Jump to content

Prosjekt: Clipper 17


OnkelDonald

Recommended Posts

Kanskje på tide at jeg også starter en prosjekt oppussingstråd her. Lover selvfølgelig som alle andre prosjekter her på båtplassen og poste oppdateringer og legge ut bilder regelmessig etterhvert som de blir gjort. Og her skal det ikke interessen dabbe av, og alt skal være gjort innen få dager og jeg skal stå på døgnet rundt og all min fritid. hehehe, neida. Her kommer det ting etterhvert som det skjer, DET kan jeg love.

 

Prosjektet

Kjøpte sensommer / høst i fjor en 17 fots daycruiser av typen Clipper (Noen sier Egda) Den er registrert i RSSR som en 1983 modell, så jeg regner med det er riktig da? Altså en dame på alder med meg (Jeg er 1981, men liker dem et par år yngre så alderen er perfekt).

 

Slik så hun ut da jeg fikk henne:

 

for_oppussing02.jpg

 

for_oppussing01.jpg

 

for_oppussing03.jpg

 

Planlegger å gjøre det meste egentlig. Alt innvendig og utvendig skal ut og vekk, så det bare blir skroget igjen. Motorbytte, hellakkering, delvis nytt interiør, nytt elektrisk fra bunn av (ingenting igjen av det gamle), Nye instrumenter, Fast bensintank, Nye lanterner, Ny fenderlist, reperasjon av akterspeil, osv osv.. kommer med litt mer utfyllende liste senere..

 

 

Tanken er at hun skal bli omtrent slik når hun er ferdig (Har manipulert bildet en hel masse, så derfor det ser ut som det gjør)

 

ferdig.jpg

Redigert av kofalk (see edit history)
Link to post

Fant ut etter en stund at jeg måtte ha en ny motor på den, som vises på denne filmen: Video - bånn gass ;) Så går det ikke sånn superheftig med 60hestern produsert av Johnson i 1982. Etter litt leting fram og tilbake kjøpte jeg denne:

 

motor01.jpg

 

Det er en 1985 - Evinrude V4, 120 hester som skulle brumme litt mer enn den forrige ;) Motoren er egentlig et oppussingprosjekt i seg selv, men det får vi ta i neste runde.

Link to post

Det var lite (les ingen) instrumenter i båten, og instrumenter må man jo ha, men var kanskje lite plass til det der rattet var festet så jeg fant ut jeg måtte lage meg et nytt et.

 

Slik så det ut da jeg kjøpte båten (uten instrumentering)

 

dashbord_for.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Photo-0015.jpg

 

1. Først målte jeg opp størrelsen jeg trengte i forhold til hvor mange instrumenter jeg skulle ha og hva som passer der jeg skulle montere det i båten. Så skjærte jeg ut to finerplater. En "midlertidig bunn" (skjæres vekk senere), og en frontplate slik som de to hvite platene på bildet her.

 

 

Photo-0017.jpg

 

2. Deretter skjærte jeg ut en trekant som brukes som støtte for å få den rette vinkelen og limte disse tre delenesammen slik som på dette bildet

 

 

 

Photo-0018.jpg

 

3. La en limfuge i glippen mellom platene foran også slik at det skulle holde godt, og lot det hele stå og tørke en stund.

 

 

 

 

Photo-0020.jpg

 

4. For å få en fin buet overgang i bakkant av dashen brukte jeg gaffateip (lerretsteip) og teipet slik som på bildet. fungerte finfint:)

 

 

 

 

Photo-0022.jpg

 

5. Nå har jeg en "ramme" klar for støping. La hele dashen oppå en forhøyning og satte i gang med å støpe. 3-4 lag med epoxy og matte første runde, så herding, så litt pussing så ny runde med like mye støping. Bildet er fra første runde støp står til herding.

 

 

 

 

S5021825.jpg

 

6. Når alt var ferdig støpt skjærte jeg ut hull til instrumentene samt den midlertidige bunnplata. Den var der jo bare for å holde fasongen under støping. Bildet viser ferdig støp, utskjæring og litt pussing.

 

 

 

 

S5021827.jpg

 

7. Så er det klart for sparkling. Dette var første gang jeg støpte noe som helst, så finishen på selve støpen var ikke allverden, går sikkert bedre etterhvert. Sparkling må til, i bøtter og spann ;)

 

 

 

 

S5021832.jpg

 

8. Etter noen runder med sparkel og pussepapir begynner det å nærme seg en ok overflate.

 

 

 

 

 

dashbord_01.jpg

 

dashbord_02.jpg

 

9. Så var det det å få dette på båten da.. Målte opp, tegna rundt og skjærte ut passende hull, litt mindre enn selve dashbordet.

 

 

 

 

dashbord_03.jpg

 

10. Liming, sparkling, pussing x2, x3, x4, x5 hehe... Sånn ser det ut inntil videre... Resten av sparklingen tar jeg sammen med sparkling på resten av overbygget før det skal lakkeres.

Redigert av kofalk (see edit history)
Link to post

Kjempeartig tråd. Kommer til å følge med denne.. :yesnod:

 

Men jeg begynte å lure litt når jeg så filmen din... ser ut som du er alene i båten, gir full gass og klatrer over vindskjermen og fram på fordekket...Var redd det skulle bli det siste innlegget fra din side... :cheers:

 

Skal du lage dekoren i vinyl eler lakkere ?

Link to post

Planen er å fjerne ALL gammelt bunnstoff, ned til gelcoat for deretter å hellakkere båten også under vannlinjen. Den jobben viste seg å være enklere sagt enn gjort. Hyppige søk på båtplassen ble gjort.. og forskjellige metoder for fjerning av bunnstoff ble brukt. Gikk til innkjøp av både vanlig håndskrape og elektrisk skrape. Prøvde også ymse kjemikalier og vanlig eksentersliper.

 

Kjemikalier var helt virkningsløst... Om noe så var det kaustik soda med tapetlim som fungerte best, men sett i forhold til det h****** griseriet og all jobben med blanding og påsmøring for så å LITT lettere kunne skrape av ETT lag med bunnstoff var det også det jeg best kan kalle virkningsløst.

 

Elektrisk skrape var det mye positive skriverier om rundt. Jeg kan ikke si det samme... gikk mye tregere og var lett å lage stygge sår.

 

Slipe ned med eksentersliper? Gammelt bunnstoff i tjukke lag brant seg fast i papiret og gjorde det ubrukelig på under 20 sekunder med sliping. Skal ha god råd og god tålmodighet for å fjerne med eksentersliper gitt.

 

Det som viste seg å være definitivt mest effektivt var god gammeldags skrape med hardmetallblad. Da var det iallefall mulig å se fremgang etterhvert som man jobbet. Rester etter det skrapa ikke tok, gikk greit av med eksentersliper og papir med 40 korning.

 

Bilder:

 

nedpussing00.jpg

 

nedpussing000.jpg

 

nedpussing01.jpg

 

nedpussing02.jpg

 

nedpussing03.jpg

 

nedpussing04.jpg

 

Alt i alt en drittjobb av dimensjoner, går ikke løs på noe sånt igjen med det første iallefall. Hele bunnen på denne båten tok MANGE timer å strippe.

Link to post

Gøy å se at det går framover, ser bra ut dashbordprosjektet!!!

 

har du et bilde av båten bakfra som viser V-bunnen, kjekt å se hvordan den er.....

 

Jeg har iløpet av høsten fiksa litt på en Byliner 1700 Mutiny, skummet var gjennomvått og

båten ble ca 250 kilo lettere etter fjerning, går nå 31,6 knop med 70hk men satser på å teste 140 hesteren på den i løpet av våren................

Link to post

En gammel skroggjennomføring under vannlinjen måtte vekk. og hullet støpes igjen.

 

skrogjennomforing01.jpg

Utsiden

 

skrogjennomforing02.jpg

Innsiden

 

 

Skrudde ut gjennomføringa og skråslipte hullet som ble igjen både fra utsiden og innsiden. Så satte jeg på gaffateip på utsiden og og støpte opp på innsiden.

 

skrogjennomforing04.jpg

 

skrogjennomforing03.jpg

 

skrogjennomforing05.jpg

 

 

Når det hadde herdet fjernet jeg teipen på utsiden og støpte opp til litt mer enn skrogtykkelse på utsiden.

 

skrogjennomforing06.jpg

 

skrogjennomforing07.jpg

 

Brukte en vanlig arbeidslampe som varmekilde til støpen.. Holdt lenge det, varmt og godt :)

Link to post
Gøy å se at det går framover, ser bra ut dashbordprosjektet!!!

 

har du et bilde av båten bakfra som viser V-bunnen, kjekt å se hvordan den er.....

 

Tror det blir tøft med dashbordet på den måten. Har handlet inn alle instrumentene. Ble hvite instrumenter med kromring rundt fra Faria. gleder meg til å se åssen det blir.

 

Bilde av V-bunn:

v-bunn.jpg

 

Tror nok båten min er litt tyngre enn originalt også, men det er ikke skum i dobbeltbunnen. Derimot sikkert en særdeles vasstrukken dørkplate. Orker ikke skjære ut denne nå, kan ikke gjøre alt på en gang, så det får bli i neste vending.

 

Hva regner du med å få av fart med 140-hestern?

Link to post
Tror nok båten min er litt tyngre enn originalt også, men det er ikke skum i dobbeltbunnen. Derimot sikkert en særdeles vasstrukken dørkplate. Orker ikke skjære ut denne nå, kan ikke gjøre alt på en gang, så det får bli i neste vending.

 

Hva regner du med å få av fart med 140-hestern?

 

 

Når eg tok den på land veide eg den med ein krane med vekt hengende mellom båt og krok, akkurat 1000 kilo med motor UTEN bensintanker/batteri.....

 

Den gikk 29 knop med 140 hesteren, jeg prøvde diverse propeller og fikk den opp i 36 knop når jeg sto helt bak i båten, den gikk voldsomt på nasen/overplana pgav vekta, ser i notatene mine at jeg letta den for totalt ca 260 kilo skum inkludert noen inredningssider, jeg brukte 45 kilo polyester og ca 30 m2 duk, har heller ikke montert setene som veier 60 kilo til sammen , så den er ca 280 kilo lettere en før så jeg håper på 40-42 knop..?

 

De vinklene er sikkert satt der pgav sprekker i gelcoaten, de fleste utenbords båter sprekker jo i brønnen rundt om kring, har du ikke mulighet til å legge noen lag duk på innsiden for å stive litt og så sparkler og lakkerer du den fin på utsida?

Link to post

260kg vasstrukken skum i en 17foter? Dæven det kaller jeg letting. Du kvitta deg jo med nesten 3-4 personer bare der ;) Hva var det jeg veide min til igjen da? rundt 630kg inkludert motor og utstyr, men det var den gamle motoren. 120hestern veier litt mer, men det blir litt mindre dritt i båten så tipper jeg lander på rett over 700kg, + vekt av meg da selvfølgelig. Håper på samme farta som du egentlig.. (40-42)

 

De vinklene er sikkert satt der pgav sprekker i gelcoaten, de fleste utenbords båter sprekker jo i brønnen rundt om kring, har du ikke mulighet til å legge noen lag duk på innsiden for å stive litt og så sparkler og lakkerer du den fin på utsida?

 

Jojo, synes vinklene er stygge så hvis jeg kan gjøre det på den måten, så er det 10 ganger bedre. Kunne ikke helt skjønne at de skal gjøre konstruksjonen så mye stivere iom at de bare var skrudd løst på utsiden (sitter jo bare i noen slappe treskruer) Må jeg legge duk på innsiden altså? Er det noe belastning på konstruksjonen her? Trodde trykket fra motor presset mest litt langt nede på akterspeilet, der de laveste boltene går igjennom?

Link to post
Må jeg legge duk på innsiden altså? Er det noe belastning på konstruksjonen her? Trodde trykket fra motor presset mest litt langt nede på akterspeilet, der de laveste boltene går igjennom?

 

 

 

Har egentlig liten peiling på hva som stiver eller ei men har nå gode erfaringer med at når det begynner å sprekke og en klarer å komme til med noen lag duk og polyester på baksiden pleier det å stabilisere seg....hvis du føler at det er sterkt nok er det sikkert det, tenkte bare at det er vel en grunn til at noen satte de på? Sånne sprekker er jo i alle gamle båter så er vel sikkert ikke så farlig

Link to post
Kunne ikke helt skjønne at de skal gjøre konstruksjonen så mye stivere iom at de bare var skrudd løst på utsiden (sitter jo bare i noen slappe treskruer) Må jeg legge duk på innsiden altså? Er det noe belastning på konstruksjonen her? Trodde trykket fra motor presset mest litt langt nede på akterspeilet, der de laveste boltene går igjennom?

alle skarpe vinkler blir som bruddanvisninger, og det kan ofte være luftblærer mellom gelcoat og laminat dersom ikke jobben er skikkelig gjort fra fabrikk. Motoren belaster akterspeilet på mange måter, bare tenk på hvis du tar et luftig svev. Er det fleks så vil gelcoaten sprekke opp.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Fint prosjekt du har på gang her ja! Samme skrog som meg :yesnod:

Du sier du håper på å få 40-42 knop med 120 hesteren? Da tror jeg du er litt lite optimistisk. Min gikk 43-44 med 100 hk Yamaha, og jeg vet om en annen (Summer Fun det også, men fortsatt samme skroget) som hadde 140hk Evinrude, og den gikk 54 knop. Så satser på at du får et sted mellom 42 og 50 :smiley: Kjører nok ringer rundt dieseldyret mitt tenker jeg....

 

Har også tenkt på dekor på siden av min, men vet ikke helt om jeg skal beholde den "clean". Får se litt utover vinteren. Tenkte på noe sånt, muligens litt sprekere. Har et luftinntak på siden å ta hensyn til også som ikke viser på bildet. Det der er modifisert fra den gang jeg hadde påhenger.

Black_Jack31small.jpg

 

Lykke til videre!

Link to post

Når jeg ser slike beslag der ingen beslag skal være, så ringer det ei bjelle.

Jeg tror du hadde gjort deg selv en tjeneste i å ta ut noen kjerneprøver i akterspeil og dørk. Bruk ei hullsag uten senterbor og bor i akterspeilet fra innsiden gjennom indre laminat og kjernen. I dørken borer du gjennom. Ser prøvene tørre og fine ut, limer du de på plass igjen med limsparkel og laminerer over.

Link to post
Du sier du håper på å få 40-42 knop med 120 hesteren? Da tror jeg du er litt lite optimistisk. Min gikk 43-44 med 100 hk Yamaha, og jeg vet om en annen (Summer Fun det også, men fortsatt samme skroget) som hadde 140hk Evinrude, og den gikk 54 knop. Så satser på at du får et sted mellom 42 og 50 :smiley: Kjører nok ringer rundt dieseldyret mitt tenker jeg....

 

Jeg vet om en clipper som gjorde 43 med 90mod. 120 Johnson så derfor jeg trodde omtrent det. 50 er kanskje litt optimistisk tror jeg.. Kanskje med finjustering av en stålprop? Hva veier båten din? Selvom vi har samme skroget så kan du jo ha mye mindre vekt? Min båt veier rett i overkant av 500kg tørr (uten motor, tanker, batteri, dregg og annet utstyr)

 

 

Når jeg ser slike beslag der ingen beslag skal være, så ringer det ei bjelle.

Jeg tror du hadde gjort deg selv en tjeneste i å ta ut noen kjerneprøver i akterspeil og dørk. Bruk ei hullsag uten senterbor og bor i akterspeilet fra innsiden gjennom indre laminat og kjernen. I dørken borer du gjennom. Ser prøvene tørre og fine ut, limer du de på plass igjen med limsparkel og laminerer over.

 

Akterspeilet er helt fint det. Har fjernet fiber øverst og foran og funnet tørr ved. Har også borret opp gamle motorfester og funnet tørr ved, under disse beslagene ser det også fint ut, litt pussing og sparkling må til, men det er helt og fint iallefall. Jeg tipper beslagene er satt på som ledd i en forsterkning en gang det kanskje satt en større motor på den eller noe? Dørken er ikke helt fin, men jeg tråkker ikke gjennom, så det er greit for denne gang :)

Redigert av kofalk (see edit history)
Link to post
Jeg vet om en clipper som gjorde 43 med 90mod. 120 Johnson så derfor jeg trodde omtrent det. 50 er kanskje litt optimistisk tror jeg.. Kanskje med finjustering av en stålprop? Hva veier båten din? Selvom vi har samme skroget så kan du jo ha mye mindre vekt? Min båt veier rett i overkant av 500kg tørr (uten motor, tanker, batteri, dregg og annet utstyr)

 

Har ikke veid min. Er ikke lik de serieproduserte siden det er et selvbygg, men jeg laminerte et ekstra lag på den, men unnlot å fylle med skum. Ser du ikke har det, men båtene etter som heter Summer Fun hadde visst det.

Uansett: Litt av moroa er jo å glede seg til en får teste! I mellomtida skal jeg følge med på tråden din!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...