Jump to content

Egnos, status


TideRace

Recommended Posts

  • 8 måneder senere...
Har vært på kurs i Kongsberg denne uka. Siste rykte om oppstart av egnos er nå juni/juli 2008.Galleleo er utsatt til år 2013...
Dette synes jeg var sørgelig å lese. Jeg har forsøkt å følge litt med på Galileo-sattelitt navigeringssystemet. Jeg hadde store forhåpninger. Ser på bl.a. denne lenken at det kunne ta noe tid: http://www.schneier.com/blog/archives/2006...eo_satelli.html Lurer på hva som er hovedårsaken til den lange tidsforsinkelsen?
Link to post
Share on other sites

EGNOS er da oppe og går? Men datoen for "safety of life" for blant annet innflyging til flyplasser er vel ennå utsatt. Her er en fremdeles avhengig av lokale DGPS systemer for å garantere nøyaktigheten.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

EGNOS homepage

"The EGNOS system is currently not qualified. Therefore the signal performances are not guaranteed; ESSP may not be held liable for any damage, direct or indirect consequences linked to the use of the EGNOS signal."

 

 

For å sjekke status kan en se på følgende side :

EGNOS operations user support

 

En kalender som viser tilgjengelighet fra de forskjellige satelitter ligger som et pdf dokument. Transmission plan Denne planen viser at AOR-E PRN120 og IOR-W PRN126 sender som normalt i hvertfall ut februar, mens ARTEMIS PRN124 brukes til test.

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Tidligere var det forbundet med en viss risiko å kjøre med EGNOS på. Er den tiden nå forbi?

 

Det kommer an på hva du bruker signalet til.

EGNOS er, som det er skrevet over, enda ikke kvalifisert for kritiske oppgaver som krever ekstreme presisjoner, f.eks. innflygningsystemer eller overvåkning av installasjoner , m.m.

Dette er ikke fordi systemet ikke er nøyaktig nok, men fordi stabiliteten i signalet ikke garanteres.

 

Jeg har de to siste årene lekt meg med å underkjenne "0"-signalet fra Egnos på gps`en i plotteren, dvs at plotteren godtar og bruker testsignalet.

Min erfaring så langt er betydelig bedre presisjon med Egnos, og jeg har aldri opplevd avvik som har gått utover det ordinære gps-signalet uten Egnos-korrigering.

 

Dette betyr ikke at avvik ikke forekommer, men at dette ikke har skjedd når jeg har vært på sjøen.

Presisjonen har jeg testet ved å ligge på samme sted og slå Egnos-signalet av og på, og jeg har flere ganger opplevd å få posisjonen korrigert opptil 30-40 meter, hvor Egnos-korrigeringen plasserer meg nøyaktig der jeg skal være. Når båten er ca. 11 meter lang og 3,25 bred, er en nøyaktighet ned mot 2 meter innenfor båtens skrogstørrelse og har dermed ikke lenger praktisk målbart avvik.

 

Dersom du er klar over at avvik kan forekomme, og ellers benytter plotter og gps med vanlig varsomhet, er det etter min mening ingen grunn til å ikke bruke Egnos for oss i fritidsbåter i dag.

Jeg har brukt Egnos kontinuerlig de to siste sesonger og har kun positive erfaringer.

Du vil antagelig oppnå betydelig bedre nøyaktighet i 90 % av tiden, og de siste prosentene med ustabilitet vil høyst sannsynlig ligge innenfor "gammel" gps-nøyaktighet.

På Gardermoen vil dette nok være uakseptabelt, men for meg ligger det innenfor gode sikkerhetsmarginer uansett.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo, helt klart.

Men med IALA korreksjoner har du en back-up.

Faller Færder ut, bytter mottageren til Skagen.

Riktignok med litt redusert nøyaktighet.

 

Joda, problemet for alle oss andre er heller tilgangen til det nav-utstyret du benytter, Mulligan :wink:

Du stiller med teknikk i særklasse, tenker da spesielt på gps-mottageren din :yesnod:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom du er klar over at avvik kan forekomme, og ellers benytter plotter og gps med vanlig varsomhet, er det etter min mening ingen grunn til å ikke bruke Egnos for oss i fritidsbåter i dag.

 

Spørsmålet blir hva man mener mad at "avvik kan forekomme". Hva slags avvik er det da snakk om? Små unøyaktigheter eller at GPS'en går amok? Jeg har hittil holdt meg unna EGNOS fordi jeg oppfattet det slik at man kunne risikere at GPS'en ikke var til å stole på med EGNOS påslått.

 

Vet man nå 100% sikkert at EGNOS ikke kan forstyrre posisjonsberegningene? Jeg ønsker ikke å være i en situasjon der jeg hele tiden må tenkte på hvordan EGNOS påvirker, og der jeg må "studere" dette når jeg navigerer.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet blir hva man mener mad at "avvik kan forekomme". Hva slags avvik er det da snakk om? Små unøyaktigheter eller at GPS'en går amok? Jeg har hittil holdt meg unna EGNOS fordi jeg oppfattet det slik at man kunne risikere at GPS'en ikke var til å stole på med EGNOS påslått. Vet man nå 100% sikkert at EGNOS ikke kan forstyrre posisjonsberegningene? Jeg ønsker ikke å være i en situasjon der jeg hele tiden må tenkte på hvordan EGNOS påvirker, og der jeg må "studere" dette når jeg navigerer.

 

Egnos er ikke annet enn et korreksjonssignal-system som forbedrer posisjonsberegningen som allerede kommer fra gps-systemet.

 

Både gps-satelittene og Egnos har avanserte "selvtest-systemer", og disse skal forhindre at det sendes ut ukvalifiserte signal.

Eksempel på dette er at dersom en satelitt plutselig skulle sende signaler som tilsier at du er på Hardangervidda istedet for i Skagerak,

vil denne satelittens kontrollsystemer automatisk sette den ut av drift. Hver satelitt jobber ut fra unike protokoller som setter rammer for hvilke logiske ut-data som er godkjent for den enklete satelitt. Skulle et data-sett avike fra dette, vil automatisk mottageren din kutte denne ut og skjalte over på en annen satelitt.

 

Når det gjelder Egnos, er advarslene for bruk knyttet til to forhold:

 

Det ene gjelder driftsstabilitet;

Egnos er fremdeles i en test-fase og det betyr at operatørene uten forvarsel kan sette satelittene ut av funksjon.

Mange av Egnos-satelittene har vært mer eller mindre ute av drift i testperioden siden oppstart.

Dersom du navigerer etter korreksjon med et eksakt Egnos-signal, har du altså ingen garanti for at dette ikke blir slått av så lenge test-fasen opprettholdes.

Det verste som da kan skje, er at du er tilbake med et rent gps-signal, dvs fra en nøyaktighet på 1-2 meter til 30-40 meter.

Millimeter-navigering med Egnos er derfor ikke å anbefale enda.

 

Det andre forholdet er som jeg nevner i innlegget over; Det gis foreløpig ingen garanti for nøyaktighet.

Advarslene er imidlertid knyttet til bruk som krever kritisk nøyaktighet, - innen flyoperasjoner og andre bruksområder hvor eksakt nøyaktighet er påkrevet.

Min erfaring er imidlertid at de avvik som i dag en skjelden gang forekommer, ligger godt innenfor nøyaktigheten til et ukorrigert gps-signal.

Du vil derfor antagelig ikke motta posisjonsdata som noen gang er dårligere enn hva du i dag allerede mottar via gps.

Derimot har du heller ikke nøyaktighet ned mot 1-2 meter som Egnos vil kunne gi når systemet er i ordinær drift.

 

Egnos ble satt i drift av ESSP (European Satellite Services Provider) ca. 2001 (husker jeg rett ?) og har vært i kontinuerlig utbygging siden.

Startdato for kommersiell drift er satt flere ganger, men er gang på gang blitt utsatt fordi man ikke har klart å garantere de målsetninger som ligger til grunn for kontinuerlig drift med hensyn til overnevnte forhold.

 

Egnos-satelittene sender i dag ut et "0"-signal ved siden av posisjonskorrigeringssignalet som forteller gps-mottagerne at signalet skal underkjennes og ikke benyttes i posisjonsberegninger. Derfor vil de aller fleste (gode) gps/ plottere ekskludere Egnos-signalet selv om den mottar dette.

Man behøver derfor ikke være redd for feil posisjonsdata selv om gps`en melder at den tar i mot Egnos.

"0"-signalet lukkes den dagen Egnos settes i kommersiell drift, men vil kunne brukes dersom man av en eller annen grunn ønsker å sette en satelitt midlertidig ut av drift for vedlikehold, osv.

 

Litt mer avanserte gps-mottagere er utstyrt med bryterfunksjoner som gjør det mulig å underkjenne eller tune "0"-signalene, dvs at du kan tvinge gps`en til å godta Egnos tiltross for mottatt "0". Det er denne funksjonen jeg benytter i min Simrad.

Hvis du vil bruke og teste bruk av Egnos, så sjekk at du faktisk kan ekskludere "0"-signalet først i en eller annen meny i gps/ plotter,

da du ellers uansett ikke vil få mottageren din til å godta Egnos så lenge den sender i test-modus.

 

Se ellers mitt innlegg nr. 64 over.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

For de som vil sette seg nærmere inn i status på EGNOS, anbefales det å lese siste nyhetsbrev fra ESA der det bl.a. nevnes at eierskapet nå er overført fra ESA til EU og at det er opprettet to nye referransestasjoner (RIMS), en på Svalbard og en på Jan Main for å forbedre kvaliteten i nordlige farvann.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...