Jump to content

Bra middel til å rense gelcoaten


Kirkhorn

Recommended Posts

Hej Kirkhorn!

 

Jag använder Turtles lakkrengöring   röd flaska  (används för att göra rent billakk!!)

men funkar ypperligt på gelcoat, virker veldi skonsamt, kan ivarjefall ikke se att det

har 'slip-effekt'!

 

Vill man ta noe med slip-effekt så kan man använda Autosol, men då får man vara lite

försiktigare!

Link to post
Share on other sites

mjaa.. Hugos inneholder et slipemiddel så det bør brukes med varsomhet.

På Hugos-boksen står det ikke noe om innholdet, kun: "VASKE-/RENSEMIDDEL Gift- og syrefri". Overskrifter om bruk er som følger: Rengjøring, båtvask     Fliser, badekar etc.           Metaller

 

Når en leser om bruksområdene, plastbåter, badekar, kokekar, messinglinjer osv., så er det rart at det skal være så mye slipemidler i. Produsenten burde i tilfelle ha opplyst om dette slipemiddelet.

Link to post
Share on other sites

Hugo produsenten nekter å oppgi hva som er inni boksen.

 

Har noen prøvd med Hempel gelcoat cleaner? Pulver som blandes ut med vann. Har god erfaring med Hempel teak cleaner på gelcoat, men den skal vistnok inneholde sandkorn som kan ripe opp. Ble fortalt at disse to produktene egentlig har samme innhold, men det stemmer nok ikke helt.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har en god del inngrodd "eksos" på bakre del av båten som jeg sliter med å få fjernet.  :confused:

 

Noen som har et forslag på et godt og rimelig rensemiddel. Kjøpte en flaske på Biltema, men

denne har ikke fungert slik som jeg trodde.

 

Venter spent på svar...

 

 

Har brukt diesel og parafin til å vaske vekk eksos med tidligere,det har ivertfall fungert for meg.

Ikke har jeg sett at gelcout har tatt skade av det heller,så jeg kommer nok til å bruke det fremover istedetfor dyre andre vaskemidler som ikke virker......

Ellers så er jo jif et fint middel selv om mange ikke anbefaler det.

Link to post
Share on other sites

Hugo produsenten nekter å oppgi hva som er inni boksen.

 

Har noen prøvd med Hempel gelcoat cleaner? Pulver som blandes ut med vann. Har god erfaring med Hempel teak cleaner på gelcoat, men den skal vistnok inneholde sandkorn som kan ripe opp. Ble fortalt at disse to produktene egentlig har samme innhold, men det stemmer nok ikke helt.

Hei Lasse!

 

Jeg har prøvd Hempel i pulverform. Dette er meget effektivt, faktisk et stoff som virker skikkelig. Hadde i mange år "gulning" av skroget ved vannlinjen, og jeg prøvde div stoffer for å få av dette uten å lykkes. Med Hempel gelcoat cleaner forsvant dette på et øyeblikk. Om det er slipende eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men det virker uten å måtte jobbe for mye med gnikking etc.

 

Mvh Cato

Link to post
Share on other sites

Hei,

Dette er en litt tåpelig diskusjon, da det er veldig subjektivt hva som virker og hva som er rent.

Jeg tror en flate som er helt ren for noen kan være møkkete for andre, alt etter hvor viktig dette er for båteieren.

Generelt kan man si at vi sliter med to typer typer "skitt", på gelcoaten. Det ene er skitt som blir påført som eksos, oljer, fulgeskitt og annet griseri fra vannet/lufta. Det andre er oksydering fra sol og vær.

Min erfaring er at det første fjernes kjemisk med en eller annen "rensekrem". Renskremen må da tilpasses hva slags skitt det er snakk om. Det andre vi snakker om er oksydering eller gammel fugleskitt som har gitt missfarging eller matt gelcoat. Her er det bare rensekremer med slipemidler som kan hjelpe deg for her må den øverste delen av gelcoaten bort!

 

Konklusjonen da blir at Hugos og andre rensekremer med slipepasta i tar selfølgelig alt, men også litt av gelcoaten HVER gang, og det ønsker vi vel ikke! Så bruk slike midler med frsiktighet, eller rettere sagt bare når det er nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Vi bruker hovedsaklig vann og såpe til rengjøring. Vi bruker Hugos på fendrer og vanskelige flekker.

Vi er ikke blant de største på salg og ikke overivrige rengjørere men litt blir det og sesongen 2003 har vi brukt maks 1/2 boks.

En boks koster 50-70 kr. og slipeeffekten har for meg sålangt ikke vært synlig. Ikke trenger man å beskytte seg og lett er det å bruke så slik jeg ser det så tror jeg det er det desidert mest fornuftige å bruke for den vanlige mann i gata.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...