Jump to content

Liten seilbåt - ønsker tips om type


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har en tanke om å kjøpe en liten kjølbåt som jeg kan lære ungene å seile i. Båten bør være stor nok til 1 voksen og 2 barn, og den skal være enkel å håndtere og vedlikeholdsfri :smiley: Kan koste opp til 50.000. Det er ingen krav om at båten skal ha overnattingsmuligheter - tvert i mot. så enkelt som mulig er mottoet

 

Har fundert på Andunge og Yngling og Lærling. Lærlingen er kanskje litt for liten? Har sett at det ligger et par Ynglinger på Finn til 35.000 kroner

 

Noen som har tips og råd om andre båter som kan passe?

Link to post
Share on other sites

Vil anbefale deg en 2-kronan. En moderne båt med god plass til en voksen og to barn (og vel så det!). Selvlensende. Senkekjøl gjør det lett å ta opp/ut, opplag osv. Du får en pent brukt båt til rundt 35.000. Båten brukes av KNS som opplæringsbåt og også andre seilforeninger.

Morsom å seile og den planer!

 

http://www.kronaboats.com/

 

ps

Jeg har en selv, men ikke til salgs

ds

 

Lærlingen blir for liten, men fin båt for to barn å seile. Har hatt en som vi solgte i bytte med 2-kronan. En yngling tror jeg kan bli litt heftig for to barn? Tungvint båt med tanke på opplag!

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare erfaring med Lærling. Det gikk greit med en voksen og to barn, men ikke komfortabelt for lengre turer. Fordelen med Lærling er at den lett kan håndteres av to barn (fra rundt 8 år?) på egen hånd. Jeg tror barna vokser på det ansvaret og den friheten man kan få ved å klare seg selv. Ellers har Lærlingen full seilgarderobe med storseil, fokk og spinnaker, men i svært håndterlig format.

Link to post
Share on other sites

Lærlingen blir for liten for voksen og to barn.

 

Killing er en artig liten båt, ellers er jeg selv "dressert" i Andunge og kan anbefale denne.

BB11 er vel også et alternativ?

 

Men hvorfor båt med fast kjøl, det er jo mange båter med senkekjøl som kan romme voksen og to barn. Oslojolla er jo et godt eksempel.

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler en andunge, har en selv og lærte å seile i den! enkel å bruke og krav på båtplass på Børsholmen i Asker (må betale ca 4000kr iåret).

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 11 måneder senere...

Drar denne tråden frem igjen. har en bekjent som skal selge en Yngling. Båten er gammel - men pent holdt.

 

Noen som har erfaring med Ynglingen? Jeg ser for meg at den først og fremst brukes til koseturer med ungene. Er det en OK båt å introdusere ungene til seiling?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vi føler oss ganske godt dekket med overnattingsmuligheter med motorbåten vår. Ynglingen er for koseturer på ettermiddager o.l

 

Baatsmann: synkefri - vil det si at den er veldig våt og seile slik at den stadig må lenses?

 

ynglingen jeg kikker på har med henger - lurer på om jeg må oppgradere meg til CE :confused:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne helgen fikk vi våre 4 stk 2 krona i havn. Og har da seilt hele helgen, med disse. Kjempebra må vi få si. Barn og voksne i fin harmoni, kjekk størrelse, lett og dra opp på tralla fint plass til 3 voksne eller div barn, spinnaker, god og tung kjøl, langt ror.

 

Vi skal bruke disse til rekrutering av barn/voksne hos oss, klassen er stor i sverige og mange brukerer også i Norge, derfor lett og omsette.

 

Ja dette var virkelig oversakende bra saker, dette vil foreningen virkelig få et løft på.

 

Nå kan du ta med deg jentene Svein H og seile!!

 

Seilforeningene er da Haugesund Seilforening.

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med Ynglingen? Jeg ser for meg at den først og fremst brukes til koseturer med ungene. Er det en OK båt å introdusere ungene til seiling?

 

Noe erfaring med Yngling, noe erfaring med Killing og mye erfaring med BB11. Store forskjeller mellom båtene, men også en del likheter f.eks fryktelig tungvint med fast kjøl i forrrbindelse med opplag, transport osv I mine øyne er ikke en Yngling den riktige båten å introdusere barn til seiling, men du har vel ikke nevnt noe om alder som jo vil spille en viss rolle.

skage nevner 2-kronan, som jeg selv også har, og etter mitt syn så er det en mye mere egnet båt til formålet på alle måter og også morsom å seile for voksne med eller uten barn. Har vært omsatt noen av disse brukt siste par årene, forsvinner fort og til gode priser. Nei, min er ikke til salgs! :wink:

 

Det er ikke noe problem å fylle en Yngling med vann (har vært med på det!) og da har man et lite problem, med en 2-kronan er det enda lettere, men da har man trent på å rette opp båten på forhånd så to stykker får snudd båten igjen og seiler videre, krever dog litt trening og teknikk. Taler av erfaring!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche, hvordan plasserer Killingen og BB11 seg i forhold til Yngling og 2-Krona (er vel strengt tatt 1,50 nå) rent bruks/segl-messig. Liker både Killingen og BB11 pga det estetiske. Kunne tenkt meg en som "hytte-båt". Har null seil-erfaring pt.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil anbefale deg en 2-kronan.

 

Jeg har hatt både 2-kronan og Yngling. Eneste fordelen er at 2-kronan er mye lettere å ta på land. Ynglingen blir som en båt nr. 2, det må til kran, men har du dette tilgjengelig i havna og en henger er det jo enkelt.

 

Det blir vanskelig å sammenlikne disse to, jeg følte meg ikke trygg i 2-kronaen og var ikke en båt jeg ville tatt med små barn i. Har du større unger som vil leke seg så er den fin, men Ynglingen er en båt du lærer deg storbåtseiling i, enormt med seilglede i den båten... Jeg ville mao klart gått for en Yngling fremfor en 2-kronan

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
Svart (redigert)

Løfter denne tråden litt med våre erfaringer

 

Båten kom hjem til oss i begynnelsen av juni. Ble sjøsatt og rigget med god hjelp fra familien. Når man blir klok på alle tau så er det ganske greit egentlig.

Motoren virket ikke som planlagt - så vi ble noe forsinket pga 3 ukers verkstedsopphold. I og med at vi ikke er kjent med båten tok vi ikke sjangsen på å gå inn og ut av en fullstappet havn uten motor.

 

Her er fra riggingen

bilde035.jpg

 

Men i går var vi utpå og seilte vår første skikkelige tur. Etter litt fomling fikk vi heist seilene, det tok litt tid å huske instruksjonene fra forrige eier - det er noen lure løsninger på Ynglingen. Mannskap ombord var meg og svigers. Han har vært mannskap i mange år på andre båter - men aldri seilt helt og fullt selv - så vi gledet oss begge to.

 

Nordavind på 3-5 m/s i går - bygete vær. Morsom vind for første tur i Ynglingen. Båten virker trygg og stabil. Sløret litt for å bli kjent med trimmingen av båten. Jeg startet ved roret - så overtok svigers som er "lærling" ombord :smiley:

 

Etter ca 1 time tok vi sjangsen på å sette spinnaker. Enkelt å sette den. Ynglingen er overraskende stabil å jobbe på fordekket på. Vi lenset fint utover og fikk trimmet spinnakeren bra. Også her noen lure løsninger vi må bruke litt tid på å bli kjent med. Vinden økte og jeg syntes det var på tide med litt action - så vi bestemte oss får å teste spinnaker slør, noe svigers aldri har vært med på. Aj aj aj - for en glede - båten krenget 20-25 grader - spinnakeren står veldig godt på slør. Vi har "bare" vindex - men jeg tror vi fint klarte å seile på halv vind med spinnakeren. Morsom å trimme også - båten reagerer så raskt og det er så enkelt å gjøre alt. Så morsomt at vi plutselig kom på at klokka var godt over 9 og at vi hadde minst 1 times kryss hjem :smiley: Spinnakeren ble tatt ned i le av storseilet - enkelt og greit.

 

Hjemturen ble en skarp kryss i regnbyger der vi hele tiden seilte for å få maks høyde og der seilene ble trimmet så flate som mulig i den lette vinden. Lekte oss med ulike trimmemuligheter på rigg og seil. Regntøy er for feiginger - det er shorts som gjelder som sommeren. Vi er da lagd vanntette :lol: Så bløte ble vi. Stor glede ombord da vi trodde vi måtte slå rett ved havna men fikk et litet vinskift som gjorde at vi akkurat klarte å vippe oss rundt moloen og inn innseilingen. Fokket ned og vi seilte på storseil inn mot båsen. Opp i vinden ved båsen - 360 graders vending for å dempe farten - så ut med storseilet - og vi bakket inn i båsen på storseilet :yesnod:

 

Du verden for en båtglede :yesnod: Deilig med en båt som bare er båt - og ikke masse annet. Rett og slet ren seil og båtglede. En fantastisk deiling følelse å være tett på vannet i en båt som bare er båt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...