Jump to content

Drømmer om seilbåt


ok67

Recommended Posts

Vet ikke om "ok67"blir så mye klokere med denne "kranglingen"

:lol: Vel "kranglingen" er vel i god båtplassen stil, bare man bruker det riktige filteret når man leser så kan man da få gangske så mye utav det.

 

velkommen in i gänget :smiley:

Må da kjøpe seilbåt først da, er foreløbig på tanke/drømme stadiet, men i løpet av et år eller to så kanskje. Jeg brukte nok et år eller to på planlegging og studering av ting og tang før jeg begynte å bygge den båten jeg har nå også, og den kommer jeg nok til å beholde selv om jeg kjøper seilbåt.

 

Blir jo rene skipsrederen :crazy:

Link to post
Share on other sites

KNS arrangerer seilkurs på mange nivåer. Jeg har selv vært med som vikarierende instruktør på nybegynnerkurset som bruker First Class 8 - en regattakjølbåt. Jeg mener den er et godt utgangspunkt for å skjønne seg på hvordan en kjølbåt - også mer trauste turseilere - oppfører seg. Fordelen med en lett regattabåt i opplæringsøyemed er at den reagerer mye mer kontant på riktig/gal trim - den gir mye mer kontant tilbakemelding - og den er morsommere å seile. Vår FC8 er dessuten ikke noe 'møbel' - vi prøver konsekvent å seile inn og ut fra brygga og på den måten trene båthåndtering. Det ultimate for å få et intuitivt grep på seilingen er selvsagt å rote rundt på egen hånd i en jolle.

 

Lagt til: Jeg så først nå at OK67 bor i Trøndelag - så KNS er uaktuelt. Men hvis du har valget - ta et seilkurs som bruker livlige kjølbåter eller joller. Eller hopp i det uten seilkurs...

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å ha pusset opp 2 store tresnekker med gamle store tunge klumper av noen motorer, fant jeg ut at jeg ville forsøke seilbåt som mitt neste prosjekt. "Agnes IV" dukket opp og ble plassert i hagen. 9,78 meter med mahogny, "stor hytte" og mast med plass til mye seil om ønskelig. Ferdig oppusset vil det bli en båt mange vil snu seg etter, jeg vil ha plass til familien (1 dobbel + to enkle køyer), dass, kokebluss og vann. Ikke høyeste komfort, men frihet og godt nok i massevis og til en rimelig penge.

 

Jeg har aldri seilt, skal aldri ta et kurs, vil aldri seile regatta - men skal sette båten på vannet og heise seil når vinden er "rett"...så er det å prøve og feile i noen dager. I løpet av første måneden vil jeg kunne seile "greit nok - i løpet av første sommeren vil jeg kunne seile under flere og flere vindforhold. Om det er tider jeg ikke føler jeg er kar om å seile - da putrer jeg for motor - frem til jeg føler meg trygg på seilingen...og det skal ikke ta lange tiden.

 

Det er deilig å lære seg ting selv! :yesnod:

 

Få deg en god gammel treseiler OK...på Trebåtsakutten ligger det en SK40 (Winga) nå, som du nærmest kan få....en rask transport hjem så er du på vannet til våren om du står på!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...