Jump to content

Elektrisk utenborder med fjernkontroll


Suzuki

Recommended Posts

Ettersom de fleste er enige om at det store problemet med all jollekjøringen, har jeg tatt meg i å studere om kanskje elektrodrift kan være et alternativ. Det finnes idag endel ganske artige elektrodrevne påhengsmotorer, fra bla.a Minn Kota som vel er det største merket i verden generelt.

 

Imidlertid er det ikke aktuelt med sånn " styr med en pinne " løsning, skikkelige småskippere må ha ratt og enten fotgass eller gassehendel. Da dukker problemene opp ser det ut til..

 

Alternativ I er å kjøpe en vanlig tillerstyrt elektropåhenger, og dismantle denne for å få ut selve gassrelaget, og skjøte inn kabler osv på dette. Ser egentlig ut på meg til å bli en skikkelig " johan " løsning, men det er kanskje mulig å gå det til..

 

z7297.jpg

 

Alternativ II er å kjøpe en Minn Kota E DRIVE. Dette er en mer optimal løsning, med utenbordsmontert motor, og et eget gassrelage med " tankmåler "og det hele.electronicthrottle_fresh.jpg

Problemet med denne løsningen, er at den er grisedyr. I tillegg er motoren så kraftig at den fordrer 48V driftsspenning, altså 4 seriekoblede batterier. Føler på meg at dette ikke akkurat er det rette produktet, selv om det ser ganske kult ut..

 

Så, er det noen som har operert en elektrisk påhenger ? Er det mulig å skille " kontrollenheten " fra stammen uten å bruke sag ? Finnes det andre merker med hånd / fotkontroll for selve framdriftsløsningen ? Det finnes nemlig endel sånne fotpedal løsninger, men da er også sving inkludert i styresystemet. Antar dette er spesialløsinger for bassfiske / trolling. Bør jeg se på andre merker ? Rasjonelt sett bør jeg vel kanskje velge en vanlig utenbordsmotor for bensindrift, men ettersom jeg kan forså, er det ganske mange driftstimer på 2 stk 60A batterier, om man ikke kjører på top-speed hele tiden. Om denne plomberes, ser dette ut til å være en ideell løsning..

 

Forslag ? Tips ? Råd & Dåd ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Problemet Ingar, er at ønsker man seg fjernkontroll, er 6HP minste valget

Og 6HP 4T motor veier 37 kg.....

 

Vi har også snakket om mulighetene til å få til noe på den Yamaha Malta jeg allerede har HER, men det ser dårlig ut.

Selvmekking av sånt tar tid, og ettersom jeg ikke har tilgang til mekanisk verksted i det hele tatt lenger, er dette nesten håpløst.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Litt utenfor tema, men jeg gikk i fjor med planer om å utstyre daycruiseren min med en elektrisk motor til nøddrift/kosekjøring. Undersøkte ulike modeller fra Minn Kota, og falt for en modell som kunne festes på undervannshuset på påhengeren. Forlokkende tanke å gli lydløst gjennom vannet og bruke den eksisterende styringen. Slo det fra meg grunnet:

  • Pris, den modellen jeg måtte ha (36 volt, eventuelt 48 volt) kostet 15000 + mva og frakt fra USA!(De fører ikke denne modellen i norge
  • Vekt! Sendte en e-post til Minn Kota og de anbefalte meg modellen som gikk på 48 volt for å få tilstrekkelig kraft. 4 batterier a20(?)kg........Lading.........

Løsningen ble en Suzuki :yesnod: 6hk 4t, kjøpt ny på Oslo marineservice til 8100,- :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...