Jump to content

Nidelv 610 Sport med Kad32, erfaringer?

Sven Erling

Recommended Posts

Hei,

Har nå vært båtløs i en sessong, og tenker å kjøpe meg båt. Noen som har formeninger om overnevnte kombinasjon?

Har ikke så mye erfaring med nidelv. Men har hørt masse skryt om sjøferdighetene, og det er noe jeg trenger masser av.

Kad32 er jo en motor som har vært noen år og er vel masse erfaring og deler til disse. Så vil ikke tro at det er noe ugunstig motorløsning. Hvordan er det å trimme disse?

Har sett at båtene gjør nesten 40knop med disse motorene. Det er med Volvo aluminium duoprop. Vil jeg få mere hastighet hvis jeg bytter til stål? Hva vil evt resultatet med stålprop bli?

Mvh

Sven

Hei Sven Erling og velkommen til Baatplassen :yesnod:

Kristian som er aktiv her på forumet har hatt en N610 med Mercruiser 1.7DTI. Jeg har hatt en Nidelv 690 med samme motor. Etter den hadde jeg en Nidelv 300 i en sesong.

Alle sportscruiserne til Nidelv er etter min mening flotte båter. Fine linjer, bra kvalitet på det tekniske og gode sjøegenskaper. Jeg har selv aldri kjørt en 610 med KAD 32 - men testet en 690 med denne motoren. KAD 32 er kanskje litt grov i gangen - særlig innslaget av kompressoren er litt "av og på" følelse - så det kan være at det er fartsområder der det er vanskelig å kjøre fordi kompressoren slår ut og inn. Kjører du i mye sjø kan det være at du må kjøre aktivt for å få flyt i køringen

Jeg var veldig godt fornøyd med 690'en vår. Mye mer fornøyd med den enn med den Nidelv 300 vi hadde, og skal jeg ha meg en daycruiser igjen står Nidelv høyt opp på listen.

Jeg tror ikke du vil få så mye mer fart ut av en stålpropell - 1-2 knop kanskje. Og det er ikke så ofte du kan ligge i 40 knop med en 610 - det er jo ikke noen tung båt - så det bør nok være ganske flatt vann i de hastighetene.

Med KAD 32 er du kanskje oppe på priser på over 500.000 for en 610? Om du har mulighet vil jeg råde deg til å ta en kikk på 690'er også.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Takk for svar :)

Har sett endel på mange typer daycruisere mellom 20 og 26 fot. Men fant ut at jeg skulle prøve å gjøre det litt lettvindt og satse på en rundt 20 fot. Så slipper man å leie kran for å ta den opp etc.

N610 med kad32 ligger på rundt den prisen du sier ja (500.000,-) avhengig av utstyr etc. Ser de fleste bruktbåter er dårlig utstyrt noe jeg ser litt mørkt på. Når jeg skal kjøre såpass store havstykker bør jeg ha gps og kompass i tilfelle tåke eller dårlig vær.

Hva andre forskjeller får man med stålpropell enn 2 knop mere hastighet?

Er det ingen mulighet for å chippe disse motorene?

Kunne helst tenkt meg båten med en d3 190. Men de koster jo vannvittig mye. Heia Norge :flag:

Regner uansett med at når jeg handler en bruktbåt så må jeg koste på endel for å tilfredstille de behovene jeg har.

Bruker båten mest som et fremkomstmiddel. Skal kjøre 3 timer til sommerplassen og bo der. Så trenger egentlig ikke større båt. Men kunne tenkt meg å hatt litt utstyr.

Forrige båt som min far hadde var en NB 8700 NorseFisher. Den hadde det meste av utstyr og var en meget god sjøbåt. Men nå vil jo jeg ha det litt mer sportslig og ikke minst billigere. Nb'n brukte vel enn 26 liter i timen i 22knop marsjfart med en 290hk yanmar. Så var ikke noe båt for meg.

Er det noen nettbutikker som selger båtutstyr. Synes det er bedre å se på nett enn i kataloger.

Mvh

Sven

Hei

KAD 32 er jeg egentlig ikke helt sikker på om er den optimale motoren i N610. Tror kanskje at den blir litt for tung i rumpa og at den fåpr høy planingsterskel. Og med kompressor som slår inn og ut om du kjører i mye sjø tror jeg kanskje den kan bli litt tungkjørt. D3 er som du skriver antakelig en mer optimal motor. Men se ikke bort fra 1,7DTI - båten gjør 33 knop med den motoren.

KAD 32 kan ikke chippes så vidt jeg vet - jeg ville uansett ikke ha chippet en båtmotor pga sikkerheten.

Om du skal kjøre åpne strekk i 3 timer ville jeg sett etter en Nidelv 690 eller tilsvarende i stedet. En nyere med D3 160 gjør 32 knop - og båten har nok mer tyngde i vannet. VI var ute i ganske mye vær med vår 690 og var godt fornøyde med den.

Stålpropell - du får vel ikke så mye mer -etter min mening og erfaring er det bortkasta penger. Mulig du får litt bedre aks også -men det tror jeg ikke er merkbart. Og slår du nedpå med stårpropell er det større risk for at drevet går - en alu propell er mykere

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ja, du sier noe der. Kad 32 er vel kanskje i det tyngste laget. Kunne tenkt meg å prata med noen som har erfaring med denne kombinasjonen som _ikke_ skal selge båten.

Er igrunn ikke noe stor fan av mercruiser av en eller annen grunn. Og synes 1,7tdi er i minste laget til denne båten. Vil ha motorkraft nok til å lett få den i plan med passasjerer og bagasje. Og kanskje slepe noe. Vil ha mulighet til å marsje på en fart rundt 30knop de dagene det er godt vær.

Hvis man slår nedi noe med et drev så er det vel somregel finna som får det uansett? Har ikke så mye erfaring med bruk eller vedlikehold av hekkagregat.

D3 190 tror jeg hadde vært utmerket motor i denne båten. Ser den må ha såpass mye effekt for å gå ca. 40knop. Og da kunne motoren gått rolig og fint selv om man har en fart på rundt 30knop.

Det er også en av årsakene til at jeg ser på kad32 forran 1,7tdi er at jeg slipper å presse motoren så mye for å kjøre marsj.

Liker at du kommer med kritiske innspill, kan få meg til å tenke litt anderledes. :)

Men i dette tilfellet er det bestemt at jeg skal ha en båt som er ca. 20fot i og med dette er min første båt med innenbors motor. Blir i meste økonomiske laget å holde vedlike etc hvis jeg skulle hatt en mye større båt.

24fot tror jeg er det som er toppen. Har sett endel på Nordic 22DC og Scand Dynamic 7600 (selv om dette er endel større båt). En god kammerat som tipset meg om denne båten, og mente at dette var en god båt og fin størrelse slik at jeg kunne dra den med egen bil :)

mvh

Sven

...Bruker båten mest som et fremkomstmiddel. Skal kjøre 3 timer til sommerplassen og bo der. Så trenger egentlig ikke større båt. Men kunne tenkt meg å hatt litt utstyr...

Ut fra bruken du beskriver lurer jeg litt på hvorfor du ser på rene daycruisere. Hva med Targa/Nord Star eller lignende (dvs. lukkede walkaround-båter)? Det ligger f.eks en Targa 25 i prisklassen du skisserte med ny(tt) motor/drev VP KAD44 fra -99 her. Vil du ha nyere greier må du nok legge på mellom 100' og 200' for en Nord Star 24. Denne båten kan jeg definitivt anbefale. Den fremstår som velbygd og "død" i sjøen uten skramling når det spretter litt. En kamerat hadde denne typen (med KAD32) noen år mens jeg hadde Nidelv 750 Sport. Nord Star'en var _mange_ hakk bedre enn nidelven i ruskevær.

Jeg hadde ikke lagt særlig vekt på elektronisk utstyr ved vurdering av bruktbåt. Dette finner du til fornuftige priser på utallige amerikanske nettsider, f.eks. denne: Marine.Com

Når jeg er på hytta bruker jeg å ta meg dagsturer innover til byer langs kysten. Og når jeg er hjemme så er det fint å kjøre en tur i fjorden på pubber etc med kjenninger. Derfor jeg ser etter daycruisere. Og de går lett i sjøen som gjør at det blir mindre drivstoff forbruk. Noe jeg har svært bruk for akkurat nå som jeg ikke har den feteste lønninga.

Har vurdert disse båtene du beskriver men funnet ut at de ikke er noe spessielt for meg da jeg ønsker å ha litt sportslig båt. Og når de begynner å bli opp i 24 fot så blir de såpass tunge og store at jeg ikke kan dra de lett opp med egen bil.

Mvh

Sven

Skal du ha en daycruiser som tåler sjø og har et godt skrog så kan jeg på det varmeste anbefale denne. En båt som var i produksjon i fra 88 til 98, har en 89 modell selv. Det sies at den skal gå 33 til 35 knop med en KAD32, jeg holder på å montere en Steyr 256 i min. Jeg kjøpte min båt for å bytte maskin i den, ender opp et stykke under 500 laken med helt ny maskin. Men den er nok litt stor til å dra opp på henger tror jeg, har ikke prøvd og kommer nok ikke til å prøve heller.

Scand 7600 er faktisk en veldig liten båt, føles trang og fordekket går ikke an å fote seg på grunnet kindereggfasongen. Men for all del, en tøff båt som er kjennt for å være bra i sjøen.

På forrsommeren i fjor var der en Nidelv 610 med KAD32 på finn, stod avatert til 380 tusen. Den ble solgt få sekunder etter at selgeren hadde trykket enter på annonsen, ikke rart til den prisen. I bergen ble det solgt en Nidelv 690 med AD41P maskin, den gikk for 530 tusen. Mener å huske det var en 98 modell båt og motor, fin var den i alle fall.

Morsomt å se at du kikker på de samme båtene som jeg kikket på når jeg var på båtjakt. Jeg hadde så og si bestemt meg for Scand 7600 Dynamic men kikket også på Nidelv 610 og 690, men jeg endte altså opp med en Windy 7800.

hehe :) Morsomt.

Ja. Var inget dumt forslag det der. Har faktisk sett etter windy siden en kammerat av meg hadde en for et par år siden. Meget god båt. Men kunne egentlig tenkt meg en nyere båt så det blir lettere å få solgt i etterkant uten å tape formye?

kunne tenkt meg å kjøpe båten, Bruke den, og selge når den tid kommer. Uten for mye påkostninger. Har i erfaring at det ikke lønner seg.

Så på ukjente merker tidligere. Men satser heller på de som heller koster litt mere, som jeg vet er gode båter med kvalitet.

Kommer sikkert ikke til å ha båten lengre enn et par sessonger. Vil tro jeg finner ut at det er greit med en større båt etter hvert som jeg får fast jobb og bedre inntekt.

Mvh

Sven

Det ligger to 610'er med D3 190 på finn, en til 600 og en til 615 tusen. Så ligger der en utstillingsbåt hos Frydenbø Båtsenter med D3 160 til 649 laken. 3 båter med Kad32, bare å ringe rundt å prute i vei...

Personlig synes jeg 600 for en så liten båt er mye, kjøp i hvert fall ikke den gule inne på finn. Den er sikkert veldig vanskelig å selge, synes den båten har vært på finn veldig leeeeeeeeenge etter hvert.

Støtter absolutt Bitteliten sitt forslag om 690, det er mye mer båt enn 610. Bedre i sjøen er den sikkert også, 3 fot utgjør en del i denne sammenhengen. 690 er en kjempeflott båt med greie kokemuligheter og et toalett man kan gjemme bak en dør, det er med på å gjøre båten mer koselig framme i cabinen.

kjøp i hvert fall ikke den gule inne på finn. Den er sikkert veldig vanskelig å selge, synes den båten har vært på finn veldig leeeeeeeeenge etter hvert.

Enig. Den er bygd til en av de ansatte på fabrikken. Kan være ganske sikker på at han ikke har gitt 600 for den. Den er nok ikke lettsolgt - omtrent som å selge en hardt styla BMW - kun for spesielt interesserte. Men får du den billig og liker fargen og den store wub wooferen er den jo et klipp

Ja, har sett på den der. Meget pen båt. Hvis det er mulighet for å få den ned i 600 så er den meget aktuell.

Den gule har jeg også sett på. Synes ikke noe om fargen for å si det ærlig. Men resten av båten var slik jeg kunne tenkt det.

Er også i kontakt med med et par selgere som har kombinasjonen i topic.

Er selvfølgelig ikke ute etter å bruke 600000kr, Starta med å lete etter båter i 400000 klassen. Men fant ut at de ble for stusselig utstyrt. Og etterhvert gikk det opp litt til dit jeg begynner å like meg.

Har fått tilbud om å kjøpe en Uttern 19fot med merc 1,7tdi. Men synes det er for lite motor.

Båten må kunne taes opp med henger.

Toppfart på ca. 40knop.

ikke koste noe mere enn 600000kr.

Skader jo ikke å legge inn et bud på 590 og se hva selgeren av den 690'en med KAD44 sier, da kan du jo la han trekke deg opp i 600. Du kan jo si at du er interessert i å komme å se på båten hvis han er villig til å gå ned til 600 tusen. Kansje du kan få noen i Bergen til å se på båten for deg før du evt. tar turen å ser på båten selv. Er jo noe vi kaller for vennetjenesten her inne. Kunne i grunn tenke meg å kikke på båten selv, ikke for å kjøpe den men bare for å se. Jeg har jo mitt eget prosjekt. Skal hjem til bergen den 27. februar, da kan jeg eventuellt kikke på den.

Hadde noen år siden en Nidelv 690 med KAD 32. Den veide med fulle tanker 2500 kg. V10er`n forsynte seg grådig av tanken på vei over fjellet til Lærdal. Hadde båten i 4 år, og var meget godt fornøyd. Den marsjet 33, og 37 på max. Avtok et par kn siste året. Tror 690 blir for tung i hekken med 6-syl.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...