Jump to content

Mercruiser motorblokk


sjøray

Recommended Posts

Hei det skal gå fint omhverandre det men husk at det er et skifte i 1987 og utover, da er det senterbolter i toppdeksel, skrå bolter inn i topper fra innsug og hel simring med annet svinghjul bla.

 

Sjekk motoren din den kan være 87 selvom den er 86 i båten, ser det lettest på toppdekselene da disse har riller over og senterbolter

Link to post
Share on other sites

Kjør i vei, bare pass på at du får riktig blokk som det nevnes over her. Blokka i seg selv skal være lik, men pass på å flytt over alt og ikke bruk noe "bilgreier" ellers (vannpumpe, starter, dynamo, innsug, gasser +++). Mye av det fungerer, men mye av det er heller ikke designet for saltvann og bensindamp.

 

Blokka på VP og Mercuiser er identisk (foruten fargen). Bruk derfor gjerne det isteden.

Link to post
Share on other sites

Har ikke båtblokka 4 bolta rammelager?? Mange bil motorer har namlig bare 2

Når vi snakker VP så tror jeg att AQ 260 og 271 er 2 bolt mens AQ290,311 er 4 bolt

 

Husk att mange bilmotorer leveres uten hull til bensinpumpe da disse benytter el.pumpe på.

Det er også egen kamaksel for marinebruk.

Link to post
Share on other sites

Husk att mange bilmotorer leveres uten hull til bensinpumpe da disse benytter el.pumpe på.

Det er også egen kamaksel for marinebruk.

Da du først har begynnt å nevne forskjeller, så kan jeg fortsette litt til:

Topp-pakning, simring, starter, dynamo, sirkulasjonspumpe, innsug, forgasser, tenning, skvalpeplate i bunnpanna. Og som du sier, kamaksel og at det er en del modeller uten hull til mekanisk bensinpumpe. Sikkert enda fler som jeg enten har glemt, eller ikke kan. Meg bekjent, så skal motorblokk være identiske, det er "stæsjet" rundt som er annerledes.

Link to post
Share on other sites

Her er en enkel fremgangsmåte for ny motor

1.Kontakt diverse Amcarklubber rundtom i norge og hør om noen har en blokk liggende til deg noe de garantert har. kjøp så verkstedbok på motoren din Haynes har http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/...catalogId=10001

 

2.Kontakt Amerikanske bildeler http://amerikanskebildeler.no/ og bestill alle lagere og pakninger til motoren (vanlig toppakning liker ikke saltvann så bør kjøre med varmeveksler hvis bruk, veksleren sparer du inn på å bruke en vanlig pakning. Mener jeg ga 140,- for pakning sist , 1900,- koster en til marine og en brukt veksler rundt 1500,-)

Ville også kjøpt racing innsug for høyere effekt, den enkleste av de gir opp mot 40hp ekstra under ideelle forhold og koster 1800,- , ville gått for en med enda retterer innsug.

Ville også kjøpt smidde stempler der og og satt inn i motoren din.

 

3.Ta og hone opp sylindere i den "nye" blokken og få den vasket i vaskeanlegg for slikt.

 

4:spenn denne opp i bukk til jobbing med denne, fåes på biltema til 399,-

biltema_motorstativ.jpg

 

5.lakker så blokken og monter nye lagere og marinecam og veiv fra gammel motor(ville kjøpt en marine magnumcam fra statene og satt inn).

sett inn alt av bevegelige deler og nye stempler ,skru til med riktig moment.

 

6.Ta og demonter toppene og slip opp ventilene igjen, send gjerne inn topper for plansliping 1mm, slik at du får litt høyere kompresjon. monter topper igjen.

 

7. sett på topper og monter bunnpanne fra marinemotoren din.

 

8. når alle deler er påplass utenom tenning og forgasser så spray på lakk over hele blokken og deretter monter innsug ,forgasser og tenningsannlegg.

 

9. har du satt inn magnumcam ville jeg dyset opp forgasser og satt på et 4" manifoilanlegg, de i norge er ok men kjøpes billigt på ebay, da aluminiumsutgaven for performance.

 

10.så start opp motoren i bukk og sjekk at alt virker før den monteres i båten.

 

Med magnum marinecam, smidde stempler og høynet komp og mer bensin pluss performance eksos vil du garantert ha +350hp i motoren din til marinebruk.

Vil du ha mere hp så sett på votec topper og kvassere cam og større gasser.

 

Nb! husk å ha nok kjøling for oljen.

Link to post
Share on other sites

Mener at det er Lastebil-blokka som blir brukt til båt( 4-bolt), mens bilblokka har 2-bolt. Husk at det er en helt annen belastning på en båtmotor i forhold til bilmotor. En bilmotor er oppe og snuser på 4-5000 omdr i korte perioder, mens en båtmotor ligger på de turtallene i timesvis. Så jeg hadde nok sett meg om etter en lastebil-blokk. Er nok en grunn til at man bruker 4-bolt i båtsammenheng. Hadde Mercruiser hatt gode erfaringer med bil-blokka, hadde de brukt den. Ett rent kostnadsspørsmål for en fabrikk som er nødt til å gi fabrikkgaranti på produktene.

Link to post
Share on other sites

Ser litt på svaret fra Bukt, og jeg ville vel i tillegg byttet alle lokkene i kjølekappen fra stål til bronse.

 

Men hvis jeg skulle gjort dette tror jeg likegodt jeg hadde bestilt en ny short-blokk fra USA. Tror ikke det blir dyrere enn å kjøpe lager, pakninger, stempler, sliping av veiv, syrevask av blokk, blueprinting, sprekk-kontroll osv.

Link to post
Share on other sites

Ser litt på svaret fra Bukt, og jeg ville vel i tillegg byttet alle lokkene i kjølekappen fra stål til bronse.

 

Men hvis jeg skulle gjort dette tror jeg likegodt jeg hadde bestilt en ny short-blokk fra USA. Tror ikke det blir dyrere enn å kjøpe lager, pakninger, stempler, sliping av veiv, syrevask av blokk, blueprinting, sprekk-kontroll osv.

Helt riktig :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Motorblokken er sprukket ......

Er årsaken til dette en saltvannskjølt motor som har vært utsatt for frost?

 

En tidligere "nabo" i havna fortalte en gang at han hadde vært utsatt for dette. Han byttet imidlertid ikke blokk eller motor, men han reparerte sprekken(e) i blokka han hadde. Til dette benyttet han et system med skruer som ble borret inn i sprekken. Metoden var vistnok utviklet av det amerikanske forsvaret som hadde mye slike problemer under 2. verdenskrig.

 

Jeg har ikke ytterligere kunnskaper om denne metoden, men det er det kanskjer andre som har. Ut fra det som er beskrevet tidligere i denne tråden vil et bytte av blokk være forholdsvis omfattende. Kanskje kan reperasjon av sprekken(e) være en mulighet for å få løst problemet på en langt enklere måte.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ja dette var en enkle måten !

 

Når man først setter i gang med ett slikt prosjekt så bør man også måle att det er riktig klaring på :veiv,stempler,ringer,ventilstyringer ellers kan det fort gå den veien høna skarker :wink:

 

IMGP1967.jpg

 

 

Du har helt rett i det ,men skrev det ikke opp da dette egentlig er obligatorisk ved en slik jobb :smiley:

 

Skal man utpå et slikt prosjekt har man gjerne en verkstedbok som har fremgangsmåte og mål/tabeller på alt fra moment skruer til klaringer foe stempler /lagre etc.

 

Har kjøp mye fra statene, ville gått for en komlett blokk jeg og , blir noen tusen i frakt men da får du en fabrikkspreppet motor i gjengjeld.

 

Sjekk internettside http://speedwake.com/upload/myvbindex.php meld deg inn og spør på teknisk forum om rimelige modifiserte blokker .

Får garantert svar der, er et knallbra forum for performancebåter og motorer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Utrolig mye bra hjelp på dette forumet :yesnod:

Jeg holder nå på og bestille en long block i USA som jeg tror blir den beste og rimeligste løsningen. Litt bekymret for frakt kostnader men jeg bruker jetcarrier.com og da blir det ikke så ille.

Må bare få lov til og takke for hjelpen!! :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...