Jump to content

Radar, anbefalinger og tips vedr. kjøp


m/s draugen

Recommended Posts

Når det gjelder strømforbruk på billige radar så bruker Garmins nye 4kW ved navn GMR 18 rundt 33-34W i følge manualen.. Dette er jo en meget rimelig sak, koster rundt 800$ i USA, men ulempen her er at man må ha en Garmin mulitfunksjonsskjerm som lyder navnet 3xxx og høyere etter hva jeg har funnet ut..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

muligheter for mange interfacer til kartplottersystemet.

 

Selv har jeg (med Raymarine E-serien) mulighet for å se

- flere videokameraer, eksempelvis fra motorrom, baug og alterspeil,

- TV

- videospill

- PC-bilder

- o.a.

 

Ante jeg det ikke :smiley

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at flere av de "store" småbåtradarprodusentene har lagt inn muligheter for mange interfacer til kartplottersystemet.

 

Selv har jeg (med Raymarine E-serien) mulighet for å se

- flere videokameraer, eksempelvis fra motorrom, baug og alterspeil,

-

 

 

:confused:

 

 

:lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Alle snakker om radar i mørke og spesielt tåke for å få syn på andre båter. Vel så viktig med radar er navigering. Finnes drøssevis av Racon fyr rundt kysten som er perfekt å navigere etter, enten det både er dagslys, mørkt og tåke. Og å navigere med radar kreves hverken MARPA/ARPA eller andre fancy funksjoner. EBL holder i massevis og er vel standard på de aller billigste. Å få øye på en båt på kollisjonskurs i tett tåke er vel noe man kun har bruk for en og annen gang, men å vite hvor man er til ennhver tid, det bruker jeg hele tiden, også i fullt dagslys.

Link to post
Share on other sites

Tar opp denne igjen. Det må da være noen som har montert radar i masta og kan forklare hvordan man gjør med kablingen?

 

Trekke kabelen uten å bruke skjøtestykke,

Det beste er jo å ta ned masta bore å trekke alt på plass, sette opp masta igjen og trekke videre kabelen til der du skal ha skjermen.

Pluggene må settes på etterpå.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Om du vil ha en koblingsboks under masten går dette bra, men pass på og bruke skikkelige coax kontakter på videokabelen. Hør med leverandør hvilken kabeldimmensjon det er.

 

Alternativet er å trekke kabelen tilbake fra displayet, spørs hvor lett den er tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg tygger også litt på radar ombord i Stauden II, og jeg ser for meg dette sammen med en 8" plotter fra Garmin (17.5 x 13.2 cm, 21.3 cm diagonal) . De har et brukbart pakketilbud med den nye 4kW radaren og 4008 plotteren. Hvordan er det med en slik størrelse på skjermen, og eventuelt kjøre spitt skjerm med plotter og radar.

 

Har vært nede i båten og målt etter beste evne, men klarer ikke å presse inn en større skjerm i pidestallen..... ville gjerne hatt 12 tommeren..

 

Ser det er diskusjon om mastemontering av antennen og de urfordringer de gir... Hvordan er det å ha denne antennen montert på en radarmast på båten akterut?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ser det er diskusjon om mastemontering av antennen og de urfordringer de gir... Hvordan er det å ha denne antennen montert på en radarmast på båten akterut?

Du bør montere den i en vugge slik at den kan følge horisonten, mener å ha sett slike løsninger på ebay.

Det er ikke alltid så om å gjøre å få den høyt opp på båten, du kan jo tenke deg selv hvorfor store båter har radar på baugen sin.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tygger fortsatt(snart ferdig tygget pga. lav dollarkurs) på kjøp av radar til Stauden II og merket er låst, det blir Garmin siden den skal inn på en 4008 plotter. De har noen modeller som kan passe av kakebokstypen.

 

Dette er den ene typen som er en 2 kW til 1150$

Physical & Performance:

Unit dimensions, WxHxD: 24" diameter, 8" high (71.1 cm diameter, 20.3 cm high)

Weight: 26 lb (11.8 kg)

Waterproof: yes (IPX7)

Antenna sweep: 24 rpm

Transmit power: 2 kW

Power input: 10-35 V DC, 25 W

Beam width: 3.6° horizontal, 25° vertical

Maximum range: 24 nm

Minimum range: 35 meters

RoHS version available: no

Features:

Garmin Marine Network™ compatible: yes

MARPA target tracking (collision avoidance): yes (requires heading sensor; sold separately)

Guard zone alarm: yes

 

Nummer 2 er 4kW til 840$

Physical & Performance:

Unit dimensions, WxHxD: 18" diameter, 8.9" high (45.7 cm diameter, 22.6 cm high)

Weight: 15.8 lb (7.2 kg)

Waterproof: yes (IPX7)

Antenna sweep: 24/30 rpm

Transmit power: 4 kW

Power input: 10.5-35 V DC, 33.5 W

Beam width: 5.2° horizontal, 25° vertical

Maximum range: 36 nm

Minimum range: 20 meters

RoHS version available: yes

Features:

Garmin Marine Network™ compatible: yes

MARPA target tracking (collision avoidance): yes (requires heading sensor; sold separately)

Guard zone alarm: yes

 

Forskjellen er så langt jeg kan se at 2kW har en smalere horsisontal strålebredde 3,6 grader kontra 4 kW som 5,2 grader. Det er også noe RoHS men vet ikke hva dette er for noe...sikkert noe som kan fortelle meg hva dette er for noe

 

Ellers så er den teoretiske rekkevidden større på 4kW, men det er vel mere av akademisk interesse siden jeg ikke skal ha den i masten men på en egen radarmast 3 meter og havoverfalten..

 

Hva bør en kjøpe av disse to modellene mon tro ?? har en mistanke om at horisontal strålebredde er viktig med tanke på å skille nærliggende objekter lettere fra hverandre.... men er slett ikke sikker..

 

Lagt til litt:

Googlet litt og fant lott om RoHS... The Restriction of Hazardous Substances Directive (RoHS) som beskeriver følgende.. This directive restricts the use of six hazardous materials in the manufacture of various types of electronic and electrical equipment.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og hva gjør man da neste gang masta skal ned?

 

man kobbler ifra og trekker kabelen ut. enkelt. :seeya:

 

selv har jeg montert ny radar bak på egen stolpe på hekken,

demonterte kabelen inne i radaren, og trakk kabelen fra kartbordet og ut til stolpen bak på hekken, her monterte jeg raderen og kobblet til kabelen.,

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg får med en Furuno radar i den nye båten, men har aldri benyttet radar tidligere....

 

Hvor begynner jeg ? :confused: - Er det gain som bestemmer hvor lite/mye bølgeskvulp og måker jeg får inn ? :eek:

 

Kombinansjonen gain,sjøekko og regnekko (anticlutter sea/rain) vil ha innvirkning på hvordan radarbildet ditt blir presentert. Det vil også valg av pulslengde og "tuning" av radaren gjøre.

Som mange andre sier i innleggene sine så er det viktig å lære seg å bruke radaren godt. Når man er ute og seiler på dagtid er det lett å sammenligne radarbildet ditt med "den virkelige verden". Det er også da lett å få sett at innstillingene på radaren er rett med hensyn på at den viser det den skal og fjerner det du ikke vil se.

Husk også at regn, tåke og bølger skaper forstyrrelser/støy i radarbildet og at det ikke alltid blir kompansert i de forskjellige "auto"innstillingene som radarene har.

Hvis bruksanvisningen til radaren følger med så pleier det å stå mye fornuftig der... :smiley:

 

Videre er det greit å merke seg følgende:

Høy lobebredde gir dårlig skilleevne i peiling

Høy pulslengde gir dårlig skilleevne i avstand

Høy plassering av radarantennen gir bedre rekkevidde, MEN mer nærekkostøy (på lystbåter er anbefalt makshøyde ca. 4 meter over vannlinjen)

Antennen bør være plassert mest mulig vannrett, det betyr at monteingen bør kompensere mest mulig for båtens vinkel i marsjfart.

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Ikke har jeg for tiden tenk å kjøpe radar, men i løpet av sommeren har jeg fått en problemstilling jeg lurer på. På båter med targabøyle blir radaren som regel satt på den og alt ser flott ut der båten ligger stille i vannet, og radren ser ut til å stå vannrett. Men når denne båten kommer i fart og før den planer har den jo en angrepsvinkel som ligner mer på en F-16 som tar av fra Bodø. Hvordan blir radarbildet da?

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Men når denne båten kommer i fart og før den planer har den jo en angrepsvinkel som ligner mer på en F-16 som tar av fra Bodø. Hvordan blir radarbildet da?

 

Alle radarer har en vertikal lobebredde, feks+2 grader til -15 grader sett i forhold til antennes horisontalplan. En båt som "setter nesen i sky" vil få problemer med nærområdet sitt og da spesielt når man er på vei opp en bølge.

Så som tidligere sagt: Husk å ta hensyn til båtens vinkel i vannet når man monterer en radarantenne :smiley:

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Ikke har jeg for tiden tenk å kjøpe radar, men i løpet av sommeren har jeg fått en problemstilling jeg lurer på. På båter med targabøyle blir radaren som regel satt på den og alt ser flott ut der båten ligger stille i vannet, og radren ser ut til å stå vannrett. Men når denne båten kommer i fart og før den planer har den jo en angrepsvinkel som ligner mer på en F-16 som tar av fra Bodø. Hvordan blir radarbildet da?

Dette problemet er minimalt i forhold til rullingen på en båt. Men løsningen er den vertikale vinkelen på antennen.

Jeg valgte å sette min radar på en 20cm høy pedestal, den er vinklet nedover 4 grader og har en tilleggsmast for lanterne.

 

Jo lavere antennen monteres jo mindre sjøekko får man, rekkevidden blir noe redusert.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke så viktig for Sydvesten som går i 8-9 knop - men jeg erfarer at de 24 rpm antenna mi har er litt for sakte. Skulle gjerne hatt det doble for å få oppdatert radarbildet oftere. Særlig gjelder dette når vi kjører fort i sjø og ser etter merker og anre peilepinner for å få en god sannsynlig plass i kartet. Småbåter kommer og går på radaren også når vi kjører i sjø - så det gjelder å time farten slik at radaren sveiper i en bølgedal :wink:

 

Vet at Simrad nå har antenner der rpm varierer med farten på båten.

 

Antenna vår er fantastisk god når jeg nå har fått stilt den inn. Fant ut at auto på tuning var satt altfor høyt slik at masse ekko ble filtrert bort. På vei hjem i går fikk jeg ekko på "flaggstenger " på garnlenkene oppover langs Hvaler.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Jeg fik min første ”radar i tåge”-oplevelse i weekende og tænkte at jeg ville dele den.

 

Sidste fredag var vi klar til afgang på weekendtur til Sverige. Men så kom det naturfænomen som meteorologerne kalder varmlufts-advektion: Relativt lun luft passerede hen over Kattegat og dannede tæt, tæt tåge ved mødet med den kolde vandoverflade. Inde over land var det skyfrit og det satte gang i en søbrise, der klæste den kolde tåge ind mod land.

 

Det er et flot men også lidt skræmmende syn at se en sådan massiv tågefront nærme sig og på få minutter omdanne en lun forårsdag til et råkoldt, fugtigt tåge-kaos. På få minutter kom alle småbådene ind fra vandet og tågehornet begyndte at lyde fra de store skibe.

 

Vi besluttede at tage af sted alligevel. Vi kender området rigtig godt og tænkte at det måtte være en god lejlighed til at træne med radaren (Simrad CA-44) . Så vi stævnede ud med kurs mod Hornbæk med 6 knob.

 

Vi havde kun lige forladt havnen før den var væk. På få sekunder var verden forandret og selv om vi kunne skimte sollyset gennem tågen var det en uhyggelig fornemmelse at være helt afhængig af teknologien. Undervejs vi flere andre både på radaren som vi ikke kunne se gennem forruden. Først når en enkelt af dem kom under 50 meter væk dukkede den op. Vi blev også overhalet af lodsbåden, der kom brølende bagfra gennem tågen med 18-20 knob. De må være sikre på sig selv.

 

Da vi nåede til Hornbæk satte vi kursen mod havneindløbet. Men det dukkede ikke op! Jeg kunne intet se og vi spejdede og spejdede efter havnen. Endelig kom den ud af tågen – omkring 20 meter væk!! Det var virkelig en interessant oplevelse men radar og plotter-overlay beviste her sin berettigelse. Det fungerede helt i top.

 

Mine ”lessons learnt” var: Jeg vad glad for at jeg havde lært at betjene selve instrumentet i god tid. Jeg kunne derfor bruge energien på at sejle båden – og det var jeg rigtig glad for. Det sværeste viste sig nemlig at være at sejle lige ud. Jeg brugte ikke autopiloten men styrede for hånd. Og jeg oplevede gang på gang at hvis jeg bare var den mindste smule uopmærksom så endte jeg på en kurs der afveg 20-90 grader fra den, jeg TROEDE jeg sejlede i. Jeg tænkte meget på den ”disorientation” som piloter kan opleve når de flyver i skyer. Det var skræmmende at opleve hvor usikkert jeg styrede selv om jeg havde oplevelsen af at sejle ligeud.

 

Radaren viser sit værd inde på de helt nære afstande: 0.5 – 0.25 sømils range. Her er opløsningen så god at den fanger også de små mål og der er rigelig tid til at undvige.

 

Der findes en ”Guard Zone” som jeg havde troet ville være god i denne slags situationer, men den brugte jeg slet ikke. Den ville bare have været i vejen.

 

Det blev især tydeligt da jeg nærmede mig havnen. Fordi radaren opdaterer billedet med 1-2 sekunders mellemrum så ”rykker” billeder en del fra side til side. Det gælder især når man er inde på den lave afstand. Så da jeg brugte radaren til at sejle ind mod havnehullet så oplevede jeg at ”overkompensere” fra side til side når jeg prøvede at følge med radarens bevægelser. Jeg burde have sat et waypoint og styret efter det i stedet – og så bare brugt radaren til at holde mig orienteret om eventuelle forhindringer. I stedet sejlede jeg i zig zag som en beruset svensker…. ;-)

 

Men alt i alt en fin og god oplevelse. Ikke at jeg vil satse på meget på radaren at jeg sejler ud i ukendt terræn i tæt tåge. Men det er godt at vide, at den faktisk virker når der er brug for den. Men jeg ser den altså mest som en del af sikkerhedsudstyret. Ikke som et navigationsinstrument som sådan.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Radaren viser sit værd inde på de helt nære afstande: 0.5 – 0.25 sømils range. Her er opløsningen så god at den fanger også de små mål og der er rigelig tid til at undvige.

Interessant lesning MajorAndy.

 

Jeg har samme radar som deg og jeg erfarer mer og mer at jeg må lære meg innstillingene skikkelig. Jeg har funnet ut at tuning på 92 er OK for min radar (auto er 107 her!) Gain jobber jeg med mye - og jeg bruker ikke auto funksjonen her - da filtreres for mange småekko bort.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke din radar Bitteliten, men den er kanskje feil "kjørt opp"?

Autotuningen skal "sentreres" slik at den tunes til maks signal automatisk. Arbeisdområdet dens skal ligge slik at den kan hente seg inn like mye over som under i frekvens.

Kanskje din autotuning ikke klarer å jobbe seg godt nok inn og optimal frekvens ligger litt utenfor det autotuningen klarer å hente inn?

Tyder på det hvis du tuner til mye bedre signal i manuell tuning.

 

Du kan jo slå på tråden til en radartekniker hos forhandleren av ditt merke, ellr kanskje det er noen her som kjenner din radar. Mye idag er så automatisert, men skal det fungere så må automatikken være riktig "tunet". For alt jeg vet så kan det godt hende at det ikke er mulig å justere det jeg snakker om på din radar, men på noen vet jeg det går.

Link to post
Share on other sites

Jeg oplevde faktisk at jeg fik det meste med på auto-indstillingerne. Når jeg bruger radaren i klart vejr kan jeg godt se at den ikke fanger en kajak når range er sat på 3nm eller over. Men mine tågeerfaringer siger nu, at det heller ikke er vigtigt. Det afgørende er om jeg "ser" eventuelle forhindringer på omkring 0,5 nm eller deromkring. Og der fanger mine autoindstillinger alt der er større end et flag på et fiskenet. Til gengæld får jeg ingen støj hvilket også er praktisk.

 

En kontakt foregik typisk ved at jeg så et svagt "blip" og så ingenting i en periode. Efter hvert kom kontakten igen i hvert andet eller hvert tredje sweep og til sidst - når den var omkring 0.5 nm væk - var den stabilit i hvert sweep. Store både "larmer" så meget, at man jo ikke er i tvivl. Men en sejlbåd, der kommer ret imod uden reflektor har altså en overraskende lille radarprofil!

 

Men så længe det går med 6-7 knob så er der rigelig tid til at orientere sig. En halv nautisk mil med 6 knob er jo hele 5 minutter til at forberede sig i og eventuelt korrigere. Men jeg skal IKKE sejle 20 knob i tåge - der går grænsen! Så er der kun 90 sekunder til at korrigere og undvige.

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har diskutert radaren min med lokal Simrad forhandler og vi er begge enige om at de som satt den opp for Windy da den var ny ikke gjorde en optimal jobb. Det var også erfaringen fra Simrad forhandleren fra andre oppsett - at auto settes for hardt når radaren stilles inn som ny.

 

Jeg har bare ikke giddi å endre auto innstillingene. Nå er jeg så vant til og setter så stor pris på å kunne justere radaren manuelt at jeg ikke er interessert i noe annet. hender også at jeg opererer en annen Simrad radar på en annen båt og der er alt manuelt - heldigvis :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Raymarine radar-pakke med E80, Raystar 125 GPS, 2kw 18" radar antenne. Det er en radar med rekkevidde på 24 nm. Mer enn langt nok for min seilbåt. Jeg monterte antenna i masta, da den var nede. Tredde inn et 25 mm elektrikerør i masta for lettere å få fram kabelen etter masta er kommet opp. Vil ikke kappe kablen. Den har en meget stor kontakt i den enden som skal inn i plotteren, så den bør tres fra plotteren.

 

Jeg betalte $3.499 (kr 17.495) + MVA og frakt fra USA. Jeg handlet hos WMJ Marine. Har ennå ikke fått tatt den i bruk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...