Jump to content

Strømsparing, glødepære=> LED


Allan E

Recommended Posts

Tenkte at jeg skulle vise hvordan jeg har tenkt å spare strøm. Skal prøve å bytte ut glødepærene etter tur.

Jeg har kjøpt styrbord og babord lanterne tidligere så der blir det bytte.

Dekkslyset var en som kunne være kjekk å få over til led. Grunn til at borret huller til alle ledtuppene var at plasten begynte å bli litt gul.

 

 

lanterne.jpg

 

Her ligger lanterne / dekkslys klar til operasjon.

 

 

paererliten.jpg

 

Fra 25W til 0,8W det er sparing det.

 

 

borretliten.jpg

 

Hullene ble borret etter at jeg holdt pære på innsiden av glasset og merket med tusj.

 

 

paeremontert.jpg

 

Her er pæra montert.

 

ferdigliten.jpg

 

Her er pæra på plass. Nå tar jeg bare ledninger fra den gamle pæra ned til ledden. Kanskje en liten sukkerbit kan passe til koblingen.

 

Så hvis noen andre har gode tips om strømsparing så kom gjerne med tips.

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tror du blir skuffet dessverre. ikke mye lys fra en sånn en , i forhold til 25 w vanlig.

Mulig at du har rett. Den eneste erfaring jeg har med led-lys er en Maglite jeg kjøpte for en måneds tid siden. Den med AA batterier. Batterierne skal, etter det jeg har hørt vare mange gange så lenge (25 timer), men det veit jeg ikke ennu, men det som jeg veit er at den lyser MYE bedre enn den gamle Maglite med vanlig lyspære .

Redigert av Jensen_fra_Vest (see edit history)

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

For å kunne oppfylle disse lysvinkelkravene (fra rett foran til 22.5 grd aktenomtvers - tror jeg det var) er lampene og ikke minst pærene bygget opp spesielt. De pærene som brukes i stb/bb-lanterner har alle en loddrett glødetråd som sitter på en rimelig eksakt posisjon. Bytter du ut denne pæren med noe annet kan du antagelig ikke lenger opprettholdet disse vinkelforholdene.

 

Som Poseidon skrev for ikke så lenge siden: det er en grunn hvorfor disse lyspærene ser ut som de ser ut.

 

 

Når det er skrevet, så anser jeg personlig det for å være viktigere at lysene holder lenge (både med hensyn til levetiden til pæra og batterilading) enn at vinkelen stemmer helt presis.

 

Andreas

 

som for lenge siden hadde en bil med gult fjernlys-kontrolllys som egentlig skal være blått. Men Volkswagen hadde fått en unntakstillatelse, fordi det er bedre at 'kontrollpæra' ikke ryker enn at den har den riktige farge! (blå lysdioder fantes ikke denne gangen)

Link to post
Share on other sites

Har LED i innfelte downlight utforbi inngangsdøren. Hadde før 7w lysrørpære GU10, den tilsvarer ca 35w halogenpære. 2W led lyser en del mindre en 7w lysrørpære, men lyset er mer konsentrert ned på plattingen, sm en spottpære.

Hvor mye mindre 0,8W LED lyser en 25w glødepære, er også hvor god reflector 25w pære hadde. Hvis den bare lyste inne i lampen, er det ikke mye effektivitet ned til dekk. LED styrer lyset bedre, har en annen farge, så det kan være at lysfølelsen blir like god.

Link to post
Share on other sites

Led lyser bedre enn den gamle gjødepæra. Dette lyset er mer retningsbestemt enn ei glødepære. Den er montert slik at lyset kommer ut i enden av pæra og det er ikke noe reflektor her.

Pære kosta 69,- hos Clas Ohlsson.

Det er etterhvert en del glødepærer å bytte ut. CO har også noen lange led skinner. Men jeg vil vente til jeg finner de hvite og ikke blåhvite. Skal bytte ut 11W lysstoffrør.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en del led pærer kjøpt hos Clas Ohlson og levetiden er ikke som forventet, for etter en stund detter den ene etter den andre dioden ut og pæren får en blinkende irriterende lys, og så er det noen pærer som limingen løsner og selve diodene blir hengende etter ledningene i pærene. Se om det ikke er noen andre som har slike pærer som har bedre kvalitet. Billige men ikke gode etter min mening.

Link to post
Share on other sites

OGM Corporation i USA produserer noen geniale navigasjons- og ankerlanternene med LED'er for montasje i mastetoppen.

De er godkjent av US Coast Guard for seilbåter på inntil 65 fot og har rekkevidde på 2 n.m.

 

Lanternen består av kombinert styrbord/babord/aktre - lanterne. Den har også hvit ankerlanterne.

I tillegg kan den kjøpes med innebygget fotodiodebryter som slår lanternen av når dagslyset kommer frem.

Om ønskelig leveres de også med innebygget stroboskoplys. De alternative lyskonfigurasjonene velges med en vender.

De kan bl.a. kjøpes på denne nett-butikken i USA

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

OGM Corporation i USA produserer noen geniale navigasjons- og ankerlanternene med LED'er for montasje i mastetoppen.

De er godkjent av US Coast Guard for seilbåter på inntil 65 fot og har rekkevidde på 2 n.m.

 

Lanternen består av kombinert styrbord/babord/aktre - lanterne. Den har også hvit ankerlanterne.

I tillegg kan den kjøpes med innebygget fotodiodebryter som slår lanternen av når dagslyset kommer frem.

Om ønskelig leveres de også med innebygget stroboskoplys. De alternative lyskonfigurasjonene velges med en vender.

De kan bl.a. kjøpes på denne nett-butikken i USA

 

Geir :seeya:

Har du sett på prisen :puke:

 

Disse holder til i Oslo , men prisen er ukjent.

Redigert av power (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du sett på prisen :puke:

 

Disse holder til i Oslo , men prisen er ukjent.

Ja, enig - de er styggdyre.

 

Fant prisen for Lopolights i USA, som f.eks. en Tricolour med achorlight med 1 n.m. rekkevidde.

Den koster der 333 USD. Den er faktisk litt dyrere enn en 2 n.m. versjon fra OGM.

 

Tviler på at den er noe billigere her på berget.

Søta bror skal ha 3500 SEK for 1nm. versjonen og nesten 4900 SEK for 2nm. versjon.

 

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Med slike priser, tror jeg at jeg "kvesser opp" loddebolten igjen!

Bare husk at det er nokså strenge krav for lanterner med hensyn til hvilken farge det er på lyset, hvor nøyaktige de horisontale sektorene er, og at de vertikale sektorene er store nok. Det er liten hjelp i å spare strøm dersom lanternene blir helt feil.

 

For min egen del er det trikolor og ankerlanterne som først vil bli skiftet ut til LED. En ting er strømforbruket, men det er veldig greit å vite at det er lite sannsynlig at jeg blir nødt til å skifte lanternepærer i masta når jeg er på tur. Å vite at ankerlanteren trygt kan stå på en uke i slengen når jeg ligger på svai er også en fordel. Alternativet er tidsur eller annen leamikk.

 

Lopolight var vel en av de første som leverte godkjente LED-lanterner, og har kunnet holde nokså stive priser så lenge konkurransen er liten. Det varer ikke lenge før det er mer å velge mellom, og det vil merkes på prisene.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

LED som har kommet som erstatning for pærer i lanterner tror jeg vil bli spesielt interessante som ankerlanterne.

 

Det var flere som forhandlet denne LED på båtmessa i Lillestrøm.

 

Ser at Seatronic i Moss selger disse for kr 425 pr stk.

 

Det fremgår av katalogen til Seatronic at disse LEDene erstatter 25 W standard glødepærer, men med et forbruk på 3.5 W og 50.000 lystimer.

Link to post
Share on other sites

De passer i lanternesokkel

Om de passer i sokkelen er bare en begynnelse. Spørsmålet er om lanternene er godkjent for disse pærene. Det er ikke særlig bra om for mange småbåter seiler rundt med lanterner dom lyser i gale retninger.

 

LED i masta er uansett genialt ettersom levetiden er såpass lang at det sparer poss noen klatreturer. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Om de passer i sokkelen er bare en begynnelse. Spørsmålet er om lanternene er godkjent for disse pærene.

 

ja, en sak er om dom klarer godkänning 'på håret'

 

en helt annen er om dom lyser like starkt som konventionelle pærer.......

 

jag kommer iallafall vente litt.....vill gärna se dette ute först........ :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

en helt annen er om dom lyser like starkt som konventionelle pærer.......

 

Den usikkerheten har du helt rett i Gunga Din.

 

Men, jeg vet at det lyser ganske så mye mer i en påslått LED-ankerlanterne enn i en avstått glødelampe-ankerlanterne (for å spare strøm on natten)!!

Så jeg kommer til å kjøpe en LED m/std sokkel til min ankerlanterne.

 

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...