Jump to content

Radar, anbefalinger og tips vedr. kjøp


m/s draugen

Recommended Posts

Jeg skjønner både de som vil seile uten radar og de som mener at ARPA (MARPA) er noe tøys - men vi må vel forsone oss med at vi oppfatter og praktiserer navigasjon på noe forskjellig vis.

 

Nå har de vel seg sånn da, at såvidt jeg kan forstå koster opplegget ditt for mørkekjøring den nette sum av 58 850,-kr.

For mange av oss er dette faktisk en anseelig mengde penger, ja faktisk er det ikke alle som kan bruke sånne beløp på et leketøy for mørkekjøring. :smiley:

 

Selv om om du snakker som om det bare er noe man MÅÅ ha, og " glemmer" at utstyret har pris som en middels bruktbil

 

:smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Selv om om du snakker som om det bare er noe man MÅÅ ha, og " glemmer" at utstyret har pris som en middels bruktbil

 

Klart det Suzuki.

Skjermer ser du. Det er skjermer som gjelder. Særlig hvis de er dyre.

 

Du må løpe og kjøpe deg en sånn en:

 

concept.jpg

 

Hele seks digre skjermer til et Concept Systems navigasjonssystem.

 

Koster bare en 10-12 mill.

Link to post

Ser klart poenget med kostnad knyttet til radar.

 

Det er vel mulig å få brukbare radarer i prisnivå under 15.000 kroner. Mener at bl.a. Furuno leverer brukbar radar.

 

Antar at kjøp via ebay også kan gi mulighet for prisgunstige radarer.

 

Før har jeg seilt mye uten radar og dette er som regel fremdeles helt forsvarlig.

 

Mine kommentarer var vel mer ment som erfaringer med bruk av småbatradar når man først har anskaffet en - men jeg ser at innleggene mine kan leses på forskjellig vis.

Link to post
Ser klart poenget med kostnad knyttet til radar.

 

Mine kommentarer var vel mer ment som erfaringer med bruk av småbatradar når man først har anskaffet en - men jeg ser at innleggene mine kan leses på forskjellig vis.

 

Jeg innser det - jeg ønsket bare å poengtere at det krever noe erfaring å bruke radar, ut fra en aning (ikke til noe bestemt her) om at radar kan gi falsk trygghetsfølelse dersom en ikke tar seg tid å trene på bruk, som roaldbj og andre har gjort.

Jeg har selv vært inne på tanken og ser særlig nytten lenger sør mot Holland, kanalen og Nordsjøen hvor det ofte er tåke. Dersom en kjøper en brukt radar, er det noe en spesielt bør være oppmerksom i forhold til alder, merke og andre ting?

Link to post
Jeg innser det - jeg ønsket bare å poengtere at det krever noe erfaring å bruke radar, ut fra en aning (ikke til noe bestemt her) om at radar kan gi falsk trygghetsfølelse dersom en ikke tar seg tid å trene på bruk, som roaldbj og andre har gjort.

Det er et veldig, veldig viktig poeng. Det er ikke slik at radar kan gi falsk trygghetsfølelse - jeg tror faktisk at det gir falsk trygghetsfølelse om man ikke bruker radaren flittig i alt slags vær. Ombord hos oss er radaren alltid på når vi er ute. Føler meg ikke komfortabel uten at den er på.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Det er et veldig, veldig viktig poeng. Det er ikke slik at radar kan gi falsk trygghetsfølelse - jeg tror faktisk at det gir falsk trygghetsfølelse om man ikke bruker radaren flittig i alt slags vær. Ombord hos oss er radaren alltid på når vi er ute. Føler meg ikke komfortabel uten at den er på.

 

Det kreves litt trening ved bruk av radar, det er riktig, men det er alt for mange som driver med nintendo navigasjon med kartplotter også. Det ser ut til at det er mange som stoler fullstendig på hva de ser på skjermen uten å krysskjekke denne informasjonen på noen måte.

Link to post
Finnes det en "radar for dummies" ?

 

Er det power knappen, og litt gain som er tingen ? :confused:

..og unngå å kjøre over lysende objekter ? :confused:

 

Hei!

 

Ofte er det mye automatikk på dagens radarer son styrer gain og anticlutter kontrollene. Det er imdielrtd lurt å lære seg hvordan hver kontroll fungerer.

Kort fortalt er GAIN en kontroll av mottakeren, og hvor mye som skal slippe gjennom (forsterkes) i den. Clutter kontroller tar seg av demping av uønsket støy. Anticlutter sea tar seg f.eks av demping av ekko fra bølger. Denne kontrollen demper ekko nær deg selv. Jo mer man skrur jo mer dempes siganlene inn. Det er en ytre grense for hvor langt ut i avstand fra deg selv denne kontrollen virker. Dette kan justeres i setup.

 

Det beste r å bruke kontrollene å se hvordan de virker inn på radarbildet.

 

Send meg din e.mail adr i en IM så skal jeg sende deg et simulatorprogram som jeg fikk av et annet medlem her. Det er helt ok å starte med. Så kan du heller spørre når du lurer på noe etter å brukt det litt.

Link to post

Jeg har erfart at auto innstillingene på min Simrad CX 44 radar er ganske hardt satt - så jeg tuner en del selv. Problemet er at jeg må inn i menyen med trykknapper for å tune - og er det litt sjø blir det mye styr i forhold til å skru på et hjul. Funderer faktisk på å få en separat radar montert i taket på HT'en.

Link to post
Jeg har erfart at auto innstillingene på min Simrad CX 44 radar er ganske hardt satt - så jeg tuner en del selv. Problemet er at jeg må inn i menyen med trykknapper for å tune - og er det litt sjø blir det mye styr i forhold til å skru på et hjul. Funderer faktisk på å få en separat radar montert i taket på HT'en.

 

Jeg tror du kan sette opp autoinnstillingene i din Simrad til noen øvre/nedre grenseverdier auto skal jobbe innenfor. Jeg var borte i en svær seilbåt/motorseiler som lå på Marin Elektro på Gressvik. Innhaver spurte meg om jeg ikke kunne hjelpe kunden hans med å justere denne radaren.

Så ble gjort, og det ble en "ny verden" for ham, sa seilbåteieren til meg. Han var forøvrig ex pilot og hadde brukt radar en del. Det hjelper lite når setup er gjort helt feil. Når jeg kom ombord var det så og si ingen bilde (ekko) i det hele tatt på skjermen ved auto på. Bare de aller sterkeste ekko ble vist.

 

Det er mulig det er annerledes på nyere Simrad (Anritsu) m.h.t. setup?

 

På den jeg så på var det veldig mye menystyring (undermenyer ...) og det var lite brukervennlig.

Link to post

På en eller annen måte må nok radardomen/antennen i dag kobles til en signalbehandler (black box) og et software program før du får frem radarbilde på PC-skjermen.

 

Det systemet jeg bruker nå for tiden kan ha flere PCer koblet opp via Raytech RNS v 6.0 i ethernet ombord hvor hver PC kan være fullverdig kartplotter, radarskjerm, ekkolodd eller en kombinasjon av disse.

 

Det er nesten litt "vilt" hvordan jeg kan styre fritidsbåten fra en bærbar PC.

 

Farten og forover/revers må jeg imidlertid betjene manuelt.

 

 

Heldigvis.

Link to post

Hei

 

PC radaren har RS422 utgang og ingen Black Box

jeg tror scan converteren sitter i Radar domen

Jeg har selv sett den på fabrikken for mange år siden, signalbehandlingen

blir gjort i software. På grunn av at ingen vanlige Bærbare PC'er

har RS422 følger det med RS422 til USB kort. Du kan også legge

radarbildet over et digital kart.

 

Bjarne

Link to post

Er det noen som kjenner til prisnivået på Nobeltek - systemet.

 

Et annet forhold man kanskje bør vurdere er at de store produsentene av fritidsbåt radarer trolig har ervervet en kompetanse som er ganske betydelig når det gjelder signalbehandling.

 

Jeg har nå testkjørt mangte timer i Oslofjorden utenfor Son og har vansker med å forstå at en radar kan bli så pålitelig. Har en 4 kW dome.

 

Men jeg tviler på om det i fremtiden blir mulig å se trestokker som flyter tungt i vannet - blir spennende å se..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...