baatsman Svart 29.Mars.2007 Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 LED i masta er uansett genialt ettersom levetiden er såpass lang at det sparer poss noen klatreturer. Den er beregnet for lanterner, tenkte faktisk at du skulle sette den inn Sjøtummel. Viktigst at jeg holder vakt nede mens du klatrer opp. Må passe på hekksjøer fra andre båter. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sjøtummel Svart 29.Mars.2007 Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 (redigert) Den er beregnet for lanterner, tenkte faktisk at du skulle sette den inn Sjøtummel. Behøver ikke seile utpå for å sette inn nye pærer i mastelanternene da vet du. I ditt tilfelle tenker jeg vi kjølhaler båten, så kan du sjekke at kjølen er på plass mens jeg fikser lanternene uten at jeg behøver forlate landjorda. Redigert 29.Mars.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 29.Mars.2007 Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 Behøver ikke seile utpå for å sette inn nye pærer i mastelanternene da vet du. I ditt tilfelle tenker jeg vi kjølhaler båten, så kan du sjekke at kjølen er på plass mens jeg fikser lanternene uten at jeg behøver forlate landjorda. Har du kjøl, jeg har ikke det. Bestilte LED lamper isteden Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Allan E Svart 18.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2007 (redigert) I dag fikk jeg en hjemmelaget pære av en god arbeidskollega sammensatt av 12 LED. De står jevnt fordelt over en sektor på 135 grader. Det passer fint til akterlanternen. Målte forbruket på den tradisjonelle pære og det var 2,35 A ved 13,2 Volt Denne nye pæra brukte 0,28 A ved samme volt. Så det er en svært stor besparelse. Det er en rundtlysende på gang til ankerlanterne. Dette bilde er tatt med ett Gammelt Canon Powershot A300 og ganske så mye mot sola. Redigert 18.April.2007 av Gladiator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Denne nye pæra brukte 0,28 A ved samme volt. Dvs .28*13.2=3.7W, synes faktisk dette var mye... En hvit led bruker normalt ca .1W, altså ca 1.2W tilsammen for 12 stk. Vet du hvordan de er koblet? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 18.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2007 (redigert) Jeg mener at det er 4led i serie 3 ganger. Led`n er kjøpt hos Clas Ohlsson og er superbright tror jeg det het. Sidene til CO er nede nå. Redigert 18.April.2007 av Gladiator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Det blir nesten 100ma gjennom dem, synes dette høres svært mye ut. De høyintensitet diodene jeg har sett har ligget mellom 20 og 30ma. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 18.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2007 Dette ble målt med et kloampermeter fra Biltema. Vet ikke noe om nøyaktigheten å dette instrumentet. Det kan jo ligge litt feil her. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Det kan tenkes. For 2.35*13.2=31W er også mye. Jeg mener lanternepærer skal være ca 20W. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 25.April.2007 Del på Facebook Svart 25.April.2007 Nei fysj og fy for noen priser det var på disse erstatningspærene.. Det går mot noe hjemmelaget sannsynligvis! men det trenger ikke være så dårlig det... Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 26.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2007 Nå har han samme laget en rundtlysende som skal brukes som ankerlanterne. Da er det led i alle lys som brukes under seil. Den innvendige belysningen får jeg ta etterhvert. Men det er et kandt og lite koslig lys fra disse led pærene. Men nå kan iallefall radar snurre i timer uten at en behøver å tenke på strømforbruk. Den bruker som 1,5 lanternepære og jeg har jo spart mye mer enn det i strømforbruk. Sterling laderegulator PDAR er på vei inn i disse dager. Ledningene er loddet i dynamoen, må bare kobles. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.