sjøray Startet 30.Januar.2007 Del på Facebook Startet 30.Januar.2007 Jeg er fersk eier av båt med en 86 mod Mercruiser 5.7l GM V8 motor og Alpha 1 drev. Motorblokken er sprukket og jeg tenkte og bytte den ut med en blokk fra en bil. Noen som vet om dette går? Eventuelt kan jeg bruke en blokk fra en volvo penta motor som har GM blokk? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Hei det skal gå fint omhverandre det men husk at det er et skifte i 1987 og utover, da er det senterbolter i toppdeksel, skrå bolter inn i topper fra innsug og hel simring med annet svinghjul bla. Sjekk motoren din den kan være 87 selvom den er 86 i båten, ser det lettest på toppdekselene da disse har riller over og senterbolter Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Jeg kjøpte nytt fra denne karen. Grei levering, og god oppfølging. Trekk fra svensk mva og legg til norsk mva. Ingen hk avgift på egenimportert bilmotor som du mariniserer selv. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
GOE Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Her er enda en link til et firma i Sverige. Kanskje det kan være av interesse. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Larspo Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Kjør i vei, bare pass på at du får riktig blokk som det nevnes over her. Blokka i seg selv skal være lik, men pass på å flytt over alt og ikke bruk noe "bilgreier" ellers (vannpumpe, starter, dynamo, innsug, gasser +++). Mye av det fungerer, men mye av det er heller ikke designet for saltvann og bensindamp. Blokka på VP og Mercuiser er identisk (foruten fargen). Bruk derfor gjerne det isteden. Sitér dette innlegget Link to post
sjøray Svart 31.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Tusen takk til alle svar! Mange muligheter her tydelgvis, jeg får bestemme meg og sette igang så vi blir klare til sommern Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Har ikke båtblokka 4 bolta rammelager?? Mange bil motorer har namlig bare 2 Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
power Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Har ikke båtblokka 4 bolta rammelager?? Mange bil motorer har namlig bare 2 Når vi snakker VP så tror jeg att AQ 260 og 271 er 2 bolt mens AQ290,311 er 4 bolt Husk att mange bilmotorer leveres uten hull til bensinpumpe da disse benytter el.pumpe på. Det er også egen kamaksel for marinebruk. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Husk att mange bilmotorer leveres uten hull til bensinpumpe da disse benytter el.pumpe på.Det er også egen kamaksel for marinebruk. Da du først har begynnt å nevne forskjeller, så kan jeg fortsette litt til: Topp-pakning, simring, starter, dynamo, sirkulasjonspumpe, innsug, forgasser, tenning, skvalpeplate i bunnpanna. Og som du sier, kamaksel og at det er en del modeller uten hull til mekanisk bensinpumpe. Sikkert enda fler som jeg enten har glemt, eller ikke kan. Meg bekjent, så skal motorblokk være identiske, det er "stæsjet" rundt som er annerledes. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Her er en enkel fremgangsmåte for ny motor 1.Kontakt diverse Amcarklubber rundtom i norge og hør om noen har en blokk liggende til deg noe de garantert har. kjøp så verkstedbok på motoren din Haynes har http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/...catalogId=10001 2.Kontakt Amerikanske bildeler http://amerikanskebildeler.no/ og bestill alle lagere og pakninger til motoren (vanlig toppakning liker ikke saltvann så bør kjøre med varmeveksler hvis bruk, veksleren sparer du inn på å bruke en vanlig pakning. Mener jeg ga 140,- for pakning sist , 1900,- koster en til marine og en brukt veksler rundt 1500,-) Ville også kjøpt racing innsug for høyere effekt, den enkleste av de gir opp mot 40hp ekstra under ideelle forhold og koster 1800,- , ville gått for en med enda retterer innsug. Ville også kjøpt smidde stempler der og og satt inn i motoren din. 3.Ta og hone opp sylindere i den "nye" blokken og få den vasket i vaskeanlegg for slikt. 4:spenn denne opp i bukk til jobbing med denne, fåes på biltema til 399,- 5.lakker så blokken og monter nye lagere og marinecam og veiv fra gammel motor(ville kjøpt en marine magnumcam fra statene og satt inn). sett inn alt av bevegelige deler og nye stempler ,skru til med riktig moment. 6.Ta og demonter toppene og slip opp ventilene igjen, send gjerne inn topper for plansliping 1mm, slik at du får litt høyere kompresjon. monter topper igjen. 7. sett på topper og monter bunnpanne fra marinemotoren din. 8. når alle deler er påplass utenom tenning og forgasser så spray på lakk over hele blokken og deretter monter innsug ,forgasser og tenningsannlegg. 9. har du satt inn magnumcam ville jeg dyset opp forgasser og satt på et 4" manifoilanlegg, de i norge er ok men kjøpes billigt på ebay, da aluminiumsutgaven for performance. 10.så start opp motoren i bukk og sjekk at alt virker før den monteres i båten. Med magnum marinecam, smidde stempler og høynet komp og mer bensin pluss performance eksos vil du garantert ha +350hp i motoren din til marinebruk. Vil du ha mere hp så sett på votec topper og kvassere cam og større gasser. Nb! husk å ha nok kjøling for oljen. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Ja dette var en enkle måten ! Når man først setter i gang med ett slikt prosjekt så bør man også måle att det er riktig klaring på :veiv,stempler,ringer,ventilstyringer ellers kan det fort gå den veien høna skarker Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Mener at det er Lastebil-blokka som blir brukt til båt( 4-bolt), mens bilblokka har 2-bolt. Husk at det er en helt annen belastning på en båtmotor i forhold til bilmotor. En bilmotor er oppe og snuser på 4-5000 omdr i korte perioder, mens en båtmotor ligger på de turtallene i timesvis. Så jeg hadde nok sett meg om etter en lastebil-blokk. Er nok en grunn til at man bruker 4-bolt i båtsammenheng. Hadde Mercruiser hatt gode erfaringer med bil-blokka, hadde de brukt den. Ett rent kostnadsspørsmål for en fabrikk som er nødt til å gi fabrikkgaranti på produktene. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Ser litt på svaret fra Bukt, og jeg ville vel i tillegg byttet alle lokkene i kjølekappen fra stål til bronse. Men hvis jeg skulle gjort dette tror jeg likegodt jeg hadde bestilt en ny short-blokk fra USA. Tror ikke det blir dyrere enn å kjøpe lager, pakninger, stempler, sliping av veiv, syrevask av blokk, blueprinting, sprekk-kontroll osv. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
power Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Ser litt på svaret fra Bukt, og jeg ville vel i tillegg byttet alle lokkene i kjølekappen fra stål til bronse. Men hvis jeg skulle gjort dette tror jeg likegodt jeg hadde bestilt en ny short-blokk fra USA. Tror ikke det blir dyrere enn å kjøpe lager, pakninger, stempler, sliping av veiv, syrevask av blokk, blueprinting, sprekk-kontroll osv. Helt riktig Sitér dette innlegget Link to post
sas Svart 2.Februar.2007 Del på Facebook Svart 2.Februar.2007 Har en 5,0 liter som er garantert gått kun 209 timer. Dette er en mercruiser motor. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Februar.2007 Del på Facebook Svart 2.Februar.2007 Motorblokken er sprukket ...... Er årsaken til dette en saltvannskjølt motor som har vært utsatt for frost? En tidligere "nabo" i havna fortalte en gang at han hadde vært utsatt for dette. Han byttet imidlertid ikke blokk eller motor, men han reparerte sprekken(e) i blokka han hadde. Til dette benyttet han et system med skruer som ble borret inn i sprekken. Metoden var vistnok utviklet av det amerikanske forsvaret som hadde mye slike problemer under 2. verdenskrig. Jeg har ikke ytterligere kunnskaper om denne metoden, men det er det kanskjer andre som har. Ut fra det som er beskrevet tidligere i denne tråden vil et bytte av blokk være forholdsvis omfattende. Kanskje kan reperasjon av sprekken(e) være en mulighet for å få løst problemet på en langt enklere måte. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bukt Svart 2.Februar.2007 Del på Facebook Svart 2.Februar.2007 Ja dette var en enkle måten ! Når man først setter i gang med ett slikt prosjekt så bør man også måle att det er riktig klaring på :veiv,stempler,ringer,ventilstyringer ellers kan det fort gå den veien høna skarker Du har helt rett i det ,men skrev det ikke opp da dette egentlig er obligatorisk ved en slik jobb Skal man utpå et slikt prosjekt har man gjerne en verkstedbok som har fremgangsmåte og mål/tabeller på alt fra moment skruer til klaringer foe stempler /lagre etc. Har kjøp mye fra statene, ville gått for en komlett blokk jeg og , blir noen tusen i frakt men da får du en fabrikkspreppet motor i gjengjeld. Sjekk internettside http://speedwake.com/upload/myvbindex.php meld deg inn og spør på teknisk forum om rimelige modifiserte blokker . Får garantert svar der, er et knallbra forum for performancebåter og motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 4.Februar.2007 Del på Facebook Svart 4.Februar.2007 Kanskje du skulle sjekke ut denne http://www.65ldiesel.com/catalog/item/359542/90328.htm Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
sjøray Svart 25.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2007 Utrolig mye bra hjelp på dette forumet Jeg holder nå på og bestille en long block i USA som jeg tror blir den beste og rimeligste løsningen. Litt bekymret for frakt kostnader men jeg bruker jetcarrier.com og da blir det ikke så ille. Må bare få lov til og takke for hjelpen!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.