Jump to content

impregnere kalesje


froesak

Recommended Posts

  • 8 måneder senere...

Prøv følgende:

Fyll opp badekaret med 30 graders vann (ikke varmere!!) og tilsett 2 liter (2 flasker) Krystall Grønnsåpe (unngå de billige kjedemerkene med lavere såpeinnhold). Legg kalesjen oppi og rør rundt en gang i blant. La dette ligge i 1 døgn.

 

Tapp ut det møkkete såpevannet og skyll kalesjedelene godt med kaldt vann. Hvis det fremdeles er gjenstridige flekker på kalesjen, så gni forsiktig på de utsatte stedene med en grytesvamp og ren grønnsåpe.

 

Fyll opp badekaret igjen med 30 graders vann og gjenta behandlingen over i 1 døgn. Skyll alle deler godt med kaldt vann når du er ferdig. Hensikten med å skylle med kaldt vann er at du skyller vekk såpen, mens planteoljene og fettet blir igjen i duken.

Nå er kalesjen sannsynligvis usedvanlig ren og pen, fettet i såpen har impregnert duk, glideåser og sømmer, og den vil være vanntett hele sesongen.

 

Metoden har jeg fra en anerkjent kalesjemaker som anbefalte dette for bedre vanntetthet, renere kalesje og mindre slitasje på grunn av en mildt og naturlig "kjemi" istedet for å pøse på med aggresive løsemidler. Jeg har brukt metoden i en årrekke og den kalesjen jeg har nå fra 2007 ser fremdeles nesten ut som ny.

Link to post
Share on other sites

Takker for det Worry II! Er nok ikke helt "ny" da jeg registrerte meg i sommer, men har nok vært mer på lese- enn skrivefronten... ;)

 

@Tilde, har hørt det med å vaske kalesjen i grønnsåpe tidligere, men aldri å droppe impregneringsvæske etterpå. Kalesjen min var ny ifjor og vil helst prøve å være så skånsom som mulig, takker for tips!

Link to post
Share on other sites

"@Tilde, har hørt det med å vaske kalesjen i grønnsåpe tidligere, men aldri å droppe impregneringsvæske etterpå"

 

Du kan med fordel droppe egen impregneringsvæske hvis du følger anvisningen over. Denne fremgangsmåten vasker og impregnerer effektivt på en gang når du bruker ca. 2 liter grønnsåpe i hvert bad. Bruk aldri varmere vann enn 30 grader (kalesjen kan krype) og kalesjen skal ligge et døgn av gangen. Dette fordi at vannet skal avkjøles og fett/ planteoljer i grønnsåpa skal herde i stoffet.

Prøv selv: Etter å ha lufttørket kalesjen etter siste vask og kaldtvannsskyll, så slå noen øser vann på stoffet og test.

Du vil bli ... impregnert!

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skulle ikke være nødvendig å impregnere de første årene, nei.. Min var ny i fjor og den skal ikke få impregnering før den lekker ! Grønnsåpe om den blir møkkete.

Jeg misstenker at mye av impregneringstypene som benyttes sliter mye på kalesjen. Finnes også eksempler på at de går fortere i filler. (både stoff og sømmer)

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et annet eksempel .. Jeg har gjort en studie :smiley: Kjøpte en reativt kostbar paviliong med samme type taktrekk som i kalesjen. Dette trekket skulle også tåle norske vintre. Dette passerte vinter nummer 4 i år ! Potte tett ! Ikke rørt duken ! Lurer på hva som skjer om jeg vasker det nå..? Jeg har kjøpt nytt trekk til i år nå, fordi der er falmet og stykt, men det er 100% tett !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Burde ikke være nødvendig å impregnere kalesjen sålenge den ikke lekker. Har nå en 10 år gammel sprayhood og kalesje laget av Markilux 37, lekker ikke ennå. Har vasket den litt noen ganger på båten og vannet perler ikke lengere på duken, men lekker gjør den ikke. Sjekket på markilux sine hjemmesider og der stod det at markilux 37 er behandlet med teflon på yttersiden og polyuretan på innsiden. Markilux anbefalter vanlig teltimpregnering hvis dette skulle være nødvendig etter vask. Men akrylstoffet markilux trenger ikke noen form for råte eller UV beskyttelse. Kanskje dette med impregnering bare henger igjen fra de gamle bomullstoff kalesjene?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...