Jump to content

Tilkobling av jordingsplate


Tallisman

Recommended Posts

OK Arne, beklagar at jag beskyddet deg for feil termonologi vedrörende elektrofag. Oh jeg må omså innrömme at du er superflink på å bruke internet vedrörende å finne de som styrker standarder go normer.

Men som sagt gjentatte ganger. Ingen av disse har noen form for samkörning av elektrisk go elektronisk utstyr i lystbåt, Derimot så finnes det nye praktisk kunskap her på båtplassen, som tar vare på både PE (personlig sikkerhet ) om korrosjonsproblemer.

Om du finner dette i dokumenten du refererer til så blir jeg imponert, for det klarte ikke jeg sa jeg prövde for 30 år siden.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev On 22.6.2024 at 22.33:

Du som har slik oversikt, kanskje du kan finne ut hvilke anbefalinger, regler og krav som eventuelt finnes rundt jording av VHF radio, radar og antenner for disse

 


Da det kommer til radio-jord som er noe helt annet enn PE

så finns litt beskrivet i denne teksten

 

eks om hvorfor man ikke trenger å jorde VHF-antennen

 

og hur man kan utforme kondensatorer som gjør att man får en fullt fungerende HF-jord, (som man må ha til en HF-radio) uten att denne HF-jorden er elektriskt forbunden med Dynaplaten i sjøen

 

http://www.seaqwest.se/pdf/baten/HF_i_baten07.pdf

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 2 timer siden:


Da det kommer til radio-jord som er noe helt annet enn PE

så finns litt beskrivet i denne teksten

 

eks om hvorfor man ikke trenger å jorde VHF-antennen

 

og hur man kan utforme kondensatorer som gjør att man får en fullt fungerende HF-jord, (som man må ha til en HF-radio) uten att denne HF-jorden er elektriskt forbunden med Dynaplaten i sjøen

 

http://www.seaqwest.se/pdf/baten/HF_i_baten07.pdf

 

 

Dette er jo rett, men vil tilføye:

Noen antenner har innebygget jordplan, andre ikke.

Om du ikke trenger lang rekkevidde trenger du ikke jordplan

Mange antenner får lengre rekkevidde ved å bruke sjøen som jordplan

Med tanke på lynnedslag, så kan det også være fordelaktig med jordplan i sjøen for å beskytte utstyr

 

Noen VHF leverandører jorder både - og antennen til chassis.  Det samme gjelder også annet navigasjonsuxtstyr. Hvordan skal dette kobles, til jordplan

Hva med aggregat og  jordplan.  

Hva med motor om den er enpolet/topolet, og jordplan jordplan vi batteriminus til VHF jordplan

Alt dette avhenger av utstyrets beskaffenhet. Og det kan være litt vanskelig å finne ut av.

 

Installerer du først en skilletransforator på 230V blir alt mye enklere, da trenger man egentlig ikke kjenne alt utstyr, bare koble sammen all jord til jordplan. Det utffra den enkle forklaring at du  har ivaretatt PE og du har minimalisert korrosjon grunnet 230V og du har optimal jord på navigasjon og sikret deg mot minst mulig skade ved lynnedslag, 

 

Link to post
Share on other sites

Min ” filosofi ” er å ha separate dynaplates til min HF-radio, har to dynaplates som sitter ett på hver side av roret !

koblet til AT´n via kondensatorer, så att jeg ikke har en elektrisk forbindning, mindre risk for krypstrømmer 

og mindre risk for størninger fra landstrøm/iso-trafo

 

til VHF har jeg ikke jord, den funker utmerket uten…

 

sen skrev du radar, JRK !  men jeg kan ikke huske att den trenger jord…..nå har jeg en bredbåndsradar, B&G 4G

mulig de klassiske med magnetron krever jordning, det vet jeg ingenting om !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Gunga Din said:

Min ” filosofi ” er å ha separate dynaplates til min HF-radio, har to dynaplates som sitter ett på hver side av roret !

koblet til AT´n via kondensatorer, så att jeg ikke har en elektrisk forbindning, mindre risk for krypstrømmer 

og mindre risk for størninger fra landstrøm/iso-trafo

 

Dette er jo også et gammelt tema innefor automatikerfaget også. De som jobber med elenergi vil ha alt over på samme jordplan. De som jobber med intrumentering og ulike former for elektronisk kommunikasjon vil absolutt ikke ha støy fra elenergisuystemene inn i sine systemer. Man kan jo da legge opp to forskjellige jordingssystemer, PE for sikkerhet, og "instrumentjord" eller "signalreferansejord".

 

Husker ikke hva som står det men denne problemstillingen er så vidt nevnt i ekomforskriften og så skal det stå noe nærmere om det i NEK700 serien

 

For bygninger så pleier man vel å holde de to jordingssystemene fra hverandre gjennom bygget, men så kobler man allikevel sammen de to jordingssystemene ved strøminntaket. Når man har to sett med jordledere så blir det en forholdsvis stor kabellengde mellom støykilde og "følsom komponent" slik at støysignalene blir dempet på veien. Samtidig så gjør sammenkoblingen ved inntaket at de to jordingssystemene blir liggende på noenlunde det samme potensial.

 

Hvis man har to forskjellige jordingsplater i en båt, så må vel det bli helt topp.

Link to post
Share on other sites

16 hours ago, Chilli Solbris said:

Strøm på brygga er det nok greit å ha orden på:

 

Interessant. Legger ut noen linker. Dette er jo absolutt et argument for at det ikke bør være et kategorisk påbud om å alltid bruke jordingplate, eller tilsvarende jording ombord i båten.

 

https://www.vg.no/nyheter/i/xm82rl/barn-fikk-stroem-i-seg-under-bading-helt-forferdelig

 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/687?post=165487

 

https://www.nrk.no/sorlandet/tre-barn-til-sykehus-_-skal-ha-fatt-strom-i-seg-1.16938639

 

https://www.nettavisen.no/nyheter/tre-barn-fikk-strom-i-seg-under-bading-i-korshamn-ingen-av-dem-ble-alvorlig-skadd/s/5-95-1889655

Link to post
Share on other sites

Tar tjansen, bare forklare Hulda:

Tett landstrømkabel, godkjent for nedgraving.

Strøminntak fra land inne i et skap, alltid tørt, mont. på plastplate.

1 meter fra strøminntak til dobbeltisolert skilletrafo montert på tørr treplate.

 0,5 meter til sikringsskap med personvernautomater mont på tørr treplate.

Tre sett med stikkontakter, montert på tørre treplater. 

Alle stikk jord tilbake til felles jordskinne i sikringsskap.

All kabling forlagt på tørt treverk.

Ikke en eneste elektron slipper ut i sjøen fra dette anlegget.

Og slik skal det fortsette, DSB eller ikke DSB. 

 

Antennejord til Dynaplate.

 

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Hulda said:

Og slik skal det fortsette, DSB eller ikke DSB. 

 

Fikk akkurat en mail fra DSB som bekrefet at det ikke var et absolutt krav å bruke jordingsplate i fritidsbåt, foutsatt at man kan dokumentere et tilsvarende sikkerhetsnivå. 

 

Dette er da "obligatoriske krav" som står i selve forskiften:

 

Quote

§ 13.Jordingssystem

Jordingssystemet skal være tilpasset det fordelingssystemet som er valgt for hele eller deler av anlegget, slik at det ikke oppstår farlig strømgjennomgang eller for høye temperaturer som kan føre til forbrenning eller brann.

 

I forhold til denne "merknaden", så har man mulighet til å velge andre alternative løsninger, for fritidsbåter, hvis man kan dokumentere tilsvsarende sikkerhetsnivå:

 

Quote

Til § 13

Om bord i skip med skrog av isolerende materiale og med systemspenning over 50 V, må anleggets jordingssystem være forbundet med kopperplate med areal minst 0,2 m2. Kopperplaten må være festet på et sted hvor den vil være neddykket i sjøen under alle forhold.

 

Argumenterte for at det bør være mulig å gjøre en helhetlig risikovurdering både i forhold til de som er på brygga, de som er ombord i båten og de som er i sjøen rundt båten, slik at man kan velge en teknisk løsning som gir en optimal grad av sikkerhet for alle i eller rundt båten. 

Link to post
Share on other sites

Takker @JRK og @Arne2 for sunn skepsis og oppfølging.

Som ikke-elektriker skjønner jeg ikke hvordan en eneste jævla elektron skal kunne unnslippe systemet mitt. Om da ikke elektroner har fått påmontert vinger. 

 

I den perfekte verden skal ikke bonding/jording til sjø gi DC. Men, utfra min ringe forståelse, er den teorien langt mer usikker enn at det aldri går AC i en nulleder. Det vil i alle praktiske sammenhenger flyte en strøm. Det er slik naturen er skrudd sammen.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Martin_ said:

Hva er konklusjonen nå?   Jordingsplate ved bruk av skilletrafo, og ikke jordingsplate hvis man ikke har skilletrafo?

 

Konklusjonen er jo fortsatt at alle kravene til riskovurdering og en nødvendige krav til kompetanse for å gjennomføre risivurderingen fortsatt gjelder. For vanlige boliginstallasjoner så er kometansekravene formaliserte til ca 5 år for å bli elektriker og ytterligere 5 år for å bli installatør til sammen ca 10 år for å kunne bli kvalifisert for å ha et hovedansvar for riskovurderingen.

 

Man må også ha de nødvendige praktiske kvalifikasjoner for "faglig utførelse" og å kunne gjennomføre sluttkontroll i forhhold til sikkerhet, likt eller tilsvarende det som står i den delnormen i NEK400 som handler om "verifisering". 

 

"Båtinstallasjon" er jo på et vis mer komplisert og "variert" enn en vanlig standard boliginstalalsjon. I en bolig, så har man kanskje strømmer på 30-40-50 Ampere om vinteren, men i fritidsbåter så er det enkelte som legger opp til et strømtrekk på hundrevis av ampere, og vi har allerede nå ca 200-300 båtbranner i året. Mulig berøringsspenning kan være den samme, 230V. (Men ca 130V hvis man bruker for eksempel løsningen med skilletrafo av type DEFA.)

 

Er ikke sikker på hva mulig berøringsspenning blir ved system Lars/Hulda/Trudelutt, men jeg lurer på om den ikke enten blir 110V eller 130V. (Kan måles mellom faseleder og jord/midrpunkt på trafo) (Ligner jo på et amerikansk 110V system, der man tar ut 230V ved å bruke to av faseviklingene.)

 

Den skade som oppstår ved berøring og elektrisk sjokk øker jo med kvaderatet av berøringsspenningen, slik at når man dobler spenningen så firedobler man den skade i kroppen som vil oppstå ved berøring. 

 

Det finnes jo ikke noen hokus pokus løsnbing som medfører at ikke hver enkelt installasjon ikke krever en indiviruell riskovurdering, som vil kunne være forskjellig i hvert enkelt tilfelle. Hvis man "strekker" innholdet i anbefalinger eller normer, så kreves det en enda mye mer inngående risikovurdering. Kravet er jo at man skal "dukumentere et likeverdig sikkerhetsnivå".

 

For min del så bruker jeg skjøteledning bare med jording til land, ut i fra en helhetlig risikovurdering, inklusive også for hvem brukeren er. Jeg vet jo at dette under visse omstendigheter kan medføre en risiko. Når man på den annen side går og fikler med 230V og spenningsatte deler hele dagen, i forbindelse med jobb, så oppleves det jo ikke som noe spesielt farligere ombord i båt. Etter tilstrekkelig mange kortslutninger og strømgjennomganger, så har man jo også lørt seg å være litt mer forsiktig, å for eksempel bare jobbe med en hånd, holde begge målepinnen i samme hånd, osv.

 

Man kan vel neppe som en generell regel si at det vil være "trygt nok" å jorde fastmonterte landstrømanlegg, bare til landjord. Man kan vel heller ikke, som en generell regel si at det blir trygt hvis man kobler til en jordingsplate. Det blir i hvert fall mindre trygt for de som bader i nærheten av båten.

 

Jeg ville trodd, uten å være annet enn "landstrømautomatiker" at de landstrømanleggene med skilletrafo, av type Lars/Hulda/Trudelutt og DEFA er sikre nok, selv om man ikke kobler til jordingsplate, altså at man har "flytende jord", men dette må/bør man jo så verifisere, slik at det ikke bare blir med troen. Det kan man jo så verifisere ved å måle berøingsspenning mellom faseleder og "sann jord/jordplate/motorblokk" og strømgjennomgang til jord. Ville forvente at jordfeilstrømmen er mye mindre enn "farlig grense" på 30 mA. Så må man jo også vurdere om det kan oppstå feil i anlegget som medfører at man kan bli utsatt for farlige spennigner eller strømmer.  

 

Utgangspunktet vil jo være  at man skal følge forskrifter, normer og fabrikantens anbefalinger til punkt og prikke, og så blir det opp til "installatør" å risikovurdere og dokumentere et likeverdig sikkerhetsnivå for "alternative løsninger". 

 

DSB sier jo bare at det ikke er noe absolutt krav om å bruke jordingsplate omford i fritidsbåt, hvis man ut i fra riskovurdering og verfifisering (sluttkontroll) kan dokumentere at man her et lieverdig sikkerhetsnivå. 

 

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Hulda said:

Som ikke-elektriker skjønner jeg ikke hvordan en eneste jævla elektron skal kunne unnslippe systemet mitt. Om da ikke elektroner har fått påmontert vinger. 

 

Forbrukere som kaffetrakter, induksjonsplater og varmtvannsbereder står vel sannsynligvis ikke inne i sikringsskapet, så det er vel både 2 faseledere pluss en PE/N leder som går ut til forbrukerne. Spørsmålet blir jo da: Hva skjer når det oppstår feil ute i forbrukerne, for eksempel overslag til jord eller kortslutning?

 

En type feil som kan oppstå i forbindelse med landstrømanlegg, det er jo at resistansen i landstrømkabel og faseleder helt fram til transformator blir så stor at "minste kortslutningsstrøm" blir for liten til å uløse det elektromagnetiske kortslutningsvernet. Da skjer det i stedet en langsom uløsning via temisk vern (bimetall) i stedet, og så er det saker og ting som brenner opp i mellomtiden). En 16A sikring skal jo ikke ha 16A, men 80A eller noe slikt, for å slå ut på kortslutning. (Fritt fra hukommelsen.) Er usikker på om en skilletrafo vil forverre eller forbedre problemstillingen rundt "minste kortslutningsstrøm")

 

Tror at en skilletransformator vil forverre situasjonen ved at impedansen i tranformator kommer i tillegg, men dette kan jo i noen grad kompenseres vha mer fintfølende sikringer etter skilletrafoen.

 

"Folk" har vel lett for å tro at en 16A sikring løser ut på 16A, men det kan vel for eksempel være 20A for langvarig bealstning med temisk utløsning og for eksempel 80A eller 160A, for øyeblikkelig elektromagnetisk utløsning.

 

Lars & Hulda ->

 

Dere driver jo litt innenfor det som kanskje kan kalles for "forskning og utvikling" i forhold til det som kanskje er en "likeverdig løsning i forhold til fare for farlig berøringsspenning" som det som følger ved bruk av jordingsplate, ved at dere bruker en løsning for "flytende jord" som bør gi en så lav jodfeilstrøm (til sann jord) at den er ufarlig.

 

Har en av dere mulighet for å måle jordfeilstrømmen fra fase til jordingsplate i båten for å se hva den blir? Hvis du/dere på en eller annen måte berører faseleder i kaffekoker eller brødrister, og berører den, pluss ledende del koblet opp mot "sjøjord", så blir dere jo utsatt for denne spenningen/strømmen. 

 

Ville tro at jordfeilstrømmen mellom fase og "sjøjord" blir så liten at den ikke utløser jordfeilvernet, eller at er til noen fare. Kanskje noe bitte lite kapasitivt, 2-3-4 mA eller noe slikt, men har jo ingen skilletrafo å måle på. 

 

For kuroisitetens skyld, så kan nevnes at jeg er rmelig sikker på at NEK400 spesifiserer at det ikke er "lov" å legge opp PEN leder fram til sluttbruker (i bygning), men for et anlegg av "Trudeluttklasse" så kan jeg neppe tenke meg at dette har noen praktisk betydning. Her går det jo ingen strøm i nøytralleder og oppgaven er vel bare å sikre utkoblingen av jordfeilvernet.

Link to post
Share on other sites

Hulda er koblet opp i hht. monteringsanvisningen som fulgte trafoen fra Noratel. Vi har en 16 A ringkjernetrafo med nullpunkt på sekundærsiden. Det er lagt opp en 10 A og en  16 A kurs. Kun stikkontakter. Alle stikk tilbake til felles jordskinne og til trafo nullpunkt. Det er ingen videre kobling til ledende skrog eller Dynaplate. Sikringene er peronvernautomater som kutter begge ledere ved 30 mA feilstrøm.

 

@Lars H. skrev at hos han går det leder fra båtjord og til Dynaplate. 

Link to post
Share on other sites

23 minutes ago, Hulda said:

Hulda er koblet opp i hht. monteringsanvisningen som fulgte trafoen fra Noratel. Vi har en 16 A ringkjernetrafo med nullpunkt på sekundærsiden. Det er lagt opp en 10 A og en  16 A kurs. Kun stikkontakter. Alle stikk tilbake til felles jordskinne og til trafo nullpunkt. Det er ingen videre kobling til ledende skrog eller Dynaplate. Sikringene er peronvernautomater som kutter begge ledere ved 30 mA feilstrøm.

 

Jeg mener også at det bør fungere. Det interessante spørsmålet blir da: Hva blir berøringspenning og jordfeilstrøm hvis du berører en faseleder og "båtjord" dvs motor/kjøl i plasbåt, eller "skrog" i stålbåt.

 

Hvis berøringsspenning og jordfeilspenning er høy, da har man jo en potensiell risiko, men jeg ville jo forvente at jordfeilstrømmen vil være nede mot null mA på grunn av at det bare blir en liten kapasiv sluttet krets. Det hadde vært veldig interessant om det ble målt og verifisert at jorfeilstrømmen til skrog/jord er nær null, slik at man kan "bevise" at den risikoen ikke finnes.

 

Det hadde også vært interessant med en måling av spenningforskjell mellom "trafo-nullpukt" (flytende-jord) og "sann-jord/skrog". Risikoen med flytende jord er jo nettop det at det under visse forhold kan bli en spenningsforskjell mellom flytende jord og "sann jord". 

 

Jeg satte ellers opp, eller rettere sagt skulle sette opp en Noratel skilletrafo på 50KVA fra IT 230V til TN 400V en gang i tiden. Jeg spurte i den forbindelse Noratel om det var mulig å bruke flytende jord. Tilbakeldingen fra Noratel, det var at TN og flytende jord, det var "livsfarlig" så det måtte jeg ikke en gang tenke på. Jeg laget en tekniske utredning, men sendte resten av jobben videre til en installatør. For en båt og med liten målestokk og null belstning av nøytralleder, så blir det nok litt annerledes.  

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 33 minutter siden:

Ser problematikken ved at trafo null kan ha en potensialforskjell til sjøjord.

 

Tror du blir skuffet i jakten på spenninger særlig større enn 0. 

Mål gjerne strøm også hvis du husker det.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Jens_P said:

Tror du blir skuffet i jakten på spenninger særlig større enn 0. 

Mål gjerne strøm også hvis du husker det.

 

Det er jo eventuelt ikke noen skuffelse. Tvert i mot et bevis på at løsningen fra Noratel gir et tilsvarende eller like bra sikkerhetsnivå som bruken av en jordfeilplate slik som kravet er i forskriften og i fra DSB. Veldig greit å få det kontrollmålt, slik at de ikke bare blir med troen. Målingene bør vel også aller helst gjøres med og uten belastning.

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev for 8 timer siden:

i fritidsbåter så er det enkelte som legger opp til et strømtrekk på hundrevis av ampere,

 

Nå må du holde deg til 230CAC, ikke 12VDC. 200A ved 230VAC blir jo 46kW! Slikt opplegg finner du neppe i en fritidsbåt. Ellers skriver du at du er usikker på hva spenningen mellom midtpunkt og de varme lederne på en skilletrafo er. Den er selvfølgelig halvparten av spenningen mellom de to varme lederne. Her er det ikke snakk om kvadrøtter og ting. Men nå får det være nok fra min side som jeg har sagt tidligere også. Jeg har et idiotsikkert system i min båt, lovlig eller ikke. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

53 minutes ago, Lars H. said:

Nå må du holde deg til 230CAC, ikke 12VDC. 200A ved 230VAC blir jo 46kW!

 

200A gjennom koblinger i 12V system utvikler like mye varme i koblinger og kabler, som 200A i koblinger og kabler i et 230V system. Det er det kanskje ikka alle som tenker over.

 

P=R*I^2 (Effektutviklingen i kabler og koblinger er lik for 230V og 12V systemer og avhenger bare av størelsen på strømmen.)

 

Man kan finne de 200 amperene i 12V inntaket i en inverter i en båt med Litium LiFEPo4 batterier. Varmebelastningen av kabler og koblinger blir som strømgjennomgang kan jo da bli betydelig større enn det man vanligvis kan finne for eksempel i en bolig. 

Link to post
Share on other sites

Sendte denne eposten til DSB:

Sitat

Jeg driver et båtrelatert nettforum der jording av landstrøm har vært et av de mest diskuterte tema.
Dette har blitt avklart i Elsikkerhet nr. 66 & 77.

Fortsatt er det usikkerhet rundt jording av anlegg som har skilletrafo på landstrømsforsyningen, om sekundærsiden må sikres med jordfeilbryter.
Jeg mener å ha lest at det er krav om at skilletrafo har midtuttak jordet til utstyr som kan bli strømførende samt til sjøen. Og jordfeilbryter.

Samme problemstilling gjelder også båter med fastmontert 230v strømaggregat eller 230v inverter som drives av båtens batteribank. Noe som har fått økt aktualitet ved bruk av litiumbatterier med stor kapasitet.

Ville vært flott om dere kan gi en avklaring på dette. 

 

De svarer følgene: (NEK 410 som det henvises til er, ut fra hva jeg har funnet ut, ikke tilgjengelig på nett)

 

Sitat

Vår redegjørelse omfatter naturlig nok ikke fartøy som kommer inn under Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv, da denne forskriften forvaltes av Sjøfartsdirektoratet.

 

Forskrift om maritime elektriske anlegg viser blant annet  til normserien IEC-60092 som metode for å oppfylle sikkerhetskravene i forskriften

Deler av IEC 60092 er gjengitt på norsk i NEK 410

 

I NEK 410B-507:2021 (Små Fartøy) stiller følgende krav relatert til ditt spørsmål vedrørende landstrømanlegg:

  • Punkt 5.5.4.b                 En jordfeilbryter med en feilstrøm I∆ ikke over 30mA og en utløsertid på ikke over 40ms ved en aktiviseringsstrøm på 5xI∆ skal monteres foran hver stikkontaktkurs som forsynes fra skilletrafoen, eller en felles jordfeilbryter av samme type skal monteres som anbefalt i 6.2

 

Punkt 6.2 er også relevant for ditt spørsmål om forsyning fra inverter/generator

 

  • Punkt 6.2                        ……..På fartøy med relativt små enfasede AC-systemet som periodevis har forsyning fra land, skal det monteres en enkel jordfeilbryter for beskyttelse av hele fartøyets AC-system eller så skal det monteres jordfeilvern i kursene som forsyner stikkontakter------

 

Punkt 11.3 Jordingsplate for tilkobling av hovedjord om bord i ikke-metallisk skrog

  • ………Jordingsplaten som beskyttelseslederen skal kobles til skal være av kobber eller et annet ledende materiale kompatibelt med sjøvann og skal ha en overflate på minst 0,25m2 ……………..

 

 

Vi gjør oppmerksom på at det ovenstående kun er utdrag fra delnormen

For å få et komplett bilde av alle eventualiteter, må man ha normen (kan kjøpes hos Standard Norge)

Spørsmål tilknyttet tolking av krav i normen må rettes til NEK (NK18)

 

Vi håper det ovenstående var til hjelp

 

Link to post
Share on other sites

Dette var akkurat det jeg forventet av DSB

i hovedsak 2 scenarioer 

Skilleteafo med krav OK

Agregat som brukes vekselvis med landstrøm

med krav OK

Ingenting om kombinasjon av skilletrafo og aggregat 

Ingen ting rundt problemstilling ved at maritim elektronikk kan koble sammen 12 og 230V jord

Ingeting om flere jordplan eller kombinert bruk av disse. 
og slik jeg leder det ingen klarhet i når en skal bruke jordplan

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ble heller ikke klarere etter det svaret. Det var jo stort sett bare mange ord om sikringer/jordfeilbrytere.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...