Jump to content

Beste kalesje impregnering?


Åsabu

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg kjøpte i fjor Maritim sin kalesjeimprignering. Jeg opplevde da ut i sesongen at jeg fikk mugg på innsiden av kalesjen.

er det noen av dere som som har anbefalinger for gode imprigneringer. Hva med Hempel?,den er dobbelt så dyr men er den dobbelt så god? Er ellers åpen for anbefalinger/erfaringer fra dere.

Link to post
Share on other sites

Hempel sin er helt grei den. Men jeg har også god erfaring med en som kalles Seilmakerens impregnering, som jeg har kjøpt fra Eteka A/S i Sveio. Det er visstnok viktig å bruke en impregnering uten silikon, men hvorfor må jeg innrømme at jeg ikke husker helt lenger.... :crazy:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mange inkl meg sjølv meinte biltema sin var bra. Men nå er eg ikkje sikker lenger. Kalesjen ser strøken ut, men lekker. Har aldri vert vannperler på den heller. Blir bare gjennomvåt....

 

Nokon som veit når ny kalesje skal impregneres? har hørt: når den lekker.

 

Men videre med tråden. Kva er best?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har hørt at en ikke skal bruke impregnering som inneholder silikon eller parafinvoks, dette ødelegger sømmene på kalesjen. Selv leverte jeg kalesjen hos Nes Fortelt og Kalesjevask som ligger på Nes i Hedmark. Sendte den som egenembaler norgespakke som kostet 145 kr i porto. Fikk igjen en kalesje som var både ren og godt impregnert. Prisen var det ikke noe å si på. Så jeg kommer til og levere inn kalesjen min til høsten igjen. :flag:

Link to post
Share on other sites

Har fått med meg at Stabil Impregnering selges av Krefting, men kan ikke se at de selger direkte til forbruker....? Kan heller ikke finne noe forhandlerliste på sidene deres. Kanskje en må begynne å spørre i alle butikker en er innom om de selger produkter fra Krefting :lol:

Link to post
Share on other sites

Kanskje en må begynne å spørre i alle butikker en er innom om de selger produkter fra Krefting :lol:

Eller ringe Krefting og spørre om de har noen forhandler i nærheten av deg :-)

Fant Stabil i jernvare handel dengang jeg testet

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

En svoger laget kalesjeimpregnering av: Baderomsilicon og White Spirit.

et par liter White Spirit og en tube silicon, rørte rundt og hadde det på kalesjen....

 

En glimrende måte å ødelegge kalesjen på! Men har du en gammel kalesje som er umulig å få tett med vanlig impregnering, kan dette være en måte å få tyne et par år ekstra ut av den som vinterkalesje for eksempel.

 

Men generelt er silikonimpregneringer fy fy, da det ødelegger sømmene. Så unngå de billigste impregneringene, som Blåtind etc. Disse består i all hovedsak av silikon og white spirit, og dette er ikke bra for kalesjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei Index

Kan du utdype det du skrev om at silicon ødelegger sømmene?

 

Tråden som brukes til å sy kalesjer består av nylon innerst og bomull ytterst. Grunnen til dette er at tråden skal ha mulighet til å svelle i regnvær, slik at man unngår lekkasje i sømhullene i kalesjeduken. Når man bruker silikonbasert impregnering ødelegges trådens egenskaper, slik at man lettere får lekkasje langs sømmene. Det vil jo alltid bli litt bevegelse i tråd og hull i vind m.m., og da er man avhengig av tråd som kan kompensere for dette.

 

Et problem med våtromssilikon løsningen er jo at du legger et tykkere klag med silikon på kalesjen enn du ville gjort med vanlig impregnering. Da vil du hindre duken i å puste, og lettere kunne få muggflekker m.m. som setter seg fast i duken. Sjekk bare silikonfugene i dusjen hjemme, våtromssilikon er en skikkelig yngleplass for mugg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har også levd i troen på dette med trådene i kalesjen.

 

Men i fjor var jeg på Seasea på Rud for å handle diverse - og det var diverse forhandlere tilstede. Snakket en del med en kar fra Hempel da jeg vurderte å prøve hempel sin impregnering. Han mente dog at dette med trådene gjaldt i gamle dager - at moderne kalesjer med de normale impregneringene som var i salg ikke ville ha slike problemer lengre. Men har var samtidig vedlig tydelig på at Hempel sin impregnering IKKE (!) skulle forsøkes utenpå Maritim sin - som vel var det trådstarter vurderte og som var tilfelle som trådstarter - og for meg selv. Vet ikke helt hvorfor, det var noe greier i Hempel sin som ikke var spesielt heldig å ha utenpå Maritim sin. Så jeg fortsatte med Maritim sin som jeg har vært veldig fornøyd med.

Link to post
Share on other sites

Hei Index

 

Jeg tror at teori og praksis ikke alltid stemmer overens!

 

Min erfaring om dette i praktisk bruk, er at kalesjen er tett uavhengig av belastninger fra vind og derav strekk i sømmer etc. Silikonens evne til å bevege seg i utherdet tilstand er relativ stor. Videre virker det som om tråden blir mettet av silikon, og får en bedre binding til stoffet slik at bevegelsene blir mindre eller at silikonet strekker seg og hindrer lekkasje.

 

Nå er jo bruk av silikon i impregnering av kalesje ikke noe nytt. Det er jo blitt brukt i mange år. Men prisen du måtte betale for å kjøpe impregneringen stod ikke i forhold til prisen på innholdet i boksen. Leste på innholdsfortegnelsen hva impregneringen inneholdt. Det var løsningsmiddel samt silikon. White spirit og silikon på tube blandet ga nettopp samme impregneringsevne.

 

Må jo også nevne at det er mange forskjellige kalesjestoffer på markedet både tykke og tynne og denne impregneringen kan nok ikke brukes på alle.

 

Kan være enig i at du bruker ikke dette på en relativt ny kalesje Men har du en kalesje som har blitt brukt noen år, gjerne etter 4 til 6 år, kan denne impregneringen forlenge kalesjens bruk i mange år.

 

Min kalesje var 5 år og lakk som en sil. Hadde nettopp kjøpt båt i Middelhavet og var på vei hjem. impregnerte med white spirit og våtroms-silikon. Dette ble helt tett.

 

Båten ligger ute hele året med kalesjen på uten tildekking, og nå etter to sommere og to vintere er den fortsatt tett.

Det eneste jeg ikke er fornøyd med er at den blir litt misfarget(ser litt våt ut og mørk i kalesjeduken).

 

Muggflekker og sopp innvendig er som alt annet bestemt av hvor tørt du klarer å holde det. Utvendig blir det ingenting.

 

Dette er mine egne subjektive erfaringer, og kan godt være at det er feil !! Har planlagt å kjøpe ny kalesje i år, og da har jeg tenkt til å prøve ut impregnering med nano teknologi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...