Jump to content

IF båter...


Zikk Zakk

Recommended Posts

Hulda er trbåtentusiast, så lenge jeg slipper å eie den selv. Det er ikke fordi at tre er et dårlig materiale, der er fordi plast og andre materialer er tettere. Jeg hater at det lekker fra oven. Jeg hater råte. I mine gamle trebåter hadde jeg begge deler.

 

Tror jeg heller ville lagt noen kroner i å isolere en plastbåt. Jeg ville generelt styrt unna gamle plastbåter med balsa eller annet trevirke som 'fyllmasse'.

 

Ellers så innrømmes det at jeg gikk ut fra at den ene var en modifisert plastversjon av den andre. Søstern min hadde en gul en, med påhenger under lokk i akterdekket. Det fungerte greit.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt vannskelig å satse på noen av de andre, siden jeg skal ha en av de 3! Må bare finne ut hvilken.

Ingen av de tre har brønn til motor, alle har brakett bak.

 

Og med tanke på lekasje og råte så er jeg ikke spesielt redd. er jo bare å behandle treverket slik som det skal så går det nok bra.

Og en annen ting så er det jo få plastbåter som ser bedre ut enn en velholdt trebåt som ligger å skinner i sola!

Men tre blir vell kanskje aldri like tett som plast.

En annen ting som jeg lurer på som noen kanskje kan gi meg ett svar på:

Hvordan gjør man det med strømm ombord i båter uten motor? en haug med baterier og solcelle? og hvor mye koster det å sette inn ett solcelle anlegg?

Link to post
Share on other sites

Og med tanke på lekasje og råte så er jeg ikke spesielt redd. er jo bare å behandle treverket slik som det skal så går det nok bra.

 

 

Velbekomme, hvis du finner råtan som allerede er der når du kjøper båten. Eik råtner fra midten og ut. Hvordan vil du sjekke om det er råte i kjølplanke, stilk og stevn? For ikke å skrive om hva som befinner seg under daumannen. Boreprøver er greia. Jeg har sjekket mange gamle trebåter, og alltid funnet et eller annet.

 

Som en velkjent trebåtbygger en gang fortalte meg: "Man bygger jo snekker i den hensikt at de skal holde i 30 år". Men trebåter lever fra 20- til 120 år. Det er ikke så enkelt. Det som opp gjennom historien har irritert meg mest, er trebåter som lekker når jeg seiler, eller når det regner. Surt treverk som lukter, men som ikke luktet den dagen man kjøpte båten. Ellers så er jeg enig, det er ingenting som er så flott som en pen og velholdt trebåt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...