Jump to content

Strømsparing, glødepære=> LED


Allan E

Recommended Posts

LED i masta er uansett genialt ettersom levetiden er såpass lang at det sparer poss noen klatreturer. :yesnod:

 

Den er beregnet for lanterner, tenkte faktisk at du skulle sette den inn Sjøtummel. Viktigst at jeg holder vakt nede mens

du klatrer opp. Må passe på hekksjøer fra andre båter. :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Den er beregnet for lanterner, tenkte faktisk at du skulle sette den inn Sjøtummel.

Behøver ikke seile utpå for å sette inn nye pærer i mastelanternene da vet du. I ditt tilfelle tenker jeg vi kjølhaler båten, så kan du sjekke at kjølen er på plass mens jeg fikser lanternene uten at jeg behøver forlate landjorda. :cool:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Behøver ikke seile utpå for å sette inn nye pærer i mastelanternene da vet du. I ditt tilfelle tenker jeg vi kjølhaler båten, så kan du sjekke at kjølen er på plass mens jeg fikser lanternene uten at jeg behøver forlate landjorda. :cool:

 

Har du kjøl, jeg har ikke det. Bestilte LED lamper isteden :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I dag fikk jeg en hjemmelaget pære av en god arbeidskollega sammensatt av 12 LED. De står jevnt fordelt over en sektor på 135 grader. Det passer fint til akterlanternen.

 

led1l.jpg

 

led2l.jpg

 

led3l.jpg

 

Målte forbruket på den tradisjonelle pære og det var 2,35 A ved 13,2 Volt

Denne nye pæra brukte 0,28 A ved samme volt. Så det er en svært stor besparelse. Det er en rundtlysende på gang til ankerlanterne.

 

ledpaere_008.jpg

 

Dette bilde er tatt med ett Gammelt Canon Powershot A300 og ganske så mye mot sola.

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har han samme laget en rundtlysende som skal brukes som ankerlanterne. Da er det led i alle lys som brukes under seil. Den innvendige belysningen får jeg ta etterhvert. Men det er et kandt og lite koslig lys fra disse led pærene. Men nå kan iallefall radar snurre i timer uten at en behøver å tenke på strømforbruk. Den bruker som 1,5 lanternepære og jeg har jo spart mye mer enn det i strømforbruk.

Sterling laderegulator PDAR er på vei inn i disse dager. Ledningene er loddet i dynamoen, må bare kobles.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...