Jump to content

Min kamp mot "plastforkjølelse".


Ben Sin

Recommended Posts

Hei

 

Tenkte jeg skulle lage en tråd om min fritidsaktivitet i høst, vinter og ikke minst til våren.

 

Når båten ble tatt opp på land i høst, oppdaget jeg noen "uskyldige" blemmer. Disse var væskefylt med en karakteristisk eddiklukt, som umiddelbart ga meg assosiasjoner til ordet PLASTPEST!! Hjelp!! Verden raste nesten sammen. Jeg tenkte: Er det mulig????

 

Her er et bilde av den beryktede blemmen:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11597/Den_beryktede_blemmen....jpg

 

Når jeg etterhvert fikk samlet litt informasjon om temaet, både her på BP og hos fagfolk, tok jeg det imidlertid med stor fatning. Problemet er irriterende, men ikke uløselig og uhelbredelig. Det har vært mange gode råd å få av fagfolkene.

 

Jeg har heller ikke noe alvorlig angrep, og til alt hell i all hovedsak på styrbord side. Kun noen enkle tilfeller på babord. Jeg oppdaget dette helt i starten, og det er ikke antydning til inntrengning i laminat. Innenfor gelcoaten er det et lag med et grått stoff som antagelig er en slags primer. Det kan virke som om det i produksjonen har blitt dårlig heft mellom dette og gelcoat. Jeg har også målt fuktigheten i skroget med en Surveymaster fuktighetsmåler som kan avlese fuktigheten inne i forskjellige materialer utenifra. Fantastisk morsomt instrument. Jeg har sammenlignet mine målinger med andre båter i havna, og har ingen store avvik i forhold til andre båter. Båten får også nesten 8 måneder på land for å tørke, så det tror jeg ikke blir noe problem. På grunn av at jeg anser dette som et lett tilfelle, har jeg også for min egen skyld begynt å kalle det "Plastforkjølelse" fremfor Pest.

 

Jeg startet jobben med skraping av bunnstoff. Jeg har vært veldig nøye med å bruke godt verneutstyr. Briller, maske, hansker og "engangsdress" av god kvalitet. Det er alikevel ikke helt til å unngå at dette er et grisearbeid... Her er et bilde av meg selv FØR jeg startet:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11597/Foer_jobben_begynner.jpg

 

Skrapingen foregikk med Sandvik skraper, med hyppige bladskifter. Da merker man at bladet fort blir slitt.

Her er et bilde etter noen timers iherdig skraping:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11597/Etter_noen_timers_jobb.jpg

 

Etter at jeg var ferdig med skrapingen på hele skroget gikk jeg på med pussemaskin. Både eksentersliper og plansliper. Jeg har brukt slipepapir med 120 korning. Dette har jeg gjort for å få en helt ren overflate med god heft for videre produkter. Hver dag jeg avsluttet arbeidet spylte jeg lenge og vel med rent vann. Dette er for å skylle bort stoffer som dannes i den kjemiske prosessen som har foregått.

 

Her er et bilde etter pussingen:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11597/Skrapet_og_pusset..jpg

 

Jeg har etter dette fortsatt med å slipe "kraterne" jevne for å gi et godt underlag til sparklingen til våren. Jeg har brukt en 90 graders luft lynsliper (Würth) med 50 mm pusserondell. Jeg fant ut at 36 korning her ga det raskeste og beste resultaten. Jeg sliper vekk minst mulig, og kun for å lage et jevnt "sår". Har ikke fått tatt bilde av dette ennå, men det skal jeg få lagt ut senere.

 

Artig om noen har innspill eller erfaringer å dele. Jeg har i ettertid snakket med mange som har hatt det samme på sin båt, så vi er (heldigvis) flere i samme båt.

 

Jeg skal legge ut flere bilder og rapporter etterhvert som jeg kommer igang igjen med arbeidet. Akkurat nå er det "vinterferie".

Redigert av Ben Sin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en bekjent som kjøpte seg en seilbår for noen år siden.

Han skulle gjøre bunnstoffjobben skikkelig, og leide inn en kar for å sandblåse båten.

Fikk raskt en telefon om at her burde han ta seg en tur nedom. Viste seg at bunnen var full av blemmer.

Kort fortalt: Båten fikk mye tørke, pusset ned, lagt på med West System og perfekt resultat.

Glad det ikke var meg som måtte gjøre dette, men resultatet når han var ferdig ble veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Det er nok mye som lurer under tykke lag med bunnstoff ja. Jeg har nå fått den litt sære interessen å kikke under båter når jeg kjører forbi en havn, og det er nok mange som ikke vet heelt hvordan tilstanden er....

 

Hadde jeg tatt opp båten to dager før, hadde nok jeg også fått sandblåst. Da var det nemlig en som driver med slikt i området for å blåse en Windy med samme problem. Men da lå jeg altså på vannet og ante fred og ingen fare....

Link to post
Share on other sites

Så problemet er altså ikke tilfeldig, men når du sier feil/ slurv i produksjonen er det en masse produsert feil eller bare på noen enkelt båter? Er det selve skroget som er angripet eller er det bunnstoffet?

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Det er nok ingen masseprodusert feil, men tilfeldigheter som gjør at dette skjer fra tid til annen. Bunnstoffet har heller ikke noe med dette å gjøre. Det bare skjuler problemet så godt det kan......

 

Normalt er dette et problem på eldre båter, men jeg har blitt fortalt at dette kan dukke opp på nesten nye båter også. Urenheter, luftbobler, luftfuktighet, temperatur og en "dårlig dag på jobben" er faktorer som spiller inn i støpeprosessen.

 

På hjemmesiden til Alvøen marina kan man lese en omfattende artikkel om osmose/plastpest.

Link to post
Share on other sites

Utfordringen når det gjelder å utbedre slike skader er for det første å åpne blemmene og sørge for skikkelig uttørking. Dernest å sparkle slik at men unngår å inneslutte luft. Sparkles det feil vil innesluttet luft presse ut sparkelmassen ettersom temperaturen stiger utover sommeren. Da er det på'n igjen.

Lykke til Ben Sin

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nettopp rem, og akkurat sparklingen tror jeg at jeg skal sette bort til en med svart belte i sparkling. Han kan gjøre dette med bedre teknikk, både som du sier for å unngå innesperret luft, og for å lage mindre etterarbeid i form av sliping. Sliping blir det nok av uansett....

 

Jeg har en oppretter i halv stilling på veteranbilen min allerede. Nå kan han få hel stilling. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hva er det som skaper denne "plastpesten"? Er det dårlig priming fra produsenten eller er det helt tilfeldig at den angriper din båt?

Har vært diskutert her div ganger trur jeg men , hørt at det er i støpinga under selve jobben feilen ligger . Det skal ikke ha noe med hva og hvor mye antipest/bunnstoff du har under , har jeg hørt av folk som har støpt båter i en manns alder. Den nye båten min er nyskarapa og stoffa under når jeg kjøpte den ,div lag med antipest og bunnstoff .Snakka med en kar i Jotun ang hvor mange lag det skal/må være under med antipest .Svaret var at det det holdt lenge med 2 lag anti og 2 lag med bunnstoff , har hørt minst 4 lag med anti sa jeg . Sikkert en selger som har sagt det , var svaret . Men er jo forskjellige svar ettersom hvem du spør , så jeg veit ikke .Veit bare det at skuta mi har 5 lag (3 med anti og 2 med bunnstoff ) og jeg stussa på det da jeg syntes det var lite . Men dette er gjort av et firma i østfold , er en forsikkringsjobb med garannti (hva nå den garanntien er ) så jeg får håpe det er bra nok da .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

........ for å blåse en Windy med samme problem.

 

Temaet, og årsaken til problemet, har vært tatt opp i en del tråder før og synes som at det er betydelig grad av enighet om at plastpest skyldes dårlig arbeid i byggeprosessen. Skuffende, og litt overraskende, da å se at dette også gjelder Windy. SKal liksom være det ypperste av norsk båtproduksjon?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Veit bare det at skuta mi har 5 lag (3 med anti og 2 med bunnstoff ) og jeg stussa på det da jeg syntes det var lite . Men dette er gjort av et firma i østfold , er en forsikkringsjobb med garannti (hva nå den garanntien er ) så jeg får håpe det er bra nok da .

Tine III

Helt sikkert bra nok Runo. Det holder egentlig med ett lag anti. Epoxy er vanntett og så lenge du unngår skade og rifter i epoxylaget vil hinnen være tett. 100%. 3 lag er mer motstandsdyktig mot skaderenn enn ett selvfølgelig, og 10 lag enda mer. Rundt 3-4 lag er vel et kompromiss mellom økonomi, arbeidsmengde og vekt slik at det blir ansett å være lite ekstra å oppnå på de lagene fra 4-5 og oppover sett i forhold tiil kostnadene.

 

Tror du kan sove trygt om natta med tre lag, gitt at underlaget var rimelig bra før epoxyen ble lagt på.

Skulle du få en bunnberøring og en skrape i epoxysjiktet på dine ferder fra Horten Indre til Lort tar du og lapper på skaden ved første anledning kjenner jeg deg rett.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Svaret var at det det holdt lenge med 2 lag anti og 2 lag med bunnstoff , har hørt minst 4 lag med anti sa jeg . Sikkert en selger som har sagt det , var svaret .
Jeg har ikke noen produktark her jeg sitter, men jeg mener at de forskjellige leverandørene snakker om filmtykkelse. Og forskjellige påføringsmetoder gir forskjellig filmtykkelse. Så derfor kan både 2 og 4 strøk være riktig.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Helt riktig.

Jeg har skrapt og slpt ned og epoxyprimet 4 båter. 2 ganger så brukte jeg produktene til Jotun, men de imponerte ikke. meget tyntflytene væske følte at jeg mått rulle på 4-5 strøk for å være sikker.

Og det var forholdsvis lett å skrape av igjen (prøvde på et stykke glassfiber jeg hadde etter 3 måneder)

Så prøvde jeg produktene til Star Maling som var et mye bedre produkt dvs det var som å male med hammerite. Tykt og beinhardt etter herding og nesten umulig å skrape av samme stykke glassfiber. Men så på min nåværende båt brukte jeg produktene til biltema, da jeg hadde fått tips om at dette var det samme som Star Maling sitt produkt. Biltema kjøper produkter av Star, dette blir omlastet i Sverige på deres emballasje. Og boksene veier nøyaktig det samme som Star sine og konsistens etc er helt lik så jeg velger å tro at dette er riktig. Og til sammenligning er oljene hos Biltema Statoil olje......

2-3 strøk virkerer tykkere (my) enn som Jotunsprodukter ved 4-6 strøk.

Link to post
Share on other sites

Det er nok mye som lurer under tykke lag med bunnstoff ja. Jeg har nå fått den litt sære interessen å kikke under båter når jeg kjører forbi en havn, og det er nok mange som ikke vet heelt hvordan tilstanden er....

 

Hadde jeg tatt opp båten to dager før, hadde nok jeg også fått sandblåst. Da var det nemlig en som driver med slikt i området for å blåse en Windy med samme problem. Men da lå jeg altså på vannet og ante fred og ingen fare....

 

Hvorfor ikke sandblåse selv?

Jeg sandblåste bunnen på båten min selv da jeg ikke orket tanken på å skrape. Brukte fugesand som de bruker til belegningsstein med korning 0.5 – 1,0.

Denne sanden er rund i kantene og ikke så hard som blåsesand. Kan også bruke møbelsand, men det blir dyrere.

Det gikk som en drøm, og mange lag med bunnstoff var vekk. Hele jobben varte i 3 timer effektiv blåsing. Ingen skade på skrog eller hull i gelcoaten heller.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Hvilke produkter fra BIltema er det du tenker på?

 

2-komponent epoxyprimer!

Du skal ikke føle Brage. Du skal måle malingstykkelse for å være sikker på at du har filmtykkelse iht produsentens anbefalinger :smiley:

Ja selvfølgelig er det rett, men du trenger ikke å være noe rakettforsker for å forstå at det er stor forskjell på "my" altså tykkelsen mellom de 2 produkter. Det er bare å bruke den så merker du forskjellen.

Råtips fra min side på differansen på tykkelsen er 1:3. Men jeg vet at det er bedre med mange tynne strøk enn få tykke, men jeg foretrekker heller 3 strøk av Star sitt produkt kontra 9 strøk Jotun antipest.......

Min tresfjord fra 1980 har antagelig aldri vært behandlet med epoxyprimer og etter 27 år var det ikke antiydning til noe "plastforkjølelse" eller andre ting. Derfor er jeg overbevist om at 3 strøk med Star sin 2 komponent epoxyprimer, gjør jobben i 20 år til. Og tror ikke jeg har båten så lenge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...