Jump to content

Kartplotter med ekkolodd

Tintin

Recommended Posts

Planlegger å skaffe en kartplotter med ekkolodd til vår Buster. Trenger forslag og meninger på hva som er riktig produktvalg.

Plotteren/loddet bør kunne

• Vise kartet og ekkoloddbildet samtidig
  • Ha mulighet for å la båten ha valgfri posisjon i kartbildet (f.eks nederst i bildet)
  • Være lyssterkt og ha en oppløsning som er tilstrekkelig for effektiv navigering
  • Takle dybder over 200 meter (helst)
  • Vise evt. fisk selv om det er så dypt at loddet ikke ser bunnen
  • Loddet bør virke selv om man er i marsfart (helst)
  • Plotteren bør ha mulighet for kommunikasjon mot PC, slik at turer og posisjoner kan lagres og også lages utenfor plotteren.
  • (osv :))

Alle meninger, faktaopplysninger og forslag til plotter mottas med takk. Dette er noe jeg ikke kan særlig mye om.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Hei.

Velkommen. Det er mange forskjelliger type god kartplotter. Har selv Navman Trachfish 6600.Ja kan bruker samtidig ekkolodd og kart med fartknop og kompass. Meget høy oppløsinger 800x480 punkter.Ser bra fisk lodd og bunn feks myk eller stein. Har også vanntempetur i giver. Skjerm er 7" tomme. Sterk lys og kan juster svaklys og nattbilde. Meget fornøyd og mye penger på det. Garmin har også kart/ekkolodd og billig. Andre kartplotter som jeg ikke kjenner god. Lykke til videre. :wink:

At-le :sailing:

Redigert av at-le (see edit history)
Planlegger å skaffe en kartplotter med ekkolodd til vår Buster. Trenger forslag og meninger på hva som er riktig produktvalg.

Plotteren/loddet bør kunne

• Vise kartet og ekkoloddbildet samtidig
  • Ha mulighet for å la båten ha valgfri posisjon i kartbildet (f.eks nederst i bildet)
  • Være lyssterkt og ha en oppløsning som er tilstrekkelig for effektiv navigering
  • Takle dybder over 200 meter (helst)
  • Vise evt. fisk selv om det er så dypt at loddet ikke ser bunnen
  • Loddet bør virke selv om man er i marsfart (helst)
  • Plotteren bør ha mulighet for kommunikasjon mot PC, slik at turer og posisjoner kan lagres og også lages utenfor plotteren.
  • (osv :))

Alle meninger, faktaopplysninger og forslag til plotter mottas med takk. Dette er noe jeg ikke kan særlig mye om.

http://gpsbutikken.no

trivelige og hjelpsomme folk

Takk for svar!

Har sett litt på Garmin GPSMAP 298Ci og LMS-334C-iGPS Meninger om disse opp mot hverandre? (Det virker for meg som om Garmin har et bedre ekkolodd enn tilsvarende prisklasse fra lowrance, men at lowrance har bittelitt større skjerm og bedre oppløsning - men her som ellers teller sikkert erfaringer i bruk mye mer enn spesifikasjoner i skrytebrosyrene.)

Hva er forresten å foretrekke av Navionics sine kart og Bluechart? Og hva er den store forskjellen på bluechart sin siste generasjon (G2)?

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Jeg er ikke sikker på hvor stor Busteren er.

Med de spesifikasjonene som er gitt vil det fort kunne dreie seg om et kostbart system.

Jeg ville ha vurdert produkter fra bl.a. Lorenz, Techmarine, Navman, Garmin, Raymarine - for å nevne noen.

Jeg tror ikke det er noen som har foretatt tester av de siste produktene og som kan fremheve noen produkter fremfor andre.

Når det gjelder kartsystemer er min erfaring at det er vanskelig å si hvem som er best av Navionics. C-map eller Bluechart.

Dette dreier seg mye om smak og behag. Jeg har forsøkt alle og blir alltid mest fasinert av den siste typen jeg prøver.

Jeg anbefaler å ringe til flere salgssteder.

Jeg synes personlig jeg alltid får særdeles god bistand hos Seatronic i Moss, men dette beror kanskje på at jeg har lagt igjen noen kroner der opp gjennom årene.

De har katalog på:

http://www.seatronic.no/

Tnx! Det er en Buster XL (18fot med kalesje). Grensen for hvor mye dette bør koste ligger nok rundt 10 000. For dette får man nok ikke alt man ønsker, så da får man klare seg med det man får :smiley:

230_xl_pic2_04.jpg

Hei.

Hva slags motor du har?

Navman kartplotter kan tilkobles drivstoff for bensinmotor(ekstra utstyr)Leveres komplett med sensor og elektronikk. kun Mercury motor.

Navman SmartCraft inerface for Trakfish innebygger motorkontroll passer for enkel installasjon Mercury motor.(ekstra utsyr)

At-le. :sailing:

Hei.

Hva slags motor du har?

Navman kartplotter kan tilkobles drivstoff for bensinmotor(ekstra utstyr)Leveres komplett med sensor og elektronikk. kun Mercury motor.

Navman SmartCraft inerface for Trakfish innebygger motorkontroll passer for enkel installasjon Mercury motor.(ekstra utsyr)

Er en yamaha 100 4-takt. Båten har allerede helt greie display for for drivstoff, turtall, trim, hastighet, etc. Men det å få disse inn på plotteren ville ikke vært å forakte det heller.

Når det gjelder prioritering av funksjonalitet, er det nok basisfunksjonaliteten - kvaliteten på loddet, kombinert med god lesbarhet på kartet som teller mest. Valgfri posisjonering av båten i kartet ville i tillegg være en smart ting, siden det vil gjøre plotteren mer nyttig i marsfart.

Takk så langt.

Er det noen som kan si noe om erfaringer med Garmin GPSMAP 298Ci, evt tidligere versjoner av tilsvarende fra Garmin med plotter og lodd? Er dette et instrument man blir fornøyd med, eller er det noen store irritasjonsmomenter eller showstoppers?

img_-1861279965_0_Big.jpg

Hvis ekkoloddelen av instrumentet er viktigst velg Lowrance

Lowrance

LMS 332C iGPS og LMS 334C iGPS er utgående modeller. De nye modellene har raskere prosessor og bedre skjerm.

LMS 522C iGPS er den jeg vil anbefale. Hvis du fisker i saltvann på mer enn 100m dyp bør du kjøpe et dobbeltfrekvenslodd som LMS-527C DF iGPS.

Lowrance sine modeller har NMEA-2000 og kan interfaces til mange nye motorer for å vise motorinfo.

Hvis du overveier å handle fra USA er også LCX-27C innenfor ditt budsjett. Dette er et tofrekvenslodd med ekstern GPS antenne 7"skjerm med 640x480 oppløsning, dette er et superinstrument. Kommer sannsynligvis til å kjøpe to LCX-27C til min båt i løpet av våren, en til ekkolodd og en til kartplotter/radar bruk.

Hvis kartplotterdelen er viktigst velg Garmin.

Hvis du legger like stor vekt på begge deler gå for Lowrance da Lowrance er bedre på kartplottere enn Garmin er på ekkolodd.

Dette var meget nyttige betraktninger!

Er det slik at loddet til Lowrance vil være å foretrekke foran Garmin, selv om man går for modellene med bare en svingerfrekvens? Garmin snakker om 2 stråler (10 og 45 grader), og oppgir høyere rekkevidde for dette, enn Lowrance gjør på sine svingere med 1 frekvens.

Har noen anbefalinger for hvor man bør kjøpe Lowrance i Norge for å få god pris? Evt. om det kan importeres eller må 'hentes' i utlandet ?

Snakket med teknisk sjef hos Belamarin som importerer Garmin og Humminbird. Han anbefalte Humminbird hvis ekkoloddet var viktigst og Garmin hvis kartplotteren var viktigst. Da jeg vet at Lowrance har bedre ekkolodd en Humminbird er jo den saken enkel. Har mer enn 10års erfaring med diverse Lowrance lodd nå.

En svinger med lav frekvens rekker dypere enn en mer høyfrekvent grunnet dempingen i vannet.

Hvis du trenger et 2-frekvenslodd kjøp en av Lowrance modellene, de er ikke mye dyrere enn enfrekvensutgavene.

Hvis du gir meg litt info om hvor og hvordan du fisker og på hvilke dyp, kan jeg anbefale rett svinger til deg.

Hvis du skal importere har du et par linker her:

GPS4FUN

GPS4FUN har desverre ikke fått inn de nye modellene enda, men de kommer nok snart. De har greie priser og er kjent for god kundeservice.

TigerGPS har også bra priser, og har de fleste av de nye enhetene på lager:

TigerGPS

I Norge er Lowrance overpriset, sender deg en IM med et godt tips om hvor du kan få en bra pris..

Er du i USA en gang i blandt er det selvsagt det gunstigste å ta den med som håndbagasje. Jeg har tatt inn 3 ekkolodd, 1 kartplotter/ekkolodd og 4 GPSer selv, de fleste kjøpt på Outdoor World i Huston.

Redigert av abbor (see edit history)
  • 4 uker senere...

Hei - har lest dette innlegget med interesse.

Er det noen som vet hvordan en kobler en NMEA2000 type Lowrance plotter/ekkolodd til en Yamaha F115? Er det "enkelt" å gjøre dette selv? Hva vil Lowrance plotteren kunne vise av motorinformasjon direkte via NMEA 2000?

En siste ting: Er det mulig å motere ekkolodd-giveren innvendig i en Buster (aluminumsbåt)? Jeg mener å ha hørt at dette skal gå an, men tviler litt selv...

En slik båttype trenger man ikke et flott og kostbart instrument :-) Da mener jeg Garmin har gode tester på sine kartplottere som ikke koster flesk. Navman er et godt alternativ, vil jeg tro.

Hmmm.. det er mulig du har rett fra en eller annen synsvinkel. Min er at instrumentets kvalitet bør velges ut fra hva det skal brukes til mer enn hva skuta kostet :smiley: .

Hmmm.. det er mulig du har rett fra en eller annen synsvinkel. Min er at instrumentets kvalitet bør velges ut fra hva det skal brukes til mer enn hva skuta kostet :smiley: .

Helt klart - synes forslaget til tjeh med Garmin 298 ikke høres dumt ut (sjekk om ekkolodden er god nok). Lykke til! :seeya:

Redigert av erund (see edit history)

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Hei - har lest dette innlegget med interesse.

Er det noen som vet hvordan en kobler en NMEA2000 type Lowrance plotter/ekkolodd til en Yamaha F115? Er det "enkelt" å gjøre dette selv? Hva vil Lowrance plotteren kunne vise av motorinformasjon direkte via NMEA 2000?

Jeg spurte seawave.no og Yamaha om dette. De sier at det fra 2007-modellene fra yamaha er enkelt å få motordata (temp/turtall/oljetrykk/forbruk etc) via NMEA2000. Det trenges der kun en overgangskabel fra plotter til motor. Har selv en 2006-modell som ifølge Yamaha Sverige ikke støtter dette. Synd, siden det kunne vært morsomt å ha. Men bra, siden jeg da slipper å svi av penger på en overgangskabel som bare gir samme data som fra før finnes på displayene rett ved plotteren.

Er det noen som kan si noe om erfaringer med Garmin GPSMAP 298Ci, evt tidligere versjoner av tilsvarende fra Garmin med plotter og lodd?

Jeg har en Garmin 182Ci med ekkolodd funksjon. Dette er et helt ok apparat, det er lett og betjene både med tanke på GPS funksjon og ekkoloddfunksjon. Jeg har montert min svinger innvendig (i en kopp som er fyllt med stearin) og måler dybder ned mot 300 m med denne montering. Er godt fornøyd med denne, og er ikke redd for å anbefale etterfølgeren.

Båten har sin faste plass i hagen.......

• 6 måneder senere...
Hei.

Hva slags motor du har?

Hei folkens.

Tar opp denne tråden da jeg har ett spørsmål.

Jeg kjøpte meg Garmin GPSmap 420s (plotter/gps/ekkolodd) samtidig som vi kjøpte nybåten. (Bella 530 excel med 115hk mercury optimax.)

Kan plotteren min kobles til motoren for å vise motor-dataene? (på samme måte som navman`s utstyr og sikkert også andre..)

Evt hva må jeg kjøpe ekstra og hvor?

Mvh kenbjork

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...