Jump to content

IF båter...


Zikk Zakk

Recommended Posts

Internasjonal folkebåt. Er bygd i tusentall,meget aktiv regattaklasse.Seiler utmerket,trygg og god langkjølet båt. Noen har påhenger på hekken andre har en brønn akterut.

Tror du kan få kjøpt fra ca 50 000 og oppover avhengig av alder og seilgarderobe.

Hadde en etterfølger som jeg tror het Marieholm 26 ? Denne har litt større overbygning og egner seg bedre som turbåt.

Har hatt IF selv og har mange gode minner,eneste bakdel er at den er litt treg å manøvrere i trange havner grunnet kjølkonstruksjonen.

Hvis du vil vite mer så er IF klubben behjelpelig.

Link to post
Contessa 26 ser lik ut, men er tyngre, har masthead-rigg og innenbordsmotor.

"The Contessa 26 - A Brief History

In the mid-sixties Jeremy Rogers, with a background in traditional wooden boatbuilding got together with one of his Folkboat customers, David Sadler, to create a modified version of the same boat in GRP. A bit of a cliché, but the rest really is history. Contessa of Lymington was launched on April 28th,1966 and immediately made her name in local races. Then David's own new boat, Contessa of Mell, was equally successful and as well as gaining instant recognition as a force to be reckoned with on the inshore racing circuit 26s put up some notable results in the longer distance events. Binkie, the smallest entrant, took 1st place in the Handicap Class in the 1970 Observer/Daily Express Round Britain Race, Shamaal completed the 1972 Observer Singlehanded Transatlantic Race in 38 days to take 25th place out of 55 starters and Shamaal ll managed 14th out of 61 starters in the 1974 Round Britain Race. As well as these high profile events the 26 was taking owners wherever they wanted to go, Peter Hancock tells of his travels in Kylie in Sailing out of Silence and Sailing into Sunshine, and several transoceanic voyages have been completed, including two circumnavigations by Tania Aebi in Varuna, as described in her book Maiden Voyage, and Brian Caldwell in Mai Miti Vava'u, these latter two being in the J. J. Taylor built Canadian version of the 26."

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
De ble vel også bygget i tre, både kravell og klink. Men da het den muligens Nordisk Folkbåt.

Søsteren min hadde IF en gang i forrige århundre. God og velseilende båt.

 

 

riktigt...Nordisk Folkbåt byggs både i tre o plast (nuför tiden!) men jag tror alle er klinkbyggde

 

IF har mig veterligen bare byggts i plast (og er kravell om man nu kan kalle plast kravell! :wink: )

S/Y Gunga Din

Link to post
IF er plastversjonen av Tord Sundens fenomenale Nordisk Folbåt.

 

 

De ble vel også bygget i tre, både kravell og klink. Men da het den muligens Nordisk Folkbåt.

 

 

riktigt...Nordisk Folkbåt byggs både i tre o plast (nuför tiden!) men jag tror alle er klinkbyggde

 

IF har mig veterligen bare byggts i plast (og er kravell om man nu kan kalle plast kravell! :wink: )

 

Nei, nei, nei!!! Stopp og belegg. Nordisk Folkebåt og IF (Internasjonal Folkebåt) har da ingen ting å gjøre med hverandre. Bortsett fra siste del av navnet.

Det er to helt forskjellige båter.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Nei, nei, nei!!! Stopp og belegg. Nordisk Folkebåt og IF (Internasjonal Folkebåt) har da ingen ting å gjøre med hverandre. Bortsett fra siste del av navnet.

Det er to helt forskjellige båter.

 

mvh tuffff

 

nu får du ge dig tuffff.........................

 

det er vel ingen av oss som påstått att det er samme båt........

 

o sen har dom i allra högsta grad med varandra o gjöra "bortsett fra navnet"......dom har samme konstruktör......

 

her kan du läsa mer

 

http://hem.passagen.se/ifbat/historia.htm

S/Y Gunga Din

Link to post
Nei, nei, nei!!! Stopp og belegg. Nordisk Folkebåt og IF (Internasjonal Folkebåt) har da ingen ting å gjøre med hverandre. Bortsett fra siste del av navnet.

Det er to helt forskjellige båter.

 

mvh tuffff

 

Javel, jeg har kun søsteren min som referanse. Det er vel bare at de ser så like ut, så i utgangspunktet.

 

Story: For mange år siden, minst 20 av dem, gikk vi for motor nordover i Bohus opp mot Gule Humpen. Juli/august, iskaldt, regn og innmari nordavind. Jeg gikk så fort for motor med Caroline som jeg fant forsvarlig, før GPS og alt det der, mellom 3- og 4 knop. Sydfra kom en Nordisk Folkebåt kryssende. Jeg vek ut til siden så langt jeg kunne. Personen kom seilende opp på siden av oss, vinket, og gikk over stag. Ensom mann som seilte som draugen. Det var helt rått, og så i det møkkaværet. Så hvis noen hevder at båten seiler bra, så kan jeg i hvertfall være enig i det.

Link to post
nu får du ge dig tuffff.........................

 

det er vel ingen av oss som påstått att det er samme båt........

 

Joda, Gunga Din. Både Mulligan og Hulda trodde det var samme båten. Les svarene en gang til. Du kommenterte til og med at svaret til Hulda var riktig.

Og så er det samme konstruktør, ja. Det stemmer det.

 

mvh tuffff

Link to post
Ja, det vet du helt sikkert, men IF er ikke plastversjonen av NF. NF lages (ble laget) både i tre og plast, men IF er kun laget i plast. Men det er altså uansett helt forskjellige båter, med hver sin klasseklubb.

 

mvh tuffff

hej tuffff nu gör du det ännu mer komplisert........... :lol::lol::wink:

 

 

NF er ju en helt annen båt...........

 

förkortningen står för Nordisk Familjebåt

 

ser ut så her

 

NF_b1.jpg

 

http://www.sailguide.se/NF.htm

 

http://nf.broach.se/

S/Y Gunga Din

Link to post

Ja, d'ække lett det her.

Det finnes altså tre forskjellige båter vi har omtalt her. IF - eller Internasjonal Folkebåt - som du spurte om i utgangspunktet, Nordisk Folkebåt - som jeg for enkelthets skyld forkortet til NF - men som vel egentlig ikke ikke har noen vanlig forkortelse, og Nordisk Familjebåt - som forkortes NF - som Gunga Din påpekte.

 

mvh tuffff

Link to post

Har kommet over 2 Nordisk folkbåter!

en i plast og en i tre!

Begge to i meget god stand. nesten nye seil på begge båtene. tre koster 30K og plast koster 35K

trebåten er fra 69 og plasten er fra 75! Men usikker på om jeg vil ha plast eller tre. noen som har noen forslag? innveninger til det ene eller det andre?

Ja jeg hvet at tre er litt mere jobb, men jeg har mulighet til å lagre båten inne når det trengs og isfri båtplass hele året!

 

Har også kommet over en 78 modell IF til 50K i god stand. 5 år gamle seil men må ha ny kalesje og bomtrekk.

motoren er sliten og trenger overhalling!

 

hvem er best med tanke på en allraund båt. både ut til holmer og weekendturer om sommeren og litt lengre turer (lengre enn skagen og svenskekysten)

bla shetland og scotland irland!

Redigert av Zikk Zakk (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...