Jump to content

Drømmer om seilbåt


ok67

Recommended Posts

Jeg har etterhvert begynt å drømme om seilbåt, men har ikke filla av peiling på seilbåt og seiling, bortsett fra et stk. Bick Rock n'Roll seilbrett som ligger og samler støv, det har det gjort noen år......

Kommer sikkert ikke til å bli noen handling i år (om ikke det dumper ned en overraskelse fra Hamar), men det er jo mulig å drømme litt, og god planlegging er jo halvveis gjennomført.

 

Hva bør en totalt novise på seilbåt og seiling tenke på ved eventuelt seilbåtkjøp ?

Link to post
Share on other sites

Oppsøk nærmeste seilforening. Spør om du kan få være med noen på tirsdagsregatta. Du lærer mer på en runde der rundt stolpene enn en måneds diskusjon her.

Vi ser frem til å ønske deg velkommen i klubben.

 

Ved nærmere ettertanke. Båten som hadde vært midt i blinken for deg ble nettopp solgt i klubben her. En 26 fots svenske bygget i finer og epoxy. Seilte relativt bra forresten.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og vær så snill, gå for all del ikke på et seilkurs.

Der lærer du bare at båten MÅ være hvit og blå, at kun MUSTO og Henry Lloyd duger til sjøs,og at medlemskap i KNS med tilhørende splittflagg og Blå Blazer er et must for å kunne føre et seildrevet fartøy.

 

PS - husk å hilse pent til HØYRE... :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

:lol:

 

Kan supplere med litt "krav".

Båten bør være såpass stor at den egner seg for ferieturer med kone og barn (1 gut 8-9 år), samt at den nok bør være relativt lettseilt for en amatør som meg. Noe regattaseiling er jeg ikke sikker på om det blir, men man vet jo aldri......

Link to post
Share on other sites

Hva bør en totalt novise på seilbåt og seiling tenke på ved eventuelt seilbåtkjøp ?

 

Hvis du drømmer om seilbåt, så har du vel kanskje begynt å kikke på finn.no osv? Les litt der om hva som er av forskjellige båter og hvilket forskjellig utstyr de har. Etterhvert danner du deg et bilde av hvilken type seiler du liker, f eks langkjølet eller finnekjøl, bred/smal type osv. Tenk over til hvilket bruk du vil ha. Skal den tåle mye sjø, er fart viktig, god plass, hvilket material osv.

 

"Tusen spørsmål" dukker opp etterhvert, og de kan du jo få svar på her inne hvis ikke du har kontakt med andre seilere.

 

Vi hadde ikke noe som helst peiling på seilbåt da vi kjøpte, men angrer ikke en plass på skøyta!

 

Lykke til, en spennende tid du går i møte!

Link to post
Share on other sites

Er du full Suzuki? Har du noen gang tatt et seilkurs, og hvis du har opplevd det du sier burde du gå ut men navn på seilforening.

Det er det dummeste innlegget jeg har lest her på svært lenge.

I tillegg til regattaer er nok dette den beste plassen en kan lære å seile. På et kurs får du anledning til å være med i forskjellige typer båter så da kan du jo lettere oppleve hvordan din drømmebåt er.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner en som konsekvent seiler i kjeledress fra Felleskjøpet.

 

Ikke undervurdert FK. Har to varmedresser.

En fra Musto til 3000kr.

En fra FK til 750kr.

Begge holder kulda ute.

Ingen holder vannet ute.

 

FKII.JPG

 

Forøvrig har jeg nok Østlandets ( Landets ? ) eneste seilbåt med FK striper både på sprayhood og storseiltrekk. :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Er du full Suzuki?

 

Veldig sjelden in general, og definitivt ikke i kveld.

Har du noen gang tatt et seilkurs, og hvis du har opplevd det du sier burde du gå ut men navn på seilforening.

 

Visste ikke at seilforeninger kjører seilkurs engang jeg.:smiley:

 

Det er det dummeste innlegget jeg har lest her på svært lenge.

 

:wink::smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke heller gi noen eksempler på seilforeninger som gir seilkurs for turseile / familieseilebåter i Oslo regionen da ? Regner ikke med at du regner seilkurs for optimiseilere i 20kg klassen eller Yngling eller Zoom8 som et godt alternativ for noen som vil ha seg en turbåt ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Altså; det jeg snakker om er følgende:

skal man ha utbytte av et seilkurs, etter min ringe mening, må man seile en nogenlunde turrigget båt.

Å seile en jolle, eller racerbåt, er sikkert veldig nyttig, men gir neppe den treningen og " følingen OK 67 ønsker seg.

 

Grunnen til at jeg mobber, er at det er en rekke PRIVATE aktører som tilbyr dette. Lunde Båt, NORMAR, Nautisk Seilskole i Moss osv osv. Dette er sikkert veldig hyggelige og lærerike greier, men kanskje ikke det en helt nybegynner trenger for å føre en Maxi 77 ?

Jeg, og veldig mange medmeg, startet med å kjøpe en passende båt, og heise opp klutene. Og så " seilet " jeg.

Jeg " seiler" fortsatt, men er overhodet ingen SEILER.

 

Uansett - spøken min ble misforstått av flere. Beklager.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg begynnte på samme måte som deg, Suzuki. Hadde riktignok vært i kontakt med seilbåter i årenes løp før det. Likevel fikk min eldste sønn et seilkurs i den lokale seilforeningen til konfirmasjonen. Tror ikke han har hørt uttrykket 'blazer' noen gang.

 

Forøvrig ligger noen få meningsytringer av meg om splitflagg-relaterte ting et sted her på båtplassen... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan bare svare for den foreningen jeg er med i og det er Brevik Seilforening. De båtene som blir brukt er tradisjonelle turbåter alle sammen. Jeg kan nevne Albin Delta, Maxi 999, Lohi25, Comfortina,+++.

Eller du kan komme med din egen båt å få med deg folk fra foreningen i den. Det betyr at du selvfølgelig kan få noen fler ombord i din båt også. Da kan det jo vanke tips å råd, samt at du får en vurdering av f. eks seilene dine.

Det har ikke vært med noen utprega regattabåter til disse kursene.

 

Så velkommen med den båten du har.

Benytter samtidig anledningen til litt reklame for BS.

 

Seilkurs for voksne nybegynnere mai 2007

Tur og Hav gruppa arrangerer i mai seilkurs for voksne nybegynnere på Seivall.

 

Påmelding til:

Jan Ove Lorentzen ....... E-post til mgros@broadpark.no innen 1. mai. OBS - Begrenset antall plasser, så vær raskt ute!

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK67, seiling er ikke vanskelig. Vindsurfer som du har drevet med er fin trening, dt samme gjelder jolle.

Seilkurs er fint, hvis du overhode ikke har seilt før.

 

Seilkurs er fint når det trimming av seil, osv. Dette kan også gjøres av bekjente/venner som KAN seiling.

I tilegg kan seilkurs skape en "trygghet" ombord.

 

Blå blazer er vel un på kursene du har gått Suzuki :wink:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

:lol:

 

Kan supplere med litt "krav".

Båten bør være såpass stor at den egner seg for ferieturer med kone og barn (1 gut 8-9 år), samt at den nok bør være relativt lettseilt for en amatør som meg. Noe regattaseiling er jeg ikke sikker på om det blir, men man vet jo aldri......

 

2 voksen og et barn da trenger du ikke store båten men personlig så synes jeg at gleden med seiling når vi snakker turseilbåt faller radikalt når man er over på portapotti og minus 26 fot.

Vi er en familie på 5 som har seilt siden midten av 90tallet og hatt 5-6seilbåter i tillegg til optimist osv.

Første båten var en Player 311 (30fot) det er en båt i prisklassen 2-300 000.- , da får du mye båt men må gjerne slite med ting som gammel motor og andre ting som begynner å bli tilårskomne.

Etter det hadde vi en Becker 27 fra 70tallet , den ble for liten til at ungdommene i familien ville være med på tur utover 1-2dager max og vi voksne fant heller ikke spesielt mye seilglede i den båten du får en båt i den klassen til 100-150 000.- , grei nybegynnerbåt men er du vant til motorbåt i størrelse 25-30 fot og 3uker i båt i fellesferien så tror jeg du vil mistrives i en slik båt , er du vant til mindre båter så kan det være en genial størrelse/prisklasse å begynne i.

 

De fleste turbåter er lettseilte så om du ikke løper og kjøper en banner 28 eller albin express så er båten lettseilt for en amatør uansett.

 

Ta et 6dagers kurs hos norsk seil og navigasjonsskole om de fortsatt holder på med det , det er en glimrende introduksjon til seilerlivet , da får du seilt endel og får med deg relevant kunnskap i tillegg.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpe en kurrant båt som du kan bli kvitt om seiling ikke er noe for deg eller om det viser seg å være noe for deg og lysten på større båt melder seg.

 

Huske også på at seilbåter over jolle-stadiet går minst like mye for motor som for seil og dermed få en båt med ok motor.

 

Styre unna båter som er lekne, morsomme, racere osv osv...se etter stikkord som underrigget, familievennlig osv.... ;)

Link to post
Share on other sites

Ikke undervurdert FK. Har to varmedresser.

En fra Musto til 3000kr.

En fra FK til 750kr.

Begge holder kulda ute.

Ingen holder vannet ute.

Suzuki

 

Men du drukner garantert med begge om du ramler uti.

 

Bortsett fra denne noe lødige kommentaren. Seilbåter er gjerne noe mindre rommelige enn motorbåter. Hvis man da ikke går for disse partyseilerene som seiler best når de ligger fortøyd.

 

Ellers så har jeg selv aldri hatt noe seilkurs. Født og oppvokst med sakene. Kompisen min var sønn av den lokale landhandleren. Der rappa vi melsekker, når faren hans lot som om han ikke visste hva som foregikk. Vi sydde sekkene sammen til råseil og satte på rosjekta tilhørende samme fader, som fremdeles lot som om han ikke ante hva som foregikk. Så rodde vi motvinds, og seilte hjem. Noen ganger snudde vinden, og vi måtte ro begge veier. Poenget med denne tiraden er at det er ikke så mye som skal til før man oppdager gleden ved å seile. Det forbløffende faktum at man kan komme fra et sted til et annet. Ikke nødvendigvis dit man hadde planlagt, men at man kommer frem ved naturens egen hjelp.

 

Begynnelsen kan godt være en mindre og sedat båt. Tøff utpå i løy vind, heis seil og se resultatet. Kjøp en nybegynnerbok om emnet. Det var første bursdagspresenten til meg fra Admiralen etter at vi giftet oss for 37 år siden. Og da hadde jeg seilt i flere år. Uten at det var godt nok. Man blir heller aldri god nok, ikke noe å strebe etter heller. Det er som sex, man behøver ikke å være verdensmester for å ha det gøy, siste har ingen relevans til Admiralen og boken. Den handlet kun om seiling, på æresord.

Link to post
Share on other sites

..................... Noe regattaseiling er jeg ikke sikker på om det blir, men man vet jo aldri......

du kan starte redan i kveld..........med litt simulering.....

 

 

stell dig i en svinkall dusj (med kläderna på) o begynn o rive tusenlapper............ :lol:

 

 

nejda ok67........så farligt er det ikke...du kommer o upptäcka en helt ny värld....båtlivet får en helt ny dimensjon!

 

velkommen in i gänget :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...