Jump to content

Min kamp mot "plastforkjølelse".

Ben Sin

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Hei kjære baatplassenvenner!

Jeg har nå sparklet ca 1843 (?) små krater med tokomponent epoxysparkel fra International. Meget lett å jobbe med, og fin konsistens. I dag greide jeg nesten å fullføre slipingen av sparkelen. Lett match i morgen.

Så kommer tusenkronersspørsmålet!

Alle som går forbi i havna og slår av en prat, har en anbefaling å komme med for å vaske skroget før jeg ruller første lag med epoxyprimer.

Hva skal jeg bruke, og hvorfor?

Jeg skal legge inn bilder så snart jeg har 15 minutter til overs........ Dagene er for korte for tiden. :cryin:

Ben "slipern" Sin

Vel, som jeg har forstått det så må man;

1. Avfette hele området som skal primes med Aceton eller Lynol

2. Mattslipe med fint vannslipepapir 180 - 220

3. Spyle godt med vann

Selv bruker jeg alltid rulle til primer og bunnstoff. Viktig å kjøpe ruller som tåler disse produktene og ikke går i oppløsning! :yesnod:

Lykke til!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Rent vann eller zalo vann og en gryte skrubbesvamp er best egnet for å få bort fettlaget som utskilles når epoxyen i sparkelen herder (dersom du har brukt epoxysparkel). Etterpå kan du pusse og avfette med acetone. Dersom du ikke vasker først vil du nemlig bare dra fettlaget fra epoxyen utover.

Etter mitt syn er dette bortkastede penger og arbeid. Epoxy er steinhard å slipe ned i forhold til polyester.

Resten av båten er jo i polyester, det er 2-komp. grunningen som skal gjøre den vanntett.

Men jeg skjønner at produsentene anbefaler epoxysparkel, den koster jo mange ganger så mye som polyester... :rolleyes:

Etter hva jeg har skjønt (tok drittjobben med å pusse ned hele båten under vannlinja den gang jeg hadde plastbåt, med epoxytjære og ny gelcoat osv en gang i tida) er poenget at ny polyester hefter veldig dårlig på gammel polyester. Altså er polyestersparkel ute av bildet. Epoxy har klart best heftegenskaper på glassfiber. Blander man inn sparkelpulver blir det slett ikke så ille å slipe som du skal ha det til Ingar! dette har jeg gjort ved småskader på flere av båtene mine i mange år. Funker like bra på plast som på tre. Har ALLTID et par kilo epoxy i båten. Kan jo brukes til nesten alt jo. :yesnod:

Kjøp epoxy fra DIAB på slependen. Halv pris av west og like bra!

Redigert av Grisli (see edit history)

Nok en av mytene.

At polyester fester veldig dårlig på polyester.

Den fester noe dårligere enn epoxy.

Til en ukritisk jobb som dette uten belastninger er polyestersparkel mer enn godt nok.

I en annen tråd er det vist at man kan bruke gelcoat til å lime et skruehode på epoxy og at det sitter som hakka møkk.

Svart (redigert)

Dette har vært en gledens dag, og en dag jeg har sett frem til lenge!!

Vi (fru Ben Sin og Ben Sin selv) fikk slipt ned det som var igjen etter sparklingen. Fru Ben Sin gikk over det hele med pussesvamp for å fjerne alle små ujevnheter etter at Ben Sin hadde brukt mer motorkraft og makt.

Skroget ble siden tørket fritt for støv, og vasket.

Slik så herligheten ut etter at nesten alt var ferdig sparklet:

sparklet.jpg

Og etter sliping så det slik ut:

slipt.jpg

Vi avsluttet dagens treningsøkt med et lag Gelshield 200 i en kledelig gråfarge. Forøvrig ett av fem eller seks lag. Det var deilig å igjen ha en båt som ikke så mishandlet ut. Se selv:

primet.jpg

I morgen, hvis været tillater det, skal det legges et strøk til. Men da med grønn farge. Etter dette skal jeg igjen gå over med sparkelen min for å fylle de minusene jeg fikk da jeg sparklet. Det er anbefalt fra International å gjøre det på denne måten.

Når alle lagene med primer og bunnstoff er på, må båten heises for å flytte den ca 30 cm frem på bukkene. Da gjenstår de feltene jeg ikke kommer til slik den ligger nå. Blir litt ekstra arbeid, men ser ingen annen god løsning på det.

I tillegg har drevet fått nye belger og gearwire. Verksted gutta kommer for å montere drevet og justere gearet på tirsdag. Nok et punkt som kan strykes på "ting som må gjøres lista".

Nå gleder vi oss til båtgleder igjen!

Med gladere hilsen enn på lenge

Ben Sin.

(skal vi lage en poll på om dritten dukker opp igjen eller ikke neste år...... :lol: )

Lagt til:

Jeg har passet på å heve vannlinjen ca 3 cm. Denne har jeg maskert med UV bestandig maskeringstape (Tesa outdoor) siden den blir sittende på kanskje så mye som to uker. Vanlig maskeringstape vil dermed legge igjen masse limgørre, hvis den i det hele tatt vil av...

Redigert av Ben Sin (see edit history)

Hei

De gærne har det godt.....

Etter to runder med primer ser jeg lett hvor det har blitt litt minus i sparklingen. Dette var helt bevisst sparkling, fordi jeg anser det som lettere å fylle etter med sparkel enn å ha på alt for mye i første runde med påfølgende pussing. Jeg tok en runde i dag, med samme epoksysparkelen som jeg har brukt hele tiden. Jeg ble advart mot at denne skulle bli veldig hard å slipe, men har ikke opplevd den som tungslipt. Heldigvis. Jeg har hittil brukt 750 ml sparkel.

Slik er situasjonen i dag: (er det ikke en vakker farge på Internationals grønne Gelshield 200? Minner om Miami Vice..)

grunnet.jpg

Og etter litt sparkling blir det slik:

grunnet_og_sparklet.jpg

Pusses lett over med pussesvamp, rengjøres og primes igjen og igjen og igjen og igjen og igjen......

Nå er vi over på kosedelen av jobben. Faktisk en jobb vi hadde planer langt bak i hodet om å ta en gang uansett.

Med hilsen

Ben Sin

Takk for det Blyfritt.

Du er en luring som bygger båt i epoksy og karbon. Tror neppe du får oppleve dette.......

Skuta er på vannet innen kort tid. Trenger kran for å flytte den på bukkene, og behandle de feltene som står igjen først. Håper jeg får kran i morgen, mandag.

Jeg VIL ha HVITT, HVITT, HVITT. Fordi jeg synes det er pent. :wink:

Jeg fikk det som jeg ville......

Resten taler for seg selv:

sb_hvitt.jpg

bb_hvitt.jpg

hvit_hekk.jpg

Hei igjen godtfolk!

Herr og fru Ben Sin er FERDIG med behandlingen av sin "plastforkjølelse"!!!

Det har vært en meget tidkrevende jobb. Håper jeg aldri mer skal skrape ned, slipe, sparkle prime og stoffe en båt igjen....

Jeg fikk kran til å flytte båten 30 cm frem på bukkene, (dyre centimeter..) for så å gi feltene der bukkene har stått samme behandling som resten av skroget.

Slik så det da ut:

bukker_akter.jpg

Så var det bare å skrape, slipe, sparkle og prime fem strøk:

nye_fem_lag.jpg

Og etter to runder med hardt bunnstoff også på disse feltene så båten i kveld slik ut:

ferdig.jpg

Her er et bilde fra før jobben, og før pesten ble oppdaget, med blått bunnstoff:

blaatt_bunnstoff.jpg

Jeg kaller det EKSTREM FORVANDLING!!

Vi er meget fornøyd med resultatet, selv om jeg sikkert kunne brukt 50 timer mer på å sparkle og pusse. Føler vel at finishen er mer enn bra nok.

Håper tråden har vært av interesse for noen, og kanskje inspirasjon til andre..... Vi krysser fingrene for at 5 lag Gelshield 200 vil holde vannet ute fra laminatet, slik at Martell kan seile på de store hav i mange år fremover!

Med vennlig hilsen

Ben Sin

:flag:

PS. Det er verdt å betale litt (mye) for å sette bort denne jobben...

• 4 måneder senere...

Hei igjen folkens!

I dag ble skuta satt trygt på land, etter en flott (?) sommer!

Jeg skal innrømme at jeg nesten daglig i det siste har hatt en litt ubehagelig kribling i magen, for hva som ville vente meg under båten. I dag var kriblingen merkbar.....

Resultat:

Ikke en blemme eller skade å se. Kun rent, pent hvitt bunnstoff! Jeg har dermed vunnet først slag mot forkjølelsen. En stor lettelse etter så mye arbeid.

Tror jeg tar meg en øl jeg. :cheers:

Ben Sin

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...