Jump to content

Prosjekt: Clipper 17


OnkelDonald

Recommended Posts

Jeg har sikkert noen ekstra kilo i den vasstrukne dørken min og regner jeg med. Har du noen bilder av båten din Kenneth? Er så kjekt med bilder så kunne jeg sammenlignet litt hvordan skroget er bygget og løsningene rundt det... Gjerne både med og uten motorbrønn hvis du har?

 

Det ble forresten ikke noe av de stolene, vet ikke om du husker det men jeg snakket med deg på telefon angående stolene dine, og rammer til de. Fikk tak i han som hadde de og han hadde rammer, men fant ut det ble vakent kostbart og få noen til å lage skummgummi og trekk rundt, Ble ferdigstoler på meg fra maritim istedet ;)

Link to post
Share on other sites

Ble litt hengt opp i akterspeilet og forsterkning av dette jeg siden jeg holder på med det nå, har det noe for seg og få knekkern til å knekke opp en plate i 3 eller 4mm aluminium som går bak over og foran akterspeilet? Sånn at man bolter motoren gjennom selve speilet og platen på begge sider? Hvis jeg skal gjøre det så må jeg tenke litt annerledes... Så speilet får riktig høyde og tykkelse...

Link to post
Share on other sites

Jeg har sikkert noen ekstra kilo i den vasstrukne dørken min og regner jeg med. Har du noen bilder av båten din Kenneth? Er så kjekt med bilder så kunne jeg sammenlignet litt hvordan skroget er bygget og løsningene rundt det... Gjerne både med og uten motorbrønn hvis du har?

 

Det ble forresten ikke noe av de stolene, vet ikke om du husker det men jeg snakket med deg på telefon angående stolene dine, og rammer til de. Fikk tak i han som hadde de og han hadde rammer, men fant ut det ble vakent kostbart og få noen til å lage skummgummi og trekk rundt, Ble ferdigstoler på meg fra maritim istedet ;)

 

Skal ta å laste opp litt bilder senere idag, eller det blir vel i morgen tidlig norsk tid. Må bare på jobb i ca 12 timer først.

 

Husker det med stolene ja, men vi snakket vel mest på mail, eller begynner jeg å bli senil nå? :crazy:

Maritim-stoler er nok gode greier det!

 

Er forresten et par bilder hvis du trykker på båtbloggen i signaturen. På hjemmesiden også men den har du vel sett.

Redigert av Kenneth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husker det med stolene ja, men vi snakket vel mest på mail, eller begynner jeg å bli senil nå? :crazy:

Maritim-stoler er nok gode greier det!

 

Ja det var det kanskje, det var vel han som hadde de jeg snakka med på telefon ;) Jepp de bildene har jeg sett å lagret før :) kjenner igjen skroget..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

båt.JPG

normal_DSCF0031.JPG

normal_DSCF0042.JPG

normal_DSCF0048.JPG

normal_DSCF0041.JPG

 

Litt mimring fra grisekjøringen i Terhi'n.. Leke båt dette... stiller vel i samme kategori som de andre det prates om her..bortsett fra at denne ikke har den dype v bunnen da.. 41,7 gps knop på denne. 110 hk johnson m powertilt. Vekt båt og motor totalt 600kg. Det som var mest gøy var å ligge rolig i sjøen på tomgang med varm motor. Tilte motoren dit hvor den oppnår maksfart. Kaste gassen i bunn.. Båten letter, propellen kaviterer som h...... og når den tar tak får man det syke skyvet helt til toppfarten nås. Veldig gøy, men sikkert en påkjenning for ihvertfall motor.

Link to post
Share on other sites

Åh, sånne bilder får lengselen etter sommeren til å bli brutal. Vært stille rundt prosjektet de siste to ukene, har vært forholdsvis kaldt den siste tiden, og jeg synes ikke det er så hyggelig å holde på når man får koldbrann i fingrene av det :p Nå har det imidlertid mildnet litt i været, så da får vi se hva man får til =)

Link to post
Share on other sites

Liker prosjektet ditt, det er en flott båt med fine linjer, blir moro å se den ferdig :smiley: Men jeg lurer på en ting, er du sikker på at det er en Clipper 1700?, jeg tror det er en Egda 17, Egda 17 var forløperen til Clipper 1700, mener at forskjellen ligger i dekket og vindskjermen som jeg mener har en noe annerledes utforming på Clipperen, skroget til Clipper 1700 er identisk med Egda 17.

Husker nemlig godt Både Egda og ikke minst Clipperen når den kom på markedet. (78-79)

Lykke til videre :smash:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

er du sikker på at det er en Clipper 1700?, jeg tror det er en Egda 17, Egda 17 var forløperen til Clipper 1700, mener at forskjellen ligger i dekket og vindskjermen som jeg mener har en noe annerledes utforming på Clipperen, skroget til Clipper 1700 er identisk med Egda 17.

Husker nemlig godt Både Egda og ikke minst Clipperen når den kom på markedet. (78-79)

Lykke til videre :smash:

 

Tja.. sikker og sikker, hehe =) Den er registrert som en Clipper 17 fra 1983, men tror det er stor forvirring rundt hva som er Egda og Hva som er clipper. Er den clipper du tenker på en båt med samme skrog, men der de to rutene i vindskjermen foran er rett? Min er jo vinklet.. dessuten har jeg sett flere av disse båtene som ikke har det "søkket" i dashbordet som jeg har. Bildet under er av "den andre typen" som jeg mener.

 

2_-1486230015.jpg

Clipper

 

 

S5021676.jpg

Min båt

 

Er du sikker på, dersom det er en Egda jeg har, at disse kom før Clipper? Har sett på alt av denne båttypen som har blitt solgt på finn og autodb det siste året. De aller aller fleste blir solgt som Clipper, ikke egda. Og det er den modellen jeg har, med vinklet vindskjermfront og "tredelt" dashbord som gjerne blir solgt som de nyere årsmodeller (80 og nyere) båtene fra 70 tallet har den utformingen som på det øverste bildet.. ihvertfall etter det jeg kan se?

Redigert av kofalk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hello!

 

På tide med en liten oppdatering på clipperen. Ser ut som jeg har tatt meg vann over huet gitt, tvilsomt at jeg klarer å få båten ferdig til sesongen så målet nå er at den iallefall får prøve sjøen i løpet av sommeren.

 

baug1.jpg

Slik så baugen ut før jeg begynte på den. Planen er å få få fastmontert en bensintank her :p

 

 

 

baug2.jpg

Litt smalt i baugen så for å få plass til tanken måtte jeg bygge opp litt i høyden.

 

 

 

baug3.jpg

Litt frisk farge gjør seg på gammel nedslitt plast.

 

 

 

baug3-2.jpg

Ny skillevegg og bunnplate til tanken ble skjært ut og har fått et strøk med farge.

 

 

 

baug4.jpg

Blir så fint atte

 

 

 

baug5.jpg

Standard 55 liters tank og monteringsbraketter fra maritim.

 

 

 

baug6.jpg

Prøvemontering for å se at alt passer

 

 

 

baug7.jpg

Skjært hull i dekk til påfyllingsstuss, og montert slange på tanken

 

 

 

baug8.jpg

 

baug9.JPG

Her er vi i gang med fastliming av skilleveggen

 

 

 

Blir mange baller i lufta. vanskelig å få gjort en ting 100% ferdig før en gjør noe annet, ettersom det ene avhenger av det andre. Kommer litt om brønn og akterkasse i neste omgang her...

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Det vekker gamle minner om min Egda 17. Jeg er helt sikker at Egda med de vinduene du har kom før Clipper 17. Min Egda 17 var fra 1972 og den hadde de skrå vinduene og delt dashbord.

 

Det er godt noen tar godt vare på disse båtene. Lykke til.

 

Mvh

MVH

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Moro å se at det er flere som tar vare på disse gamle båtene!

Pusset opp min Egda, 1975 mod når vi kjøpte den i 2003 (tror jeg). Har vært kjempefornøyd med den!

 

Før:

gulegda.jpg

 

Ble full runde, pusset helt ned til gelcoat under vannlinjen, og lakkert om i mørk blå med hvitt dekk. Fant etterhvert en passende motor, som har fungert supert!

 

Etter:

100_0340.jpg

 

 

100_0143.jpg

 

 

 

 

Trond

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Fant etterhvert en passende motor, som har fungert supert!

 

Gøy å se bilder av flere sånne båter. Den ble jo kjempefin =) Er det en 100 hester du har på? Kan jeg spørre hva du får av fart på den, med den motoren?

 

 

Har omtrent bodd i båten de siste ukene og har mange nye bilder å vise. Legger ut i løpet av få dager nå :p

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Lenge siden jeg har hatt tid til å være innom her nå....

Kommet noe lenger med båten?

Motoren på min er en 140 hk. Aner ikke hva den gjør, men fort går det ;-) Burde kjøpe en ny propell til neste sesong, så kanskje jeg måler den da.

Er relativt tykk rundt akterspeilet, og det er noen stag i rustfritt fra akterspeilet inn på sidene i motorbrønnen. Har holdt bra så langt.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Da ligger hun til salgs, mistet som mange andre lysten og orken til å holde på mer med det :p[/url]

 

Synd å måtte gi seg når man har lagt ned så mye tid & penger.. Blir det "ny" båt til sommeren da eller?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Crazyjoe: Bildene lå på en hjemmeside hos start. De har lagt ned hjemmesidetjenesten og fjernet alle filene så de er desverre borte. Veldig synd for min egen del også da jeg ikke hadde kopier av mange av de. Jeg har noen bilder igjen, men det er ikke mange. Er det noe spesielt du ville ha bilde av?

 

Pris avhenger helt av hvordan båten din ser ut nå og evt motor. så det er litt vankelig å svare på. En strøken båt får du vel kanskje oppmot 35-40 for...

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan sofaen bak er orginal, eller generelt innredning.

 

Båten har vært en liten hobby i en del år nå.

kjøpte båten i en helt forferdeilig stand, så har brukt noen timer hver vinter for å få den salgs klar.

 

Ser ut som du har en del peil når det kommer til disse båt typene, så hvis jeg kunne tatt noen bilder av den og sendt til deg, så kunne du estimert en pris?? :)..

Hvis det ikke er for mye å spørre om da..

 

Her er løsningen min på sofen bak.

Har kledd den med teak nå da.

bilde: image463.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...