godt kompass er nord opp/true motion veldig fint å bruke, selv om det er mange styrmenn som tar fra den gamle skipperen og påstår at head up er best :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hvordan monteres GPS-modulen? Ingen monteringsbrakett fulgte med :confused:

 

Noe erfaringer med dette systemet? :sailing:

 

Hvilken radar-antenne bør jeg velge?

GPSen skal monteres på den av portene som har 7 pinner, sitter vel lengst til høyre sett bakfra. Du finner pinningen bakerst i manualen til displayet, mener den default er satt opp for denne gpsen. Redigert: tror jeg misforstod spørsmålet ditt, alle maritime butikker selger brakketter til denne å feste den med, burde vert med igrunn. Ta den med i butikken og se hva de har, rustfritt er best selvsagt...

 

Kanonsystem, du kommer ikke til å angre!

 

Her er prisen det avgjørende, hold deg unna den minste kakeboksen (lite å spare og). 60cm boksen er halve prisen av propellutgaven så mange bruker den.

 

Jeg har sett videointerfacekortet gå for ingenting på ebay i det siste, kan være noe å tenke på om du liker å se på maskinen i kjelleren... :smiley:

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

M/S Draugen:

Jeg har god erfaring med Raymarine SL 72. Dette er en "kakeboks" radar som det burde være mulig å finne

plass til på din båt. Har brukt den mye langs norskekysten og også "utaskjærs" i Middelhavet.

Hvis du øver deg under ulike forhold, så vil du etter hvert kunne få det meste (innenfor rent

tekniske begrensninger nevnt av andre) ut av denne. Jeg er da også uenig i at man på død

og liv må kjøpe en eldre, brukt radar for å ha noe utbytte av en radar. Heller ikke at INGEN

radar er å foretrekke framfor en billig radar.

Radar kan være og er nyttig i mange tilfeller, men bruken må øves.....

Link to post
Share on other sites

Videointerfacekort?kan du forklare nærmere? :confused:

Der var du hektet ja, kansje jeg skal bli selger :wink:

Neida, når ting koster 100-200 kroner og kan puttes inn i den nye radaren så står lommeboken på vidt gap allerede, nesten opp ned faktisk...

 

Videokortet legger til en gul phone plugg på baksiden av radaren, lik den i fronten på tven din. Her kan du koble til ett lite kamera eller hva du måtte ønske igrunn. Ett kamera i motorromet trenger ikke koste så mye om du kjøper det på ebay. Nice to have for noen... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Der var du hektet ja, kansje jeg skal bli selger :wink:

Neida, når ting koster 100-200 kroner og kan puttes inn i den nye radaren så står lommeboken på vidt gap allerede, nesten opp ned faktisk...

 

Videokortet legger til en gul phone plugg på baksiden av radaren, lik den i fronten på tven din. Her kan du koble til ett lite kamera eller hva du måtte ønske igrunn. Ett kamera i motorromet trenger ikke koste så mye om du kjøper det på ebay. Nice to have for noen... :smiley:

 

Det hørtes genialt ut :smiley:

du bør bli selger :cheers:

Har du en link til videokort og evt. kamera?

kan dette fungere?

 

 

Til m/s draugen: håper det er greit at vi tjuvlåner tråden din :wink:

 

mørebas19

Redigert av Mørebas 19 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legger til:

 

Radaren skal brukes til å oppdage andre båter hvis det skulle bli tåke.

 

Og det oppnår du med en "billig" radar også. Jeg har en 16xx(husker ikke de to siste sifferene) Furuno ombord, og er godt fornøyd. Jeg ser små og store båter, staker og landkonturer. Den er automatisk hvis du vil, eller du kan tune den etter eget behov. Det blir litt sprøtt med navigasjonsytstyr for mange titusener til smånavigasjon i skjærgården. Jeg tror kanskje utstyrshysteriet tar litt overhånd for en del. Bruk pengene på noe kjekt for hele familen heller.

Link to post
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at flere av de "store" småbåtradarprodusentene har lagt inn muligheter for mange interfacer til kartplottersystemet.

 

Selv har jeg (med Raymarine E-serien) mulighet for å se

- flere videokameraer, eksempelvis fra motorrom, baug og alterspeil,

- TV

- videospill

- PC-bilder

- o.a.

 

Dessuten har jeg ethernett ombord hvor en PC er likeverdig med hvilken som helst av hovedskjermene (E 120 og E 80) gjennom Raytech v. 6.0.

 

Systemet har nå blitt så omfattende at det etter mitt skjønn er viktig å vite hva man ønsker å bruke til de forskjellige tidspunkt.

 

Det mest fasinerende er imidlertid utviklingen av ny generasjon radarsender/mottager.

 

Belamarin opplyser at den nye 4 kW radardomen (60 cm) har egenskaper som gjør at den kan sidestilles den med åpen roterende 130 cm 4 kW antenne.

 

Strålebredden til 4 kW domen er 3.9 grader, og strålehøyden er 25 grader. Stort sett dekker dette de farvannsforholdene jeg ferdes i.

 

Jeg er imponert over hvordan jeg kan markere kajakkpadlere som MARPA objekter i rolige vind- og bølgeforhold og kunne følge disse objektene på lang avstand.

 

 

Jeg har foreløbig ikke utarbeidet noen dukumentasjon av AIS systemet til ProNav.

 

 

 

 

 

 

 

.

Link to post
Share on other sites

Belamarin opplyser at den nye 4 kW radardomen (60 cm) har egenskaper som gjør at den kan sidestilles den med åpen roterende 130 cm 4 kW antenne.

Med fare for å ødelegge opplevelsene dine; hva er det som er så revolusjonerende med disse nye radarene som gjør at de kan sammelignes med en dobbelt så stor antenne?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...