TideRace Svart 17.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2007 Men jeg har i noen timer nå registrert signaler med en Haicom HI-204E-USB En antenne som denne burde være en fullgod løsning som en ren satelittmottager. Ser at den har SSiRF-antenne, noe som borger for blant annet nyere antenneteknologi og god følsomhet, samt evne til å motta signaler også under ikke-optimale forhold (f.eks. i byer, skog, osv hvor horisonten kan være delvis dekket). Begrensningen er kanskje at den mangler "filtere" og dermed mottagerens evne til å fjerne støy, m.m., men i forhold til mange av de rimelige båt-gps`ene som selges til "privatbruk" tror jeg neppe denne er noe dårligere! Når du bruker den til SAWatch fra fast punkt vil du måle variasjonen i spredningen i gps-signalet ut fra et fast koordinat (dersom antennen er fast montert hjemme hos deg) og variasjonen i signalet vil tilhøre gps-signalet og ikke selve mottageren. Det er først når gps-antennen er i bevegelse, at denne vil kunne representere en målbar feilkilde ("multipath effects"). Mulige årsaker som kan påvirke nøyaktigheten i et ukorrigert gps-signal har jeg skrevet litt om i et tidligere innlegg i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 17.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2007 Hva er fremgangsmåte for denne skjermkopieringen? Du kan bruke Print Screen knappen på tastaturet (på noen maskiner må du holde nede Caps/Ctl eller Alt knappen samtidig), da havner skjermbildet på utklippstavlen og du limer det inn i ett tekst eller billedprogram for videre behandling/lagring. Dette er en enkel måte som ligger i XP, det finnes små programmer der du har mange flere muligheter når det gjelder skjermdump. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Mulligan Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Jeg stiller meg noe uenig med deg phoebe. Det er samme effekt av multipath selv om antennen står stille. SAWatch sier ikke noe om hvor gode signalene er. Men den sier imidlerid en hel del om hvordan resultatet av signalbehandlinger er for de forskjellige mottakerne. Og det er forskjell på dem. Skal du se på signalene må du ha drt analyseverktøy, selv om noen mottakere gir mulighet for litt enkelt innsyn. Akkurat nå er kanal 1 på min mottaker på tomgang mens kanal 2 tracker SV 11 i 70 grader elevasjon og peiling 244 grader med 22 i signal/støyforhold. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 (redigert) Jeg har ofte foretatt døgn-registrering med Haicom-GPS mottager og bruker nå SA Watch. Takket være god bistand fra bl.a. Ingar, Mulligan og Phoebe kan jeg legge ut dette bildet. GPS mottageren er montert på taket av huset, det er ingen fysiske forhold som skjermer for mottageren. Som det fremgår av plottet har nærmest samtlige registreringer en HDOP bedre enn 2.0 (grønne punkter). Registreringer med HDOP bedre enn 1 er merket med blått. Avstand fra sentrum til ringene er 10 meter, som betyr at 1 døgns registrering gir maks avvik på ca 25 meter. Redigert 1.Februar.2008 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 18.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 (redigert) Jeg stiller meg noe uenig med deg phoebe. Det er samme effekt av multipath selv om antennen står stille. SAWatch sier ikke noe om hvor gode signalene er. Men den sier imidlerid en hel del om hvordan resultatet av signalbehandlinger er for de forskjellige mottakerne. Og det er forskjell på dem. Skal du se på signalene må du ha drt analyseverktøy, selv om noen mottakere gir mulighet for litt enkelt innsyn. Akkurat nå er kanal 1 på min mottaker på tomgang mens kanal 2 tracker SV 11 i 70 grader elevasjon og peiling 244 grader med 22 i signal/støyforhold. Vi er ikke uenige i dette, Mulligan. Når jeg svarer som jeg gjør over, er det ut fra Roaldbj`s case, fordi han tidligere har gitt opplysninger som jeg tolker slik at antennen hans står fast på huset og at den står høyt og fritt uten skjerming eller bygninger/ topografi som normalt kan påvirke signalet. Jeg har besvart ut fra det jeg har forstått om hans bosted og antenneplassering og ikke generelt. Med andre ord forstår jeg det slik at i dette tilfellet vil antennen i seg selv ikke utgjøre særlig målbare "feildata", heller ikke omgivelsene slik Roaldbj har beskrevet dette. "Det er samme effekt av multipath selv om antennen står stille." Dette er nok ikke riktig, om jeg kan få påpeke noe tilbake Normalt er det slik at en antenne i bevegelse vil ha mindre påvirkning av "multipath effect" (reflekser, "signal-ekko", m.m.), enn en antenne som står stille dersom begge er i samme omgivelser og topografi som danner "multipath effects". Med andre ord, er man i skogen, i by med høye bygninger, i bratt fjellterreng, osv., vil det å være i bevegelse gi det mest optimale resultatet i forhold til å stå stille. I og med at antennen til Roaldbj synes å stå ganske ideèlt, fritt og uskjermet uten påvirkning fra elementer som danner reflekser, har jeg gått ut fra at han se bort fra dette som målbar feilkilde når han tester signalet med SAWatch. Skulle vi imidlertid "dra denne helt ut" kunne vi sikkert trekke inn mye, og for min del tror jeg også at SAWatch heller ikke er godt nok som program dersom du skal trekke noe vitenskapelige konklusjoner ut av dette. Men som før nevnt, dette er utrolig gøy å leke med på hobbybasis da,.... når båten alikevel ligger innpakket ..... Redigert 18.Februar.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 18.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 (redigert) Jeg har ofte foretatt døgn-registrering med Haicom-GPS mottager og bruker nå SA Watch. Takket være god bistand fra bl.a. Ingar, Mulligan og Phoebe kan jeg legge ut dette bildet. GPS mottageren er montert på taket av huset, det er ingen fysiske forhold som skjermer for mottageren. Som det fremgår av plottet har nærmest samtlige registreringer en HDOP bedre enn 2.0 (grønne punkter). Registreringer med HDOP bedre enn 1 er merket med blått. Dette ser jo veldig bra ut, Roaldbj. Den blå kjernen under 10 meter viser at et rent gps signal nå faktisk ligger med en nøyaktighet under "båtlengden" store deler av tiden! Klarer du se av variasjonene når på døgnet signalet "fader" mest og motsatt, når de er mest stabile under 10 m? Mulligan kjører sine målinger med korreksjonsdata så det holder, så han er det ikke noe gøy å spørre ... Redigert 18.Februar.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Når det gjelder registrering av høyde på og antall av satelitter i GPS systemet, får jeg vel i SA Watch utelukkende informasjon om antall satelitter som posisjonen bygger på. Jeg har ikke finnet ut hvordan jeg "enkelt" skal få en døgnoversikt over nøyaktigheten i registreringer. Jeg har mange ganger ute på Kattegat og i Skagerak søkt å finne ut når på døgnet posisjonsbetsmmelsene er mest nøyaktige, men savner en "tabell" eller døgnregistrering for å få oversikt over dette. SA Watch gir jo mulighet med F6 samt scrolling å få oversikt over antall satelitter som er benyttet, men jeg ville gjerne ha tilgang til et "enkelt" program som viser antallet satelitter registrert i løpet av døgnet. I dag hadde jeg eksempelvis noe svakere HDOP fra kl 11.00 - 11.15, og fra kl 11.45 til 12.10 Men jeg skulle ønske å ha bedre oversikt over døgnvariasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Stemmer nok det. Dette er en prediksjon for idag. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Den blå kjernen under 10 meter viser at et rent gps signal nå faktisk ligger med en nøyaktighetunder "båtlengden" store deler av tiden! Men, det er en måned siden sist gang en satellitt fikk feil og måtte stenges av. Det er bl.a. slike hendelser som gir festlige utslag. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Til Mulligan og andre - kan jeg få tilgang til et program som viser HDOP gjennom ett døgn? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Men, det er en måned siden sist gang en satellitt fikk feil og måtte stenges av. Det er bl.a. slike hendelser som gir festlige utslag. Ja det var en som gikk ned i Januar. Alt dette står i advisories, og så tar du bare den satelitten ut av løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 (redigert) Alt dette står i advisories, og så tar du bare den satelitten ut av løsningen. Ja, det står der i ettertid, men det hjelper lite i perioden fra feilen oppstår til systemet har korrigert for dette. (En av fordelene med EGNOS er tiden GPSen er på bærtur grunnet slike hendelser blir kort.) Redigert 18.Februar.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Program for prediksjoner av GPS HDOP ++ kan lastes ned fra Fugro seaStar sine nettsider. Har prøvd Geosky, og dette programmet virker bra. Kan laste ned ferske Almanakker fra nettet. Dersom en gammel GPS almanakk brukes, så blir resultatet usikkert. http://www.seastar.co.uk/ sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 18.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 (redigert) Til Mulligan og andre - kan jeg få tilgang til et program som viser HDOP gjennom ett døgn? HDOP viser status/ historikk for "Horizontal Dilution Of Precision"; eller den horsontale nøyaktigheten. Denne er et av 4 parametere som bør ha god presisjon. Dop på denne bør være under 4 for å regnes som god, og over 8 er dårlig. Tilsvarende er det VDOP (Vertical Dilution Of Precision); eller den vertikale nøyaktigheten, som gir uttrykk for høyden. Parameterne PDOP (Positional Dilution Of Precision) og TDOP (Time Dilution Of Precision) er også viktige for å få inn gode "overall" signaler fra gps`en. For å få et et samlet bilde av gps-signalet er det derfor greit å måle GDOP (Geometric Dilution Of Precision), dette et "overall"-parameter som inkluderer status på de fire overnevnte parameterne som hver for seg har sin DOP-verdi. Selvfølgelig er det mest interessant å "splitte" det samlede gps-signalet (GDOP) og måle verdiene (DOP) på de fire elementene som utgør dette: HDOP, VDOP, PDOP, TDOP = GDOP På denne måten kan du se verdiene på hvert enkelt paramterr og hva som påvirker gps-signalet (GDOP) "innenfra", samt hvilket element som er bra/ dårlig ut fra "summen " av de fire (GDOP). Jeg ser du har referert til grafiske statusbilder for HDOP og PDOP tidligere, Mulligan. Har du mulighet til å måle/vise de øvrige også med dette programmet og de grafiske fremstillingene? Redigert 19.Februar.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 For å vite hvor satelittene til en hver tid befinner seg på horisonten, er denne linken grei: http://swepos.lmv.lm.se/ Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TideRace Svart 19.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 (redigert) Men, det er en måned siden sist gang en satellitt fikk feil og måtte stenges av. Det er bl.a. slike hendelser som gir festlige utslag. Ser ikke at dette er et stort problem. Du vil til enhver tid ha kontakt med minst 5-6 satelitter (eller flere avhengig av tilgjengelig horisont og antenne) og som kjent trenger en gps-mottager kun 3 satelitter for å danne en 3D-"fix" (posisjon). Skulle en satelitt falle ut, vil mottageren straks ta data fra de øvrige. Dersom en mottager har kontakt med 5-6 satelitter og en plutselig vil sende feil data som ikke er logiske med de øvrige, vil data fra denne med de fleste gps-mottagere underkjennes. Likeledes vil litt avanserte mottagere (med blant annet Kalmanfilter) på bakgrunn av mottatte posisjonsdata regne seg fram til en logisk/ sannsynlig fremtidig kurs og vil sjekke alle mottatte signaler mot denne logikken. Dersom mottageren plutselig mottar ikke-logiske data i forhold til nåværende kjente posisjon og forventet kurslinje fra en satelitt, vil disse data underkjennes, og mottageren fortsetter med de øvrige data som har forventet logikk. F.eks. dersom du går over Oslofjorden, og plutselig mottar kursdata fra en satelitt som tilsier at du er i Østersjøen eller på Hardangervidda, så vil mottageren "forstå" dette og underkjenne dataene. De aller billigste og/ eller gamle gps-mottagere kan muligens bli lurt av feil i satelittdata, men ikke nyere apparater og "kvalitetsapparater" fra de kjente produsentene. Disse har "filter-systemer" som håndterer slike avvik fortløpende. Dersom en vil sjekke dette på egen gps, er en enkel test å gå i skikkelig rufsete sjø og se om den fremdeles gir 100% pålitelige posisjonsdata. Dersom den "fader" og displayet stadig genererer feil data under slike forhold, bør en ny og bedre gps settes på båtbudsjettet. Redigert 19.Februar.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Jeg legger ut et SA Watch bilde som bygger på 196.859 enkeltregistreringer av GPS posisjon når selve GPS antennen er montert på taket av huset - jfr tidligere innlegg. Som det fremgår av det grafiske bildet er noen ytterst få posisjoner omlag 70 - 80 meter utenfor selve senteret for plottet, mens det store antall ligger innen en radius av 10 meter. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 15.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 (redigert) Status på Egnos pr. 2. april 2007 fra ESA: "For more than six months the EGNOS Signal-in-Space has been stabilised with an average availability above 95% and, for example in March 2007, the availability was well above 99% " (understrekning gjort av meg). "The modified signals are then relayed via geostationary satellites to user's terminals, offering a positional accuracy of better than 2 metres, compared with 15 to 20 metres for GPS alone. In addition, EGNOS gives a guarantee of quality for these signals that GPS, a military system, does not provide" Redigert 15.Mai.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 15.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 (redigert) Etter siste melding kan det da tyde på at Egnos er like om hjørnet??. Jeg begynner å tvile på hele greia. Allerede like etter årtusenskifet ble det lovet EGNOS som europas svar på WAAS (Som brukes som korrigering for USA og Canada). Mener at det da var planlagt ferdig i 2004 (og ikke i 2005 som tidligere antydet i tråden). Hvis jeg ikke husker feil var WAAS allerde i drift i 2001. Så hva i all verden er årsaken til denne forsinkelsen. Er det mulignes slik at Europa ikke prioriteres så høyt? Redigert 16.Mai.2007 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 15.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 Jeg har også gitt litt opp. I min båt og med mitt bruksmønster klarer jeg meg forsåvidt greit nok med standard GPS signaler, men det hadde jo vært greit med 'Full pakke'. I tillegg til større nøyaktighet, garanterer jo også EGNOS signalkvaliteten i en helt annen grad og gir dermed sikrere navigering. Kan det være at ESA har prioritert ned EGNOS til fordel for arvtakeren (var det Galileo den het). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2007 Nå er vel EGNOS og Galileo to forskjellige ting. Mottakeren min mottar korreksjoner fra Indian Ocean Region West, riktignok med råttent signal/støyforhold. Ser ut til å funke greit, uten at jeg har finmålt på det. Det hender den glipper og da leter den på Artemis og Atlantic Ocean Region East uten å finne noe. Det sendes fremdeles i testmodus. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 16.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2007 Det sendes fremdeles i testmodus ja, men Egnossatelitten IOR-W (PRN 126) mottas nå med et utrolig stabilt og sterkt signal. Jeg har så langt 100% dekningsgrad på denne og styrken er ca. 70-90% på GPS-mottageren. Jeg har for moro skyld underkjent "O"-signalet på denne og det kan være markant forskjell med/uten Egnos målt på samme posisjon (f.eks. på egen bryggeplass). Om nåværende bruk av Egnos, skriver ESA: The addition of MT0/2 into the system is a significant milestone in the development of EGNOS for users of non-safety of life services. MT0/2 will allow all receiver units, at their own risk, to process and use the corrections broadcast by EGNOS for multimodal non-safety of life applications. Med andre ord skal signalkvalitet og stabilitet være så bra, at man nå kan bruke Egnos såfremt man ikke benytter denne til kritiske bruksområder. Imidlertid vil test-signalet fremdeles være aktivt, slik at de fleste mottagere vil avvise signalet dersom man ikke har anledning til å koble dette ut i gps-mottageren. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2007 Mjo, men husk at den Inmarsat satelitten over Kongo står lavt over horisonten. Det skal ikke mye til før den drukner eller støyer. Jeg har mellom 3 og 4 i signal/støyforhold på den, og det er ikke rara greiene. Antenna er riktignok ikke optimalt plassert. Noterte meg at du har valgt kvalitetsbil du og. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 16.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2007 Noterte meg at du har valgt kvalitetsbil du og. Japansk med andre ord. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 16.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2007 Ånei. Ingen konformisme her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.