OnkelDonald Startet 1.Februar.2007 Del på Facebook Startet 1.Februar.2007 (redigert) Kanskje på tide at jeg også starter en prosjekt oppussingstråd her. Lover selvfølgelig som alle andre prosjekter her på båtplassen og poste oppdateringer og legge ut bilder regelmessig etterhvert som de blir gjort. Og her skal det ikke interessen dabbe av, og alt skal være gjort innen få dager og jeg skal stå på døgnet rundt og all min fritid. hehehe, neida. Her kommer det ting etterhvert som det skjer, DET kan jeg love. Prosjektet Kjøpte sensommer / høst i fjor en 17 fots daycruiser av typen Clipper (Noen sier Egda) Den er registrert i RSSR som en 1983 modell, så jeg regner med det er riktig da? Altså en dame på alder med meg (Jeg er 1981, men liker dem et par år yngre så alderen er perfekt). Slik så hun ut da jeg fikk henne: Planlegger å gjøre det meste egentlig. Alt innvendig og utvendig skal ut og vekk, så det bare blir skroget igjen. Motorbytte, hellakkering, delvis nytt interiør, nytt elektrisk fra bunn av (ingenting igjen av det gamle), Nye instrumenter, Fast bensintank, Nye lanterner, Ny fenderlist, reperasjon av akterspeil, osv osv.. kommer med litt mer utfyllende liste senere.. Tanken er at hun skal bli omtrent slik når hun er ferdig (Har manipulert bildet en hel masse, så derfor det ser ut som det gjør) Redigert 1.Februar.2007 av kofalk (see edit history) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
OnkelDonald Svart 1.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Fant ut etter en stund at jeg måtte ha en ny motor på den, som vises på denne filmen: Video - bånn gass ;) Så går det ikke sånn superheftig med 60hestern produsert av Johnson i 1982. Etter litt leting fram og tilbake kjøpte jeg denne: Det er en 1985 - Evinrude V4, 120 hester som skulle brumme litt mer enn den forrige ;) Motoren er egentlig et oppussingprosjekt i seg selv, men det får vi ta i neste runde. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
OnkelDonald Svart 1.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Så var det tid for å få den i hus og fjerne alt som skulle fjernes (det meste). Du verden så pen hun blir når hun er helt naken (!?!) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
OnkelDonald Svart 1.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 (redigert) Det var lite (les ingen) instrumenter i båten, og instrumenter må man jo ha, men var kanskje lite plass til det der rattet var festet så jeg fant ut jeg måtte lage meg et nytt et. Slik så det ut da jeg kjøpte båten (uten instrumentering) 1. Først målte jeg opp størrelsen jeg trengte i forhold til hvor mange instrumenter jeg skulle ha og hva som passer der jeg skulle montere det i båten. Så skjærte jeg ut to finerplater. En "midlertidig bunn" (skjæres vekk senere), og en frontplate slik som de to hvite platene på bildet her. 2. Deretter skjærte jeg ut en trekant som brukes som støtte for å få den rette vinkelen og limte disse tre delenesammen slik som på dette bildet 3. La en limfuge i glippen mellom platene foran også slik at det skulle holde godt, og lot det hele stå og tørke en stund. 4. For å få en fin buet overgang i bakkant av dashen brukte jeg gaffateip (lerretsteip) og teipet slik som på bildet. fungerte finfint:) 5. Nå har jeg en "ramme" klar for støping. La hele dashen oppå en forhøyning og satte i gang med å støpe. 3-4 lag med epoxy og matte første runde, så herding, så litt pussing så ny runde med like mye støping. Bildet er fra første runde støp står til herding. 6. Når alt var ferdig støpt skjærte jeg ut hull til instrumentene samt den midlertidige bunnplata. Den var der jo bare for å holde fasongen under støping. Bildet viser ferdig støp, utskjæring og litt pussing. 7. Så er det klart for sparkling. Dette var første gang jeg støpte noe som helst, så finishen på selve støpen var ikke allverden, går sikkert bedre etterhvert. Sparkling må til, i bøtter og spann ;) 8. Etter noen runder med sparkel og pussepapir begynner det å nærme seg en ok overflate. 9. Så var det det å få dette på båten da.. Målte opp, tegna rundt og skjærte ut passende hull, litt mindre enn selve dashbordet. 10. Liming, sparkling, pussing x2, x3, x4, x5 hehe... Sånn ser det ut inntil videre... Resten av sparklingen tar jeg sammen med sparkling på resten av overbygget før det skal lakkeres. Redigert 1.Februar.2007 av kofalk (see edit history) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Mulligan Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Vi hadde en Egda 17 inne til litt småfiksing et sted jeg jobba. En "specialare" med senterkonsoll og hendlene i konsollen. Lakket flaskegrønn metallic. 135 hk. Mercruiser. Noe av det lekreste jeg har sett uten mast. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 1.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 En "specialare" med senterkonsoll og hendlene i konsollen. Hørtes merkelig ut?? Senterkonsoll på en sånn båt? Det var med vindskjerm og sånn eller? *Vanskelig for å forestille seg hvordan det ser ut* Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Honduras Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Kjempeartig tråd. Kommer til å følge med denne.. Men jeg begynte å lure litt når jeg så filmen din... ser ut som du er alene i båten, gir full gass og klatrer over vindskjermen og fram på fordekket...Var redd det skulle bli det siste innlegget fra din side... Skal du lage dekoren i vinyl eler lakkere ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
OnkelDonald Svart 1.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Neida, hehe jeg filmer med vanlig digitalkamera og strekker ut armen over dekket så det blir forhåpentligvis flere innlegg fra min side. Dekoren lager jeg i folie. Jobber med bla annet folie i det daglige, så det koster meg ingenting :) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
OnkelDonald Svart 1.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Planen er å fjerne ALL gammelt bunnstoff, ned til gelcoat for deretter å hellakkere båten også under vannlinjen. Den jobben viste seg å være enklere sagt enn gjort. Hyppige søk på båtplassen ble gjort.. og forskjellige metoder for fjerning av bunnstoff ble brukt. Gikk til innkjøp av både vanlig håndskrape og elektrisk skrape. Prøvde også ymse kjemikalier og vanlig eksentersliper. Kjemikalier var helt virkningsløst... Om noe så var det kaustik soda med tapetlim som fungerte best, men sett i forhold til det h****** griseriet og all jobben med blanding og påsmøring for så å LITT lettere kunne skrape av ETT lag med bunnstoff var det også det jeg best kan kalle virkningsløst. Elektrisk skrape var det mye positive skriverier om rundt. Jeg kan ikke si det samme... gikk mye tregere og var lett å lage stygge sår. Slipe ned med eksentersliper? Gammelt bunnstoff i tjukke lag brant seg fast i papiret og gjorde det ubrukelig på under 20 sekunder med sliping. Skal ha god råd og god tålmodighet for å fjerne med eksentersliper gitt. Det som viste seg å være definitivt mest effektivt var god gammeldags skrape med hardmetallblad. Da var det iallefall mulig å se fremgang etterhvert som man jobbet. Rester etter det skrapa ikke tok, gikk greit av med eksentersliper og papir med 40 korning. Bilder: Alt i alt en drittjobb av dimensjoner, går ikke løs på noe sånt igjen med det første iallefall. Hele bunnen på denne båten tok MANGE timer å strippe. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
gammabusa Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Gøy å se at det går framover, ser bra ut dashbordprosjektet!!! har du et bilde av båten bakfra som viser V-bunnen, kjekt å se hvordan den er..... Jeg har iløpet av høsten fiksa litt på en Byliner 1700 Mutiny, skummet var gjennomvått og båten ble ca 250 kilo lettere etter fjerning, går nå 31,6 knop med 70hk men satser på å teste 140 hesteren på den i løpet av våren................ Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Bruk elektrisk skrape (Bosch) neste gang. Det tar noen timer det også, men er greit å jobbe med. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
OnkelDonald Svart 1.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 En gammel skroggjennomføring under vannlinjen måtte vekk. og hullet støpes igjen. Utsiden Innsiden Skrudde ut gjennomføringa og skråslipte hullet som ble igjen både fra utsiden og innsiden. Så satte jeg på gaffateip på utsiden og og støpte opp på innsiden. Når det hadde herdet fjernet jeg teipen på utsiden og støpte opp til litt mer enn skrogtykkelse på utsiden. Brukte en vanlig arbeidslampe som varmekilde til støpen.. Holdt lenge det, varmt og godt :) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
OnkelDonald Svart 1.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Bruk elektrisk skrape (Bosch) neste gang. Det tar noen timer det også, men er greit å jobbe med. Den el-skrapa jeg hadde var en fra Clas Ohlson til en brøkdelen av hva Boschen kosta. Mulig Boschen er bedre for min var det iallefall ikke noe tak i... Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
OnkelDonald Svart 1.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Gøy å se at det går framover, ser bra ut dashbordprosjektet!!! har du et bilde av båten bakfra som viser V-bunnen, kjekt å se hvordan den er..... Tror det blir tøft med dashbordet på den måten. Har handlet inn alle instrumentene. Ble hvite instrumenter med kromring rundt fra Faria. gleder meg til å se åssen det blir. Bilde av V-bunn: Tror nok båten min er litt tyngre enn originalt også, men det er ikke skum i dobbeltbunnen. Derimot sikkert en særdeles vasstrukken dørkplate. Orker ikke skjære ut denne nå, kan ikke gjøre alt på en gang, så det får bli i neste vending. Hva regner du med å få av fart med 140-hestern? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
OnkelDonald Svart 1.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Første spørsmål i denne tråden. Det stod to vinkler skrudd på, på hver side av akterspeilet. Vinklene er i aluminium og ca 2mm tykke. Har ringet rundt på bildet under. Har disse noen nevneverdig styrkefordel? Eller kan jeg uproblemtatisk la være å montere de på igjen etter lakkering? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
gammabusa Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Tror nok båten min er litt tyngre enn originalt også, men det er ikke skum i dobbeltbunnen. Derimot sikkert en særdeles vasstrukken dørkplate. Orker ikke skjære ut denne nå, kan ikke gjøre alt på en gang, så det får bli i neste vending. Hva regner du med å få av fart med 140-hestern? Når eg tok den på land veide eg den med ein krane med vekt hengende mellom båt og krok, akkurat 1000 kilo med motor UTEN bensintanker/batteri..... Den gikk 29 knop med 140 hesteren, jeg prøvde diverse propeller og fikk den opp i 36 knop når jeg sto helt bak i båten, den gikk voldsomt på nasen/overplana pgav vekta, ser i notatene mine at jeg letta den for totalt ca 260 kilo skum inkludert noen inredningssider, jeg brukte 45 kilo polyester og ca 30 m2 duk, har heller ikke montert setene som veier 60 kilo til sammen , så den er ca 280 kilo lettere en før så jeg håper på 40-42 knop..? De vinklene er sikkert satt der pgav sprekker i gelcoaten, de fleste utenbords båter sprekker jo i brønnen rundt om kring, har du ikke mulighet til å legge noen lag duk på innsiden for å stive litt og så sparkler og lakkerer du den fin på utsida? Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 1.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 260kg vasstrukken skum i en 17foter? Dæven det kaller jeg letting. Du kvitta deg jo med nesten 3-4 personer bare der ;) Hva var det jeg veide min til igjen da? rundt 630kg inkludert motor og utstyr, men det var den gamle motoren. 120hestern veier litt mer, men det blir litt mindre dritt i båten så tipper jeg lander på rett over 700kg, + vekt av meg da selvfølgelig. Håper på samme farta som du egentlig.. (40-42) De vinklene er sikkert satt der pgav sprekker i gelcoaten, de fleste utenbords båter sprekker jo i brønnen rundt om kring, har du ikke mulighet til å legge noen lag duk på innsiden for å stive litt og så sparkler og lakkerer du den fin på utsida? Jojo, synes vinklene er stygge så hvis jeg kan gjøre det på den måten, så er det 10 ganger bedre. Kunne ikke helt skjønne at de skal gjøre konstruksjonen så mye stivere iom at de bare var skrudd løst på utsiden (sitter jo bare i noen slappe treskruer) Må jeg legge duk på innsiden altså? Er det noe belastning på konstruksjonen her? Trodde trykket fra motor presset mest litt langt nede på akterspeilet, der de laveste boltene går igjennom? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
gammabusa Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Må jeg legge duk på innsiden altså? Er det noe belastning på konstruksjonen her? Trodde trykket fra motor presset mest litt langt nede på akterspeilet, der de laveste boltene går igjennom? Har egentlig liten peiling på hva som stiver eller ei men har nå gode erfaringer med at når det begynner å sprekke og en klarer å komme til med noen lag duk og polyester på baksiden pleier det å stabilisere seg....hvis du føler at det er sterkt nok er det sikkert det, tenkte bare at det er vel en grunn til at noen satte de på? Sånne sprekker er jo i alle gamle båter så er vel sikkert ikke så farlig Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Kunne ikke helt skjønne at de skal gjøre konstruksjonen så mye stivere iom at de bare var skrudd løst på utsiden (sitter jo bare i noen slappe treskruer) Må jeg legge duk på innsiden altså? Er det noe belastning på konstruksjonen her? Trodde trykket fra motor presset mest litt langt nede på akterspeilet, der de laveste boltene går igjennom? alle skarpe vinkler blir som bruddanvisninger, og det kan ofte være luftblærer mellom gelcoat og laminat dersom ikke jobben er skikkelig gjort fra fabrikk. Motoren belaster akterspeilet på mange måter, bare tenk på hvis du tar et luftig svev. Er det fleks så vil gelcoaten sprekke opp. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kenneth Svart 2.Februar.2007 Del på Facebook Svart 2.Februar.2007 Fint prosjekt du har på gang her ja! Samme skrog som meg Du sier du håper på å få 40-42 knop med 120 hesteren? Da tror jeg du er litt lite optimistisk. Min gikk 43-44 med 100 hk Yamaha, og jeg vet om en annen (Summer Fun det også, men fortsatt samme skroget) som hadde 140hk Evinrude, og den gikk 54 knop. Så satser på at du får et sted mellom 42 og 50 Kjører nok ringer rundt dieseldyret mitt tenker jeg.... Har også tenkt på dekor på siden av min, men vet ikke helt om jeg skal beholde den "clean". Får se litt utover vinteren. Tenkte på noe sånt, muligens litt sprekere. Har et luftinntak på siden å ta hensyn til også som ikke viser på bildet. Det der er modifisert fra den gang jeg hadde påhenger. Lykke til videre! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Februar.2007 Del på Facebook Svart 2.Februar.2007 Når jeg ser slike beslag der ingen beslag skal være, så ringer det ei bjelle. Jeg tror du hadde gjort deg selv en tjeneste i å ta ut noen kjerneprøver i akterspeil og dørk. Bruk ei hullsag uten senterbor og bor i akterspeilet fra innsiden gjennom indre laminat og kjernen. I dørken borer du gjennom. Ser prøvene tørre og fine ut, limer du de på plass igjen med limsparkel og laminerer over. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 2.Februar.2007 Del på Facebook Svart 2.Februar.2007 (redigert) Kjempeartig tråd. Kommer til å følge med denne.. Men jeg begynte å lure litt når jeg så filmen din... ser ut som du er alene i båten, gir full gass og klatrer over vindskjermen og fram på fordekket...Var redd det skulle bli det siste innlegget fra din side... Redigert 2.Februar.2007 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 2.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2007 (redigert) Du sier du håper på å få 40-42 knop med 120 hesteren? Da tror jeg du er litt lite optimistisk. Min gikk 43-44 med 100 hk Yamaha, og jeg vet om en annen (Summer Fun det også, men fortsatt samme skroget) som hadde 140hk Evinrude, og den gikk 54 knop. Så satser på at du får et sted mellom 42 og 50 Kjører nok ringer rundt dieseldyret mitt tenker jeg.... Jeg vet om en clipper som gjorde 43 med 90mod. 120 Johnson så derfor jeg trodde omtrent det. 50 er kanskje litt optimistisk tror jeg.. Kanskje med finjustering av en stålprop? Hva veier båten din? Selvom vi har samme skroget så kan du jo ha mye mindre vekt? Min båt veier rett i overkant av 500kg tørr (uten motor, tanker, batteri, dregg og annet utstyr) Når jeg ser slike beslag der ingen beslag skal være, så ringer det ei bjelle.Jeg tror du hadde gjort deg selv en tjeneste i å ta ut noen kjerneprøver i akterspeil og dørk. Bruk ei hullsag uten senterbor og bor i akterspeilet fra innsiden gjennom indre laminat og kjernen. I dørken borer du gjennom. Ser prøvene tørre og fine ut, limer du de på plass igjen med limsparkel og laminerer over. Akterspeilet er helt fint det. Har fjernet fiber øverst og foran og funnet tørr ved. Har også borret opp gamle motorfester og funnet tørr ved, under disse beslagene ser det også fint ut, litt pussing og sparkling må til, men det er helt og fint iallefall. Jeg tipper beslagene er satt på som ledd i en forsterkning en gang det kanskje satt en større motor på den eller noe? Dørken er ikke helt fin, men jeg tråkker ikke gjennom, så det er greit for denne gang :) Redigert 2.Februar.2007 av kofalk (see edit history) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
m/s draugen Svart 2.Februar.2007 Del på Facebook Svart 2.Februar.2007 Dette ser jo ut til å bli riktig så bra.følger med-lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 2.Februar.2007 Del på Facebook Svart 2.Februar.2007 Jeg vet om en clipper som gjorde 43 med 90mod. 120 Johnson så derfor jeg trodde omtrent det. 50 er kanskje litt optimistisk tror jeg.. Kanskje med finjustering av en stålprop? Hva veier båten din? Selvom vi har samme skroget så kan du jo ha mye mindre vekt? Min båt veier rett i overkant av 500kg tørr (uten motor, tanker, batteri, dregg og annet utstyr) Har ikke veid min. Er ikke lik de serieproduserte siden det er et selvbygg, men jeg laminerte et ekstra lag på den, men unnlot å fylle med skum. Ser du ikke har det, men båtene etter som heter Summer Fun hadde visst det. Uansett: Litt av moroa er jo å glede seg til en får teste! I mellomtida skal jeg følge med på tråden din! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.