Jump to content

Min kamp mot "plastforkjølelse".


Ben Sin

Recommended Posts

Leide du kompressor og utstyr? Eller har du så kraftig kompressor at du fikk gjort dette med hobbyverktøy?

Jeg fikk lånt utstyr der jeg hadde båten på land, men du trenger ikke så kraftig utstyr for å blåse bunnen. Det er skal holde med en injektor blåser.

de får det til å høres så vanskelig ut så de kan tømme lommeboka di.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Har kompressorutstyr hjemme som leverer rundt 400 l l/min og Biltemas sanndblåseutstyr. Dette er utrolig greit til mindre jobber, men ser for meg at det hadde blitt en maratonjobb å blåse skroget rent med dette utstyret. Mulig at det hadde blitt bedre effekt med sandblåseutstyr fra en annen leverandør enn biltema..... Noen som har erfaring med å sandvaske med høytrykkspyler?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Tja og tjo Brage. Roen i sjelen er det viktigste. Rakettforsker kunnskapene våre må vi nok ta frem når det herostratisk berømte Båtsertifikatet blir innført :lol:

Ja du sier no :lol:

Men nå har jeg mitt og regner med at det holder en stund....

dessuten er ikke eksamen for meg å sitte i et klasserom å ha en skriftlig eksamen, men når jeg er der ute i båten og prøvelsene står i kø :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Ser at dere nå diskuterer sandblåsing. Typen som gjorde dette på båten til kameraten min, en Windy 9000, tok 9000,- kr for denne jobben. Her er det inkludert et reisetillegg på ca 200 km. Han har selvfølgelig tatt for kjøring.

 

Resultatet av denne jobben ble meget bra, men det betinger en del pussing for hånd i etterkant. Noe av det fine med riktig utført sandblåserjobb er at det gir et meget bra underlag for videre sparkling og pussing.

 

Jeg har selv testet sandblåseutstyr, (IKKE BILTEMA, men skikkelig proffutstyr) og kan bare konstatere at dette er en jobb for øvede. Det er ikke mye som skiller mellom suksess og fiasko. Jeg gikk tilbake til manuell skraping. Noe av poenget er jo også å få et minimum av etterarbeid. Jeg har dog blåst litt på steder det er vanskelig å skrape pent.

 

Hvis man ønsker å sandblåse skroget, og ikke har utstyret selv, er jeg helt sikker på at det er lønnsomt å bruke noen som kan dette. Det kan ikke sammenlignes med blåsing av metall.

 

Ben Sin.

Link to post
Share on other sites

Jeg har både brukt sandblåser og sandvasking i jobben min på metall. Men aldri sandblåst plast før, men det gikk som en drøm og ingen sparkling etterpå. Jeg skrudde ned lufttrykket og begynte med go klaring til jeg fant ut hvor lang avstand jeg måtte ha for å ta bunnstoffet.

Skeptikere og pessimister er det over alt, men de måtte etter utført jobb innrømme at det ble meget bra.

Primet etterpå 4 strøk med light primer og 2 med bunnstoff. siste med primer og første med bunnstoff våt i våt.

de kan skrape den som vil, jeg vil heller bruke tia mi i båten på sjøen.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei igjen

 

Det nærmer seg at jeg skal kjøpe inn produkter til sparkling, priming og stoffing.

 

Bærum plastservice anbefaler meg å bruke gelcoat sparkel fremfor epoxysparkel. Jeg skal ikke reparere noe laminat, kun sparkle mine slipesår. Disse er ikke særlig dypere enn gelcoatlaget. Varierer mellom 1 og 3 mm kan jeg tenke meg.

 

Er det noen som har noen kommentar å komme med til dette?

Hvem selger dette til en mest fornuftig pris?

 

Neste steg etter at den herlige slipejobben er ferdig, er da å prime.

 

Flere produsenter leverer jo både primer og bunnstoff.

 

Er det noen som har anbefalinger å komme med på produsenter av disse produktene? Kan jo være greit å bruke samme produsent hele veien.

 

Siste valg jeg må ta, som egentlig er helt uvesentlig, er fargen på bunnstoffet. Jeg har hatt blå, men ønsker meg nå innmari hvitt.

 

Er det noe som taler imot hvitt, bortsett fra at det lett blir stygt i vannlinja?

 

 

Med hilsen

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har anbefalinger å komme med på produsenter av disse produktene? Kan jo være greit å bruke samme produsent hele veien.

 

Siste valg jeg må ta, som egentlig er helt uvesentlig, er fargen på bunnstoffet. Jeg har hatt blå, men ønsker meg nå innmari hvitt.

 

Er det noe som taler imot hvitt, bortsett fra at det lett blir stygt i vannlinja?

Med hilsen

 

Ben Sin

 

Selv bruker jeg Hempel produkter - selvpolerende bunnstoff også på de raske motorbåtene! Har brukt hvitt for synes også det er penest (synes minst), men det er den fargen som inneholder minst aktive stoffer som skal hindre groe. De har kommet med en lysgrå som jeg vil prøve i år. Denne skal visstnok være like bra som de mørke fargene. Jeg legger alltid på godt med bunnstoff i vannlinjen slik at jeg har "litt å gå på" når jeg vasker vannlinjen noen ganger i løpet av sesongen.

 

Siden du begynner fra "bunn av" så ville jeg lagt et lag med hardt bunnstoff i en farge før du legger på en annen farge selvpolerende. På denne måten vil du alltid se om, og hvor mye, selvpolerende du trenger å legge på neste (de neste) år/årene!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det nærmer seg at jeg skal kjøpe inn produkter til sparkling, priming og stoffing.

 

 

Hei Ben Sin,

 

Har du kommet så langt alt. Står du innendørs? Skroget skal vell tørke i lengre tid for å sikre at du ikke får samme problemet igjen. Har det fått nok tid til det alt nå? Bare lurte altså :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Nei SF, jeg har ikke kommet så langt, men tenkte jeg skulle begynne å høste råd om produkter her på BP. Jeg har noe sliping igjen, og kommer ikke til å sparkle før det nærmer seg mai tror jeg. Skal ha godt stabilt vær, for båten står ute.

 

Ingar: Det var gelcoatsparkel han sa de brukte på slike jobber. Det er jo også gelcoat jeg skal erstatte. Jeg er enig i at det er et produkt som kun er egnet til å lage en glatt overflate....

 

Epoxybasert var vesentlig dyrere, tyngre å jobbe med og mer skadelig for helsa. Var argumentene.

 

Men jeg er åpen for alt!!

 

Takk så langt alle sammen for gode tilbakemeldinger.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Gelcoatsparkel siger veldig under herding, og er skjør som glass etter herding. Fester også dårlig grunnet høyt innhold av parafin.

Det er jo gelcoat som gjør at man får plastpest, så jeg ser ingen grunn til å bruke mer av det under vannlinjen.

Men jeg er helt enig i det de sier om epoxy.

Link to post
Share on other sites

Da er jeg ferdig med research perioden min. Noen vil sikkert si at jeg har gått fem på, og bøyer meg for skremselspropagandaen, og det kan de kanskje ha rett i... Vi får se.

 

Jeg har vært i kontakt med både Hempel og International. Hos begge har jeg fått suveren service, og masse gode tips. Begge har samme teorier og forklaringer på hvorfor dette oppstår. Gledelig at levererandører opptrer på en så proff og hyggelig måte.

 

Min samlede vurdering gjør at jeg velger produkter fra International. "Magefølelsen" avgjorde.

 

Når temperaturen stiger litt og blir mer stabil starter jeg på igjen med ferskvanns vasking av skroget. Slipegropene mine blir deretter sparklet med epoxysparkel med navn Interfill. (ja det blir det Ingar....)

 

Siden blir det påføring av 5 (!) strøk epoxiprimer av typen Gelshield 200. Produsenten sier at dette bør følges for å lage en så vanntett film som overhodet mulig. Jeg kjøper den, og følger rådene. Noen skal jo tjene penger på dette også....

 

Jeg kommer til å avslutte med et strøk hardt (hvitt) bunnstoff, og et lag med selvpolerende hvitt til slutt.

 

Da skal jeg ha det peneste skroget i havna. Jeg skal legge ut bilder straks det er noe å ta bilde av.

 

 

Jeg tar gjerne imot synspunkter!! (men kommer ikke til å endre strategi... :wink: )

 

Med vennlig hilsen

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Helt enig Ben Sin, hvit er penest, men tror ikke det var poenget til Wave! :rolleyes:

 

Hvis du først legger på et lag mørkt hardt bunnstoff og hvit selvpolerende til slutt så er det den pene rene hvite som synes inntil det er på tide å legge på litt nytt!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det plutselig så mye pest ute å går , syntes det dukker opp til stadighet om dagen . Er det båter som er gammle som blir skrapa ned , så ser folk styggdommen ? Eller er det bare blitt mere åpent om det ? Før hørte jeg aldrig noen som snakka om det nesten , har en 40 fot Princses og en noen og 30 fot Sea Ray i by'n her nå med store krater under . Flere båter som blei tatt opp i høst hadde plenty kuler under , men alle var stein harde , og da er det vel greit kansje ?

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hysteri Tine III.

 

Sikkert tegn på plastpest er veskefylte buller under båten. De kan ver harde, men om du stikker i dem med kniv og du da kjenner en eddik lignende lukt er det plastpest.

Bunnen detter ikke ut av båten for det, men mange firmaer tar seg godt betalt for fjerning av plastpest.

Så dette er big mony for de som jobber med det. For ikke å snakke om produkt produsentene.

Mer de klarer å få folk til å smøre båtene sine in med, mer penger tjener de.

 

Jeg vil kalle plastpesten for hysteri, hadde ikke gått av skaftet om jeg hadde fått plastpest eller kjøpt en båt med plastpest.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

blir deretter sparklet med epoxysparkel med navn Interfill. (ja det blir det Ingar....)
Etter mitt syn er dette bortkastede penger og arbeid. Epoxy er steinhard å slipe ned i forhold til polyester.

Resten av båten er jo i polyester, det er 2-komp. grunningen som skal gjøre den vanntett.

Men jeg skjønner at produsentene anbefaler epoxysparkel, den koster jo mange ganger så mye som polyester... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg nærmer meg heldigvis slutten på slipingen av skroget. Jeg mattpusser hele skroget med en glimrende eksentersliper jeg skulle hatt for lenge siden. Da hadde jeg spart ufattelig mange timer. Alle blærer er også slipt ut med luftdrevet lynsliper. Har kun igjen å gå over visuelt med kraftig lys for å se om noen er glemt...

 

Her er mine beste venner på slipefronten:

 

slipeverktoey.jpg

 

Produktene kommer fra International til uken, så da får jeg med meg en som virkelig kan å sparkle til å hjelpe meg. Jeg ønsker minst mulig forbruk av sparkel, og minst mulig etterarbeid. En fagmann tror jeg også lettere unngår at det blir luftblærer under sparkelen. Sparklejobben tror jeg skal være grei.

 

Her er skroget slipt og pusset. Kun ren gelcoat, og bart laminat.

 

slipet_skrog_sb_1.jpg

 

slipet_skrog_bb_1.jpg

 

Som dere ser er det kun noen få tilfeller på babord side. Det som er litt skremmende med det hele, er at jeg kun kunne se snaut 10 blemmer når jeg begynte å skrape i høst. Når bunnstoffet forsvinner dukker rakkerne opp.

 

Jeg gleder meg også til å få tømt bilen for utstyr, og å slippe å ha støv omkring meg overalt. Er det fler som har det slik bak i bilen sin i disse vårpussetider også?

 

 

baatpussebilen.jpg

 

Med hilsen

 

Ben Sin

 

Oppdateringer følger!!

Link to post
Share on other sites

Hvor ble det av den "nye" og "eneste" permanente løsningen på dette problemet?

 

Husker ikke hva den heter, men all gelcoat ble blåst av så ble et stykke av gangen varmet opp til 80 gradert slik at all polyester ble ferdig herdet. Etter denne teorien var det nemlig dette som var problemet, det er ikke mulig å få all polyester til å herde ut ved støping og når det da kommer vann til skjer det en reaksjon som da gir disse velkjente boblene og eddiklukta...

 

Har slipt ned en H-båt og lagt på x-antall lag med Westsystem så du har min medfølelse, det er mye arbeid, men som du har jeg gjort erfaring med at riktig verktøy er halve jobben... Vel, uansett metode er det vel slik at hvis du klarer å holde vannet borte fra den uherdede polyesteren som da skal finnes i alle skrog, støpt på konvensjonelt vis så får du heller ikke dette problemet...

 

Vurderer om jeg skal ta min 5 år gml båt og fjerne bunnstoffet for å gardere meg mot framtidig plastpest. Det er jo neppe gjort spesielt godt fra fabrikk og det er bare smurt på bunnstoff etter ny... Noen som har erfaring med malingfjerner, antar den tar bunnstoffet, men ikke primeren...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...