Zikk Zakk Startet 12.Februar.2007 Del på Facebook Startet 12.Februar.2007 Hva er en IF båt? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 IF er en fin 26 fots seilbåt. Det er et par skribenter her på forumet som har en. IF er plastversjonen av Tord Sundens fenomenale Nordisk Folbåt. IF ble produsert av Marieholms Bruk, som senere ble en del av Albin Marin. Så vidt jeg vet ble IF også produsert i UK under navnet Contessa 26. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Internasjonal folkebåt. Er bygd i tusentall,meget aktiv regattaklasse.Seiler utmerket,trygg og god langkjølet båt. Noen har påhenger på hekken andre har en brønn akterut. Tror du kan få kjøpt fra ca 50 000 og oppover avhengig av alder og seilgarderobe. Hadde en etterfølger som jeg tror het Marieholm 26 ? Denne har litt større overbygning og egner seg bedre som turbåt. Har hatt IF selv og har mange gode minner,eneste bakdel er at den er litt treg å manøvrere i trange havner grunnet kjølkonstruksjonen. Hvis du vil vite mer så er IF klubben behjelpelig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 De ble vel også bygget i tre, både kravell og klink. Men da het den muligens Nordisk Folkbåt. Søsteren min hadde IF en gang i forrige århundre. God og velseilende båt. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Så vidt jeg vet ble IF også produsert i UK under navnet Contessa 26. Contessa 26 ser lik ut, men er tyngre, har masthead-rigg og innenbordsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Contessa 26 ser lik ut, men er tyngre, har masthead-rigg og innenbordsmotor. "The Contessa 26 - A Brief History In the mid-sixties Jeremy Rogers, with a background in traditional wooden boatbuilding got together with one of his Folkboat customers, David Sadler, to create a modified version of the same boat in GRP. A bit of a cliché, but the rest really is history. Contessa of Lymington was launched on April 28th,1966 and immediately made her name in local races. Then David's own new boat, Contessa of Mell, was equally successful and as well as gaining instant recognition as a force to be reckoned with on the inshore racing circuit 26s put up some notable results in the longer distance events. Binkie, the smallest entrant, took 1st place in the Handicap Class in the 1970 Observer/Daily Express Round Britain Race, Shamaal completed the 1972 Observer Singlehanded Transatlantic Race in 38 days to take 25th place out of 55 starters and Shamaal ll managed 14th out of 61 starters in the 1974 Round Britain Race. As well as these high profile events the 26 was taking owners wherever they wanted to go, Peter Hancock tells of his travels in Kylie in Sailing out of Silence and Sailing into Sunshine, and several transoceanic voyages have been completed, including two circumnavigations by Tania Aebi in Varuna, as described in her book Maiden Voyage, and Brian Caldwell in Mai Miti Vava'u, these latter two being in the J. J. Taylor built Canadian version of the 26." Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Gunga Din Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 De ble vel også bygget i tre, både kravell og klink. Men da het den muligens Nordisk Folkbåt.Søsteren min hadde IF en gang i forrige århundre. God og velseilende båt. riktigt...Nordisk Folkbåt byggs både i tre o plast (nuför tiden!) men jag tror alle er klinkbyggde IF har mig veterligen bare byggts i plast (og er kravell om man nu kan kalle plast kravell! ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Zikk Zakk Svart 13.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 Er dette ett bra kjøp? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=9378229 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 Er dette ett bra kjøp? Det er jo ikke så mye man kan få for 23.000 kroner, forutsatt at båt eller mast ikke er råtten. Jeg vil si at båten er verd en nærmere titt. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 (redigert) IF er plastversjonen av Tord Sundens fenomenale Nordisk Folbåt. De ble vel også bygget i tre, både kravell og klink. Men da het den muligens Nordisk Folkbåt. riktigt...Nordisk Folkbåt byggs både i tre o plast (nuför tiden!) men jag tror alle er klinkbyggde IF har mig veterligen bare byggts i plast (og er kravell om man nu kan kalle plast kravell! ) Nei, nei, nei!!! Stopp og belegg. Nordisk Folkebåt og IF (Internasjonal Folkebåt) har da ingen ting å gjøre med hverandre. Bortsett fra siste del av navnet. Det er to helt forskjellige båter. mvh tuffff Redigert 13.Februar.2007 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zikk Zakk Svart 13.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 åja Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 Her kan du lese om IF'en Zikk Zakk. http://ifklubben.no/IFweb/index.htm mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 Nei, nei, nei!!! Stopp og belegg. Nordisk Folkebåt og IF (Internasjonal Folkebåt) har da ingen ting å gjøre med hverandre. Bortsett fra siste del av navnet.Det er to helt forskjellige båter. mvh tuffff nu får du ge dig tuffff......................... det er vel ingen av oss som påstått att det er samme båt........ o sen har dom i allra högsta grad med varandra o gjöra "bortsett fra navnet"......dom har samme konstruktör...... her kan du läsa mer http://hem.passagen.se/ifbat/historia.htm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 Nei, nei, nei!!! Stopp og belegg. Nordisk Folkebåt og IF (Internasjonal Folkebåt) har da ingen ting å gjøre med hverandre. Bortsett fra siste del av navnet.Det er to helt forskjellige båter. mvh tuffff Javel, jeg har kun søsteren min som referanse. Det er vel bare at de ser så like ut, så i utgangspunktet. Story: For mange år siden, minst 20 av dem, gikk vi for motor nordover i Bohus opp mot Gule Humpen. Juli/august, iskaldt, regn og innmari nordavind. Jeg gikk så fort for motor med Caroline som jeg fant forsvarlig, før GPS og alt det der, mellom 3- og 4 knop. Sydfra kom en Nordisk Folkebåt kryssende. Jeg vek ut til siden så langt jeg kunne. Personen kom seilende opp på siden av oss, vinket, og gikk over stag. Ensom mann som seilte som draugen. Det var helt rått, og så i det møkkaværet. Så hvis noen hevder at båten seiler bra, så kan jeg i hvertfall være enig i det. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 ............. Så hvis noen hevder at båten seiler bra, så kan jeg i hvertfall være enig i det. Dom seglar "gööörbraa" som vi säger på göteborgska........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tuffff Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 nu får du ge dig tuffff......................... det er vel ingen av oss som påstått att det er samme båt........ Joda, Gunga Din. Både Mulligan og Hulda trodde det var samme båten. Les svarene en gang til. Du kommenterte til og med at svaret til Hulda var riktig. Og så er det samme konstruktør, ja. Det stemmer det. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 Til tufff kan jeg opplyse at jeg vet forskjellen på tre og plast. Sitér dette innlegget Link to post
Zikk Zakk Svart 13.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 her kan du läsa mer http://hem.passagen.se/ifbat/historia.htm Fin side og greit å få hvite litt om historien til båten! Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 Til tufff kan jeg opplyse at jeg vet forskjellen på tre og plast. Ja, det vet du helt sikkert, men IF er ikke plastversjonen av NF. NF lages (ble laget) både i tre og plast, men IF er kun laget i plast. Men det er altså uansett helt forskjellige båter, med hver sin klasseklubb. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 Ja, det vet du helt sikkert, men IF er ikke plastversjonen av NF. NF lages (ble laget) både i tre og plast, men IF er kun laget i plast. Men det er altså uansett helt forskjellige båter, med hver sin klasseklubb. mvh tuffff hej tuffff nu gör du det ännu mer komplisert........... NF er ju en helt annen båt........... förkortningen står för Nordisk Familjebåt ser ut så her http://www.sailguide.se/NF.htm http://nf.broach.se/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tuffff Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 hej tuffff nu gör du det ännu mer komplisert........... NF er ju en helt annen båt........... Uff mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Zikk Zakk Svart 13.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 förkortningen står för Nordisk Familjebåt Så NF er Nordisk familjebåt og ikke Nordsk Folkbåt??? snakk om å bli forvirret Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 Ja, d'ække lett det her. Det finnes altså tre forskjellige båter vi har omtalt her. IF - eller Internasjonal Folkebåt - som du spurte om i utgangspunktet, Nordisk Folkebåt - som jeg for enkelthets skyld forkortet til NF - men som vel egentlig ikke ikke har noen vanlig forkortelse, og Nordisk Familjebåt - som forkortes NF - som Gunga Din påpekte. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Zikk Zakk Svart 13.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 OK, da har jeg skjønt det! trur jeg holder meg ti Internasjonal Folkbåt (IF) Og Nordisk Folkbåt! Sitér dette innlegget Link to post
Zikk Zakk Svart 13.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 (redigert) Har kommet over 2 Nordisk folkbåter! en i plast og en i tre! Begge to i meget god stand. nesten nye seil på begge båtene. tre koster 30K og plast koster 35K trebåten er fra 69 og plasten er fra 75! Men usikker på om jeg vil ha plast eller tre. noen som har noen forslag? innveninger til det ene eller det andre? Ja jeg hvet at tre er litt mere jobb, men jeg har mulighet til å lagre båten inne når det trengs og isfri båtplass hele året! Har også kommet over en 78 modell IF til 50K i god stand. 5 år gamle seil men må ha ny kalesje og bomtrekk. motoren er sliten og trenger overhalling! hvem er best med tanke på en allraund båt. både ut til holmer og weekendturer om sommeren og litt lengre turer (lengre enn skagen og svenskekysten) bla shetland og scotland irland! Redigert 13.Februar.2007 av Zikk Zakk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.